Permalänk

Förslag på HDMI 2.1 kablar

Har just köpt en LG SP8YA till min nya LG C1, behöver en hdmi 2.1 till vettigt pris då jsg ska använda den mellan soundbar och tv via earc (Dolby atmos) , tänkte ja en till min konsol med, I dagsläget spelas det på ett ps4 pro, skulle de göra skillnad med en hdmi 2.1?

Tacksam för förslag på hdmi 2.1 kablar

Rubrik förtydligad /Mod
Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Skrivet av bensinspade:

Har just köpt en LG SP8YA till min nya LG C1, behöver en hdmi 2.1 till vettigt pris då jsg ska använda den mellan soundbar och tv via earc (Dolby atmos) , tänkte ja en till min konsol med, I dagsläget spelas det på ett ps4 pro, skulle de göra skillnad med en hdmi 2.1?

Tacksam för förslag på hdmi 2.1 kablar

Största skillnaden med att du köper en kabel som är certad att klara 2.1 standardens krav är att du iaf vet att inte kabeln är för dålig för äldre utrustning t.ex din ps4 pro som verkar ha HDMI 2.0a utgång (18Gbit/s).

Och du kommer iaf ha stöd för framtiden och nya inköp och funktionerna som kommer med 2.1 genom kabeln om du köper "2.1 kablar"(Ultra High Speed 48Gbit/s).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Största skillnaden med att du köper en kabel som är certad att klara 2.1 standardens krav är att du iaf vet att inte kabeln är för dålig för äldre utrustning t.ex din ps4 pro som verkar ha HDMI 2.0a utgång (18Gbit/s).

Och du kommer iaf ha stöd för framtiden och nya inköp och funktionerna som kommer med 2.1 genom kabeln om du köper "2.1 kablar"(Ultra High Speed 48Gbit/s).

Visst borde jag kunna uppnå 120hz med den nya kabeln? Just nu sitter jag på en mycket gammal hdmi, vet ej om de är 1.4 eller 2.0, tänkte använda 2.1 till soundbar -> TV och TV->Playstation

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Bildexpert 📺

He-he. Slutar aldrig.

ARC/eARC kräver en HDMI-kabel med Ethernet-kopplingen. För det är är vad som används för returkanalen. Riktigt gamla HDMI-kablar kan sakna detta.

Annars är det enkelt med att man köper en certifierad Ultra High Speed-kabel så har man täckt in behovet för alla existerande HDMI-prylar och alla prylar som kommer inom en överskådlig framtid.

De stora butikerna är dåliga på certifierade kablar eftersom de hellre säljer en okänd kabel till ett högre pris. Så "enkelt" på så sätt att man behöver leta lite. Finns länk till en fungerande online-butik ett par inlägg ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensinspade:

Visst borde jag kunna uppnå 120hz med den nya kabeln? Just nu sitter jag på en mycket gammal hdmi, vet ej om de är 1.4 eller 2.0, tänkte använda 2.1 till soundbar -> TV och TV->Playstation

Uppnå 120Hz med vad? Inte PS4 Pro i alla fall, men ett PS5, Xbox Series och en PC kan skicka 120Hz.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Har dom bra kablar? Tänkte på priset, men priset kanske inte är allt 😁

Behöver en 2.1 till soundbar earc koppling så man får dolby atmos 😁

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

He-he. Slutar aldrig.

ARC/eARC kräver en HDMI-kabel med Ethernet-kopplingen. För det är är vad som används för returkanalen. Riktigt gamla HDMI-kablar kan sakna detta.

Annars är det enkelt med att man köper en certifierad Ultra High Speed-kabel så har man täckt in behovet för alla existerande HDMI-prylar och alla prylar som kommer inom en överskådlig framtid.

De stora butikerna är dåliga på certifierade kablar eftersom de hellre säljer en okänd kabel till ett högre pris. Så "enkelt" på så sätt att man behöver leta lite. Finns länk till en fungerande online-butik ett par inlägg ovanför.

Vad är Ultra High Speed kablar? Vad skiljer sig de mot vanliga HDMI-kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är Ultra High Speed kablar? Vad skiljer sig de mot vanliga HDMI-kablar?

HDMI-kabel märkt ”Ultra High Speed”
Det är de dom bestämt sig kalla kabeln.
48gb/s klarar den vill jag tro…

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är Ultra High Speed kablar? Vad skiljer sig de mot vanliga HDMI-kablar?

https://www.hdmi.org/spec21sub/ultrahighspeedcable

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensinspade:

Behöver en 2.1 till soundbar earc koppling så man får dolby atmos 😁

Kör Atmos alldeles utmärkt mellan min LG C9 och receiver (hdmi 2.0).
Som påpekat tidigare är inte eArc exklusivt för hdmi 2.1
Men ska du ändå ha en kabel mellan konsolen och tvn kan du ju köpa 2st 2.1

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Kör Atmos alldeles utmärkt mellan min LG C9 och receiver (hdmi 2.0).
Som påpekat tidigare är inte eArc exklusivt för hdmi 2.1
Men ska du ändå ha en kabel mellan konsolen och tvn kan du ju köpa 2st 2.1

När dolby atmos bara via min sound bar, har ej skaffat spk8 ännu till, är receiver ett måste för att köras med atmos?

Tänkte prova nördic`s 2.1

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bensinspade:

När dolby atmos bara via min sound bar, har ej skaffat spk8 ännu till, är receiver ett måste för att köras med atmos?

Tänkte prova nördic`s 2.1

Nördic anger rätt namn så sluta kalla det 2.1 kablar för det finns inget som heter så. du bidrar bara till förvirringen kring hdmi kablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensinspade:

När dolby atmos bara via min sound bar, har ej skaffat spk8 ännu till, är receiver ett måste för att köras med atmos?

Tänkte prova nördic`s 2.1

Nej för att spela formatet Atmos krävs inte receiver. Sen går att diskutera hur mycket Atmos en Soundbar egentligen är. Personligen tycker jag formatet kräver takmonterade högtalare. Det känns mer som ett säljargument för soundbar. Ska dock erkänna att jag inte utforskat den produktkategorin allt för mycket, men de få Atmos-soundbars jag hört låter inte mycket som Atmos.

Skrivet av mrqaffe:

Nördic anger rätt namn så sluta kalla det 2.1 kablar för det finns inget som heter så. du bidrar bara till förvirringen kring hdmi kablar.

Mja, det finns en Hdmi 2.1 specifikation.

https://www.hdmi.org/spec/hdmi2_1

Du har dock rätt i att kablar inte får marknadsföra sig med 2.1, står att läsa på sidan under marknadsföring. Men att folk kallar en kabel 2.1 är inte hela världen, man förstår jag vad de syftar på eller? (48 gb/s).
Förstår din poäng men om folk kallar en kabel certifierad Ultra High Speed eller Hdmi 2.1 är inte hela världen

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eFoppa:

Nej för att spela formatet Atmos krävs inte receiver. Sen går att diskutera hur mycket Atmos en Soundbar egentligen är. Personligen tycker jag formatet kräver takmonterade högtalare. Det känns mer som ett säljargument för soundbar. Ska dock erkänna att jag inte utforskat den produktkategorin allt för mycket, men de få Atmos-soundbars jag hört låter inte mycket som Atmos.

Mja, det finns en Hdmi 2.1 specifikation.

https://www.hdmi.org/spec/hdmi2_1

Du har dock rätt i att kablar inte får marknadsföra sig med 2.1, står att läsa på sidan under marknadsföring. Men att folk kallar en kabel 2.1 är inte hela världen, man förstår jag vad de syftar på eller? (48 gb/s).
Förstår din poäng men om folk kallar en kabel certifierad Ultra High Speed eller Hdmi 2.1 är inte hela världen

Jo det gör all skillnad i världen för de seriösa tillverkarna använder rätt namn och har en qr kod som gör att certifieringen går att spåra så att man vet att kabeln uppfyller kraven medans ett eget hittepånamn inte ger nån garanti för att kabeln uppfyller kraven och antalet trådar här och klagomål på att kablagen inte funkar säger at man absolut inte bör välja nått som är ocertifierat, personligen skull jag inte ens välja en kopparkabel om den är mer än en meter lång utan gå för fiberoptik, en certifierad hdmi AOC kabel för att veta att kablaget verkligen fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nördic anger rätt namn så sluta kalla det 2.1 kablar för det finns inget som heter så. du bidrar bara till förvirringen kring hdmi kablar.

Vad är så förvirrande med hdmi 2.1?

Jag tolkar 2.1 som ultra high speed kabel med stöd för 48Gbps.

Hdmi 2.0 ser jag som High speed kabel med alltifrån 18Gbps.

Sen enkelt förklarat så behövs väl mer än 18Gbps för att kunna köra vissa saker som tex 4K@120hz med andra ord så behövs en 2.1 och inte 2.0 kabel? Enklare väl att skriva 2.1 istället för att säga ”ultra High speed” eller tänker jag fel här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Vad är så förvirrande med hdmi 2.1?

Jag tolkar 2.1 som ultra high speed kabel med stöd för 48Gbps.

Hdmi 2.0 ser jag som High speed kabel med alltifrån 18Gbps.

Sen enkelt förklarat så behövs väl mer än 18Gbps för att kunna köra vissa saker som tex 4K@120hz med andra ord så behövs en 2.1 och inte 2.0 kabel? Enklare väl att skriva 2.1 istället för att säga ”ultra High speed” eller tänker jag fel här?

Finns ingenting som heter 2.1 kabel. Så nej, det blir inte enklare av att säga fel

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensinspade:

Har dom bra kablar? Tänkte på priset, men priset kanske inte är allt 😁

Priset är lite skitsamma eftersom du kan verifiera att kabeln är certifierad. Så länge den är certifierad så är en 1kr-kabel exakt lika bra som en som kostar flera hundra eller flera tusen.

Så ja.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Finns ingenting som heter 2.1 kabel. Så nej, det blir inte enklare av att säga fel

Agree to disagree

Nya standarden heter hdmi 2.1 och därför kallas en kabel som ska stödja det hdmi 2.1 kabel. För en kabel som inte har vad som krävs för hdmi 2.1 kan inte vara en hdmi 2.1 kabel.

Sen om finsmakarna vill att det ska skrivas Ultra High speed kabel (vilket förvirrar de flesta därute jämfört med ”er”) så får ni väl ta och bita i det sura äpplet och acceptera det helt enkelt xD
För som jag skrivit ovan och här så är det lite så folk tänker därför de skriver ”vilken hdmi 2.1 kabel ska jag ha?”
Sen så får se hints när de googlar hdmi 2.1 kabel att en sådan kabel heter i själva verket ”ultra High speed mumbo jumbo”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det gör all skillnad i världen för de seriösa tillverkarna använder rätt namn och har en qr kod som gör att certifieringen går att spåra så att man vet att kabeln uppfyller kraven medans ett eget hittepånamn inte ger nån garanti för att kabeln uppfyller kraven och antalet trådar här och klagomål på att kablagen inte funkar säger at man absolut inte bör välja nått som är ocertifierat, personligen skull jag inte ens välja en kopparkabel om den är mer än en meter lång utan gå för fiberoptik, en certifierad hdmi AOC kabel för att veta att kablaget verkligen fungerar.

Jo men nu är det ingen branschmässa vi befinner oss på. Om folk här säger Hdmi 2.1 så ser jag inte problemet.
Nördic själva har en kategori för kablar som heter 2.1
De kallar kablarna för ex ”NÖRDIC CERTIFIED CABLES 1m Ultra High Speed HDMI 2.1 8K 60Hz 4K 120Hz 48Gbps Dynamic HDR eARC VRR nylonflätad kabel guldpläterade kontakter”

Personligen har jag använt både certifierade och ocertifierade kablar och aldrig haft något problem. Det är ju ganska lätt att upptäcka problem med en hdmi-kabel. Sen kan jag också tycka det är bra att köpa certifierade kablar.
AOC behöver du inte för en 2m kabel om du ska lita på hdmis certifikat för kablar under 5m.

Sorry men ser det inte som ett problem att folk kallar en kabel för Hdmi 2.1. Problemet är om en kabel inte fixar specifikationen. Rekommendationen att köpa certifierade kablar gäller ändå.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Agree to disagree

Nya standarden heter hdmi 2.1 och därför kallas en kabel som ska stödja det hdmi 2.1 kabel. För en kabel som inte har vad som krävs för hdmi 2.1 kan inte vara en hdmi 2.1 kabel.

Sen om finsmakarna vill att det ska skrivas Ultra High speed kabel (vilket förvirrar de flesta därute jämfört med ”er”) så får ni väl ta och bita i det sura äpplet och acceptera det helt enkelt xD
För som jag skrivit ovan och här så är det lite så folk tänker därför de skriver ”vilken hdmi 2.1 kabel ska jag ha?”
Sen så får se hints när de googlar hdmi 2.1 kabel att en sådan kabel heter i själva verket ”ultra High speed mumbo jumbo”

Saken blir ju dock lite rörigt när dom ändrar vad kraven på 2.1 är

https://www.sweclockers.com/nyhet/33402-specifikationer-for-h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jo men nu är det ingen branschmässa vi befinner oss på. Om folk här säger Hdmi 2.1 så ser jag inte problemet.
Nördic själva har en kategori för kablar som heter 2.1
De kallar kablarna för ex ”NÖRDIC CERTIFIED CABLES 1m Ultra High Speed HDMI 2.1 8K 60Hz 4K 120Hz 48Gbps Dynamic HDR eARC VRR nylonflätad kabel guldpläterade kontakter”

Personligen har jag använt både certifierade och ocertifierade kablar och aldrig haft något problem. Det är ju ganska lätt att upptäcka problem med en hdmi-kabel. Sen kan jag också tycka det är bra att köpa certifierade kablar.
AOC behöver du inte för en 2m kabel om du ska lita på hdmis certifikat för kablar under 5m.

Sorry men ser det inte som ett problem att folk kallar en kabel för Hdmi 2.1. Problemet är om en kabel inte fixar specifikationen. Rekommendationen att köpa certifierade kablar gäller ändå.

Jag fick med en ultra High speed kabel till min series X och 4K skärm som stödjer hdmi 2.1.

Dessa kablar har inga QR kod som jag kan verifiera med att de är certifierade?

Jag ser nästan bara Nördic ha QR kod och tar det seriöst.

Betyder det att jag inte kan lita på att Acer och Microsoft levererat certifierade kablar i kartongerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Saken blir ju dock lite rörigt när dom ändrar vad kraven på 2.1 är

https://www.sweclockers.com/nyhet/33402-specifikationer-for-h...

Haha jag vet, men jag försöker att förespråka ”bönderna”.

Grunden i kommunikation är att tala bondespråk med bönder och adelspråk med adelsmännen.
Med andra ord anpassa dig för att få arbetet fram och låt inte små teknikaliteter störa progressen.

Men många här går på attack och ska lära bonden hur man ska äta med kniv och gaffel istället för att bara säga här har du en kabel som täcker dina behov.

Permalänk
Rekordmedlem

Kablar certifieras numera bara efter vilken bandbredd de kan klara eftersom alla nyare kablar har ethernet kopplat.
Hdmi versionen säger vad interfacet kan klara för bandbredd men inte vilken bandbredd som kommer att överföras för det beror på vilka funktioner och upplösning som ska användas.

På skitspråk om just det trådspecifika fallet kan man kanske resonera som nedan om man inte vill resonera rätt.

I det här fallet där bara ljudet ska överföras baklänges via arc skulle man på slarvpråk kunna säga att man behöver ha en hdmi 1.4 kabel för där kom kopplingen i kabeln som möjliggör arc och bandbredden är låg när man inte ska överföra bild.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kablar certifieras numera bara efter vilken bandbredd de kan klara eftersom alla nyare kablar har ethernet kopplat.
Hdmi versionen säger vad interfacet kan klara för bandbredd men inte vilken bandbredd som kommer att överföras för det beror på vilka funktioner och upplösning som ska användas.

På skitspråk om just det trådspecifika fallet kan man kanske resonera som nedan om man inte vill resonera rätt.

I det här fallet där bara ljudet ska överföras baklänges via arc skulle man på slarvpråk kunna säga att man behöver ha en hdmi 1.4 kabel för där kom kopplingen i kabeln som möjliggör arc och bandbredden är låg när man inte ska överföra bild.

Eller säga ”köp en hdmi 2.1 kabel så täcker den alla nuvarande behov” de är inte så mycket dyrare ändå så. Iallafall inte till sidan många gör reklam åt (Nördic).

Permalänk
Bildexpert 📺

Detta är alltså enkelt. Men den pågående masspsykosen att tolka HDMI-versioner på allting gör att folk som borde begripa bättre ser en förvirring där ingen förvirring egentligen finns. I den här förvirringen skor sig butiker och tillverkare när de vill ha allt från 400 till 4000+ kronor för en "2.1-kabel" när det räcker med hundringen+ för att uppfylla de exakta kraven från HDMI på hur kabeln ska fungera.

Ultra High Speed-certifierat är därför den enda aktuell kabeln för HDMI och lär så vara i många år. Det enda du behöver tänka på med HDMI-kablar och "versioner" är just UHS-kabeln. UHS täcker alla tänkbar behov som funnits med gamla prylar, finns med dagens enheter och kommande HDMI-prylar inom överskådlig framtid. Dessutom hanterar UHS problemet med radiointerferens mot wifi och bluetooth som uppstår när bandbredden ökar.

Vill man prompt ändå prata HDMI-versioner? Ja, Ultra High Speed är alltså lika aktuell för alla existerande HDMI-funktioner från det som står från 1.0 till alla framtida specifikationsnummer. Till den dag man definierar något helt nytt som kräver annan fysikalisk karaktär för kabeln. Detta har skett två gånger när man förde in Ethernet (som i praktiken används för ARC/eARC) runt 2009 samt UHS i januari 2020 när man införde kraven för FRL och 48 Gbps på kabeln. Kanske möjligt att kabeln får ett annat krav igen om tio år för något som kräver 8K/240 eller liknande? Det är i alla fall framtidens problem.

Men annars är ju detta endast en kabel. De funktioner som kommer att komma med närmaste års uppdateringar av specifikationen kommer – precis som senaste snart 20 åren inte handla om kabeln – utan om prylarna som sitter på vardera änden av kabeln. Men så länge man hänger sig åt masspsykosen kommer det bli svårt. Vi har ju redan folk som frågar efter 2.1a-kablar.

Skrivet av Donhoz:

Betyder det att jag inte kan lita på att Acer och Microsoft levererat certifierade kablar i kartongerna?

Utan QR-kod du själv kan verifiera betyder det att du aldrig kan veta ifall kabeln de skickar faktiskt är tillverkad enligt kraven. Så du får lita till deras goda ord. Men det lär ju märkas när du väl försöker pressa bandbredden mot 48 Gbps om inte annat? Och ja, det har varit en del problem med kvaliteten på medföljande kablar med skärmar i flera år. Inte hört något om medföljande Xboxsx-kablar men där lär nog majoriteten köra vanliga 4K/60 och 18 Gbps än så länge eftersom 4K/120-kapaciteten är så pass ny och egentligen bara aktuell för den som köpt en TV-toppmodell under 2020 eller 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte hört något om medföljande Xboxsx-kablar men där lär nog majoriteten köra vanliga 4K/60 och 18 Gbps än så länge eftersom 4K/120-kapaciteten är så pass ny och egentligen bara aktuell för den som köpt en TV-toppmodell under 2020 eller 2021.

Microsoft säger att kabeln är Ultra High Speed. Så den borde fixa 48 gb/s.
Technodad testade den på sin youtubekanal vid 40 gb/s vilket är vad Series X port tillåter och den klarade det testet 10 av 10 ggr.
Majoriteten kör nog den medföljande kabeln till sin konsol.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av eFoppa:

Microsoft säger att kabeln är Ultra High Speed. Så den borde fixa 48 gb/s.
Technodad testade den på sin youtubekanal vid 40 gb/s vilket är vad Series X port tillåter och den klarade det testet 10 av 10 ggr.
Majoriteten kör nog den medföljande kabeln till sin konsol.

Skillnaden är att QR-koden och verifiering gör att du som konsument enkelt med telefon kan bekräfta att så verkligen är fallet. Certifieringen och verifieringen med mobilappen gör skillnaden mellan att veta och att förmoda att kabeln klarar den övre gränsen. Det kan man verifiera i butik innan man spenderar pengar. När man får hem kabeln från postorder kan man verifiera utan att bryta förpackningen. Och i fallet med xboxen hade en QR-kod gjort att man inte behöver titta på en video när någon kör sin kabel 10 ggr om genom en testsekvens

Men lite sak samma med medföljande kabel som ingår. En annan sak när man är i sitsen att man ska betala för en kabel där det kan komma att kosta en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skillnaden är att QR-koden och verifiering gör att du som konsument enkelt med telefon kan bekräfta att så verkligen är fallet. Certifieringen och verifieringen med mobilappen gör skillnaden mellan att veta och att förmoda att kabeln klarar den övre gränsen. Det kan man verifiera i butik innan man spenderar pengar. När man får hem kabeln från postorder kan man verifiera utan att bryta förpackningen. Och i fallet med xboxen hade en QR-kod gjort att man inte behöver titta på en video när någon kör sin kabel 10 ggr om genom en testsekvens

Men lite sak samma med medföljande kabel som ingår. En annan sak när man är i sitsen att man ska betala för en kabel där det kan komma att kosta en hel del.

Jag är inte emot certifiering överlag, däremot ser jag inte riktigt poängen när det är en medföljande kabel som klarar specifikationerna för tillhörande apparat. Jag kanske missförstår dig men varför måste du veta att Series X kabel är certifierad när den medföljer konsolen och uppfyller kraven?
Det är ju inte samma sak som att sälja kabeln separat.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5