Permalänk
Medlem

Samsung 75” för sport

Tjena!
Ny i forumet och skulle vilja ha lite hjälp med att välja rätt tv.
Letar efter en tv som ska fungera bra för det mesta tv-tittandet men vill inte råka köpa en tv som inte funkar kanon när man ser på sport, främst hockey och fotboll.
Har i dagsläget en Samsung UE55JU7505TXXE som jag är supernöjd med men vill upp i storlek. Har en smärtgräns på 15 000:- och vill helst fortsätta med en Samsung då jag har soundbar i samma märke och vill slippa extra kontroller.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

Jo jag har kikat igenom den tråden men har inte lyckats bli klokare ändå, men ska ta en titt till👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Japp jag har spanat in den som du länkade och försökt jämföra med modellen som är några tusingar dyrare. Knepigt detta

Permalänk
Medlem

LCD har en tendens att ha ”dirty screen effect” och OLED har andra problem med konfirmitet, vilket är extra märkbart när hela skärmen ska visa samma färg, typ en fotbollsplan eller en hockeyrink.

Det räcker inte heller att läsa recensioner eftersom det handlar om exemplarvariation. Om man inte kan titta på sitt exemplar innan man köper det får man vara beredd på att lämna tillbaka TV:n, så köp från en ÅF eller på ett sätt (distansavtal) så att det är OK. Synnerligen osmidigt med en 75-tums TV.

Att kunna använda TV:ns fjärr för soundbar är standardiserat via HDMI-CEC, så om båda apparaterna stöder det behöver de inte vara samma märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

LCD har en tendens att ha ”dirty screen effect” och OLED har andra problem med konfirmitet, vilket är extra märkbart när hela skärmen ska visa samma färg, typ en fotbollsplan eller en hockeyrink.

Det räcker inte heller att läsa recensioner eftersom det handlar om exemplarvariation. Om man inte kan titta på sitt exemplar innan man köper det får man vara beredd på att lämna tillbaka TV:n, så köp från en ÅF eller på ett sätt (distansavtal) så att det är OK. Synnerligen osmidigt med en 75-tums TV.

Att kunna använda TV:ns fjärr för soundbar är standardiserat via HDMI-CEC, så om båda apparaterna stöder det behöver de inte vara samma märke.

Menar du att det kan skilja från ett ex till ett annat? Det hade jag isf ingen aning om. Därför jag inte blir klok på alla recensioner jag har läst då

Aha kanon med HDMI-CEC👍 Kul att få lära sig lite nya grejer, tack!

Permalänk
Medlem

Ingen som kan ge lite förslag som ni vet är bra
under 15 000:-

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pagu:

Ingen som kan ge lite förslag som ni vet är bra
under 15 000:-

Frågan du ställer är samma som ställts så många gånger om. Du har inga särskilda krav på TV:n men i alla fall ett önskemål om att det är Samsung och du har en jämförelsepunkt i form av Samsung JU7505. Då blir det lättare. Där kommer du finna en snarlik men överlag bättre nivå med en Q60A och uppåt.

Köp då den högst rankade Samsungmodellen du kan få tag på för dina pengar så har du gjort det absolut mesta du kan. Där kan du se i guiden hur de rankas och du märker snabbt vilken kategori av modeller som passar din budget med hjälp av prisjakt etc.

Permalänk
Medlem

Tack, lite det jag var ute efter. Bara q60 är bättre än den jag har nu så känner jag mig lugn