Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Någon burn-in med permanenta förändringar lär man inte få i första taget. Tillfällig retention är väldigt vanligt även på LCD:er. Ungefär en en tredjedel av alla LCD:er jag testat eller använt visar upp retention i någon form efter längre exponeringar av statiska bilder. Man får använda skärmsläckare oftare om det upplevs som störande

Skrivet av Swe.Stars:

Av just den anledningen? Trodde det var ytterst ovanligt med burn-ins? No?

Vet inte vad som definieras som tillfällig retention men nu två månader senare kvarstår siluetten av den gamla windowssymbolen.

Allt annat med skärmen är toppen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Av just den anledningen? Trodde det var ytterst ovanligt med burn-ins? No?

Nej, inte därför jag kör med dolt aktivitetsfält, jag gillar bara inte att ha det synligt när jag inte behöver det. Huruvida det är vanligt eller inte med burn-in har jag ingen aning om. Ingen av de skärmar jag haft genom åren, monitor eller TV, har fått det iaf så utifrån mitt perspektiv är de nog rätt ovanligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Inte så mycket aktivitet här.. men köpte precis skärmen och har haft den hemma dryga dygnet.
Har fått lite hjälp och tips på Reddit där man pratat en del om "flimmer" i spel. Jag upplevde det igår och några användare på Reddit sa att de inte kunde köra med originalkabeln i 144 hz, då det ledde till "artefacts and whatnot".

Hur har ni, som äger skärmen och spelar, gjort för att lösa eventuellt sådana flimmer-problem?

Tack på förhand!
Är fantastiskt trevlig att plugga på med delad skärm och ska köpa en extra DP-kabel för att kunna koppla in jobbdatorn de dagar jag jobbar hemma 🥰

Jag har aldrig använt kabeln som följde med, köpte en ny direkt då den helt enkelt var för kort för mitt behov. Aldrig märkt något flimmer men jag köpte ju en så bra kabel jag fick tag på också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Vet inte vad som definieras som tillfällig retention men nu två månader senare kvarstår siluetten av den gamla windowssymbolen.

Allt annat med skärmen är toppen.

Men inbränning, innebär det att du ser den när du spelar eller har fullskärm vi video eller dylikt?

Skrivet av Alphahanne:

Nej, inte därför jag kör med dolt aktivitetsfält, jag gillar bara inte att ha det synligt när jag inte behöver det. Huruvida det är vanligt eller inte med burn-in har jag ingen aning om. Ingen av de skärmar jag haft genom åren, monitor eller TV, har fått det iaf så utifrån mitt perspektiv är de nog rätt ovanligt.

Intressant! Jag ska testa köra med dolt nu ett tag, se om det tilltalar mer estetiskt 😀

Skrivet av Alphahanne:

Jag har aldrig använt kabeln som följde med, köpte en ny direkt då den helt enkelt var för kort för mitt behov. Aldrig märkt något flimmer men jag köpte ju en så bra kabel jag fick tag på också.

Jag märkte att strömkabeln var max 0,5 m lång. På ett höj och sänkbart bord innebar det att grendosan hängde en aning i luften 😂 så bytte till min gamla skärms strömkabel.

Kommer köpa en DisplayPort kabel som "stödjer 1.4" på NetonNet för 199 kr: tinyurl.com/y4h8vng3

Tack för informationen! 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Men inbränning, innebär det att du ser den när du spelar eller har fullskärm vi video eller dylikt?

Nej det är verkligen inte så markant. Mot en enfärgad bakgrund syns siluetten om jag medvetet tittar efter den

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Nej det är verkligen inte så markant. Mot en enfärgad bakgrund syns siluetten om jag medvetet tittar efter den

Ah! Skönt att höra! 👍😀

Permalänk
Medlem

Fått en Xiaomi gaming Va skärm i julklapp, går det att få den såld för 4000:-?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozgar23:

Fått en Xiaomi gaming Va skärm i julklapp, går det att få den såld för 4000:-?

Såldes en här på sweclockers marknad för 2800kr rätt nyligen, och dom säljs för nya för ca 4500kr. Tror 4k kan vara rätt svårt att få, skärmar brukar förlorar lite i värde på begagnat marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozgar23:

Fått en Xiaomi gaming Va skärm i julklapp, går det att få den såld för 4000:-?

Om du fått den i julklapp så bör väl den som köpt den ha ett kvitto och således kunna nyttja öppet köp på produkten.. Är nog ett bättre sätt än att sälja den för mycket mindre pengar.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Om du fått den i julklapp så bör väl den som köpt den ha ett kvitto och således kunna nyttja öppet köp på produkten.. Är nog ett bättre sätt än att sälja den för mycket mindre pengar.

För fin för att be om kvitto och 4000:- är vad den borde kosta, är en överpris produkt då halvledar problem världen över.

Men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozgar23:

För fin för att be om kvitto och 4000:- är vad den borde kosta, är en överpris produkt då halvledar problem världen över.

Men men...

Varför är det en överprisad produkt?
Du tror inte personen som gett dig julklappen blir lika besviken när det visar sig att du sålt skärmen istället?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozgar23:

För fin för att be om kvitto och 4000:- är vad den borde kosta, är en överpris produkt då halvledar problem världen över.

Men men...

Du har nog läst alldeles för lite om den här skärmen och hur oerhört många som anser det vara en oerhört prisvärd wide screen skärm.
Tycker dessutom det verkar mer oskönt av dig att gå igenom en massa besvär än att bara be om kvitto för att du inte gillar presenten/gåvan 🙄

https://www.theverge.com/21364649/xiaomi-mi-curved-gaming-mon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Du har nog läst alldeles för lite om den här skärmen och hur oerhört många som anser det vara en oerhört prisvärd wide screen skärm.
Tycker dessutom det verkar mer oskönt av dig att gå igenom en massa besvär än att bara be om kvitto för att du inte gillar presenten/gåvan 🙄

https://i.imgur.com/TuB2XTf.png

https://www.theverge.com/21364649/xiaomi-mi-curved-gaming-mon...

Jag har använt den sen jul + en 27tum benq två skärmar och xiaomi gaming skärm är mäktig i hela vardagen, flera fönster samtidigt på internet eller projekt mm
Att spela spel är också mäktigt med 21:9 aspect
Men det är den här jag vill ha
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/gamingskarm-32...

Och får inte plats med 2 super wideskärmar
Aoc skärmen har bredare vy, kanske inte kompatibel aspekt med alla spel i sin fulla format utan att ha nån zoom effekt. Men perfekt för redigera video, appar och ha flera fönster närvarande samtidigt.
Högre refresh, ms, upplösning, inbyggda högtalare, usb+USB-C och högre färgrymd I Adobe
Hade jag inte haft råd med aoc 5k skärm så hade jag definitivt stannat på xiaomi gaming skärm

Permalänk
Medlem

Någon som fått statuslampan att sluta blinka när datorn är avstängd? Eller går inte det annat än stänga av skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Någon som fått statuslampan att sluta blinka när datorn är avstängd? Eller går inte det annat än stänga av skärmen?

Den är ju i standby-läge när du gör så. Då blinkar den, vilket det gör på alla skärmar jag har av olika fabrikat. Det är nog bara stänga av skärmen som gäller för att den ska sluta. Har inte sett någon slags funktion för att stänga av blinkandet iaf.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Den är ju i standby-läge när du gör så. Då blinkar den, vilket det gör på alla skärmar jag har av olika fabrikat. Det är nog bara stänga av skärmen som gäller för att den ska sluta. Har inte sett någon slags funktion för att stänga av blinkandet iaf.

Vill minnas att min LG inte gjorde så, där iofs lampan så den lyste nedåt på skrivbordet. Detta är ju en gigantisk designmiss, sjukt störigt i och med skärmen står i sovrummet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vill minnas att min LG inte gjorde så, där iofs lampan så den lyste nedåt på skrivbordet. Detta är ju en gigantisk designmiss, sjukt störigt i och med skärmen står i sovrummet :/

Tja, allt är ju relativt. Det tar ett par sekunder att trycka på knappen. Känns inte som något problem direkt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozgar23:

Jag har använt den sen jul + en 27tum benq två skärmar och xiaomi gaming skärm är mäktig i hela vardagen, flera fönster samtidigt på internet eller projekt mm
Att spela spel är också mäktigt med 21:9 aspect
Men det är den här jag vill ha
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/gamingskarm-32...

Och får inte plats med 2 super wideskärmar
Aoc skärmen har bredare vy, kanske inte kompatibel aspekt med alla spel i sin fulla format utan att ha nån zoom effekt. Men perfekt för redigera video, appar och ha flera fönster närvarande samtidigt.
Högre refresh, ms, upplösning, inbyggda högtalare, usb+USB-C och högre färgrymd I Adobe
Hade jag inte haft råd med aoc 5k skärm så hade jag definitivt stannat på xiaomi gaming skärm

Skärmen kostar 12 000:-(!).
För det priset får jag
- Xiaomis 34 curved gaming skärm
- en PS5:a OCH
- ett höj- och sänkbart skrivbord med minnesfunktion

Klart man helst hade velat ha det bästa.. men man får ju räkna "bang for the buck" också.
Eller i alla fall i min värld 🙂

Skrivet av Alphahanne:

Tja, allt är ju relativt. Det tar ett par sekunder att trycka på knappen. Känns inte som något problem direkt.

Jag hade också tyckt att det vore trevligt om man kunde "disable" blink-funktionen.
Meeen, precis som Alphahanne skriver så är det väldigt lätt att komma åt den.

Mina två förra skärmar (dualwieldade) hade touch så det var inte alls lika "enkelt" att slå av den.
Har en snygg skärmsläckare dock som jag kan rekommendera som står på när jag inte använder datorn. Om du ändå ska ha datorn på och idla och inte gå och lägga dig. Då trycker jag bara på OFF/ON-knappen 😊

Check it out:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tja, allt är ju relativt. Det tar ett par sekunder att trycka på knappen. Känns inte som något problem direkt.

… dessutom drar den ännu lite mindre helt avstängd jämfört med standby..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Skärmen kostar 12 000:-(!).
För det priset får jag
- Xiaomis 34 curved gaming skärm
- en PS5:a OCH
- ett höj- och sänkbart skrivbord med minnesfunktion

Klart man helst hade velat ha det bästa.. men man får ju räkna "bang for the buck" också.
Eller i alla fall i min värld 🙂

Speciellt när det verkar komma QD-Oled till gaming snart (i UW dessutom)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

… dessutom drar den ännu lite mindre helt avstängd jämfört med standby..

Exakt så. Får väl sätta svart tejp över annars

Permalänk
Medlem

Tja, köpte denna skärm för ett tag sedan men lyckades ha sönder den, vet någon om man kan få tag på en ny panel? och är det ens värt att försöka byta den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnvill:

Tja, köpte denna skärm för ett tag sedan men lyckades ha sönder den, vet någon om man kan få tag på en ny panel? och är det ens värt att försöka byta den?

Du har ingen drulleförsäkring eller dylikt du kan använda?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du har ingen drulleförsäkring eller dylikt du kan använda?

Det har jag inte ens tänkt på, borde kanske kolla upp det!

Permalänk
Medlem

Vilka här sitter kvar på sina skärmar än idag? Och om ni gör, vad tycker ni om dem när de gått ett tag av användning?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vilka här sitter kvar på sina skärmar än idag? Och om ni gör, vad tycker ni om dem när de gått ett tag av användning?

Jag har kvar min och använder den till allt i princip. Hur nöjd som helst. Det enda jag möjligen kan klaga på är att den är för smal, skulle vilja ha en ännu bredare skärm för simracing, men det är ju inte skärmens fel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag har kvar min och använder den till allt i princip. Hur nöjd som helst. Det enda jag möjligen kan klaga på är att den är för smal, skulle vilja ha en ännu bredare skärm för simracing, men det är ju inte skärmens fel.

Okej! Så typ en 38” då menar du? Som har höjden av en 32”?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vilka här sitter kvar på sina skärmar än idag? Och om ni gör, vad tycker ni om dem när de gått ett tag av användning?

Tror jag köpte min sommaren förra året, används fortfarande dagligen. Är överlag nöjd, framförallt med bildformatet. Stör mig ganska mycket på black smearing som man får på i princip alla VA-paneler och tycker även färgerna (kontrasten?) är halvdaskiga. Längtar efter att uppgradera till en QD-OLED Ultrawide men det känns inte helt akut med tanke på priserna. För dom 4000kr jag betalade för min Xiaomi Ultrawide så var det definitivt värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Tror jag köpte min sommaren förra året, används fortfarande dagligen. Är överlag nöjd, framförallt med bildformatet. Stör mig ganska mycket på black smearing som man får på i princip alla VA-paneler och tycker även färgerna (kontrasten?) är halvdaskiga. Längtar efter att uppgradera till en QD-OLED Ultrawide men det känns inte helt akut med tanke på priserna. För dom 4000kr jag betalade för min Xiaomi Ultrawide så var det definitivt värt.

men lite så jag känner, för priset man gav, så kan man heller inte förvänta sig drömkvalitet. Jag hade dock blivit besviken om de varit taskig bild eller massa småsaker med en skärm för 15k.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej! Så typ en 38” då menar du? Som har höjden av en 32”?

Höjden på denna är helt okej, hade gärna haft en 32:9 med samma höjd.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2