Plötsligt satt bakom privat IPv4... (Bahnhof)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Såvitt jag vet kör Ownit ipv6?

Nej, Ownit har bara testkört IPv6 för vissa kunder och i vissa stadsnät tror jag. Det är åtminstone det enda jag hittar när jag googlat runt.

Skrivet av BergEr:

Bahnhof lever mycket på gammalt rykte och bra reklam.

Kundsupport där har varit bland det sämsta i landet sen minst fem år tillbaka.
Nätet är dock bra så länge du inte behöver ha kontakt med någon där.

Bahnhof har kört med CGNAT i typ 10 år nu?

Vad jag vet så kör Tele2, Telia och Telenor med CGNAT på vissa ställen (och då på dotterbolag likt Ownit osv också).

Väldigt många stadsnät har CGNAT sen många är tillbaka.

Ja, tyvärr lever Bahnhof mycket på gamla meriter och sin reklam. De har snålat in på sin peering i vissa delar av Sverige också så deras nät är objektivt sämre för folk i vissa städer också.

Rörande Ownit och CGNAT så säger de själva följande:

Skrivet av Ownit:

Fast IP-adress tilldelad via DHCP i våra egna Ownit-nät. I externa nät (öppna nät) sker dynamisk tilldelning av IP-adresser.

Källa: https://www.ownit.se/bredband/tjanster

Det vore lite tragiskt om de skulle försöka kalla en CGNAT:ad IP-adress för "fast IP". Däremot kan det möjligen gälla vissa stadsnät med en väldigt generös tolkning av den andra meningen. Har en bekant som kommer att få fiber via Ownit i ett stadsnät inom de närmaste månaderna dock, så kan försöka komma ihåg att meddela vad som gäller då.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Det finns många problem som skapas av CGNAT och problemet är ju fler man lägger bakom samma ipv4 adress desto värre blir det.
Även dom som bara använder webben och gör inget avancerat kommer också få problem om man har för många bakom en och samma ipv4 adress.

Sen förstår jag att Bahnhof gör som dom gör när det kommer till att ta betalt för en riktig ipv4 adress.
För priset för att köpa IPv4 adresser är just nu mellan 50 till 60$ per IPv4 adress och tyvärr är det inte omöjligt att det kommer kosta ca mellan 80 till 100$ per IPv4 adress i slutet av 2022.

Här är en bra video som pratar om problemet med CGNAT https://youtu.be/fbk4H6EmZzI

Men den enda lösningen är att gå över till IPv6.
IPv6 gör livet mycket lättare eftersom man sliper NAT. Sen även kan även alla enheter prata direkt med varandra igen. (Om man tillåter det i sin brandvägg).

Visa signatur

Cisco-certifierad Nätverkskonsult.
Driver en egen ISP
IPv6 förespråkare.

Permalänk
Medlem

Stämde av med dom ang. kostnaden för publikt ip sen ringde jag och skulle säga upp men dom erbjöd att slopa kostnaden så jag blev kvar. Men dom har helt klart sjunkit i mina ögon.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OBorgqvist:

Här är en bra video som pratar om problemet med CGNAT https://youtu.be/fbk4H6EmZzI

Oj, det var en bra video. CGNAT är verkligen horribelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Oj, det var en bra video. CGNAT är verkligen horribelt.

Riktigt bra. Jag hade aldrig tänkt på loggningsproblemet som gör att ISP:er inte kan felsöka kundernas problem eller punkten precis på slutet att en manick som håller tillstånd blir en extra "single point of failure" för en hel hop kunder.

Det hade varit intressant att läsa något om hur olika typer av hole-punching-tekniker går sönder beroende på hur NAT:en/CG-NAT:en är konfigurerad.

Eftersom videon är ett antal år gammal så är antagligen exemplet med att Google-maps-tiles:en försvinner inte längre giltigt (på grund av HTTP/2), men det är ändå ett kul exempel.

Permalänk

En snabb undran, hur gör man för att veta om det är ändrat till priv ip?

Tog just bredband2 och kör dels Ts3 server och nas.
Men jag har noll koll på ipv4 6 cg Nat osv.
Just nu är alla servers släckt pga ombygge så kan som inte ansluta för att kolla.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Utrymningsplan:

En snabb undran, hur gör man för att veta om det är ändrat till priv ip?

Tog just bredband2 och kör dels Ts3 server och nas.
Men jag har noll koll på ipv4 6 cg Nat osv.
Just nu är alla servers släckt pga ombygge så kan som inte ansluta för att kolla.

Jämför IP på porten till den router/dhcp-server/brandvägg/whatever som du har ansluten till WAN med någon onlinesida, t'ex här https://dyndns.loopia.se/checkip

Annars bara testa om du kommer åt dina servrar, http/sftp/whatever-du-nu-kör från något som inte är på ditt LAN, t'ex mobilen med wifi avstängt.

Edit: Är det samma IP på din WAN-port som rapporteras av sidor online så är du alltså INTE bakom någon sorts NAT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Det är dock konstigt att de försöker få folk att betala för det. Det är såpas få som behöver ett publikt IP att det bara är i deras fördel att glädja de få som frågar efter det. De som ens vet vad ett publikt IP är är också oftast de som ger ISP rekommendationer till andra lite mindre tech-entusiaster. Så det är bara lönsamt i längden (även om man räknar med att ett IPv4 address inte är gratis för Bahnhof). Bahnhof har länge varit känd för att vara det bästa, näst-till-billigaste och mest "down-to-earth" leverantörerna som alla alltid hypar upp. Bara dumt att de förstör sitt positiva rykte.

Jag delar inte din syn på Bahnhof, iaf inte under de senaste 5 åren. Bara hört kompisar och bekanta klaga, sett hur jag sitter med 1ms och de med 15-25ms latency, dålig support med väntetid osv. Det Bahnhof har kunnat konkurrera med är väl kanske att de har relativt låga priser, så i mina ögon har de varit en budget-leverantör iaf de senaste 5 åren.

Jag är själv ansluten till Telenor Fiber via OpenUniverse (som drivs av Telenor själva). Varit kund i 3 år och tänker fortsätta. Har dynamisk publik IP utan någon extra kostnad, och kan varmt rekommendera dem. Tror jag fått ny IP en gång efter ett längre strömavbrott.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Utrymningsplan:

En snabb undran, hur gör man för att veta om det är ändrat till priv ip?

Tog just bredband2 och kör dels Ts3 server och nas.
Men jag har noll koll på ipv4 6 cg Nat osv.
Just nu är alla servers släckt pga ombygge så kan som inte ansluta för att kolla.

Du läser av vilket ip du har på routerns wanport. Har du ett ip inom nätet 100.64.0.0/10 sitter du bakom CGN. Har du ett annat ip inom ett privat område är det nån operatörsspecifik specialösning, du bör alltså få ett normalt publikt ip på din wanport och du kan inte läsa av det via nån webbsida utan måste kolla på wanporten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Jämför IP på porten till den router/dhcp-server/brandvägg/whatever som du har ansluten till WAN med någon onlinesida, t'ex här https://dyndns.loopia.se/checkip

Annars bara testa om du kommer åt dina servrar, http/sftp/whatever-du-nu-kör från något som inte är på ditt LAN, t'ex mobilen med wifi avstängt.

Edit: Är det samma IP på din WAN-port som rapporteras av sidor online så är du alltså INTE bakom någon sorts NAT

Skrivet av mrqaffe:

Du läser av vilket ip du har på routerns wanport. Har du ett ip inom nätet 100.64.0.0/10 sitter du bakom CGN. Har du ett annat ip inom ett privat område är det nån operatörsspecifik specialösning, du bör alltså få ett normalt publikt ip på din wanport och du kan inte läsa av det via nån webbsida utan måste kolla på wanporten.

Bock för det!
Är ännu på publikt så mejlade dom och kollade om dom kommer ta betalt när dom väl gör om.

dom säger såhär på kundtjänst:

"Skulle du trots det ha ett genuint behov av en publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så kommer vi att se över möjligheten att ordna detta till dig."

Så känns luddigt om det kostar.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utrymningsplan:

Bock för det!
Är ännu på publikt så mejlade dom och kollade om dom kommer ta betalt när dom väl gör om.

dom säger såhär på kundtjänst:

"Skulle du trots det ha ett genuint behov av en publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så kommer vi att se över möjligheten att ordna detta till dig."

Så känns luddigt om det kostar.

Jag hade nyligen kontakt med bredband2 för att skaffa publik IP. Det var inga problem och fick det ordnat på 10 min gratis.

Permalänk
Medlem

Jag har också Bredband2 och det har inte varit några problem att få publik IP kostnadsfritt för mig heller.

Permalänk
Medlem

Vi har Telenor och hade tidigare en fast publik IP som vi tillomed betalade för. Jag har en hel del tjänster rullandes här hemma så jag kände att det var värt det. En dag slutade allt fungera och när man kontaktade support så fick man veta att fasta publika IP-adresser inte kommer vara möjliga att ens betala för längre. Ingen förvarning eller nått.

Nu kör jag dynamisk dns via min dns-leverantör och det fungerar bra, men den dagen som jag inte längre får en publik IP vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Får väll bli att bygga nån 1U server som man trycker in i ett colo nånstans.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bagfalls:

Vi har Telenor och hade tidigare en fast publik IP som vi tillomed betalade för. Jag har en hel del tjänster rullandes här hemma så jag kände att det var värt det. En dag slutade allt fungera och när man kontaktade support så fick man veta att fasta publika IP-adresser inte kommer vara möjliga att ens betala för längre. Ingen förvarning eller nått.

Nu kör jag dynamisk dns via min dns-leverantör och det fungerar bra, men den dagen som jag inte längre får en publik IP vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Får väll bli att bygga nån 1U server som man trycker in i ett colo nånstans.

Det där är precis raka motsatsen till der de sa till mig när jag frågade för någon vecka sedan. Fast ip ingår i tjänsten, inga extra kostnader för det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av bagfalls:

den dagen som jag inte längre får en publik IP vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Enklast/billigast är nog att köra via VPN mot ObeHosting AB dvs flashback.net OpenVPN där du får publikt IP. Alla portar öppna. Årsabb kostar 37 i månaden. I skrivande stund 171Gbit ner och 118 upp samkört parallellt med en 50 Mbit Tor Exit Nod server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det där är precis raka motsatsen till der de sa till mig när jag frågade för någon vecka sedan. Fast ip ingår i tjänsten, inga extra kostnader för det.

What? Får kontakta support igen tror jag. Dom var helt sonika på den punkten, det skulle inte gå att ha fast IP längre, inte ens som en betaltjänst.

Permalänk
Avstängd

Jag har väl tur mer eller mindre, valde att köra ovpn:s vilfo-router med vpn på hela nätverket med publikt ip som portats fram till servern, så jag märkte inte att satt mig bakom cgnat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bagfalls:

What? Får kontakta support igen tror jag. Dom var helt sonika på den punkten, det skulle inte gå att ha fast IP längre, inte ens som en betaltjänst.

Kan det vara olika beroende på stadsnät eller exempelvis Telia öppen fiber?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Vi har Telenor och hade tidigare en fast publik IP som vi tillomed betalade för. Jag har en hel del tjänster rullandes här hemma så jag kände att det var värt det. En dag slutade allt fungera och när man kontaktade support så fick man veta att fasta publika IP-adresser inte kommer vara möjliga att ens betala för längre. Ingen förvarning eller nått.

Usch, det är verkligen skrämmande. Vart tusan är utveckligen på väg.

Vad är artiklarna om att folk får sina Internet-anslutningar vingklippta?

Permalänk
Medlem

Snackade med Bahnhof på supportchatt i veckan och teknikern på andra ändan erbjöd mig då publik IPv4 mot en engångsavgift på 50 Kr. Gick med på det, hade säkert kunna klaga på det men knappast värt det för en så låg summa. Herrans skillnad mot en månadsavgift på 50 Kr. Uppgav MAC adressen för min fiberbox. Skulle räcka med omstart av den för att få en ny IPv4 tilldelad sades det.

--------

Men... Nu har jag istället ett konstigt problem som mina nätverkskunskaper ej räcker till för. Kikar jag på t.ex https://duckduckgo.com/?q=whats+my+ip%3F&t=ffab&ia=answer (Whats my IP?) så får jag en adress som mycket riktigt ser publik ut och geo-location stämmer bra nog med platsen jag befinner mig på. Men min router (Asus AC86U) hävdar bestämt fortsatt att min WAN IP är Bahnhofs privata IP, dvs en annan WAN IP än vad som visas på min dator, kopplad via samma router.

Är felet fortsatt hos Bahnhof eller är det min router som är konstig nu?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Men... Nu har jag istället ett konstigt problem som mina nätverkskunskaper ej räcker till för. Kikar jag på t.ex https://duckduckgo.com/?q=whats+my+ip%3F&t=ffab&ia=answer (Whats my IP?) så får jag en adress som mycket riktigt ser publik ut och geo-location stämmer bra nog med platsen jag befinner mig på. Men min router (Asus AC86U) hävdar bestämt fortsatt att min WAN IP är Bahnhofs privata IP, dvs en annan WAN IP än vad som visas på min dator, kopplad via samma router.

Är felet fortsatt hos Bahnhof eller är det min router som är konstig nu?

Om din router visar en IP adress som ligger på 100.x.x.x så är det fortfarande CGNAT, att du ser en riktig IP adress på "What is my IP" sidor säger egentligen ingenting då CGNAT är en riktig IP som delas av X antal användare i ett område. Sen skulle du väl ha gett dom MAC adressen till din router och inte konvertern (Om det nu är detta du menar med fiberboxen..)?

Permalänk
Medlem

Bahnhof börjar ta betalt för publik ipv4 adress (endast nya kunder 50kr/månad).

Tänkte beställa publik ipv4 via Bahnhof support sida. Märkte att det inte längre står att det är konstnadsfritt dock inget om att det ska kosta häller(https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/24...). Skriver man in sin Mac adress osv där får man ett mail om man godkänner beställning 50kr / månad.

Var i kontakt med kundtjänst och detta infördes för någon månad sedan. För gamla kunder som hade haft publik ipv4 adress berättade dom att man ska gratis kunna byta till ny Mac adress vid behov över telefon support.

Bra att ha som kännedom.

Permalänk
Medlem

Usch. Och samtidigt erbjuder mitt stadsnät _fortfarande_ inte ipv6 trots att jag har tjatat på dem i snart 6 år. Alltid samma svar, som detta jag fick idag:

Hej,
IPv6 ligger i vår utvecklingsplan, vi har dock inte någon information om när den kommer att vara beställningsbar i våra nät.
Med vänliga hälsningar/Regards

Open Universe

Blir trött.

Permalänk
Medlem

Well, jag betalar 50kr för statisk ipv4.. Men för publik? när alla andra har det gratis? haha, glöm det.. :')
Önskar bara att andra var lika bra på fronten för integritet.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej då Bahnhof 👋 hälsa konkursförvaltaren.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Inte så att du förväxlade statisk IP med publik IP?
Det är gratis i mitt stadsnät iaf och jag gick via den där sidan när jag beställde publik IP.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Chattade just med supporten och kan bekräfta att de sedan november tar betalt för publikt ipv4. Kunder som hade publikt ip innan dess behöver inte betala.

Frågade även huruvida detta är försvarsbart med tanke på att många stadsnät vägrar att gå över till ipv6 och fick som svar att de inte kan rå för vad stadsnäten väljer att göra och inte göra. Vilket jag köper, men bahnhof har ju betydligt större mandat att trycka på än vad jag själv har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Chattade just med supporten och kan bekräfta att de sedan november tar betalt för publikt ipv4. Kunder som hade publikt ip innan dess behöver inte betala.

Frågade även huruvida detta är försvarsbart med tanke på att många stadsnät vägrar att gå över till ipv6 och fick som svar att de inte kan rå för vad stadsnäten väljer att göra och inte göra. Vilket jag köper, men bahnhof har ju betydligt större mandat att trycka på än vad jag själv har.

Ur ett tekniskt perspektiv håller jag med om att allt vad CGNAT heter är orimligt om det inte hanteras som en kortsiktig tillfällig lösning som kombineras med en riktig lösning som förbättrar läget långsiktigt (IPv6).

Rent praktiskt sitter väl dock en enskild operatör som Bahnhof i rävsaxen; de har adressbrist, de vill självfallet fortsätta ta in nya kunder, de har inte kontroll över vad någon annan aktör gör.
De kan förstås önska sig att ett stadsnät gör tekniska förändringar, men jag har svårt att se att de skulle ha något att riktigt komma med som skulle tvinga dem att göra något...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ur ett tekniskt perspektiv håller jag med om att allt vad CGNAT heter är orimligt om det inte hanteras som en kortsiktig tillfällig lösning som kombineras med en riktig lösning som förbättrar läget långsiktigt (IPv6).

Rent praktiskt sitter väl dock en enskild operatör som Bahnhof i rävsaxen; de har adressbrist, de vill självfallet fortsätta ta in nya kunder, de har inte kontroll över vad någon annan aktör gör.
De kan förstås önska sig att ett stadsnät gör tekniska förändringar, men jag har svårt att se att de skulle ha något att riktigt komma med som skulle tvinga dem att göra något...

Money talks, och jag antar att stadsnäten tar betalt för att operatörers trafik ska få åka på deras fiber.

Men ja, jag håller med dig i sak. Vi konsumenter sitter också i en rävsax. Sverige ligger sjukt dåligt till ur internationellt perspektiv med implementeringen av ipv6. Sverige har 10,53% "adoption" jämfört med tex tyskland på 55,26% eller USA med 46,13%.

Kan potentiellt ha att göra med att Sverige var sjukt tidigt på internet-bollen och ligger på plats 3 i världen med antal ipv4 adresser per invånare, strax efter vatikanstaden och USA. Men det är fortfarande sjukt irriterande, vi som ligger så långt fram tekniskt generellt lever fortfarande i stenåldern med ipv4 och CGNAT.

Märker det även på jobbet "varför ska vi sätta upp tjänsten i ipv6? Ingen använder ju det ändå.". Sjukt irriterande.

förtydligande
Permalänk
Hedersmedlem

Har svårt att klandra Bahnhof för detta. IP-adresser är inte gratis för någon, alla minst Bahnhof. De kör inte CGNAT för att det är kul - utan för att de måste. Det är inte direkt billigt, men billigare än publika IP-adresser till alla.

Det Bahnhof kunde göra bättre vore dock att tillhandahålla IPv6-tunnlar (t.ex. med 6rd) för de som sitter i stadsnät som inte klarar IPv4, och sedan förkonfigurera detta på de routrar de säljer. Det ska de egentligen inte behöva göra, eftersom det borde vara stadsnätet som ska fixa IPv6, men bevlsligen vill de ju inte fixa det.

Personligen har jag Bahnhof hemma. Direkt fiber till Bahnhof (inget aktivt stadsnät), så jag har IPv6 native och även en riktig IPv4-address, så jag är relativt nöjd i allafall för egen del. Men det krävde att jag själv aktivt gick in i min (egenköpta) router (d.v.s. inte från Bahnhof) och aktiverade IPv6... det är nog en stor anledning till att vi har så lite IPv6 i Sverige, grejerna har ju inte ens IPv6 på som standard!