Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Vad är så förvirrande med hdmi 2.1?

Jag tolkar 2.1 som ultra high speed kabel med stöd för 48Gbps.

Hdmi 2.0 ser jag som High speed kabel med alltifrån 18Gbps.

Sen enkelt förklarat så behövs väl mer än 18Gbps för att kunna köra vissa saker som tex 4K@120hz med andra ord så behövs en 2.1 och inte 2.0 kabel? Enklare väl att skriva 2.1 istället för att säga ”ultra High speed” eller tänker jag fel här?

Men en High Speed kabel följer också HDMI 2.1 specifikationen precis lika mycket som en Ultra High Speed kabel gör. Och det finns säkert en del kablar tillverkade enligt HDMI 2.0 specifikationen som klarar 48Gbps.

"2.1" implicerar inte Ultra High Speed. Det implicerar ingenting annat än att produkten är designad enligt HDMI 2.1 specifikationen, och säger ingenting om vad från den specifikationen som är med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Saken blir ju dock lite rörigt när dom ändrar vad kraven på 2.1 är

https://www.sweclockers.com/nyhet/33402-specifikationer-for-h...

Nej, de har inte ändrat ett dugg på kraven för HDMI 2.1. Ny version av specifikationen gör att den förra versionen blir obsolet - inget nytt där.

Det är bara folk som inbillar sig att versionsnumret på specifikationen säger någonting som helst om vad en produkt klarar som rör till det hela.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av eFoppa:

Jag kanske missförstår dig men varför måste du veta att Series X kabel är certifierad när den medföljer konsolen och uppfyller kraven?

Du måste inte. Men ifall du kan verifiera en certifiering underlättar det vid felsökning. Vi har flera exempel i forumet där skärmars medföljande kablar inte levt upp till kraven och att användaren inte fått det att fungera annat än att köpa en ny kabel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dinkefing:

Vad är Ultra High Speed kablar? Vad skiljer sig de mot vanliga HDMI-kablar?

En Ultra High Speed-certifierad kabel är garanterad att klara 48 Gbit/s samt ha Ethernet-stöd. En Premium High Speed-certifierad kabel (som finns med och utan Ethernet) är garanterad att klara 18 Gbit/s. Det är de enda certifieringarna som finns. Sedan finns det mängder av ocertifierade kablar som kanske eller kanske inte klarar en viss bandbredd, beroende på källans signalkvalitet och andra faktorer.

Det viktiga är att det inte finns några ”HDMI 2.1-kablar”. Kablar är versionsagnostiska och bryr sig bara om databandbredd samt närvaro/frånvaro av Ethernet. Vill man t ex köra 4K @ 120 Hz behöver man en kabel som klarar 32 Gbit/s, alltså förslagsvis en Ultra High Speed-kabel – inte en ”HDMI 2.1-kabel” eller något annat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensinspade:

Har dom bra kablar? Tänkte på priset, men priset kanske inte är allt 😁

Behöver en 2.1 till soundbar earc koppling så man får dolby atmos 😁

Använder själv 2 st Ultra High Speed 2m certifierade kablar från Nördic.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skulle man lite förenklat kunna jämföra HDMI-version med årsmodell på en bil?

I min hjärna är det lite som så här:

HDMI 2.1 är en specifikation som rymmer en mängd olika funktioner, men bara för att en kabel är "2.1" betyder inte att den har alla dessa funktioner. Lite som senaste årsmodellen av en bil, årsmodellen har en massa funktioner och tillval, somliga är helt nya för årets modell medans andra är gamla och rent av är standard i alla bilar. Men bara för att du råkar köpa en bil som är av 2022 års modell betyder inte att du automatiskt får alla tillval och funktioner.

Så om någon vill ha en bil med inbyggd radar (bara hittar på) kan man inte bara säga, köp 2022 års modell av Volvo (som råkar ha det tillvalet det året) så är du grön. Man måste istället specifikt titta på vilka tillval som just den bilen jag tittar på råkar ha.

Snälla säg att jag tänker rätt 😂

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du måste inte. Men ifall du kan verifiera en certifiering underlättar det vid felsökning. Vi har flera exempel i forumet där skärmars medföljande kablar inte levt upp till kraven och att användaren inte fått det att fungera annat än att köpa en ny kabel.

En bildskärm kan du koppla allt möjligt till. En kabel som medföljer en Series X är tänkt att användas till series X. Funkar det inte kan man reklamera den köpta produkten och behöver inte felsöka kabeln.
Inte riktigt samma sak imo.
Återigen så är det bra med certifiering för de som behöver felsöka eller inte vill köpa och lämna tillbaka. Men jag vidhåller att certifiering för medföljande kablar är onödigt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Skulle man lite förenklat kunna jämföra HDMI-version med årsmodell på en bil?

I min hjärna är det lite som så här:

HDMI 2.1 är en specifikation som rymmer en mängd olika funktioner, men bara för att en kabel är "2.1" betyder inte att den har alla dessa funktioner. Lite som senaste årsmodellen av en bil, årsmodellen har en massa funktioner och tillval, somliga är helt nya för årets modell medans andra är gamla och rent av är standard i alla bilar. Men bara för att du råkar köpa en bil som är av 2022 års modell betyder inte att du automatiskt får alla tillval och funktioner.

Så om någon vill ha en bil med inbyggd radar (bara hittar på) kan man inte bara säga, köp 2022 års modell av Volvo (som råkar ha det tillvalet det året) så är du grön. Man måste istället specifikt titta på vilka tillval som just den bilen jag tittar på råkar ha.

Snälla säg att jag tänker rätt 😂

Ungefär så. Fast en kabel har inga funktioner alls annat än att transportera signalen. Vissa funktioner kränger att kabeln kan flytta mycket data snabbt (ex 48 gb/s).

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Bildexpert 📺

Hela den här trådens existens är ett skolboksexempel på varför det är dumt att tala om HDMI 2.1-kablar. Exakt samma diskussion för 10 år sedan om 1.4-kablar. Skillnaden är att idag är det ännu enklare(*) att finna en kabel som är 100 procent byggt enligt det regelverk så som HDMI-konsortiet anses att kabeln måste fungera. Detta tack vare att man som slutanvändare med sin telefon och förpackningens QR-kod kan verifiera att Ultra High SPeed-kabel har en tillverkning som är certifierad enligt just det regelverket.

Det finns alltså bara en enda aktuell form av HDMI-kablar. Den är aktuell för alla existerande, dagens och överskådlig framtida funktioner. Hade TS (samt alla miljoner som frågar om 2.1-kablar idag) vetat om detta hade tråden inte behövt startas. TS hade köpt en certifierad kabel och verifierat den med telefonen. Klart!

(*) Det som gör det svårt är finna en Ultra High Speed-certifierad kabel är att få butiker säljer dem. Därför att butikerna (1) inte förstår detta själva, (2) miljoner frågar efter 2.1-kablar just nu samt (3) det är mycket tacksammare från butiksägarna att svara på situation (2) genom att sälja en icke-certifierad "2.1-kabel" för 400 kronor. Eller för den påstå något som "ULTRA-klass" eller till och med skriva "Ultra High Speed" på produkten men i själva verket aldrig ha någon certifiering som verifierar detta.

En av de stora fördelarna med UHS-certifieringen är att den i stort tar död på det här med prisdiskussionen och mytomanin runt kablar. En certifierad kabel för 149 kronor är exakt lika funktionell som den som kostar 400 kr eller 4000 kronor. Vilket förstås många butiker förlorar på.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Supras kablar i alla mina installationer privat och mötesrum.
Medel dyra och man stödjer en svensk produkt.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/311770-sup...

Permalänk

Jag hade problem med att få till Dolby Vision när jag spelade Remuxes på min Shield. Hade även problem med ljudet från min soundbar när jag spelade på PS5. Denna kabel löste problemen:

https://www.amazon.se/dp/B08SLR3HW9/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av benonikenobi:

Skulle man lite förenklat kunna jämföra HDMI-version med årsmodell på en bil?

Snälla säg att jag tänker rätt 😂

Nästan rätt men inte hela vägen eftersom årsmodell bara är en annan form av versionummer. Nyckeln till insikt är enkel. Skit i version och fråga efter funktion. Så har det varit i över 15 år. Rent krasst finns det idag tre viktiga funktioner som är värt att hålla i huvudet med nya prylar runt "HDMI 2.1"-diskussionen:

eARC
• 4K/120-kapacitet med hög bandbredd. FRL Fixed Rate Link
VRR

Det vill säga: Vill du ha FRL, VRR och eARC på en pryl, fråga efter VRR, FRL och eARC på den prylen. Inte särskilt svårt. Det är egentligen endast FRL som kräver något extra nytt av HDMI-kabeln med att kabeln måste orka upp till 48 Gbps. Alla andra funktioner kommer ur kretsarna på vardera änden om kabeln.

Vi har ett exempel på där väldigt få förvirrar det här med HDMI-versioner och funktioner och det är Dolby Vision och Dolby Atmos. Där fattar folk betydligt oftare att det inte handlar om kabeln eller någon "HDMI-version". Man fattar i högre grad att om man vill ha Dolby Vision så ska man fråga efter Dolby Vision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ogge:

Jag använder mig av Supras kablar i alla mina installationer privat och mötesrum.
Medel dyra och man stödjer en svensk produkt.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/311770-sup...

Nog för att jag är helt för att stödja inhemska produkter/produktion men 1200kr för 2st 2m-kablar när jag då får samma kabel för 240kr hos länkade Nördic? Är dom då verkligen medeldyra? Vad är det jag missar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skit i version och fråga efter funktion.

Det var lite så jag menade, årsmodell/version spelar ingen roll, välj utifrån tillval/funktion kanske inte kom fram så tydligt. Jag har personligen fattat poängen sen ett tag tillbaka, men tänkte att jämförelsen kanske kunde hjälpa någon som inte förstår kopplingen mellan "HDMI 2.1" och funktion.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av bensinspade:

Har just köpt en LG SP8YA till min nya LG C1, behöver en hdmi 2.1 till vettigt pris då jsg ska använda den mellan soundbar och tv via earc (Dolby atmos) , tänkte ja en till min konsol med, I dagsläget spelas det på ett ps4 pro, skulle de göra skillnad med en hdmi 2.1?

Tacksam för förslag på hdmi 2.1 kablar

Du har säkert fått svar nu men det korta svaret är nej. Det kommer inte göra någon skillnad då din PS4 Pro är flaskhalsen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ogge:

Jag använder mig av Supras kablar i alla mina installationer privat och mötesrum.
Medel dyra och man stödjer en svensk produkt.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/311770-sup...

Jo dom är bra men blir problemet när man skriver i huvudtexten "HDMI 2.1-kabel med stöd för upp till 8K@60Hz"
Alla jag känner frågar mig vilken HDMI 2.1 kabel skall jag köpa för all butiker skriver det....
Jag säger alltid bara leta efter 48Gb certifiering endast.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag är inte emot certifiering överlag, däremot ser jag inte riktigt poängen när det är en medföljande kabel som klarar specifikationerna för tillhörande apparat. Jag kanske missförstår dig men varför måste du veta att Series X kabel är certifierad när den medföljer konsolen och uppfyller kraven?

Jag är rätt säker på att det satt en klisterlapp med QR-kod på insidan av kartongen av mitt Xbox Series X, så Microsoft tycker också att det är viktigt att även medföljande kablar är certifierade och går att verifiera för slutkunden - så att kunden faktiskt vet vad det är för kabel som följer med.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kom hit för att säga detta, har en 3m själv som fungerar ypperligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag är rätt säker på att det satt en klisterlapp med QR-kod på insidan av kartongen av mitt Xbox Series X, så Microsoft tycker också att det är viktigt att även medföljande kablar är certifierade och går att verifiera för slutkunden - så att kunden faktiskt vet vad det är för kabel som följer med.

Nej (jag kollade nu av nyfikenhet).

Därför folk bryr sig om att själva testa kabeln på youtube osv.
Positivt för MS är iaf att kabeln klarar specifikationen för 2.1
Det gör inte den medföljande Hdmi-kabeln för PS5.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Skulle man lite förenklat kunna jämföra HDMI-version med årsmodell på en bil?

Inte ens det. Årsmodell på en bil säger betydligt mer. Om det inte är så att du bara anger årsmodell på bilen, utan att ange märke. Då är det ungefär lika informativt (dvs, inte särskilt informativt)

Du skulle kunna jämföra HDMI-version med upplagan av Svenska Akademins Ordlista. Vilken version av HDMI specifikation som använts är ungefär som vilken upplaga av SAOL som använts för stavningskontroll av en text. Förutom då att SAOL faktiskt ändrar saker mellan upplagor, inte bara lägger till nya ord.

Jag vågar påstå att alla HDMI 1.0 produkter också är HDMI 2.1 produkter, i den meningen att de följer 2.1 specifikationen.

Det finns egentligen bara en vettig lösning; Sluta prata HDMI-versioner.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Det ska den göra om den uppfyller det de skriver men det framgår inte om den är certifierad så du vet inte om de ljuger om egenskaperna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ska den göra om den uppfyller det de skriver men det framgår inte om den är certifierad så du vet inte om de ljuger om egenskaperna.

Exakt! Ska enbart användas mellan tv och soundbar men återstår att se då

Permalänk
Medlem

Den här är certifierad och inte direkt dyrare:
https://noerdic.se/collections/certified/products/hdmi-2-1-al...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Köpte 5 st av dessa, billiga men kablarna är gedigna.
https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1/products/hdmi-2-1-2m-...

Kablarna används med Telia TV Box, Apple TV 4k Gen 6, Lg 55CX, Sonos arc med atmos, samt Philips Hue Sync Box

Allt funkar felfritt och fungerande eARC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Sett dom! Men kabeln från Biltema blev ett spontanköp när jag var inne där i veckan. Ska ju enbart nyttja e-arc.

Permalänk
Bildexpert 📺

Man kan köra eARC på vilken HDMI-kabel som helst. Även någon gammal kabel från 2004 eller så fungerar. Så länge kabeln är byggd enligt originalspecen. Returljudet är en separat kanal och kräver inte någon bandbredd att bråka om, kanske ≈50 megabit/s i värsta fall. Mer problemet att det finns äldre kablar som inte är kopplade på pinne 14 som returljudet/Ethernet använder och man kan inte se vilka som har den koppling annat än att testa.

Men ska man ändå köpa nytt, då köper man Ultra High Speed och man har täckt upp alla tänkbara behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skillnaden är att QR-koden och verifiering gör att du som konsument enkelt med telefon kan bekräfta att så verkligen är fallet. Certifieringen och verifieringen med mobilappen gör skillnaden mellan att veta och att förmoda att kabeln klarar den övre gränsen. Det kan man verifiera i butik innan man spenderar pengar. När man får hem kabeln från postorder kan man verifiera utan att bryta förpackningen. Och i fallet med xboxen hade en QR-kod gjort att man inte behöver titta på en video när någon kör sin kabel 10 ggr om genom en testsekvens

Men lite sak samma med medföljande kabel som ingår. En annan sak när man är i sitsen att man ska betala för en kabel där det kan komma att kosta en hel del.

När började själva certifieringsprogrammet?
De kan också ha betydelse, tillverkades en kabel innan det kom till ja så var de med de, behöver inte betyda att de ej uppfyller kraven.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ryssfemma:

När började själva certifieringsprogrammet?
De kan också ha betydelse, tillverkades en kabel innan det kom till ja så var de med de, behöver inte betyda att de ej uppfyller kraven.

Certifieringen har väl alltid funnits men när det bara fans standard så var det oftast inga problem, och ja en del äldre kablar är bra och fungerar med högre bandbredder än det som fanns när kablarna designades.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ryssfemma:

När började själva certifieringsprogrammet?
De kan också ha betydelse, tillverkades en kabel innan det kom till ja så var de med de, behöver inte betyda att de ej uppfyller kraven.

En kabel kan endast vara certifierad ifall den har QR-koden och hologrammet. Alltså kan du som konsument endast veta att så är fallet om den har QR-koden och hologrammet.

Självklart kan – och finns det – kablar därute vilka uppfyller alla krav utan att dess tillverkning har genomgått certifieringen. Men det finns inget sätt för dig som konsument att bekräfta detta annat än med just en certifierad kabel.