Varför är täcken i Sverige så korta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Hur kan det vara kyligt i ett nybygge?

Tyvärr lider Sverige av extremt låg kvalitet på många byggen. Oftast tänker arkitekterna rätt, konstruktör/projektör tänker okej. Sen tar man in dåliga byggbolag med ännu sämre underentreprenörer som har personal som inte har utbildning eller certifikat för det jobb dom utför så det blir katastrof. Detta i kombination med att allt som byggs idag måste klara ganska hårda energikrav gör att det helt enkelt blir kallt.

Jag bor i nyproduktion och har själv drivit på ganska hårt om felaktigheter och det sitter så långt in att få det fixat. Upptäckte exempelvis att man missat att isolera schakten där friskluften togs in från taket. När det var minusgrader ute var golvet kring schaktet bara ett par plusgrader. Byggherren låtsades som inget var fel tills jag plockade hem en fet värmekamera från jobbet och skapade upp en rapport på 10 sidor som beskrev problemet. Då provborrade man och insåg att man helt enkelt glömt isoleringen. Så det vara bara att bryta upp väggen i typ 20 lägenheter och göra om och rätt. Mellan vissa plan hade man inte ens brandisolerat schaktet vilket är ett lagbrott i ett nybygge.

Nu är det dags för omcertifiering för att vi ska behålla vår status som "miljöbyggnad" och då ställer man såklart in temperaturen så att det precis blir 20 grader fast alla boende fryser. Vi flyttar om 4 veckor..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Antar att man inte betalar för varmvatten i köpta lägenheter? Koppla in er direkt på varmvattnet så borde ni kunna få det varmt..

Är mitt antagande fel så ber jag om ursäkt för okunskap.

Permalänk
Medlem

Det är samma sak med kuddar, varför ska den vara 60 när sängen är 105?
Ja det går att göra egna kuddar men

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Bra fråga, det är väl ett s.k. "energihus". Det är alltid exakt 20 grader lufttemperatur på vintern (termostat i hallen, varmaste delen av lägenheten så klart ...) och hyresvärden vägrar höja. Elementen är mer eller mindre alltid kalla så merparten av tillskottsvärmen tror jag kommer via värmeväxling på tilluften. Det är ett jäkla drag i ventilationen och tilluften är typ 18-19 grader, så man får aldrig någon "värmekänsla" som man får när tilluften värms upp av element.

Låter ju som en jävla dröm. Jag har öppna fönster/dörrar året runt för att försöka hålla under 20c och 600ppm co2 inne. Jag sover med öppet fönster även om det är -30 ute.
Haft samma problem i fem lägenheter, alltid en jävla bastu och noll luftflöde.

Tror inte jag bott i någon lägenhet som verkligen klarar inspektion av ventilation.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerxan:

Antar att man inte betalar för varmvatten i köpta lägenheter? Koppla in er direkt på varmvattnet så borde ni kunna få det varmt..

Är mitt antagande fel så ber jag om ursäkt för okunskap.

I min bostadsrättslägenhet betalar jag för varmvatten, men det kan se lite olika ut, beroende på bland annat när huset är byggt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har samma problem som 2m lång.
Kör med ett överkast som ligger ungefär upp till knäna på mig, och sen hänger ner över sängkanten.
Men det hade varit riktigt nice och slippa faktiskt

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag är 175cm lång och tycker att de är för korta ibland XD

Jag brukar lägga täcket lite på diagonalen så det blir lite längre hörn till hörn, alternativt ha en filt över armarna/överkroppen och täcket över benen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Själv älskar jag när det är kallt i sovrummet. Sover i min runda 240x240 säng med enbart påslakan och öppet fönster så länge det inte är under -15.
(On topic) Det är ju ganska lätt annars att sy eller be någon sy upp längre påslakan dock blir väl det kanske lite svårare med själva täcket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

För några år sedan var jag dock på ett hotell där de hade vikt överkastet in under madrassen, så det blev en trevlig omslutande ficka för fötterna, och jag började då göra samma. Överkast är ju ofta lite större också tror jag (det är iaf mina).

One tuck?
https://youtu.be/bl3HcIXvIo0

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziron:

I lilla landet lagom så vill man inte behöva stå och välja mellan två längder så mittemellanlängden 210 får vara lagom för alla!

Det här inlägget får mig att sakna Sverige, kanske man borde flytta tillbaka. Jag vill ha min lagom-varma mellanmjölk på 36,5 grader

Edit: Halft on topic så är jag betydligt kortare än dig men grubblar ändå ofta över hur korta täcken men också sängar är, även fast man är kort så känns sängar korta? Hur sover folk som är 190cm+? Känns som man måste positionera sig med huvudet jäms med sänggaveln då ifall man inte vill ha tårna utanför sängänden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Köp sovstrumpor. Finns på samma ställen där vakenstrumpor säljs.

Aldrig sett, de har lösare resår eller? För jag har försökt sova med vanliga strumpor och vaknar då med "strypta" vader. Får kolla på det.

Skrivet av Jumpcut:

Tyvärr lider Sverige av extremt låg kvalitet på många byggen. Oftast tänker arkitekterna rätt, konstruktör/projektör tänker okej. Sen tar man in dåliga byggbolag med ännu sämre underentreprenörer som har personal som inte har utbildning eller certifikat för det jobb dom utför så det blir katastrof. Detta i kombination med att allt som byggs idag måste klara ganska hårda energikrav gör att det helt enkelt blir kallt.

Jag bor i nyproduktion och har själv drivit på ganska hårt om felaktigheter och det sitter så långt in att få det fixat. Upptäckte exempelvis att man missat att isolera schakten där friskluften togs in från taket. När det var minusgrader ute var golvet kring schaktet bara ett par plusgrader. Byggherren låtsades som inget var fel tills jag plockade hem en fet värmekamera från jobbet och skapade upp en rapport på 10 sidor som beskrev problemet. Då provborrade man och insåg att man helt enkelt glömt isoleringen. Så det vara bara att bryta upp väggen i typ 20 lägenheter och göra om och rätt. Mellan vissa plan hade man inte ens brandisolerat schaktet vilket är ett lagbrott i ett nybygge.

Nu är det dags för omcertifiering för att vi ska behålla vår status som "miljöbyggnad" och då ställer man såklart in temperaturen så att det precis blir 20 grader fast alla boende fryser. Vi flyttar om 4 veckor..

Tell me about it ... Här verkar man t.ex. ha missat att installera backspjäll i ventilationen eller något, för när man kör köksfläkten så sugs det in luft via frånluftsventilen. Måste alltid komma ihåg att öppna ett fönster och det är lagom kul när det redan är kallt inne och minusgrader ute. Mumlades om garantiärende men det rann ut i sanden så klart. Sen har vi alla sprickor i vägg/tak-skarvar och runt fönsterfoder m.m. som uppkommit efter att huset satt sig. När jag flyttade in var ytterdörren så sned att den inte gick att låsa och krävde så mycket justering att väggen ovanför sprack. Listan kan göras väldigt lång.

Skrivet av Nerxan:

Antar att man inte betalar för varmvatten i köpta lägenheter? Koppla in er direkt på varmvattnet så borde ni kunna få det varmt..

Är mitt antagande fel så ber jag om ursäkt för okunskap.

Det är en hyresrätt och jodå serru, det betalar man allt för Ska bidra till minskad användning heter det. Givetvis är inte hyran lägre motsvarande kostnaden för det. Varmvattenskostnaden tycks också krypa upp några kronor per kubikmeter varje månad så det är mer eller mindre en konstant "dold" hyreshöjning.

Skrivet av BergEr:

Låter ju som en jävla dröm. Jag har öppna fönster/dörrar året runt för att försöka hålla under 20c och 600ppm co2 inne. Jag sover med öppet fönster även om det är -30 ute.
Haft samma problem i fem lägenheter, alltid en jävla bastu och noll luftflöde.

Tror inte jag bott i någon lägenhet som verkligen klarar inspektion av ventilation.

Jo luftkvaliteten är extremt bra och temperaturen har jag inget problem med i sig, utan det är i kombination med kallras/extremt drag. Den operativa temperaturen (tror jag det kallas?) upplevs som väldigt mycket lägre än vad lufttermometern säger. Skulle jag gissa temperaturen utan att ha termometer tillgänglig skulle jag säga typ 16-17.

Skrivet av Darun79:

Själv älskar jag när det är kallt i sovrummet. Sover i min runda 240x240 säng med enbart påslakan och öppet fönster så länge det inte är under -15.
(On topic) Det är ju ganska lätt annars att sy eller be någon sy upp längre påslakan dock blir väl det kanske lite svårare med själva täcket.

Temperaturen är helt OK i sig men i kombination med drag och kallras funkar det inte för mig i alla fall. Bränner i kinderna när man ligger i sängen så har spänt upp en tygstycke över som skyddar lite. Sov alltid med öppet fönster året om i min förra lägenhet, men där var också flödet i ventilationen kanske en tiondel av vad det är här om ens det.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

För att svenskar är så korta?! TS vette tusan faktiskt, betalade extra för en längre säng än standard eftersom jag inte vill sova ihoprullad, men täcken har jag accepterat att de är korta, för tydligen är medelsvensken kort… eller kanske är det svenska avundsjukan? Ingen ska få sova bekvämt?!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ikea har 220-täcken

//Hälsningar 190cm med kalla fötter

Edit: dock tydligen dubbeltäcken(240x220).. Är man lång får man inte sova själv?

Vem vill sova ensam? En varm partner intill sig värmer mer än ett täcke och en varm partner + ett täcke är fint ... och varmt. Är man nu under samma täcke som sin varma partner kanske det inte bara blir sova av.

För den som envisas med att sova i ensamt majestät finns ju förstås Drömverkstan.

Med det sagt så har ju Drömverkstan även långa påslakanset. [Reklam??]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det här inlägget får mig att sakna Sverige, kanske man borde flytta tillbaka. Jag vill ha min lagom-varma mellanmjölk på 36,5 grader

Edit: Halft on topic så är jag betydligt kortare än dig men grubblar ändå ofta över hur korta täcken men också sängar är, även fast man är kort så känns sängar korta? Hur sover folk som är 190cm+? Känns som man måste positionera sig med huvudet jäms med sänggaveln då ifall man inte vill ha tårna utanför sängänden

Min polare som är 190+ har "löst" det genom att köpa en queen size och sova på diagonalen Jag som bara är 184 sover med huvudet mot sänggaveln mer eller mindre.

Skrivet av Mindfighter:

För att svenskar är så korta?! TS vette tusan faktiskt, betalade extra för en längre säng än standard eftersom jag inte vill sova ihoprullad, men täcken har jag accepterat att de är korta, för tydligen är medelsvensken kort… eller kanske är det svenska avundsjukan? Ingen ska få sova bekvämt?!

Något mysko är det ju. Både Norge och Danmark (nästan identisk medellängd) kör med dubbla längder (200 och 220) men här ska tydligen män behöva frysa om fötterna?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Inaktiv

Är inte standardlängd på sängar 200cm eller yrar jag? Och borde inte detta vara ett lika stort problem?

Permalänk
Medlem

Själv är man över två meter och måste ta mig tusan specialbeställa både säng och sängkläder. Det är skandal!

Skrivet av Ostbullen:

Ikea har 220-täcken

//Hälsningar 190cm med kalla fötter

Edit: dock tydligen dubbeltäcken(240x220).. Är man lång får man inte sova själv?

Tycker du skall skriva ett argt mail till statsministern och klaga!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tyvärr lider Sverige av extremt låg kvalitet på många byggen. Oftast tänker arkitekterna rätt, konstruktör/projektör tänker okej. Sen tar man in dåliga byggbolag med ännu sämre underentreprenörer som har personal som inte har utbildning eller certifikat för det jobb dom utför så det blir katastrof. Detta i kombination med att allt som byggs idag måste klara ganska hårda energikrav gör att det helt enkelt blir kallt.

Jag bor i nyproduktion och har själv drivit på ganska hårt om felaktigheter och det sitter så långt in att få det fixat. Upptäckte exempelvis att man missat att isolera schakten där friskluften togs in från taket. När det var minusgrader ute var golvet kring schaktet bara ett par plusgrader. Byggherren låtsades som inget var fel tills jag plockade hem en fet värmekamera från jobbet och skapade upp en rapport på 10 sidor som beskrev problemet. Då provborrade man och insåg att man helt enkelt glömt isoleringen. Så det vara bara att bryta upp väggen i typ 20 lägenheter och göra om och rätt. Mellan vissa plan hade man inte ens brandisolerat schaktet vilket är ett lagbrott i ett nybygge.

Nu är det dags för omcertifiering för att vi ska behålla vår status som "miljöbyggnad" och då ställer man såklart in temperaturen så att det precis blir 20 grader fast alla boende fryser. Vi flyttar om 4 veckor..

Själv köpte man en stor jävla villa, och installerade IVTs senaste bergvärmepump Har alltid exakt den tempen jag känner för och kostar inget i dessa tider med dyr el

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Även jag tycker att täcken som säljs i sverige är för korta, och jag är bara 171cm.

Och då sover jag ändå i fosterställning med knäna upp till hakan.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Eller köp längre täcken och sluta frysa:
https://www.home-tex.se/shop/fibertacke-helaarstacke-6241p.ht...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För att svenskar är så korta?! TS vette tusan faktiskt, betalade extra för en längre säng än standard eftersom jag inte vill sova ihoprullad, men täcken har jag accepterat att de är korta, för tydligen är medelsvensken kort… eller kanske är det svenska avundsjukan? Ingen ska få sova bekvämt?!

Svenskar är en av de längsta i världen så är nog inte kopplat till längden.

Kollar man på medel kille född i Sverige med svenska föräldrar så är längden över 180cm nu.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Är inte standardlängd på sängar 200cm eller yrar jag? Och borde inte detta vara ett lika stort problem?

Jo det stämmer, men den längden är ju mer eller mindre fast och är ändå i kortaste laget här vill jag påstå. Ett täcke ska ju täcka en kropp och är sällan perfekt utsträckt. Med den erfarenhet jag har av 210-täcke uppskattar jag att det behövs iaf kroppslängd + 30cm för att komfortabelt kunna ha hela kroppen täckt i alla sovpositioner.

Skrivet av Patriksan:

Har beställt ett täcke just därifrån under dagen, om än inte just det Det är ju dock en dansk butik som säljer danska modeller, frågan kvarstår varför vi inte har den längden här.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Bra fråga; jag köper mina täcken på JYSK, och visst f-n hamnar fötterna utanför väldigt ofta. Jag är 190 cm.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem

Aha, där fick jag svaret på varför påslakanet jag köpte från Finland är för långt.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Bra fråga; jag köper mina täcken på JYSK, och visst f-n hamnar fötterna utanför väldigt ofta. Jag är 190 cm.

Just JYSK är ju rätt kul att jämföra mellan de olika nordiska butikerna. Här är t.ex. samma modell hos norska, danska och svenska JYSK. Norge och Danmark har både 140 x 200 och 140 x 220 tillgängliga medan det i Sverige bara finns 150 x 210 (för enkeltäcke). För dig som är 190 kanske inte 220 räcker i längd heller, men ändå. Undrar varför 220-täcken inte är standard här också.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För att svenskar är så korta?! TS vette tusan faktiskt, betalade extra för en längre säng än standard eftersom jag inte vill sova ihoprullad, men täcken har jag accepterat att de är korta, för tydligen är medelsvensken kort… eller kanske är det svenska avundsjukan? Ingen ska få sova bekvämt?!

Den svenska medellängden är bland topp 10 i världen både bland män och kvinnor. Bland män ligger den på 181,5 cm medan kvinnor har en medellängd på närmare 170 cm.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kroppslängd på runt 2 m får väl nästan räknas som ett handikapp snarare än fördel i många fall.

På runt 180 cm funkar täckena av standardlängd hyfsat bra, men visst hade 5-10 cm extra knappast skadat. Har något tyngdtäcke från Tyskland som jag behöver vika på längden med ca 1/4 då det annars blir för långt.

Däremot hade någon cm längre säng varit bra om man ligger raklång. Funderade på att välja 210 när jag köpte ny, men det skillde någon tusing i pris. Tänkte även då på att det skulle vara både svårare att hitta och dyrare med bäddmadrass/lakan m m till sådan.

Men mer störande är att använda gamla lakan som verkar vara gjorda för kortare sängar, som inte alls går att vika runt madrassen utan bara ligger ovanpå vanlig 200-säng.

Täcken som är för varma är inte heller kul, upplever de allra flesta täcken som för varma och är de inte det så är de för lätta. Något av det bästa jag hittat är en gammaldags yllefilt, typ s k hästfilt, som jag vikt dubbelt för mer tyngd och samtidigt ventilation på sidorna.

Permalänk
Rekordmedlem

De som klagar på sänglängd kan ju börja tillämpa den traditionella sovstilen, att sitta och sova, en gammal kulturhistorisk korrekt metod som tillät korta sängar. Folk var faktiskt inte riktigt så korta som sängarna antyder för de som set sängar och trott de var dvärgar på 1700 talet. Och apropå värme så går det att värma sängen genom att dela den med 3-4 andra, tänk bara på att knacka hål på isen på potten innan ni nattpissar om det är kallt i rummet för annars skvätter det förjäkla mycket

Vi som campar känner ju även till att det finns sovkläder som värmer och det kan man även ha hemma, på med dununderstället bara, har man utstickande fötter kan man åtgärda det lokalt med ett par bra sovsockar

Men en bra pyjamas är inte fel det heller och då går det nog även att spara energi, speciellt de som har elvärme kaj ju sova bekvämt även med värmen avstängd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Ikea har 220-täcken

//Hälsningar 190cm med kalla fötter

Edit: dock tydligen dubbeltäcken(240x220).. Är man lång får man inte sova själv?

Eller så lägger du det på andra ledden och sover själv och vips har du ett täcke som är 240 cm långt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Även jag tycker att täcken som säljs i sverige är för korta, och jag är bara 171cm.

Och då sover jag ändå i fosterställning med knäna upp till hakan.

Hur kan ett standardtäcke vara för kort i det scenariot? Du kan inte vara mycket längre än 140cm i den sovställningen. Vad ska du ha det extra täcket till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrIzze:

Hur kan ett standardtäcke vara för kort i det scenariot? Du kan inte vara mycket längre än 140cm i den sovställningen. Vad ska du ha det extra täcket till?

Det ligger som en stor fluffig hög över axlarna.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C