EVGA-grafikkort stulna i lastbilskupp dyker upp i Vietnam

Permalänk
Melding Plague

EVGA-grafikkort stulna i lastbilskupp dyker upp i Vietnam

Grafikkort ur Nvidias Geforce RTX 3000-serie som stals från EVGA i oktober ser ut att ha letat sig från USA till en återförsäljare i Vietnam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken följetong!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Haha, erbjuder till lägre pris och 1 månad garanti.. men visste inte att de var stulna. Krävs inte ett geni för att räkna ut att de ljuger.

Permalänk
Medlem

Var det ens spelbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Haha, erbjuder till lägre pris och 1 månad garanti.. men visste inte att de var stulna. Krävs inte ett geni för att räkna ut att de ljuger.

Men hur lång garantitid har man på dessa prylar normalt i Vietnam?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Forza Vietnam!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Men hur lång garantitid har man på dessa prylar normalt i Vietnam?

Man får väl antaga att det är längre eftersom det var relevant att de själva hade en förklaring varför garantin var kortare.

Permalänk
Medlem

"Senaste generationens grafikkort är både dyra och få till antalet, vilket gjort dem till en attraktiv måltavla för stöldkupper. Detta fick partnertillverkaren EVGA nyligen erfara, när de i slutet av oktober 2021 blev bestulna på grafikkort för tusentals dollar."

för tusentals dollar...
...per grafikkort eller?

Kanske menar hundratusentals dollar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

"Senaste generationens grafikkort är både dyra och få till antalet, vilket gjort dem till en attraktiv måltavla för stöldkupper. Detta fick partnertillverkaren EVGA nyligen erfara, när de i slutet av oktober 2021 blev bestulna på grafikkort för tusentals dollar."

för tusentals dollar...
...per grafikkort eller?

Kanske menar hundratusentals dollar ?

Ja alltså varje grafikkort är ju 1000+ USD i USA så bör vara hundratusentals isåfall. Eller tiotusentals iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

"Senaste generationens grafikkort är både dyra och få till antalet, vilket gjort dem till en attraktiv måltavla för stöldkupper. Detta fick partnertillverkaren EVGA nyligen erfara, när de i slutet av oktober 2021 blev bestulna på grafikkort för tusentals dollar."

för tusentals dollar...
...per grafikkort eller?

Kanske menar hundratusentals dollar ?

Vad EVGA sagt är att grafikkorten hade ett marknadsvärde mellan $330 och $1960, men de har inte sagt hur många grafikkort det handlar om. Så vi vet att det handlar om tusentals dollar men inte hur många tusentals.

Permalänk
Medlem

såklart de ljög. ***snip/mod***. de visste att de var stulna, därav 1 månads garanti. hoppas företaget åker dit på stort för koppleri och stöld på helt annan ort. livstids fängelse vill jag se för dessa "ovetandes".

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

såklart de ljög. ***snip/mod***. de visste att de var stulna, därav 1 månads garanti. hoppas företaget åker dit på stort för koppleri och stöld på helt annan ort. livstids fängelse vill jag se för dessa "ovetandes".

Ännu bättre, sätter dit de som stal korten så de inte fortsätter med detta!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Kanske dags att börja köra med beväpnad transport med tanke på efterfrågan.

Permalänk
Medlem

"grafikkort för tusentals dollar". Om de hade en hel lastbil att tillgå så kunde de väl snitt mer än ett 3060 TI kan man tycka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Räcker att de har 6 stycke. 3080 så är det 10000$ marknadsvärde i usa

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

såklart de ljög. ***snip/mod*** de visste att de var stulna, därav 1 månads garanti. hoppas företaget åker dit på stort för koppleri och stöld på helt annan ort. livstids fängelse vill jag se för dessa "ovetandes".

Tror du tänker på häleri, koppleri är något helt annat.

Vette tusan om jag skulle förutsätta det var stulna produkter och framförallt ser jag liten koppling mellan en stöld i USA och försäljning av grafikkort i Vietnamn.
Antar det inte heller är jättevanligt att tillverkaren spärrar garantiätenden i samband stulna produkter iom det blev sånt pådrag i samband med ursprungs stölden.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Inte bara i Sverige som brottslingarna "inte visste" xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Hjälpsam

@landmarks känsliga näsa, nosar upp ännu en nyhet, bra jobbat!
Trodde att korten skulle hamna i en bitcoinfarm, där ser man.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Sweclockers skriver "Senaste generationens grafikkort är både dyra och få till antalet".

Finns det någon data på hur många grafikprocessorer Nvidia och AMD levererat av senaste generationen jämfört med tidigare generationer över en liknande tidsperiod? Är korten få eller efterfrågan hög eller båda två?

Kommer ihåg att Sony levererade lika många ps5 som ps4 första året, vilket tyder på hög efterfrågan snarare än att det tillverkas få enheter.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Sweclockers skriver "Senaste generationens grafikkort är både dyra och få till antalet".

Finns det någon data på hur många grafikprocessorer Nvidia och AMD levererat av senaste generationen jämfört med tidigare generationer över en liknande tidsperiod? Är korten få eller efterfrågan hög eller båda två?

Kommer ihåg att Sony levererade lika många ps5 som ps4 första året, vilket tyder på hög efterfrågan snarare än att det tillverkas få enheter.

Det råder ju komponentbrist runt om i världen, det är ju inte bara grafikkort det är svårt att få tag på. Sedan är ju brytning av kryptovalutor en stor faktor till varför det är så pass hög efterfrågan av just grafikkort.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Testpilot
Skrivet av hölmiz:

Sweclockers skriver "Senaste generationens grafikkort är både dyra och få till antalet".

Finns det någon data på hur många grafikprocessorer Nvidia och AMD levererat av senaste generationen jämfört med tidigare generationer över en liknande tidsperiod? Är korten få eller efterfrågan hög eller båda två?

Kommer ihåg att Sony levererade lika många ps5 som ps4 första året, vilket tyder på hög efterfrågan snarare än att det tillverkas få enheter.

Vågar påstå att det är en bristvara och få till antalet när det kommer skeppslaster om en dusstintal grafikkort till hyllplanen varje månad. De flesta korten verkar hamna i färdiga system, så vill man ha en hum på hur många kort som tillverkas går det väl att kolla på antalet färdiga system som säljs.

Trenden att se här är att försäljningen har sjunkit med 14,9 procent från 2020 till 2021. Vilket är en konstig trend sett till köpkraften som existerar både för M1 Macs och datorer med grafikkort och/eller processor av senare snitt. Då ska vi även komma ihåg att bristen startade redan 2020 också.

Kollar vi Steam HW survey för December 2021 kan vi även se följande (några utvalda med hög adoptionsfrekvens):

  • NVIDIA GeForce RTX 3070 - 1.87%, +0.13%

  • NVIDIA GeForce RTX 3060 - 1.80%, +0.54%

  • NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER - 2.53%, +0.14%

  • NVIDIA GeForce GTX 1060 - 7.92%, +0.34%

Det är inte stor buffer av spelare (som deltar i undersökningen) som faktiskt lyckas uppgradera något. Utan det är faktiskt fler individer som uppgraderar till gamla GTX 1060 än nya RTX 30-serien (bortsett från RTX 3060), vilket inte är en trend vi såg när exempelvis 20-serien lanserades – Framförallt RTX 2060.

Det finns massa mer statistik att följa och trender att se. Elgiganten jobbar fortfarande med att beta igenom sin katalog med RTX 3080-bokningar, där en polare för någon vecka sedan fick sitt kort. Då hade han en köplats på runt 700-något första dagen. Elgiganten har haft en back-order-katalog på över 10,000 stycken kort.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av stoffe_83:

Men hur lång garantitid har man på dessa prylar normalt i Vietnam?

Jag kan inte få fram att det ska vara vanligt med så korta garantitider, men jag vågar inte svära på att det stämmer.
Det verkar däremot inte vara ovanligt att köpa genom mellanhänder i form av olika leverantörer och dylikt, och själva butiken/återförsäljaren omnämns på vissa ställen som en outlet. Det kan vara så att det är mer standard för just den butiken att erbjuda saker lite billigare/ha utförsäljningar. Jag vet dock inte om det verkligen är en regelrätt outlet eller om det bara översatts konstigt på vissa ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

såklart de ljög. ***snip/mod***. de visste att de var stulna, därav 1 månads garanti. hoppas företaget åker dit på stort för koppleri och stöld på helt annan ort. livstids fängelse vill jag se för dessa "ovetandes".

Straff för de som tog korten och påföljd för de som säljer stöldgods absolut men livstid? Nej

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

säkert insider kupp.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av GuessWho:

"Senaste generationens grafikkort är både dyra och få till antalet, vilket gjort dem till en attraktiv måltavla för stöldkupper. Detta fick partnertillverkaren EVGA nyligen erfara, när de i slutet av oktober 2021 blev bestulna på grafikkort för tusentals dollar."

för tusentals dollar...
...per grafikkort eller?

Kanske menar hundratusentals dollar ?

EVGA har som tidigare nämnt inte gått ut med exakt hur många grafikkort det rör sig om, mer än spann på vad de är värda. Gissningsvis är det säkerligen hundratusentals, men iom att det garanterat är åtminstone tusentals valde jag att stanna där

Skrivet av hölmiz:

Sweclockers skriver "Senaste generationens grafikkort är både dyra och få till antalet".

Finns det någon data på hur många grafikprocessorer Nvidia och AMD levererat av senaste generationen jämfört med tidigare generationer över en liknande tidsperiod? Är korten få eller efterfrågan hög eller båda två?

Kommer ihåg att Sony levererade lika många ps5 som ps4 första året, vilket tyder på hög efterfrågan snarare än att det tillverkas få enheter.

Jag ser att @Yatagarasu levererade ett bra svar angående data på antal, men tanken när jag skrev det var snarare "få till antalet" i relation till efterfrågan och möjlighet att faktiskt få tag i det som produceras, snarare än faktiska produktionen. Det är ju inte endast privatpersoner som knappt får tag på något, även återförsäljare som inte är högt prioriterade lyckas inte köpa in eller tilldelas väldigt få exemplar.

I vilket fall har du helt klart en poäng oavsett, det var inte en klockren formulering. Jag har uppdaterat artikeln lite för att bättre motsvara det

Permalänk
Medlem

Vad exakt händer om man råkar köpa ett stulet grafikkort? Finns det något som begränsar användaren så det blir obrukbart? Måste man registrera sig? Sista kortet jag köpte var ett 1080 GTX och eftersom det är såna sjuka priser på 3080 så avvaktar jag. Höga priser brukar ju tendera till att öka risken till stöld.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.