Fick brev från min bank gällande KYC... Vad behöver jag egentligen lämna ut till dom?

Permalänk
Medlem

Fick brev från min bank gällande KYC... Vad behöver jag egentligen lämna ut till dom?

Fick brev idag från min bank... Där dem uppger att dom saknar tillräcklig kännedom om mig och behöver därför komplettera sin information.

Min fråga i allt detta är, vad är jag egentligen skyldig att lämna ut?

Banken efterfrågar följande uppgifter:

* Dels har dom skickat ett papper med 4st transaktioner som jag har gjort: (Detta vill dom ha underlag på, se nedanstående)
1) gäller ett uttag från crypto.com
2) En insättning på binance
3) En handpenning som jag har lagt för en produkt i en butik, som inte är kopplat med IT eller annat inom tex värdepapper.
4) En swishbetlning jag har tagit emot för en vara som jag har sålt på blocket.

Och sist men inte minst så vill ha dem ha svar på följande:
Hur ser ditt innehav av kryptovaluta ut? Vilka/hur mycket kryptovaluta har du i dagsläget?
Planerar du att handla i mer kryptovaluta framöver, vilka växlare använder du dig av?
Hur länge har du handlat med kryptovaluta? Hur ser transaktionshistoriken ut?
Om försäljning har skett tidigare i år, har du deklarerat eventuell vinst? Om,ja bifoga underlag som stryker detta.
Vi behöver få in ett utdrag/transaktionshistorik från din wallet alternativt konto hos kryptoväxlare som visar komplett transaktionshistorik.

Tycker allt detta är riktigt konstigt då självklart kommer skatta för min vinster/förluster nu till maj -22. Men varför i hela världen ska jag visa samtliga transaktioner som jag har gjort på mina olika wallets, det har dem verkligen inget med att göra.

Permalänk
Medlem

För att de har skyldighet enligt lag att motarbeta penningtvätt, och eftersom varken de, eller någon annan av dina banker, kan monitorera dina wallet-överföringar automatiskt, så vill de ha in underlag på dem.

Bara att ge dem det de begär, annars har de full rätt att gå vidare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Lite sent nu men undvik att föra över vinster/summor direkt från din krypto handel till ditt bankkonto, använd istället någon annan lösning...

Permalänk
Medlem

Vissa påstår förstås att banken måste förhindra penningtvätt och det stämmer. Även fast det är sant så är den egentliga anledningen att dom vill göra det så svårt som möjligt för dig att använda krypto.

Ditt bästa alternativ är att byta bank.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Klassiska maffiametoder sanktionerade av staten.

Byt bank omgående, huruvida du delger dem all information är givetvis upp till dig men de vill ha kontroll och insyn i dina affärer utan någon särskild anledning (som du förtäljt).

Tråkigt att du ska bli behandlad som en kriminell person när du ej gjort något fel.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Alla svenska banker lyder ju under samma lagar kring detta så jag tror inte det hjälper så mycket att byta sedan lagstiftningen skärpts. Det kan förstås vara så att olika banker är olika långt i implementeringen av dessa regler, men det lär ju inte dröja länge innan alla har samma krav. Jag har ingen krypto eller så och inga stora mängder insättningar eller något åt det hållet men jag har ändå fått fylla i deklarationer om vart jag får mina pengar från och liknande på senare tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Tråkigt att du ska bli behandlad som en kriminell person när du ej gjort något fel.

Det har begärt in underlagen för att säkerställa att det inte är en kriminell person, vill man inte ha sina tillgångar frysta så gör man det genom att skicka in de underlag de önskar. Blir en långdragen tvist annars som man sannolikt kommer förlora då bankerna (alla banker) numer har lagkrav på att stävja penningtvätt vilket tyvärr även har drabbat oss oskyldiga som måste in med underlag för X, Y och Z.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vissa påstår förstås att banken måste förhindra penningtvätt och det stämmer. Även fast det är sant så är den egentliga anledningen att dom vill göra det så svårt som möjligt för dig att använda krypto.

Ditt bästa alternativ är att byta bank.

...för att deras ödle-overlords har beordrat dem att göra det.

De behöver följa lagstiftningen och de vill inte riskera att bli straffade för att inte ha gjort tillräckligt, det handlar inte om att de vill försvåra för sina kunder.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det har begärt in underlagen för att säkerställa att det inte är en kriminell person, vill man inte ha sina tillgångar frysta så gör man det genom att skicka in de underlag de önskar. Blir en långdragen tvist annars som man sannolikt kommer förlora då bankerna (alla banker) numer har lagkrav på att stävja penningtvätt vilket tyvärr även har drabbat oss oskyldiga som måste in med underlag för X, Y och Z.

Jo jag vet, tro mej, det var därför jag skrev att det är försent nu. Det är därför man inte ska föra över från sin krypto wallet till sitt bankkonto. Det finns bättre lösningar att föra över till än till sitt bankkonto, det är så jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

...för att deras ödle-overlords har beordrat dem att göra det.

De behöver följa lagstiftningen och de vill inte riskera att bli straffade för att inte ha gjort tillräckligt, det handlar inte om att de vill försvåra för sina kunder.

Lagen om penningtvätt ligger bakom det hela och ger banken ett ben att stå på när dom väljer att spärra enstaka överföringar på några hundringar.

Vid insättning av 500kr i kontanter så får man inga förfrågningar om hur mycket tillgångar man har liggandes under madrassen (eller någon annanstans för den delen), varifrån pengarna faktiskt kommer osv. Men vid insättning av 500kr från kända krypto-sidor så blir man ombedd att utföra så pass mycket arbete - och inkomma med så pass mycket papper och intyg - att det sällan är värt det.

Utöver detta så spärrar vissa banker betalningar till kända krypto-sidor. Pengar som banken är 100% införstådda i varifrån dom kommer (t.ex. lön från arbetsgivare). Detta har ingenting med penningtvätt att göra utan är något som banken aktivt väljer att göra för att dom inte vill att deras kunder ska handla med krypto.

Min bank ska inte bry sig om vad jag köper för min skattade lön. Min bank ska inte lägga sig i ifall jag köper blöjor, ketchup, triss, skor från ebay eller krypto för mina pengar jag får från min arbetsgivare. När min bank börjar spärra specifika affärer (vilket många gör) så har dom lagt sig i bra mycket mer än vad lagen om penningtvätt går.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

...för att deras ödle-overlords har beordrat dem att göra det.

De behöver följa lagstiftningen och de vill inte riskera att bli straffade för att inte ha gjort tillräckligt, det handlar inte om att de vill försvåra för sina kunder.

Det är oxå någelunda rätt/sant, det var inte bankerna som föreslog den lagen. Men bankerna gillar inte krypto handeln av privatpersoner så dom kommer inte göra något för att underlätta för oss som är kunder och handlar med krypto heller.

Permalänk
Medlem

Ja det kommer varje år. Skrev att mina inkomster var från knarkhandel och buzinnes. Och 20 miljoner om året i inkomst.
Jag hörde aldrig något, så jag tror de bara gör det för att de måste.
Det jag undrar över är alla småbutiker/tobakshandlare som annonserar om moneytransfer.
Är det någon koll på de som skickar en massa pengar till släkten utomlands?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag tycker det är bra konstigt att man ska lämna in uppgifter från sina andra banker/exchange. Det är ju inte så att man gör det i Sverige. Ingen bank har frågat mig om mina transaktioner på Avanza. Cryto exchange har sin egna KYC..

Permalänk
Medlem

Vilken bank gäller detta?

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av finicalz:

Vilken bank gäller detta?

Handelsbanken, vilket jag trodde var den banken som var mest pro-krypto

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Det jag undrar över är alla småbutiker/tobakshandlare som annonserar om moneytransfer.
Är det någon koll på de som skickar en massa pengar till släkten utomlands?

Givetvis, har ju varit ett par åtal om finansiering av terror-verksamhet den vägen även om det borde varit fler förstås.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Lagen om penningtvätt ligger bakom det hela och ger banken ett ben att stå på när dom väljer att spärra enstaka överföringar på några hundringar.

Vid insättning av 500kr i kontanter så får man inga förfrågningar om hur mycket tillgångar man har liggandes under madrassen (eller någon annanstans för den delen), varifrån pengarna faktiskt kommer osv. Men vid insättning av 500kr från kända krypto-sidor så blir man ombedd att utföra så pass mycket arbete - och inkomma med så pass mycket papper och intyg - att det sällan är värt det.

Utöver detta så spärrar vissa banker betalningar till kända krypto-sidor. Pengar som banken är 100% införstådda i varifrån dom kommer (t.ex. lön från arbetsgivare). Detta har ingenting med penningtvätt att göra utan är något som banken aktivt väljer att göra för att dom inte vill att deras kunder ska handla med krypto.

Min bank ska inte bry sig om vad jag köper för min skattade lön. Min bank ska inte lägga sig i ifall jag köper blöjor, ketchup, triss, skor från ebay eller krypto för mina pengar jag får från min arbetsgivare. När min bank börjar spärra specifika affärer (vilket många gör) så har dom lagt sig i bra mycket mer än vad lagen om penningtvätt går.

Skrivet av Adde_77:

Det är oxå någelunda rätt/sant, det var inte bankerna som föreslog den lagen. Men bankerna gillar inte krypto handeln av privatpersoner så dom kommer inte göra något för att underlätta för oss som är kunder och handlar med krypto heller.

Det här tänker jag är den springande punkten, de har säkert gjort sin bedömning i vad de minst måste göra för att inte upplevas alltför omständliga, sen lyfter de inte ett finger till för att underlätta för enskilda kunder som vill spekulera i krypto på egen hand (det finns säkert sätt de vill göra det åt dig, så det finns någon lönsamhet för dem).

Men krypto är också ett gissel när det kommer till de hårdare lagstiftningarna om kundkännedom för bankerna, lägg till det faktum att det inte är en arena där de lätt kan sälja på dig tjänster så ser jag inte det som konstigt att banker inte vill ta i det. Det innebär en risk för dem samtidigt som ni är oattraktiva kunder eftersom ni vill sköta spekulationen själv istället för genom deras tjänster. Det betyder inte att de aktivt försvårar för sina kunder, det är bara rätt rimligt affärsmässigt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Utöver detta så spärrar vissa banker betalningar till kända krypto-sidor. Pengar som banken är 100% införstådda i varifrån dom kommer (t.ex. lön från arbetsgivare). Detta har ingenting med penningtvätt att göra utan är något som banken aktivt väljer att göra för att dom inte vill att deras kunder ska handla med krypto.

Lagstiftningen handlar inte bara om penningtvätt utan också terroristfinansiering. Det är oftast den senare delen man lutar sig mot när det kommer till att spärra dig från att använda dina 100% vita pengar till vad du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jath1136:

Vi behöver få in ett utdrag/transaktionshistorik från din wallet alternativt konto hos kryptoväxlare som visar komplett transaktionshistorik.

Kan möjligen gå med på att en bank i vissa lägen kan behöva en legit paper trail att peka på för transaktioner som faktiskt passerat genom dem, men hur fasen kan de motivera att man skall blottlägga alla sina tillgångar och transaktioner på någon helt annan bank eller plattform?! Inte rimligt på något sätt.

Har ingen koppling till krypto överhuvudtaget själv men funderar just på detta om banken skulle komma med åsikter någon gång när man köpt eller sålt något dyrt på Blocket eller liknande. Åtminstone väldigt sällan jag efterfrågar eller blir efterfrågad att skriva kvitto vid sådana affärer, så vad fasen skall man peka på om det händer någon gång?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Använd inte svenska banker, enkelt. Öppna utländskt konto och skicka pengar direkt till Skatteverkets konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sval:

Använd inte svenska banker, enkelt. Öppna utländskt konto och skicka pengar direkt till Skatteverkets konto.

Du kan komma att få exakt samma frågor från andra banker utanför Sverige inom EU. Det är EU lagstiftning som gäller och det är denna som senaste åren implementerats i Sverige. Inte heller verkar banker utanför Sverige vara mer kryptovänliga i så stor utsträckning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Klassiska maffiametoder sanktionerade av staten.

Byt bank omgående, huruvida du delger dem all information är givetvis upp till dig men de vill ha kontroll och insyn i dina affärer utan någon särskild anledning (som du förtäljt).

Tråkigt att du ska bli behandlad som en kriminell person när du ej gjort något fel.

Mvh

Exakt.

Permalänk
Medlem

@Jath1136

Jag hade bara svarat dom med att styrka dom fyra överföringarna dom frågar om.
Gör det först och se vad som säger sen om alla frågor dom också hade, dom kanske nöjer sig med att se att dom fyra transaktionerna inte är typ terrorfinansiering

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är väl ingen bank krypto vänlig mycket pga den generella uppfattningen hur krypto används.

Övrigt
Känns som att det är mer värt att göra det svårare för de stora aktörerna..
Om bankerna skulle behöva skicka information om deras "företagskunder", där de kan skicka miljarder genom att ha ett skalbolag med brevlåda i typ England utan problem.
Röda lampan lyser bara genom en enkel sökning..

Men böter i bankernas fall är väl bara cost of doing buisness

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Du kan komma att få exakt samma frågor från andra banker utanför Sverige inom EU. Det är EU lagstiftning som gäller och det är denna som senaste åren implementerats i Sverige. Inte heller verkar banker utanför Sverige vara mer kryptovänliga i så stor utsträckning.

Jodu, det finns banker i t.ex Tyskland där du kan öppna ett så kallat kryptokonto hos en riktig storbank. Sverige ligger tusen år bak i tiden i utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Det är när sådant här händer som jag får horn i pannan... jag hade nog gjort så att skicka in svar på alla deras frågor.
Men svaret hade varit i en PDF fil där jag hade sett till att texten visas som en bild, dvs typ tagit screen shot på min text och sedan klistrat in den som bilder i ett PDF dokument.

Sedan hade jag satt begränsningar på PDF:en (inte skiva ut osv) samt krypterat dokumentet.

Sen få banken hantera det hur de vill med en PDF som är lösenords skyddat (de får lösenordet) men där de inte kan skriva ut eller cut'n'paste informationen till något annat på ett enkelt sätt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav-P:

Det är när sådant här händer som jag får horn i pannan... jag hade nog gjort så att skicka in svar på alla deras frågor.
Men svaret hade varit i en PDF fil där jag hade sett till att texten visas som en bild, dvs typ tagit screen shot på min text och sedan klistrat in den som bilder i ett PDF dokument.

Sedan hade jag satt begränsningar på PDF:en (inte skiva ut osv) samt krypterat dokumentet.

Sen få banken hantera det hur de vill med en PDF som är lösenords skyddat (de får lösenordet) men där de inte kan skriva ut eller cut'n'paste informationen till något annat på ett enkelt sätt.

Å vips så är dina pengar låsta på ditt nedstängda konto för att du inte gett dem svaren..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sval:

Jodu, det finns banker i t.ex Tyskland där du kan öppna ett så kallat kryptokonto hos en riktig storbank. Sverige ligger tusen år bak i tiden i utvecklingen.

Du menar alltså att Tyska banker inte behöver följa EU regler? Det här är exakt samma typ av frågor som folk ibland får när man skickat/tagit emot swishbetalningar som triggat nåt filter eller gjort andra betalningar som inte riktigt passar in i en "Svenssonprofil".

Banken har helt enkelt skyldighet att förstå vad deras kunder pysslar med. Bristande kontroll och översikt leder till böter och i värsta fall åtal av ansvarig personal om bristerna i verksamheten är riktigt grova.

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga: Bara för att en stat har lagstiftat om något betyder det ej att det är moraliskt korrekt eller sunt, ex. var homosexualitet förbjudet i Sverige för inte alls längesedan, eller att svarta inte fick vistas överallt i USA för mindre än 100 år sedan, etc.

Varför ska ÖHT lagstiftning finnas som möjliggör detta utan misstanke? Borde endast förekomma då skälig misstanke för brott finns, annars har varken staten eller banken med det att göra.

Det är helt sjukt vad vi har kommit att acceptera, friheter som borde vara självklara har tagits ifrån oss bit för bit och nu ska vi vara tacksamma för smulorna som är över.

Jag lider med dig TS, det är kränkande och måste kännas jobbigt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Du menar alltså att Tyska banker inte behöver följa EU regler? Det här är exakt samma typ av frågor som folk ibland får när man skickat/tagit emot swishbetalningar som triggat nåt filter eller gjort andra betalningar som inte riktigt passar in i en "Svenssonprofil".

Banken har helt enkelt skyldighet att förstå vad deras kunder pysslar med. Bristande kontroll och översikt leder till böter och i värsta fall åtal av ansvarig personal om bristerna i verksamheten är riktigt grova.

Handlar inte om EU regler, svenska banker styrs av kriminella som inte vill att folket ska ha tillgång till kryptomarknaden och missbrukar lagar för att totalt blockera åtkomst till den. Som sagt, i Tyskland så finns en bank vars namn är Fidor Bank där du helt enkelt väljer vilket sorts ändamål du har med kontot likt ett sparkonto m.fl, men istället så finns alternativet kryptokonto, och därmed vet banken exakt vad du sysslar med enligt regelverk. Så enkelt hade banker i Sverige också kunnat gjort det om de inte hatade sina medborgare. Dessutom är taket för överföringar riktigt högt, du kan föra över miljonbelopp utan några problem.