Rekommendationer för webbläsare?

Permalänk
Medlem

Rekommendationer för webbläsare?

Ännu en sån här tråd alltså, men jag blir så trött.

Bytte från Firefox under hösten eftersom jag behövde börja använda Google Meet och det fungerade urdåligt med hackande video och dåligt ljud. Körde Chrome en kort stund tills jag hittade Brave. Älskar Brave som webbläsare, men avskyr hur hårt de pushar för kryptovaluta vilket är deras hela affärsmodell. Försöker alltså ta mig därifrån.

Provade lite kort Vivaldi men det kändes segt i jämförelse med Brave och jag orkar inte sitta och konfigurera mitt gränssnitt i timmar för att få det som jag vill ha det. Passade inte alls i grundutförande. Dessutom ingen öppen källkod vilket är ett minus.

Så, nu sitter jag här. Chromium-baserade läsare verkar vara grejen just nu för mig på Windows. Integritet känns rätt viktigt men säkerhet och hastighet står överst på prioritetslistan. Även en okej affärsmodell, vilket är det enda Brave faller på. Synk med motsvarande läsare på mobilen är ett plus.

Har någon en rekommendation? Snart faller jag tillbaka på Edge, känns det som. Den är väl inte så pjåkig idag.

Permalänk
Medlem

Firefox har ju fixat lite med webrtc m.m under senare releaser så kanske fungerar bättre nu med google meet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Firefox har ju fixat lite med webrtc m.m under senare releaser så kanske fungerar bättre nu med google meet.

Läste lite om det, kanske skulle prova igen. Tack.

Permalänk
Medlem

Prova Pale Moon.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder Edge på Windows och ser ingen orsak att använda någon annan idag, annat var det förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag använder Edge på Windows och ser ingen orsak att använda någon annan idag, annat var det förr.

Känner lite samma sak. Nu när det finns så mycket tveksamma affärsmodeller där ute känns det nästan tryggare med en webbläsare som medföljer något man betalat för. Edge i sig har väl ingenting att klaga på heller, om ingen vill upplysa mig om annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Prova Pale Moon.

Även om jag är hängiven Pale Moon-användare skulle jag absolut inte rekommendera den till TS i detta fall. Pale Moons filosofi har fram tills nyligen varit att stringent följa etablerade standarder på bekostnad av sådant som Google-specifik kod, vilket leder till både kompatibilitets- och prestandaproblem med sidor och tjänster som designats av Google med icke-standardiserad chromiumkod.
Nu har denna designfilosofi ändrats lite, men Pale Moon kommer inom överskådlig tid inte tillnärmelsevis vara vad TS efterfrågar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Om du tycker att integritet är rätt viktigt för dig, @Sokkan, så ska du inte använda några produkter från Microsoft alls, inklusive Windows 🙂 Kolla annars in den här webbsidan för att hitta rätt webbläsare som mättar dina integritetskrav.

Men för att återgå till huvudämnet, så har jag aldrig haft problem med videosamtal över Firefox. Testa att uppdatera programmet till den senaste versionen. Följ annars de andra råden som du redan har fått.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Även om jag är hängiven Pale Moon-användare skulle jag absolut inte rekommendera den till TS i detta fall. Pale Moons filosofi har fram tills nyligen varit att stringent följa etablerade standarder på bekostnad av sådant som Google-specifik kod, vilket leder till både kompatibilitets- och prestandaproblem med sidor och tjänster som designats av Google med icke-standardiserad chromiumkod.
Nu har denna designfilosofi ändrats lite, men Pale Moon kommer inom överskådlig tid inte tillnärmelsevis vara vad TS efterfrågar.

En snabbtitt på Pale Moon verkar bekräfta detta. Tack för input. Intressant projekt, men så pass entusiastisk är jag inte.

Skrivet av Airikr:

Om du tycker att integritet är rätt viktigt för dig, @Sokkan, så ska du inte använda några produkter från Microsoft alls, inklusive Windows 🙂 Kolla annars in den här webbsidan för att hitta rätt webbläsare som mättar dina integritetskrav.

Men för att återgå till huvudämnet, så har jag aldrig haft problem med videosamtal över Firefox. Testa att uppdatera programmet till den senaste versionen. Följ annars de andra råden som du redan har fått.

Integritet är inte överordnat det andra, så jag är villig att ge med mig där. Är ingen foliehatt och känner att jag kan använda Windows och övriga Microsoft-produkter utan problem. Litar nog mer på dem än Google, exempelvis.

Men det lutar nog mest åt Firefox eller Edge för tillfället. Testat Firefox igen den senaste timmen med den nya versionen som kom igår, och spontant känns det nog som att de kommit till rätta med några av mina bekymmer. Kanske blir en ny vända där.

Permalänk
Medlem

Det finns Firefox och så finns det Chromium.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sokkan:

Känner lite samma sak. Nu när det finns så mycket tveksamma affärsmodeller där ute känns det nästan tryggare med en webbläsare som medföljer något man betalat för. Edge i sig har väl ingenting att klaga på heller, om ingen vill upplysa mig om annat.

Jag skulle vilja kunna instämma i detta, tyvärr så har Microsoft många gånger visat att de inte har något emot att samla in en massa data från den som använder operativsystemet eller ens lägga in annonser i Windows.

Ett exempel är att Edge i vissa länder (bl.a. USA) har bundlat webbläsaren med någon slags "köp nu betala senare"-grej som ändrar webbsidorna som man går till. Det gör att det är svårt att aktivt välja Edge framför t.ex. Chrome för att det ena bolaget på något sätt har bättre respekt för en som användare. (Samma anledning gör att det är svårt aktivt att välja Chrome framför Edge i dagsläget...)

Microsoft ser tyvärr inte dig som Windows-användare som en kund. Det är väldigt få slutanvändare som betalar för Windows. Microsofts verkliga kunder är storföretagen som köper deras molntjänster eller andra proffsprogram, och även datortillverkare i viss mån. Det är de som verkligen betalar för Windows.

Själv använder jag Firefox av de skälen, men det gick ju bort av olika anledningar för dig, så det är ju inte riktigt något jag kan föreslå som alternativ.

Annat än möjligen: Fortsätt kör Firefox som huvudwebbläsare, men använd valfri Chromium-baserad webbläsare specifikt för de sidor där Firefox funkar dåligt. Om det är Edge eller Chrome i det läget kvittar, möjligen en fördel för Edge eftersom du slipper installera något extra.

Och då har jag inte ens nämnt hur aggresivt Microsoft försöker använda sitt Windows-monopol för att bekämpa alternativa webbläsare, genom diverse meddelanden i operativsystem vid installation av alternativa webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokkan:

Integritet är inte överordnat det andra, så jag är villig att ge med mig där. Är ingen foliehatt och känner att jag kan använda Windows och övriga Microsoft-produkter utan problem. Litar nog mer på dem än Google, exempelvis.

Men det lutar nog mest åt Firefox eller Edge för tillfället. Testat Firefox igen den senaste timmen med den nya versionen som kom igår, och spontant känns det nog som att de kommit till rätta med några av mina bekymmer. Kanske blir en ny vända där.

Jag är ingen foliehatt heller, för integritet har inget med konspirationsteorier eller pseudovetenskaper att göra

Skönt att det fixade sig någorlunda med Firefox

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag är ingen foliehatt heller, för integritet har inget med konspirationsteorier eller pseudovetenskaper att göra

Förlåt, det var inte meningen att låta anklagande mot dig. Menade mest att jag inte är fullt så nitisk när det kommer till integriteten. Jag är tacksam för tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokkan:

Förlåt, det var inte meningen att låta anklagande mot dig. Menade mest att jag inte är fullt så nitisk när det kommer till integriteten. Jag är tacksam för tipsen

Haha, det är lugnt Är van.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Sokkan
Jag kör Iridium på min laptop och CentBrowser på min primära dator.

https://iridiumbrowser.de/

https://www.centbrowser.com/

Brukar rekommendera Centbrowser då jag aldrig har sett en mer anpassningsbar chromium baserad webbläsare men devs har inte uppdaterat centbrowser på ehm.. " ett bra tag " så känns lite si så där och rekommendera den...
Men en uppdatering till cent lär komma inom kort, kan vara värt och ta en titt på båda dessa om du inte känner till dom sen tidigare.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]