Snabbtest: Geforce RTX 3080 med 12 GB grafikminne – snabbare och dyrare

Permalänk

Förjävlig utveckling. Och normen har blivit när man får ett kort för runt 15k och tycker att man kom undan billigt. För 4 år sedan så skulle man ramla av stolen för och aldrig köpa ett kort för dom pengarna. Äckligt är vad det är.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Ganska väntad utveckling och prestanda, men kortsiktigt av Nvidia tycker jag. Om priserna stannar på denna nivå finns det snart ingen PC-plattform

Permalänk
Medlem

I ett nötskal:

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem

En tillverkare släpper en bil med 6 cylindring motor, men tillverkaren har av okänd anledning av avaktiverat en av cylindrarna.
Tillverkaren skyller på att metallpriserna är så höga

Senare kommer tillverkaren: nu kan man få bilen med alla 6 cylindrar fungerande.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

En tillverkare släpper en bil med 6 cylindring motor, men tillverkaren har av okänd anledning av avaktiverat en av cylindrarna.

Senare kommer tillverkaren: nu kan man få bilen med alla 6 cylindrar fungerande.

Dock finns fenomenet delvis i fordonindustrin redan också. T.ex. lastbilar är låsta till viss effekt beroende på vad du betalar. Antar att det delvis har att göra med servicen handlare begär under livstiden.

Permalänk
Medlem

En sak jag inte fattar. Som fler här säker vet...

Vart sker det hiskeliga prispåslaget jämfört med rekommenderat pris? Är det redan hos Nvidia? Hos Partnertillverkaren? Hos återförsäljaren?

Har inte greppat det.

Permalänk
Medlem

Har inget med detta att göra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Lite kul att Nvidia har kapat mellanhanden(scalpers) och tar ockerpriser direkt från fabrik.

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg spännande men för Nvidia spelar det ingen roll eftersom korten blir sålda så fort de lämnar fabriken. Verkligen helt sjuk marknad det är nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför ens en random analogy? Det var väl exakt så Tesla gjorde med sin DLC som gav extra hp, lol.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

This.

Förklaringen till att dessa säljs ändå. Den som bara vill spela spel eller rendera är utan tur.

Måste ju vara en stor anledning till att gamers ändå köper till dessa oresonliga priser, utöver de som faktiskt bara köper för att minea. Annars ska det mycket till att argumentera för att lägga 17000+ spänn på ett grafikkort. The Merge kan inte komma fort nog, så det blir en början på ett slut på detta elände.

Permalänk
Medlem

Skönt man gav 7825kr för sitt 3080Fe

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Tänker ändå att vi kan alla vara sura på Nvidia mfl (ink jag) men så länge vi fortsätter köpa deras produkter kommer inget ändras (ink jag 3080 ca7800kr med 9 månaders väntan).

Permalänk
Medlem

vi får inte glömma kommande "Super" modellerna

( mest troligtvis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tänker ändå att vi kan alla vara sura på Nvidia mfl (ink jag) men så länge vi fortsätter köpa deras produkter kommer inget ändras (ink jag 3080 ca7800kr med 9 månaders väntan).

Dock om och när mining boom dalar så kan inte Nvidia med flera begära vilka priser som helst när marknaden simmar i begagnade kort med priser som kan anses vara helt ok om kortet bara har ett halvår-år kvar på sin livstid.

Permalänk
Medlem

En sak som är säker, ingen mer nvidia för min del efter så många år när det blir dagsbyte från nuvarande 3080.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Sjusovarn

Nvidia borde bara strunta i att släppa nya kort tills det att chipbristen är slut. I vanliga fall hade detta kortet kanske kostat 1500-2000kr mer, inte 8000kr mer.

En liten inflikning, hade varit najs om ni särskilt färgerna på graferna också. I.e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Vart sker det hiskeliga prispåslaget jämfört med rekommenderat pris? Är det redan hos Nvidia? Hos Partnertillverkaren? Hos återförsäljaren?

Har inte greppat det.

Problemet ligger i alla led. Då det är brist på typ alla komponenter så då drar alla upp sina priser och alla får slåss. Chiptillverkning, alla kondensatorer etc på korten, till och med frakterna har gått upp.

Sedan är det ju också att folk är villiga att betala, så är det för billigt i butik blir de bara scalpade och sålda på Blocket/Tradera. Men vi kan ju alltid skylla allt på Nvidia

Permalänk
Moderator
Testpilot

Denna kossan ska mjölkas så att den snart svälter ihjäl. Tragisk utveckling. Svårt att se det som något annat. Jag hoppas att girigheten kommer straffa sig någonstans i framtiden men så blir det väl förstås inte.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

6650kr för mitt 3070 var redan för dyrt. Man kan ju få en konsol för priset..

Ja, det är lite i överkant. Kortet presterar knappast bättre än XSX i praktiken. Båda lanserades för $499.

Permalänk
Medlem

Grattis! Andra veckan av januari och redan årets onödigaste släpp! (Tillsammans med 3090Ti då)

Permalänk
Medlem

"Sjuttontusen kronor, det är inte fyrtiotusen miljarder,"
Skrattade högt när jag läste det.
kom samtidigt o tänka på när Jonas blir irriterad i Swec bloopers (midi itx chassi) 😂

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk

Mjukstart 2022 - Nvidia fortsätter att leverera..nånting

NEXT!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Mer grafikminne, högre prestanda och en svidande prislapp. Vi tar en snabbtitt på prestandan hos Asus Geforce RTX 3080 ROG Strix OC med 12 GB VRAM.

Läs hela artikeln här

Om ni kört Nvidia korten 10 och 12 GB med senaste drivrutinen så skulle troligen skillnaden vara ännu mindre mellan modellerna. Men fanns troligen en agenda från Nvidias sida om att släppa senaste drivrutinen så sent.

Alla pratar om att AMDs 6900 kort är snabbare än 3090 med senaste drivrutinerna? Frågan är är det sant eller är det önsketänkande från ägarna av AMD 6900 kort?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Woaini:

Har inte greppat det.

I det här fallet finns det inget rekommenderat pris från nvidias håll. Vilket jag kan tycka är rätt vettigt då rekommenderade priser bara varit trams i ett och ett halvt år ungefär.

Som andra svaret så ligger problemet i samtliga led. Men framförallt i de tidigaste leden, snarare än de på slutet. I alla fall i Sverige.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Finns 3080 Ti för samma prislapp som detta kort i lager.. gäsp! steget upp till 3090 är bara ett par tusenlappar och även dom finns i lager väldigt ofta... nä det här kortet är 100% ointressant.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Varför ens en random analogy? Det var väl exakt så Tesla gjorde med sin DLC som gav extra hp, lol.

Njae, i det fallet handlar det ju om mjukvara som styr magnetfälten och omvandlaren för att lyckas klämma ur mer effekt och testa och validera att det inte påverkar bilen negativt i övrigt. Inte bara så de känner för att spärra något explicit skulle jag säga, snarare att allt alltid går att förbättra och att deras bilar är uppkopplade och därmed möjliga att förbättra över tid. Det går ju att ’chippa’ fram bättre fler hästkrafter på de flesta bilar och/eller lägre förbrukning. Skillnaden är att tillverkarna själva inte gör det

Permalänk
Medlem

Känner att jag har gått in i nåt slags nytt läge i den här grafikkortskarusellen. Finner en sorts inre frid i att bara skita heligt i att ägna eventuell GPU-uppgradering en endaste tanke, att bara nöja mig med vad jag har. Blir bara lätt äcklad av tanken på att köpa ett grafikkort för över 10 000 spänn. Det i sin tur odlar en lika äcklig sorts självgodhet, som jag känner att jag kan leva på ett tag. Det är säkert inte hälsosamt för fem öre - ungefär lika ohälsosamt som att lägga en halv månadslön på ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Det var bättre än väntat.

Permalänk
Medlem

Några få enstaka fps mer men för dubbla pengen.....
i slutändan så var det var det fane mig värt att vänta 1 år på mitt kort och betala under MSRP priset & att polaren fick mitt gamla 1070 för ett kompispris.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.