Hur ska jag gå tillväga för att skapa mitt program?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag gå tillväga för att skapa mitt program?

Hej.

Jag har vad jag tycker kommit på ett mycket bra program som jag skulle vilja få till verklighet. Men jag är tyvärr ingen programmerare (även om jag kan lite programmering), och jag har inte heller några större summor pengar, så kan inte hyra någon programmerare om jag inte får lån eller något liknande. Så vad jag undrar är hur tusan bär jag mig åt för att skapa detta datorporgram?

Jag har bara iden på vad jag tycker är ett bra program. Vill inte berätta hela iden, men programmet ska kort sagt hjälpa till med motivation plus lättare för människor att nå sina mål.

I programmet kommer det t ex behövas så att man kan skriva (som i word). Sen grafiskt interface med animationer och knappar och grejer lite som i ett spel.

En annan sak jag undrar över är Patent, jag har ingen stor förhoppning över det och jag gissar på att det antagligen inte kommer att gå att ta någon form av patent? Kan förstå att det är svårt att svara på, speciellt när man inte ens vet exakt vad iden är.
Men tänkte ändå att jag skulle ställa frågan först innan jag släpper iden helt öppet.

Tror inte det finns så mycket att ta patent på. Det ska ju vara teknisk karaktär, men det är jag osäker om det har. Man skulle kunna likna programmet med ett tv-spel, men att det ska hjälpa en nå sina mål.
Jag tänker hur man än försöker skydda iden så ifall någon vill stjäla så kan de alltid komma runt det genom att bara ändra på någon liten grej, right?

Vad tror ni, är det något man ska försöka med? Eller är det bättre att skita i allt sånt och bara försöka bygga på?

Hur ska jag bära mig åt? Vilka tips som helst uppskattas. Tack.

förtydligande
Permalänk
Medlem

Vill du inte ha extern hjälp så måste du nog lära dig själv.

Låter inte som det är high tech så går nog fort om du är motiverad.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Det går relativt enkelt att få ihop något basiskt i Visual Studio om man vill.
Vistual Studio Community är gratis så länge man inte använder det i vinstdrivande syfte. Du kan alltså kladda ihop något och märker du att det blir bra så kan du sedan bettala för en license.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Vill du inte ha extern hjälp så måste du nog lära dig själv.

Låter inte som det är high tech så går nog fort om du är motiverad.

Jodå kan ta extern hjälp, dock har jag inga pengar för att kunna hyra någon. Så då skulle jag behöva lån. Någon aning om det är möjligt och hur man skulle göra det?

Jag håller på själv med en prototyp, den visar i alla fall vad jag är ute efter. Men känner att det är för mycket och avancerat för att att göra allting som skulle behövas göras.

Permalänk
Medlem

https://habitica.com/ finns annars, det kanske uppfyller dina behov? Det låter lite som det du försöker skapa.

Permalänk

Lär dig programmera och koda själv. De tankar du beskrev är ju inget komplicerat.
Att få till ett vettigt interface och göra tjänsten så att folk vill använda den, ja det är den stora utmaningen. Inte att ha en generell ide

Sedan pratar du om program. För 25år sedan var kanske program rätt, idag är det webblösningen som gäller. Detta beror på att ingen sund person vill ladda hem ett riskfyllt program till sin dator från en okänd källa. Även om de hade vågat, så är det inget sätt man idag vill använda såna program på.

Permalänk
Medlem

Du måste få in investerare, att lära sig själv är lönlöst om du inte ska arbeta ssom utvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Du måste få in investerare, att lära sig själv är lönlöst om du inte ska arbeta ssom utvecklare

Ha, va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

De personer jag se lyckas tar in kapital, medans jag aldrig hört en enda person gå från idé till produkt genom att lära sig programmera för att få igenom sin idé.

Självklart är detta inget bevis för något, skulle kanske inte varit så bestämd i mitt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skyw00lker:

De personer jag se lyckas tar in kapital, medans jag aldrig hört en enda person gå från idé till produkt genom att lära sig programmera för att få igenom sin idé.

Självklart är detta inget bevis för något, skulle kanske inte varit så bestämd i mitt svar

Har du missat en snubbe vid communitynamn "Notch" som publicerat det lilla spelet "Minecraft" för ett tag sedan?

Säger inte att trådskaparen blir nästa "Notch" men det finns självlärda program-/spelutvecklare. Vad som krävs är dock tid, vilja och tålamod.

Sedan har du ju de med nästintill oändligt kapital men som aldrig tycks bli färdiga *host Star Citizen host*.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av skyw00lker:

De personer jag se lyckas tar in kapital, medans jag aldrig hört en enda person gå från idé till produkt genom att lära sig programmera för att få igenom sin idé.

Självklart är detta inget bevis för något, skulle kanske inte varit så bestämd i mitt svar

Man har en pytteliten men riktigt smart ide. Det kan endast vara att man ska ändra gränssnittet lite, bara lägga till en lite funktion som gör allt så mycket bättre.. Med bra social kompetens så kan detta gå att sälja.

Däremot generella idéer som skapa ett bättre spel än GTA6, senaste Batterield etc. Utan vare sig kunskap eller kapital, bara sin hemliga ide som handlar om att grafiken, spelkänslan etc ska vara bättre kommer man ej långt med.

I TS fall så ger mig beskrivningen tolkningen som att det inte handlar om en knapp med en funktion som är lösningen, snarare mer åt skapa Communityhållet. Och det är ganska mycket som ska skapas och det gäller att bygga en helhetslösning.
Ja, det är sånt folk som lyckas gör på sin egen hand. Då problemet är att få till det så att helheten blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Har du missat en snubbe vid communitynamn "Notch" som publicerat det lilla spelet "Minecraft" för ett tag sedan?

Säger inte att trådskaparen blir nästa "Notch" men det finns självlärda program-/spelutvecklare. Vad som krävs är dock tid, vilja och tålamod.

Sedan har du ju de med nästintill oändligt kapital men som aldrig tycks bli färdiga *host Star Citizen host*.

Saxat från hans wiki

"
Han började programmera på en Commodore 128 när han var sju år. Efter att ha experimenterat med olika "type-in" program producerade han sitt första spel vid åtta års ålder, ett textbaserat äventyrsspel.[8] Han arbetade professionellt som spelutvecklare för King Digital Entertainment i över fyra år[3] till 2009.[8] Efter detta arbetade han som programmerare för Jalbum.[3] Han är också en av grundarna av
"

Jag pratar inte om självlärda programmerare, utan att vägen idé + orutinerad-programmerare -> lära sig programmera -> Lansera sin produkt

Permalänk
Skrivet av skyw00lker:

Saxat från hans wiki

"
Han började programmera på en Commodore 128 när han var sju år. Efter att ha experimenterat med olika "type-in" program producerade han sitt första spel vid åtta års ålder, ett textbaserat äventyrsspel.[8] Han arbetade professionellt som spelutvecklare för King Digital Entertainment i över fyra år[3] till 2009.[8] Efter detta arbetade han som programmerare för Jalbum.[3] Han är också en av grundarna av
"

Jag pratar inte om självlärda programmerare, utan att vägen idé + orutinerad-programmerare -> lära sig programmera -> Lansera sin produkt

Instämmer och om vi tar Notch. Var hans ide egentligen så unik? Dvs att skapa en liknande spel? Jag påstår inte och om han själv inte hade kodat så hade ingen brytt sig om hans ide.

Det finns dock några få exempel på väldigt små enkla spel med nya ideer som är lättare att sälja in. Jag tycker inte MineCraft tillhör dessa pyttesmå småspel med en liten ide som ingen hade tänkt på.

*edit*
Exploding kittens är mer ett spel som hade varit enklare att sälja in om man hade haft denna ide klar. Samma gäller liknande program, webblösningar och annat.
Iden man bör ha om man inte ska utveckla själv bör handla om något väldigt liten men smart. Inte skapa en gigantisk värld med hur mycket saker som helst, där det stora handlar att anlita någon annan för att göra.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar!

Hmm just nu känns det som jag vill försöka leta på och se om jag kan hitta någon partner som vill bygga programmet tillsammans med mig.
Någon som vet vart en bra början kan vara att leta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det går relativt enkelt att få ihop något basiskt i Visual Studio om man vill.

Vill man få ihop något basiskt så rekommenderar jag experimentlådan "Den lille kemisten" över Visual Studio...

(Autokorrigering av ordet "basic"?)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Jag tycker också att du ska försöka ta in en partner eller försöka lösa det själv. Att ta lån eller låta någon gå på timme låter som en garanterad skuldfälla för mig, då du inte vet om din idé kommer fungera förrän du har något att ta på.