Permalänk
Medlem

Uppgradering, AMD eller Intel?

Hej!
Då min son har börjat spela mer och mer på datorn så tänkte jag göra en liten uppgradering baserat på ett GTX 1060 6gb som jag har liggandes. Jag har en del nytt liggandes som ssd och psu.
Det jag tänkte uppgradera är moderkort, cpu och ram.
Då det var säkert 10-12 år sedan jag höll på att bygga egna datorer så känns det som att man inte riktigt har koll på sakerna.
Just AMD eller Intel är en frågeställning jag har, Vilket är i dagens läge mest lämpligt att välja?

Då jag oftast kört med Intel så slängde jag ihop ett paket snabbt.
Är detta ok, Eller har ni tips på AMD varianter och kan man kanske pressa ned priset lite med andra delar då det inte är extremt hög nivå på spelen utan mest Fortnite, Valorant och CS som grabben lirar.

Permalänk

Det ser bra ut. Just nu leder Intel pris/prestanda. Amd leder i inbyggd grafik (billiga laptops) men det är inte relevant här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det ser bra ut. Just nu leder Intel pris/prestanda. Amd leder i inbyggd grafik (billiga laptops) men det är inte relevant här.

Ok, då förstår jag.
Här valde jag i5-12400F, Är den för mycket för ändamålet eller är det ett vettigt val?

Permalänk
Medlem

Om AM5 hade släppts tidigt 2022 hade jag sagt AMD då det förhoppningsvis räcker med att byta CPU och eventuellt GPU några år framåt. https://www.sweclockers.com/nyhet/33531-amd-sockel-am5-blir-l... men det verkar hamna tidigast 4 kvartalet lite väl länge att vänta.

Uppgraderade nyligen CPU från AM4 gen 1 som släpptes 2016 till AM4 gen 3 som släpptes sent 2019 rätt trevligt att slippa byta övriga komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Refutee:

Hej!
Då min son har börjat spela mer och mer på datorn så tänkte jag göra en liten uppgradering baserat på ett GTX 1060 6gb som jag har liggandes. Jag har en del nytt liggandes som ssd och psu.
Det jag tänkte uppgradera är moderkort, cpu och ram.
Då det var säkert 10-12 år sedan jag höll på att bygga egna datorer så känns det som att man inte riktigt har koll på sakerna.
Just AMD eller Intel är en frågeställning jag har, Vilket är i dagens läge mest lämpligt att välja?

Då jag oftast kört med Intel så slängde jag ihop ett paket snabbt.
Är detta ok, Eller har ni tips på AMD varianter och kan man kanske pressa ned priset lite med andra delar då det inte är extremt hög nivå på spelen utan mest Fortnite, Valorant och CS som grabben lirar.
https://komponentkoll.se/bild/KtIUA.png

Ser ut som att du har koll på läget. 12400f och minst 32gb 3200mhz minnen var vad jag tänkte rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ser ut som att du har koll på läget. 12400f och minst 32gb 3200mhz minnen var vad jag tänkte rekommendera.

Ja men då var jag inte helt fel ute iaf.
Då får det nog bli det alternativet.
Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Refutee:

Hej!
Då min son har börjat spela mer och mer på datorn så tänkte jag göra en liten uppgradering baserat på ett GTX 1060 6gb som jag har liggandes. Jag har en del nytt liggandes som ssd och psu.
Det jag tänkte uppgradera är moderkort, cpu och ram.
Då det var säkert 10-12 år sedan jag höll på att bygga egna datorer så känns det som att man inte riktigt har koll på sakerna.
Just AMD eller Intel är en frågeställning jag har, Vilket är i dagens läge mest lämpligt att välja?

Då jag oftast kört med Intel så slängde jag ihop ett paket snabbt.
Är detta ok, Eller har ni tips på AMD varianter och kan man kanske pressa ned priset lite med andra delar då det inte är extremt hög nivå på spelen utan mest Fortnite, Valorant och CS som grabben lirar.
https://komponentkoll.se/bild/KtIUA.png

Det ser kanon ut, kanske skulle du kunna gå ner till en 12100F (för 1200:-), men den finns inte i lager just nu och 12100 kostar 1600:- vilket den inte är värd.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.