Veckans fråga: Vad använder du för mediaspelare till din TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De har inte (iaf inte PS4/PS5) stöd för 24Hz output, så man får tyvärr allt frameratekonverterat till 60Hz. Kass.

Xbox Series X har Allow 24Hz. "This setting allows video apps to support a refresh rate of 24Hz when 24Hz content is displayed" har också ett 50Hz.
Kör allt via min Xbox, 4k uhd filmer, disney+, prime, hbo max. Netflix innan deras höjning.
Funkar bra, kan inte uttala mig om att koppla in usb eller liknande med material på dock.

Permalänk

Fire TV Stick 4K Max (med WiFi 6). Den är helt magisk! Använder den kopplad till min Denon X4700 för Atmos ljud. Enda nackdelen är att Google har blockerat Amazon för att ha Google Play Store på den så jag saknar SVT play samt Steam Link. Däremot finns Plex, alla streamingtjänster etc där förinstallerat. Ska tydligen gå att sideloada sådana appar, men jag har inte haft tid att göra det ännu.

Eftersom SVT play inte finns i min Fire TV så kör jag fortfarande med en Chromecast för det ändamålet, men den används rätt sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Xbox Series X har Allow 24Hz. "This setting allows video apps to support a refresh rate of 24Hz when 24Hz content is displayed" har också ett 50Hz.
Kör allt via min Xbox, 4k uhd filmer, disney+, prime, hbo max. Netflix innan deras höjning.
Funkar bra, kan inte uttala mig om att koppla in usb eller liknande med material på dock.

Är du säker på att det stöds även i appar? Playstation har stöd för 24Hz om man kör bluray etc, men i appar, typ Netflix etc, så finns inte samma stöd.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Jo, förvisso, finns bara typ sådana där djurklipp med exempel-hdr också, men bara tanken på att en nyköpt enhet för 2000kr inte klarar av det retar mig lite.

Förstår känslan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

En HP 800 G3 Micro, dvs en minidator.
Fungerar rätt bra för ändamålet, även om det krävs adapter från DP till HDMI och det gäller att ha bra sådan för korrekt funktion och frekvens.

Permalänk
Medlem

Medium-gradens spellaptop från 2014. Duger fint!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Apple TV på primära TV:n, används dagligen.
Chromecast på sovrums TV:n, används inte alls ofta.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

SHIELD TV med Kodi, har även en NAS som allt lagras på så datorn inte behöver vara på jämt.

Lite sur på nya hemskärms-uppdateringen dock för den visar reklam för appar som jag inte har installerade, om den bara visade reklam för Netflix och HBO har jag kunnat överleva men nu är det bara Disney+ och Amazon Prime vilket jag inte har och är då helt irrelevant.

Typiskt Google att förstöra allt bra.

Har du alltså en extern hårddisk kopplad till shielden då eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem

HTPC för lagrad media.
Annars digitalbox (Telia) för Netflix/SVT Play och Xbox för HBO. Har en "antik" Sony 55" som inte är så smart.

Permalänk
Medlem

Plex media server på datorn. Streamar till Nvidia Shield. Allt funkar prima.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Vi kör en Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro med Android TV.

Perfekt då vi inte vill ha en stor sak på väggen med massor av sladdar som drar allt fokus även då den inte används. Den passar snyggt i bokhyllan när vi inte använder den och kopplas snabbt in med bara strömsladd och Wifi. Keystone och fokus sköter den snabbt själv. Vill vi ha bättre ljud (läs: kika på superhjältefilm när kidsen somnat) kopplar vi bara in en sladd till bättre högtalare men de behövs oftast inte. 1080p funkar för det mesta även om vi kör ca 100 tum. Det klart hade gått att få bättre, men vad vi får och hur lite utrustningen syns när den inte används, enkelheten och prisklassen är vi helnöjda. Vi har inte så höga krav. Uppväxt med att titta på Skurt på 14 tums tjocktv så detta är ändå ett lyft.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Har du alltså en extern hårddisk kopplad till shielden då eller hur funkar det?

Nej, den är kopplad i routern. När man är inne i Kodi sen kan man lägga till en NAS och se alla filer som finns där, alla datorer i nätverket kan också se NASen.

Blir som en extern hårddisk fast för allt i nätverket, typ.

Permalänk
Medlem

Kör med inbyggda Mediaspelaren i TV, och hämtar media över nätverket (filmer) från en NAS, samt en dator som står på 24/7
Det är inte snyggast eller bäst presenterat/organiserat, men det funkar med allt ink HDR, 4K osv på ett bra och enkelt sätt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Google TV saknas i alternativen. Är grymt nöjd

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Nej, den är kopplad i routern. När man är inne i Kodi sen kan man lägga till en NAS och se alla filer som finns där, alla datorer i nätverket kan också se NASen.

Blir som en extern hårddisk fast för allt i nätverket, typ.

Okey tack! Måste kolla upp detta närmare

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ge ett korrekt svar på om jag röstar eftersom det bara går att ange ett alternativ.
Dumt att inte möjliggöra flera alternativ eftersom jag säkerligen inte är den enda som använder flera alternativ.

För min del så är det delvis för att jag har flera olika TV apparater och dom har olika möjligheter.
I vardagsrummet har jag en TV med android. Där kör jag tjänster som netflix, youtube och HBO direkt i TV:n. Sedan har jag även en Media PC med med Media Portal för filmer jag själv rippat till hårddisk. Den agerar även filserver till mina andra datorer.
I sovrummet har jag en TV som inte är smart (den var det en gång i tiden men Samsung uppdaterar inte sina mjukvaror speciellt länge). Där kör jag en raspberry PI med KODI för att kolla på mitt lokalt sparade material samt att jag har en chromecast för att streama media till om jag vill titta på Netflix, HBO, youtube mm.

Så om jag skulle rösta korrekt skulle jag klicka i Media PC, Raspberry Pi, Chromecast och inbyggd programvara i TV.

Permalänk
Medlem

Ni som använder Mi stick - upplever ni den som rätt så seg? Köpte en bara för att sambo ska kolla på TV4play.. men tycker den är aningen seg (och inte helt smooth bild när man tittar) för att vara helt ny

Permalänk
Medlem

Chromecast med Google tv (gen 4) 👌 grymt nöjd

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield 2015 (har haft den sedan 2015... Grymt bra enhet, fjärren börjar bli sliten dock)
Nvidia Shield 2017
Nvidia Shield 2019 Pro (I Kartongen men ska ersätta 2015 inom kort)

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Chromecast är nog fan det bästa jag skaffat. I princip en gratis pryl som ger tillgång till så mycket!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Skaffade Chromecast med Google TV (4:e generationen) då min Philips TV saknade ett flertal appar. Både nöjd och missnöjd med den. Hade tänks använda den för att se filmer från hårddisk/USB-sticka, men det visade sig att den bara stödjer FAT32 och kan därför inte läsa filer större än 4 gigabyte.
Känns ju som ett väldigt smart designval för en produkt som marknadsförs med 4K och HDR-stöd men inte klarar av att läsa mediafiler av normal storlek.

Permalänk
Medlem

Ledsnade på tvboxar o chromecast etc med deras begränsningar o skaffade en nuc som primär mediaspelare.

Permalänk
Medlem

Två stycken Apple TV 4k. 1 i vardagsrummet och 1 i sovrummet. Har använt Apple TV sen första släpptes i Sverige och kommer fortsätta göra det. För mig överlägset och använder dagligen.

Permalänk
Medlem

LG SkräpOS 6.

Det funkar ju bra med youtube, men svt-appen kan ju inte visa livetv... Toppen.
(har comhem/tele2 tv och de tar betalt för HD kanaler, inklusive SVTs HD kanaler... Löjligt)

Och där CX tydligen hade ett ganska bra gränssnitt så har C1s gränssnitt inbyggd REKLAM!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Kör genom apparna på min smart-tv (vardagsrum) och en Apple-tv på min osmarta-tv (sovrum)

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk

Använder en Vero 4k + för film och ps5 eller tevens inbyggda OS för resten.

Permalänk
Medlem

Vad gör en apple tv/chromecast tv? Är det en liten dator så det blir strömsnålare eller vad handlar det om?
Inte tittat på tv flera år är genuint okunnig

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ned:

Vad gör en apple tv/chromecast tv? Är det en liten dator så det blir strömsnålare eller vad handlar det om?
Inte tittat på tv flera år är genuint okunnig

Har appar installerad på min Chromecast så jag kan titta på Netflix, HBO Max, ViaPlay, Youtube, Twitch och liknande. Har även SteamLink installerad så jag kan streama mina Steamspel till TV:n och min DualSense controller är länkad till Chromcasten via blåtand.

Min TV kom med några förinstallerade appar, men kunde inte lägga till fler så var väldigt begränsad till vad jag kunde titta på, därför skaffade jag en Chromcast.

Permalänk
Medlem

Ok en liten strömsnål dator då, som en rasberry pi eller nått. Varför kostar apple tv 2k då? vad gör den som inte min stationära kan göra?

Permalänk
Medlem

Har min primära dator vid TV:en så den fixar all mediauppspelning... inte en HTPC. Det är min vanliga speldator.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11