Ta emot MMS med nummer 070-76*

Permalänk
Medlem

Ta emot MMS med nummer 070-76*

Hej!
Sedan en tid tillbaka så kan jag inte ta emot MMS, jag vet inte exakt när problemen började.
Jag har chattat med min telefonoperatör Halebop om det, som bett mig testa olika telefoner, vilket jag gjort och kan inte ta emot MMS på någon av dem.

Efter ett par vändor med supporten får jag till slut det här:

Skrivet av Halebop:

"Hej igen,

Jag har nu fått svar från vår interna tekniska support gällande problemet med MMS. Det är problem med styringen för nummer i 070-76 serien.

"Problem orsakas av internationella styrning av denna nummerserie, detta är felanmält vidare till orginal ägare av nummerserie som hanterar internationella styrningen.

Detta påverkar tjänster som MMS, då data meddelande med MMS notifikation till telefonen skickas från utländsk nod.
Därmed påverkas det av internationella styrningen och vidarebefodras aldrig fram."

Med vänliga hälsningar
****** *
Halebop Support"

Det han menar är att även om jag skulle portera numret och byta operatör så kommer jag fortfarande inte att kunna ta emot MMS. Jag tycker det hela med en originalägare av nummerserie 070-76 låter märkligt.

Så jag undrar, finns det kanske någon här som har ett 070-76 nummer som inte heller kan ta emot MMS? Vilken operatör har du?

Permalänk
Medlem

Låter som det skulle påverka i princip alla mobilnummer då eftersom det, såvitt jag vet, inte finns några nummer ovanför 076.

Skickar nästan aldrig MMS och får ytterst sällan sådana heller men testade skicka MMS till mig själv just nu och det fungerade utan problem. (070 via Telia)

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Låter som det skulle påverka i princip alla mobilnummer då eftersom det, såvitt jag vet, inte finns några nummer ovanför 076.

Skickar nästan aldrig MMS och får ytterst sällan sådana heller men testade skicka MMS till mig själv just nu och det fungerade utan problem. (070 via Telia)

Hej! Tack för att du testade. Jag vill förtydliga att mitt nummer börjar på 070-76xxxxx och jag antar att det är hela den serien med 100,000 nummer de menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toonne:

Hej! Tack för att du testade. Jag vill förtydliga att mitt nummer börjar på 070-76xxxxx och jag antar att det är hela den serien med 100,000 nummer de menar.

Ah, då är jag med.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har ett telefonnummer som börjar på 070-76 någonting, Sony Xperia XZ1 Compact, Tele2 och jag kan skicka ett MMS från mig själv till mig själv.

Däremot krånglade min telefon förra helgen när jag skulle skicka ett SMS. Det visade sig att telefonen försökte skicka meddelandet som Chatt istället för SMS/MMS. Jag förstår inte vad den funktionen är tänkt att göra men det är Meddelande appen – hamburgemenyn – inställningar – Chattfunktioner på min telefon. Pröva att stäng av Chattfunktioner och se ifall det blir någon skillnad, ifall du nu har motsvarande inställning även i din telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Låter som det skulle påverka i princip alla mobilnummer då eftersom det, såvitt jag vet, inte finns några nummer ovanför 076.

Jo då, 079 finns ju också.

Permalänk
Avstängd

Min morsa har inte kunnat ta emot MMS på över ett år och hennes operatör kan inte hjälpa henne (och inte jag heller). Väldigt skumt problem. Hon har dock inte ett 0706-nummer utan 0768.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toonne:

Så jag undrar, finns det kanske någon här som har ett 070-76 nummer som inte heller kan ta emot MMS? Vilken operatör har du?

Samma här, nummer som börjar på 070-76 med Halebop som operatör.
Har inte kunnat ta emot MMS på iaf en månad, osäker på när det började exakt då man får MMS så sällan.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för alla svar. det verkar ju onekligen vara ett problem hos Halebop då.

Undrar om det finns någon med Telia eller Fello som har ett nummer som börjar med 070-76 som kan testa MMS:a sig själv? För att få reda på om det är fel i Telias nät eller enbart hos Halebop?

Tänkte ringa Telia, men litar mer på om någon här kan testa

Permalänk
Medlem

Hej! Jag vill bara meddela att det i slutet av förra veckan kom igång med att ta emot MMS.
Jag kompenseras med två månader gratis från Halebop vilket jag kommer använda upp innan jag byter operatör.

Tack för alla svar som jag fick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toonne:

Hej! Jag vill bara meddela att det i slutet av förra veckan kom igång med att ta emot MMS.
Jag kompenseras med två månader gratis från Halebop vilket jag kommer använda upp innan jag byter operatör.

Tack för alla svar som jag fick!

Varför ska du byta operatör och till vilken?

Permalänk
Medlem

Bytte mobil under helgen och har sedan dess problem med att ta emot sms/mms från åtminstone två av mina kontakter.
Deras nummer börjar på 0702 resp 0706. Från andra har jag inte haft problem med att ta emot meddelanden från.
Sätter jag tillbaka SIM i gamla mobilen så funkar det. Fast kontakten med med 0706-numret har jag haft problem med lite då och då tidigare, men då har det hjälpt att starta om mobilen.

Testat några tips från andra då jag googlat på problemet, som att ta bort kontakterna och skapa dem igen, inaktivera och rensa cache och minne för Messages och Kontakter, men inget av detta har hjälpt.

Jag bytte mobil från Nokia 8 Sirocco till Sony Xperia 5 III. Har Vimla som operatör. Gjorde ett supportärende hos dem, men har fortfarande inte fått svar efter drygt två dygn...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Jag har 0708 nummer (Telenor). Jag har omvänt problem, jag kan inte ta emot mms när jag har wifi igång utan måste slå av och köra via mobilnätet för att kunna ladda ner bilderna. Jag har en xiaomi lur, vet inte om det bara gäller när jag ska ta emot från iPhones men de flesta av mina kontakter har iPhone så vet tyvärr inte om det gäller andra telefoner med.
Nån som känner igen?

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Jag har 0708 nummer (Telenor). Jag har omvänt problem, jag kan inte ta emot mms när jag har wifi igång utan måste slå av och köra via mobilnätet för att kunna ladda ner bilderna. Jag har en xiaomi lur, vet inte om det bara gäller när jag ska ta emot från iPhones men de flesta av mina kontakter har iPhone så vet tyvärr inte om det gäller andra telefoner med.
Nån som känner igen?

Vad jag vet måste du ligga på mobildata för att kunna hämta MMS. Vissa telefoner klarar av att hantera det automatiskt även när man är ansluten till Wi-Fi men andra inte.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Bytte mobil under helgen och har sedan dess problem med att ta emot sms/mms från åtminstone två av mina kontakter.
Deras nummer börjar på 0702 resp 0706. Från andra har jag inte haft problem med att ta emot meddelanden från.
Sätter jag tillbaka SIM i gamla mobilen så funkar det. Fast kontakten med med 0706-numret har jag haft problem med lite då och då tidigare, men då har det hjälpt att starta om mobilen.

Testat några tips från andra då jag googlat på problemet, som att ta bort kontakterna och skapa dem igen, inaktivera och rensa cache och minne för Messages och Kontakter, men inget av detta har hjälpt.

Jag bytte mobil från Nokia 8 Sirocco till Sony Xperia 5 III. Har Vimla som operatör. Gjorde ett supportärende hos dem, men har fortfarande inte fått svar efter drygt två dygn...

Mitt problem var att chattfunktionen i Messages förmodligen var aktiverat i den gamla mobilen, men var avaktiverat som default i den nya. Kan inte kolla den gamla nu efter som den är återställd.
Chattfunktionen gör att meddelandena skickas som data istället för sms/mms om både avsändare och mottagare har det aktiverat.

De kontakter jag hade problem att ta emot meddelanden från har chattfunktionen aktiverat.
När de skickade meddelanden trodde servern för chattjänsten att jag också hade chattfunktionen igång. Men eftersom det inte var det i den nya mobilen kom inte meddelandena fram.

Efter att ha aktiverat chattfunktionen i den nya mobilen löste sig problemet, dvs meddelandena kommer fram som de ska.
Det känns som om det är en bugg i Googles hantering av chattjänsten när den inte känner av att det är en ny mobil som inte har funktionen aktiverad...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital