[köpråd] Nytt ljud för datorn

Permalänk
Medlem

[köpråd] Nytt ljud för datorn

Hej,
jag kommer med lite frågor då jag överväger att köpa en rejäl uppgradering av mitt ljud till datorn. Jag använder den dagligen och det verkar ju inte som om jag planerat att sluta göra det. Så nu tänkte jag att jag skulle lägga lite pengar på det.

Min plan är att ta mig bort från "headset" och använda egentligen hörlurar då jag repetivt blir besviken på både bas och ljudkvalité från de tidigare hörlurar jag använt. Jag har några krav såsom:
- Inget trådlöst, jag hatar att sitta redo och sen dör batterierna
- Ogärna en plastig känsla
- Vill inte få en bastu i öronen
- En mjuk men samtidigt hård bas

Så jag tittade först på ett par DT 990 PRO, men blev lite mer intresserad av DT 1770 PRO. En vän har deras DT 1990 PRO men då det är en öppen design så är jag rädd att basen kommer vara svagare. Har lyssnat på min väns hörlurar och de upplevde jag som mycket trevliga, men det som höll mig från dem var att det kändes som om de satt de inte var slutna.

Härnäst inser jag att ska jag gå denna väg så behöver jag sannolikt en DAC-/AMP-kombo och tittade därför på Schiit's kombo av Magni 3+ och Heresy.

Härnäst ställs jag inför problemet att jag kan vilja prata med någon på Discord eller för den delen på Teams på jobbet, då jag sannolikt kommer pendla denna mellan jobb och privat. Då tänker jag en kondensatormick med ett lämpligt stativ, men jag hittar få alternativ som jag anser är lämpliga. Här har jag inga prefenser mer än att jag kan sitta någon decimeter ifrån den och ändå höras.

Det jag är ute efter är att få veta om det finns något bättre alternativ, något jag kanske glömt eller om jag är helt ute och cyklar.

PS:
Jag kan inte ett skit om ljud och är missnöjd med Sennheisers PXC550, PXC550 MK2 och Sony's XM3. Sonys XM4 har en trevligare bas men tyckte det saknades lite "kvalité" och inga jag egentligen ser mig använda till att se film, spela och musik. Jag kommer inte att göra musik eller film som kräver något precisionsarbete.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Var lite i samma sits som dig, jag var missnöjd med ljudkvalitet i de flesta headsets jag testat, gamingprylar och liknande.

Köpte förra året ett par Emotiva Airmotiv GR1 som jag är riktigt nöjd med, bra ljudkvalitet med lite extra betoning på basfrekvenserna. Halvöppen design inte som att ha på sig ett par peltorkåpor, bekväma på mitt huvud iaf. dessutom lättdrivna.
Inte världens billigaste, inte heller orealistiskt dyra, finns på Hembiobutiken
Kanske går att få provlyssna om du bor nära någon av deras butiker.

Hade en kondensatormic på stativarm tidigare, men för mig blev den ofta ivägen, bytte till en Antlion Modmic Wireless.
Helt ok ljudkvalitet, lite kort batteritid men det finns ju även en version med kabel.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Seasonic Prime Ultra 850W | AMD Ryzen 9 3900X | Aorus X570 Master | RTX 3080 | 32Gb G.Skill Trident Z RGB 3200MHz | 2x Samsung 970 Evo Plus| ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

DT 770 Är de bästa lurarna jag använt oavsett prisklass.
Nu producerar jag mest musik, men dem är även fantastiska till mycket annat. Grymt sköna dessutom.

Köper du 80ohm varianten behöver du ingen amp.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Jag kör faktiskt BÅDE DT-990 & DT-770 , tidigare körde jag DT-770 med läderkuddarna, vilekt inte riktigt var en favorit.
Dessa driver jag med ett focusrite Scarlett ljudkort, underbart helt enkelt.

Som mikrofon har jag monterat på en sånhär:
AntLion ModMic

som jag kopplat in i XLR- jacket på ljudkortet, med en sånhär:
XLR Converter

Ljudet är klockrent, vid behov kan jag byta lurar, så jag kör DT-770 för teamsmöten osv, och sen hoppar jag över till DT-990 för spel och annat.

Dock ska jag nämna att jag är en "proffsanvändare" och har DT-770 som arbetslurar (turnérar med musik...), så kan vara färgad av det.
Men jag anser DT-770 vara den bästa stängda luren på "rimliga" marknaden, och DT-990 vara den bästa öppna.

Om man ska gå in på riktiga nörderier och underbara lurar finns även 64Audio och gänget, men då får man gjuta egna in-erars vilket inte riktigt passar kraven (men de är underbara).

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekke:

Var lite i samma sits som dig, jag var missnöjd med ljudkvalitet i de flesta headsets jag testat, gamingprylar och liknande.

Köpte förra året ett par Emotiva Airmotiv GR1 som jag är riktigt nöjd med, bra ljudkvalitet med lite extra betoning på basfrekvenserna. Halvöppen design inte som att ha på sig ett par peltorkåpor, bekväma på mitt huvud iaf. dessutom lättdrivna.
Inte världens billigaste, inte heller orealistiskt dyra, finns på Hembiobutiken
Kanske går att få provlyssna om du bor nära någon av deras butiker.

Hade en kondensatormic på stativarm tidigare, men för mig blev den ofta ivägen, bytte till en Antlion Modmic Wireless.
Helt ok ljudkvalitet, lite kort batteritid men det finns ju även en version med kabel.

http://i.imgur.com/3cYEM0Y.jpg

Man blir lite fundersam när det är märke man aldrig någonsin hört talas om Emotiva såg ju trevliga ut också, har du någon mainstream tillverkare/modell att jämföra med? Försöker få en bild av vad jag kan jämföra de med.

Skrivet av BadNewsBrod:

DT 770 Är de bästa lurarna jag använt oavsett prisklass.
Nu producerar jag mest musik, men dem är även fantastiska till mycket annat. Grymt sköna dessutom.

Köper du 80ohm varianten behöver du ingen amp.

Det hade varit kul att se dessa i action, skiner de igenom med en specifik genre av musik? Är basen också hård och snabbt avklippt eller är den mjuk/dov? Jag tittar väldigt mycket på video/film och musik fyller resten av dagen, så tänker att om en DAC/AMP hjälper att ta ett större steg så gör det inget kostnadsmässigt.

Har tittat på att köra en DAC/AMP-kombo för ljudet, testade exempelvis en Audio Technica ATH-M50X och fick ett otroligt platt ljud, vilket är totalt uteslutet. Omfånget är väldigt viktigt för min del.

Kör du AMP eller är det överskattat?

Skrivet av Nbwu:

Jag kör faktiskt BÅDE DT-990 & DT-770 , tidigare körde jag DT-770 med läderkuddarna, vilekt inte riktigt var en favorit.
Dessa driver jag med ett focusrite Scarlett ljudkort, underbart helt enkelt.

Som mikrofon har jag monterat på en sånhär:
AntLion ModMic

som jag kopplat in i XLR- jacket på ljudkortet, med en sånhär:
XLR Converter

Ljudet är klockrent, vid behov kan jag byta lurar, så jag kör DT-770 för teamsmöten osv, och sen hoppar jag över till DT-990 för spel och annat.

Dock ska jag nämna att jag är en "proffsanvändare" och har DT-770 som arbetslurar (turnérar med musik...), så kan vara färgad av det.
Men jag anser DT-770 vara den bästa stängda luren på "rimliga" marknaden, och DT-990 vara den bästa öppna.

Om man ska gå in på riktiga nörderier och underbara lurar finns även 64Audio och gänget, men då får man gjuta egna in-erars vilket inte riktigt passar kraven (men de är underbara).

Den här uppsättningen ser inte dum ut, smidigt!
Intressant, DT 770 var en kandidat från början men jag var orolig att (i mina ögon) ett par budget-lurar skulle prestera svagt. En konsekvens man snabbt ser med portabla bluetooth, som att jämföra ett par Sony XM4 med ett par Hello Kitty från ICA Maxi.

Man får ju lite vad man betalar för, men det måste ju inte vara dyrt för att ge najs kvalité heller.

Vilken genre av musik lyssnar du på primärt också?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Denon AH-D7200. Låter både högupplöst och stort, utan ansträngning. 👌 Har inte sett några kampanjer just nu i Sverige men priserna på Amazon är bra.
Motu M2 driver dem med bravur, och har ett par ingångar för mikrofon när du behöver streama eller sitta i videomöte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Den här uppsättningen ser inte dum ut, smidigt!
Intressant, DT 770 var en kandidat från början men jag var orolig att (i mina ögon) ett par budget-lurar skulle prestera svagt. En konsekvens man snabbt ser med portabla bluetooth, som att jämföra ett par Sony XM4 med ett par Hello Kitty från ICA Maxi.

Man får ju lite vad man betalar för, men det måste ju inte vara dyrt för att ge najs kvalité heller.

Vilken genre av musik lyssnar du på primärt också?

DT-770 är inga budgetlurar, det kan vi börja med, är exakt samma lur som DT-990, och preserar oerhört väl balanserat med stort dynamiskt omfång.

Just mina DT-770 körs mest till teams, videos på youtube och när jag jobbar
Jag har ingen specifik musikstil i lurarna, men använder dem för monitorering, referenslyssning och intercom när jag är ute på gig.
Har kört dem både på stora band, orchestrar och rena "pop" akter, fungert utmärkt till alltihop.
När jag sedan suttit på buss och transporter mellan gig sover man mest, men de gånger jag lyssnat på musik har de helt klart levererat oavsett genre, oich jag byyter genre lika ofta som jag byter artist (kund) att jobba med...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Man blir lite fundersam när det är märke man aldrig någonsin hört talas om Emotiva såg ju trevliga ut också, har du någon mainstream tillverkare/modell att jämföra med? Försöker få en bild av vad jag kan jämföra de med.

Emotiva är ju som du säger inget direkt mainstream-märke, men de har väldigt prisvärda hi-fi produkter i allmänhet. Just dessa hörlurarna är något typ av samarbete/utveckling med någon annan tillverkare.

Finns några reviews på Youtube som är intressanta.
här och här

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Seasonic Prime Ultra 850W | AMD Ryzen 9 3900X | Aorus X570 Master | RTX 3080 | 32Gb G.Skill Trident Z RGB 3200MHz | 2x Samsung 970 Evo Plus| ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Jag kör faktiskt BÅDE DT-990 & DT-770 , tidigare körde jag DT-770 med läderkuddarna, vilekt inte riktigt var en favorit.
Dessa driver jag med ett focusrite Scarlett ljudkort, underbart helt enkelt.

Som mikrofon har jag monterat på en sånhär:
AntLion ModMic

som jag kopplat in i XLR- jacket på ljudkortet, med en sånhär:
XLR Converter

Ljudet är klockrent, vid behov kan jag byta lurar, så jag kör DT-770 för teamsmöten osv, och sen hoppar jag över till DT-990 för spel och annat.

Dock ska jag nämna att jag är en "proffsanvändare" och har DT-770 som arbetslurar (turnérar med musik...), så kan vara färgad av det.
Men jag anser DT-770 vara den bästa stängda luren på "rimliga" marknaden, och DT-990 vara den bästa öppna.

Om man ska gå in på riktiga nörderier och underbara lurar finns även 64Audio och gänget, men då får man gjuta egna in-erars vilket inte riktigt passar kraven (men de är underbara).

Den här setup:en verkar vara den som jag gillar mest av allt jag har tittat på hittills, men jag blir fundersam på vilken förstärkare exakt, vilka kablar och om jag i framtiden kan koppla en kondensatormick genom förstärkaren eller inte. Har du möjligen förslag här?

XLR-convertern är ju bra, då kan jag koppla hörlurarna härigenom, men vad ska härifrån till datorn? En RCA-kabel med split från L/R till Aux? Behöver jag ett kort till till datorn?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Den här setup:en verkar vara den som jag gillar mest av allt jag har tittat på hittills, men jag blir fundersam på vilken förstärkare exakt, vilka kablar och om jag i framtiden kan koppla en kondensatormick genom förstärkaren eller inte. Har du möjligen förslag här?

XLR-convertern är ju bra, då kan jag koppla hörlurarna härigenom, men vad ska härifrån till datorn? En RCA-kabel med split från L/R till Aux? Behöver jag ett kort till till datorn?

Jag kör et Focusrite scarlet ljudkort, då får man både XLR in för micken och TELE-plug ut för hörlurarna, ljudkortet kopplas in på datorn med en helt vanligt USB-kabel.

Om kondensatormicken är av bättre typ och har XLR samt fantomatning skulle jag direkt köpa ett focusrite Scarlett 2i2 eller 4i4, för då får du ingångar och utgångar samt bra kvalitet på allt från början.

skriv gärna ett Pm, om du vill veta mer om hur jag löst det

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Jag har ett par Dt-1770 Pro. Kan absolut säga att det är riktigt bra hörlurar med hög kvalitet. Men: det är referenshörlurar (studiohörlurar) vilken inte passar alla, de är trots allt gjorda för att "hitta fel" under mixning så ljudet kan upplevas lite platt. Detta går att fixa med EQ om man vill, men jag rekommenderar att provlyssna innan köp så man inte blir missnöjd.

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa ett studio ljudkort så kan jag rekommendera Motu M2 om det ryms inom budget så klart. Ett snäpp upp vad gäller kvalitet på preamps, DAC och hörlursförstärkare jämför med Focusrites grejer. Inte för att de är kattskit men detta är bättre. Motu M2 driver mina Sennheiser HD650 så bra så jag kunde sälja min separata hörlursförstärkare jag hade tidigare, vilket var en Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Om du ska köpa ett studio ljudkort så kan jag rekommendera Motu M2 om det ryms inom budget så klart. Ett snäpp upp vad gäller kvalitet på preamps, DAC och hörlursförstärkare jämför med Focusrites grejer. Inte för att de är kattskit men detta är bättre. Motu M2 driver mina Sennheiser HD650 så bra så jag kunde sälja min separata hörlursförstärkare jag hade tidigare, vilket var en Objective 2.

Skriver under på detta. Jag har ett SSL 2 -ljudkort också, men mitt Motu M2 är tveklöst bättre. Sopar mattan med samtliga ljudkort inom prisklassen. iPads har faktiskt också riktigt bra inbyggd DAC och hörlursförstärkare. Hästlängder bättre än Lightning-donglar.