Samsung: "Inga problem med Exynos 2200 – lanseras med Galaxy S22"

Permalänk
Melding Plague

Samsung: "Inga problem med Exynos 2200 – lanseras med Galaxy S22"

Elektronikjätten slår hål på ryktena om att systemkretsen Exynos 2200 med RDNA 2-grafik signerad AMD är försenad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan väl åtminstone hoppas att den presterar jämlikt med Snapdragon den här gången om dom nu ska envisas med att särskilja på modellerna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vilken modell var det där batteritiden var avsevärt sämre på Exynos, men prestandan nästan var on par? För mig att det inte var fjolårets, så kanske S20 serien?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kan väl åtminstone hoppas att den presterar jämlikt med Snapdragon den här gången om dom nu ska envisas med att särskilja på modellerna.

Förra generations exynos 2100 i s21 modellerna presterar lika bra som en snapdragon 888 och visa fal bättre det var i s20 och modellerna innan som det vara en ganska stor skillnad på prestanda på de två olika modellerna.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av RVX:

Vilken modell var det där batteritiden var avsevärt sämre på Exynos, men prestandan nästan var on par? För mig att det inte var fjolårets, så kanske S20 serien?

Jag minns det också som S20-serien, har för mig att det var mycket snack om det relaterat till specifikt S20 och S20+?

Permalänk
Medlem

Var det inte mer batteritiden än prestandan som var lidande?
Kanske mer dom som spelar som märkte skillnad?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Tycker 21 är bättre än 20.
Hoppas verkligen på AMD där efter spelar det nada roll om det är Enyxos eller Snapdragon. Hoppas på att mjukvaran i Pro läget på kameran blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag minns det också som S20-serien, har för mig att det var mycket snack om det relaterat till specifikt S20 och S20+?

Min pappa har en s20+ 5G och jag har en s21 5G och den största skillnad är min pappas s20 bli väldigt varm när den har används under en längre period vilken min s21 inte blir och sedan verkar batteri tiden på min s21 vara lite bättre även fast den har ett 4000mah batteri och s21+ har 4500mah batteri tid.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Förra generations exynos 2100 i s21 modellerna presterar lika bra som en snapdragon 888 och visa fal bättre det var i s20 och modellerna innan som det vara en ganska stor skillnad på prestanda på de två olika modellerna.

Ja, gapet har väl minskat med årens lopp.
Finns det nån förklaring till varför dom separerar marknaden på detta sättet?

Skrivet av landmarks:

Jag minns det också som S20-serien, har för mig att det var mycket snack om det relaterat till specifikt S20 och S20+?

Tämligen säker på att det var S20 serien ja

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

[quote postid="19437280" userid="122256" name="Ravix"]
Ja, gapet har väl minskat med årens lopp.
Finns det nån förklaring till varför dom separerar marknaden på detta sättet?

Tror det har något med mobil nätverket att snapdragon är mer anpassat för det amerikanska mobilnätet en resten av värden.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

själv hoppas jag på bra batteritid & bra ljud sen e det strunt samma med resten

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

[quote postid="19437280" userid="122256" name="Ravix"]
Ja, gapet har väl minskat med årens lopp.
Finns det nån förklaring till varför dom separerar marknaden på detta sättet?

Tror det har något med mobil nätverket att snapdragon är mer anpassat för det amerikanska mobilnätet en resten av värden.

Så pass? Jaja, får väl dras med det hur som helst. Även om gapet verkar minska, eller om det skulle växa, så verkar ju inte Samsung vilja köra på allt på samma. Men det finns säkert några logiska förklaringar bakom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Exynos är det inget fel på. Dock gillar man att hålla på med mobilen och hänga på XDA så är qualcom att föredra.

Permalänk
Medlem

Får iaf hoppas på att 2200 inte har samma problem med värmen som SD 8 gen 1 tycks ha.
https://www.phonearena.com/news/snapdragon-8-gen1-runs-hot-ru...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MacAllan:

Får iaf hoppas på att 2200 inte har samma problem med värmen som SD 8 gen 1 tycks ha.
https://www.phonearena.com/news/snapdragon-8-gen1-runs-hot-ru...

Lite måste man ändå sätta CPU-prestanda i kontext för att förstå hur bra Snapdragon och Exynos ändå presterar.

I din länk finns en jämförelse mellan olika SoC, det lite trista är hur brutalt långt efter Android gänget är Apple: man har med senaste SD (som lär prestera rätt identiskt med Exynos 2200 CPU-mässigt då de kör samma CPU-kärnor) nått Apple A13 -> man är två generationer efter Apple (nuvarande modell är A15).

Det positiva är att SN 8 (och då rimligen även Exynos 2200) nu nått samma prestanda som AMDs snabbaste U-modeller i 5000-serien. Värt att notera är att även om Intel ligger lite bättre till i prestanda per kärna med deras U-serien ligger man fortfarande efter Apples A14!

Vi får se hur Exynos 2200 presterar GPU-mässigt (både Qualcomm SN och Apple A15 ökade GPU-prestanda ~30 % över förra årets modell), men CPU-mässigt börjar även Android-lurarna hävda sig riktigt bra mot bärbara datorer!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite måste man ändå sätta CPU-prestanda i kontext för att förstå hur bra Snapdragon och Exynos ändå presterar.

I din länk finns en jämförelse mellan olika SoC, det lite trista är hur brutalt långt efter Android gänget är Apple: man har med senaste SD (som lär prestera rätt identiskt med Exynos 2200 CPU-mässigt då de kör samma CPU-kärnor) nått Apple A13 -> man är två generationer efter Apple (nuvarande modell är A15).

Det positiva är att SN 8 (och då rimligen även Exynos 2200) nu nått samma prestanda som AMDs snabbaste U-modeller i 5000-serien. Värt att notera är att även om Intel ligger lite bättre till i prestanda per kärna med deras U-serien ligger man fortfarande efter Apples A14!

Vi får se hur Exynos 2200 presterar GPU-mässigt (både Qualcomm SN och Apple A15 ökade GPU-prestanda ~30 % över förra årets modell), men CPU-mässigt börjar även Android-lurarna hävda sig riktigt bra mot bärbara datorer!!!

Visst presterar dom bra, prestandan är egentligen inte problemet med dom nya soc utan värme och batterikonsumtion är ett större problem.
Så att dom ligger efter Apples chip är inget iaf jag bryr mig speciellt mycket om, sen vet jag inte heller hur mycket det påverkar att dom körs i olika system (iOS och Android) då iOS alltid varit bättre optimerat.

Sen när det kommer till Samsung är den stora frustrationen bland användarna att det förekommer 2 olika soc i samma telefon beroende på område, då blir det ständigt klagomål från de som fått den mindre bra soc.
Speciellt dom som använder telefonen mycket för foto vill ju gärna ha SD eftersom den generellt ger bättre bilder och att man kan använda gcam.

Permalänk

Min gamla åsikt kvarstår. Mellansegmentmobilerna är lite för slöa och dessa borde bli snabbare. Om toppmodellerna då blir bättre så borde detta resultera i att hela kedjan blir bättre.
Samma åsikt har jag med Tvapparater och liknande, skitbra att de tvapparater för 30 000kr och uppåt blir bättre, för mig som spanar in en tv för 15 000kr.

När det gäller mobil så går jag efter helheten. Och jag anser inte att det är GPU/CPU som är det stora problemet med dagens mobiler. Utan det lilla interfacet som hindrar en att göra det man vill på dem. Kamerorna i mobilerna börjar faktisk bli hyfsat bra, men hur många år dröjer det innan man får ett schysst objektiv typ denna i dem? https://www.elgiganten.se/product/foto-video/kameratillbehor/...
Får man vänta typ 200år kanske?

*edit*
Något jag har svårt att förstå att är användare som hela tiden vill ha snabbare mobiler och berömmer hur bra det är, när de för några år sedan sa att motsvarande hårdvara behövde man inte i en workstation där man på den tiden satt med dubbla 27" skärmar. Och lite samma är det idag, så fort man går utanför svennebanans specfikation på en desktop så är det onödigt.

Men på en mobil i 6" där vissa idag har 12GB ram, 8 kärnor etc, ja där är det väldigt viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min gamla åsikt kvarstår. Mellansegmentmobilerna är lite för slöa och dessa borde bli snabbare. Om toppmodellerna då blir bättre så borde detta resultera i att hela kedjan blir bättre.
Samma åsikt har jag med Tvapparater och liknande, skitbra att de tvapparater för 30 000kr och uppåt blir bättre, för mig som spanar in en tv för 15 000kr.

När det gäller mobil så går jag efter helheten. Och jag anser inte att det är GPU/CPU som är det stora problemet med dagens mobiler. Utan det lilla interfacet som hindrar en att göra det man vill på dem. Kamerorna i mobilerna börjar faktisk bli hyfsat bra, men hur många år dröjer det innan man får ett schysst objektiv typ denna i dem? https://www.elgiganten.se/product/foto-video/kameratillbehor/...
Får man vänta typ 200år kanske?

*edit*
Något jag har svårt att förstå att är användare som hela tiden vill ha snabbare mobiler och berömmer hur bra det är, när de för några år sedan sa att motsvarande hårdvara behövde man inte i en workstation där man på den tiden satt med dubbla 27" skärmar. Och lite samma är det idag, så fort man går utanför svennebanans specfikation på en desktop så är det onödigt.

Men på en mobil i 6" där vissa idag har 12GB ram, 8 kärnor etc, ja där är det väldigt viktigt.

OnePlus noed 2 är väll en väldigt bra mellansegmentmobil ? google pixel 6a kommer antaligen vara ett bra alternativ. Man brukar även kunna få väldigt bra pris på lite dyrar mobiler också om man väljer ett mobilabonnemang om väljer att binda sig till 24 månader. Jag fick t.ex min galaxy s21 för 170 kr i månaden i 24 månaden vilket är 4080kr totalt för endast mobilen. Och mobilabonnemang har man ju ändå och då är 175kr för 100gb surf i månaden väldigt bra pris. Bara mobilen separat skulle ju ha kostade runt 8000kr vid tillfället jag köpte den. Så det jag vill säga är att man även kan få topp modellerna för priset av mobil i mellanklass segmentet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

OnePlus noed 2 är väll en väldigt bra mellansegmentmobil ? google pixel 6a kommer antaligen vara ett bra alternativ. Man brukar även kunna få väldigt bra pris på lite dyrar mobiler också om man väljer ett mobilabonnemang om väljer att binda sig till 24 månader. Jag fick t.ex min galaxy s21 för 170 kr i månaden i 24 månaden vilket är 4080kr totalt för endast mobilen. Och mobilabonnemang har man ju ändå och då är 175kr för 100gb surf i månaden väldigt bra pris. Bara mobilen separat skulle ju ha kostade runt 8000kr vid tillfället jag köpte den. Så det jag vill säga är att man även kan få topp modellerna för priset av mobil i mellanklass segmentet.

Vissa av oss har gratis mobilabonnemang och då i princip obegränsat genom jobbet.
Men helt klart är att folk köper mobiler mycket genom abonnemang och då inte ser kostnaden som så mycket högre.

Jag själv är en sådan som gärna betalar väldigt mycket extra för väldigt mycket bättre. Men om det börjar gå emot att produkten endast kostar väldigt mycket extra för försumbar skillnad, där man har svårt att se någon skillnad utan att köra benchmarkprogram etc, så känns det för mig ej motiverad.

Så jag hoppas supermycket på att Exynos 2200 ska prestera riktigt bra och prissänka de andra. Jag själv har en snapdragon 730G i min mobil nu och den har blivit såpas seg i vissa mobilspel så de kraschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

OnePlus noed 2 är väll en väldigt bra mellansegmentmobil ? google pixel 6a kommer antaligen vara ett bra alternativ. Man brukar även kunna få väldigt bra pris på lite dyrar mobiler också om man väljer ett mobilabonnemang om väljer att binda sig till 24 månader. Jag fick t.ex min galaxy s21 för 170 kr i månaden i 24 månaden vilket är 4080kr totalt för endast mobilen. Och mobilabonnemang har man ju ändå och då är 175kr för 100gb surf i månaden väldigt bra pris. Bara mobilen separat skulle ju ha kostade runt 8000kr vid tillfället jag köpte den. Så det jag vill säga är att man även kan få topp modellerna för priset av mobil i mellanklass segmentet.

Jag har något liknande för min S21. Hade tänkt köpa en ersättare till min S7, som började få slut på intern lagring (rensa räckte inte, att roota osv var inget jag orkade med) hela tiden, och funderade på Pixel4 etc. Men eftersom jag åtminstone vissa delar av året behöver rätt mycket data så räknade jag på det och kom fram till att en S21 skulle kosta ungefär lika mycket som en klart sämre mobil för mig. Det är ju så att operatörerna oftast har bäst erbjudanden på flaggskepp från Samsung och Apple, medan de har riktigt sopiga bundna avtal på typ Galaxy A12 .

Så, dyrare telefon än jag har nu har jag aldrig haft. Å andra sidan hade det inte kunnat bli mycket billigare om jag inte suttit kvar med min S7. (som parentes fick min fru ta över min S7 (inte edgemodellen), som inte hade en repa eller någon annan skavank, då hennes Galaxy A3 hade för lite lagring för hennes behov. Så nu har vi båda fått som vi ville, typ - vi tycker egentligen att mobilerna kunde varit något mindre)

Jag förstår att Snapdragon eller Exynos är en fråga för många, speciellt på senare år, min S7 med Exynos var tillräckligt snabb för mina behov så jag tillhör väl inte målgruppen som bryr sig. Bryr mig mer om att features som inspelning av telefonsamtal saknas på S21 och automatiskt scenval på kameran är dåligt, samt sedan kamerorna fick "pro"läge så har autoläget dummats ner. Men annars är jag nöjd. Tycker om 120Hz-display, att den har sämre upplösning än min gamla S7 märker jag inte.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7