Permalänk
Medlem

Dålig prestanda

Hej! jag tycker att jag borde få ut betydligt mer prestanda med denna dator.
Jag spelar Warzone och kör på 1440p upplösning med lägsta inställningarna på grafiken förutom FMAA 1X och jag får ut mellan 80-120 fps. Är detta rimligt eller är det något som inte lirar med min rigg?

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Version 21H2
Processor: Intel Core i9 10900K
Processorkylare: NZXT Kraken Z73 / 360mm
Moderkort: MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI
Minne: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) / 3600MHz / DDR4 / CL16 / F4-3600C16D-32GTZNC
Grafikkort: MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X 10GB
Hårddisk: Samsung 970 EVO Plus series SSD 1TB M.2 (MZ-V7S1T0BW) & Samsung 870 QVO 2TB (MZ-77Q2T0BW)
Nätaggregat:Corsair Corsair HX1000 V2 / 1000W / 80+ Platinum
Skärm: MSI Optix MAG274QRF-QD / 27" / IPS / 1440p / 1ms / 165Hz / DP,2xHDMI / G-Sync
Övrig kylning: 2x120mm insug och 3x80mm utblås i lådan
Temperaturer: 40C processor med full belastning, kring 24C i lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av paerka:

Temperaturer: 40C processor med full belastning

Detta låter misstänksamt. Blir den 40 grader i spelet, eller när du kör ett stresstest som belastar 100% av CPU:n? Vilken mjukvara rapporterar det? Om den faktiskt bara blir 40 grader så låter det som processorn inte är upplåst, eller begränsad till t.ex 65W eller liknande.

Prova att ha hwinfo64 (sensors) i bakgrunden när du spelar och låt det logga en massa sensorer som t.ex temperaturer, frekvenser, och även grafikkortets temperatur.

Du kan också köra en runda UserBenchmark för att kolla om någonting presterar annorlunda.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Warzone är rätt kasst optimerat men tycker du borde få lite mer fps med den hårdvara du har.

Tror att spelet är inställt på att använda 4 kärnor original och man kan kolla/ändra det genom att gå till:
Dokument - Call of Duty Modern Warfare - Players - adv_options och ändra "RenderWorkerCount = 4" (byt ut siffran till antal kärnor, i ditt fall 10) , spara och stäng.

Kolla om det blir någon skillnad, sen kan du även kolla hur mycket Gpu jobbar, bör ligga på 90-100%. Kolla med hwinfo64 eller Nvidia prestanda overlay eller liknande.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! jag har gjort en log nu med HWinfo. och det jag kan se är att
CPU:
Max 85C
Average: 51C
Min 28C

GPU jobbar på 99%

Permalänk
Medlem

Vad har du för temp på gpu dock?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

GPU på 99% är i alla fall ett bra tecken gällande CPU. Innebär att CPU:n orkar med att pumpa in i tillräckligt hög takt. Kolla i Afterburner när Du spelar att GPU:n ligger på rätt hastighet och gärna hur mycket CPU:n jobbar samtidigt. Allt går att se i Afterburner direkt på skärmen(OSD).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

GPU ligger mellan 68C-76C när jag lirar.

Loggar lite uppgifter ikväll när jag lirar och återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

GPU på 99% är i alla fall ett bra tecken gällande CPU. Innebär att CPU:n orkar med att pumpa in i tillräckligt hög takt. Kolla i Afterburner när Du spelar att GPU:n ligger på rätt hastighet och gärna hur mycket CPU:n jobbar samtidigt. Allt går att se i Afterburner direkt på skärmen(OSD).

GPU ligger på rätt hastighet och CPU jobbar mellan 17-30%

jag håller på och på galen, loggade 2 games och jag hamnade på 75-135 fps med en average på 102fps

Permalänk
Medlem

Då har jag i alla fall inte något mer att bidra med. GPU:n jobbar i alla fall rejält och CPU:n matar den med allt GPU:n kan svälja och CPU:n svettas inte.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Har du kollat i GPU-Z att kortet går i PCI-e 3.0 X16?
Jag hade ett likadant kort för drygt 1 år sedan som körde PCI-e X2 vilket jag lämnade tillbaka på garantin

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Denna snubben kör med ett 3080Ti och ett 5900x och får inte så långt ifrån vad du får utan mycket saker på skärmen så det kanske inte är helt orimligt?
https://www.youtube.com/watch?v=R1_ZbsIqNps

Permalänk
Medlem

100% render resolution?

Permalänk
Skrivet av Kovu:

Denna snubben kör med ett 3080Ti och ett 5900x och får inte så långt ifrån vad du får utan mycket saker på skärmen så det kanske inte är helt orimligt?
https://www.youtube.com/watch?v=R1_ZbsIqNps

Han verkar köra på maxinställningar dock.

Är datorn ny? Testat några andra spel? Energiläge? Borde inte vara det, men kanske värt att kolla.

Låter som att prestandan är lite sämre än vad man kan vänta sig av dina specs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Då har jag i alla fall inte något mer att bidra med. GPU:n jobbar i alla fall rejält och CPU:n matar den med allt GPU:n kan svälja och CPU:n svettas inte.

Tackar ödmjukast för din tid. Uppskattar det verkligen!

Skrivet av jorgen69:

Har du kollat i GPU-Z att kortet går i PCI-e 3.0 X16?
Jag hade ett likadant kort för drygt 1 år sedan som körde PCI-e X2 vilket jag lämnade tillbaka på garantin

Kortet kör på PCI-e X3

Skrivet av Kovu:

Denna snubben kör med ett 3080Ti och ett 5900x och får inte så långt ifrån vad du får utan mycket saker på skärmen så det kanske inte är helt orimligt?
https://www.youtube.com/watch?v=R1_ZbsIqNps

han kör maxinställningar och har samma typ av FPS som mig

Skrivet av koofoot:

100% render resolution?

Yes jag har 100% render resolution

Skrivet av prtscreen:

Han verkar köra på maxinställningar dock.

Är datorn ny? Testat några andra spel? Energiläge? Borde inte vara det, men kanske värt att kolla.

Låter som att prestandan är lite sämre än vad man kan vänta sig av dina specs.

Datorn köptes i november. jag har testat köra UserBenchMark och får väldigt bra värden på det iaf.
jag spelar ingenting annat än warzone och typ witcher 3 när jag har tråkigt. Det flyter på högsta inställningarna utan problem(vilket det iofs borde med tanke på åldern på det spelet)

Permalänk
Skrivet av paerka:

Datorn köptes i november. jag har testat köra UserBenchMark och får väldigt bra värden på det iaf.
jag spelar ingenting annat än warzone och typ witcher 3 när jag har tråkigt. Det flyter på högsta inställningarna utan problem(vilket det iofs borde med tanke på åldern på det spelet)

Hmm har du haft samma prestanda hela tiden?

Känns som att du har kollat det mesta, men jag skulle kanske prova en annan drivrutinsversion om du tycker det är värt ett försök

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

Han verkar köra på maxinställningar dock.

Är datorn ny? Testat några andra spel? Energiläge? Borde inte vara det, men kanske värt att kolla.

Låter som att prestandan är lite sämre än vad man kan vänta sig av dina specs.

Jag ändrar energisparläge till optimnal hela tiden,men den ändrar tillbaks till energisparläge hela tiden. Har du nån fix på det?

Skrivet av prtscreen:

Hmm har du haft samma prestanda hela tiden?

Känns som att du har kollat det mesta, men jag skulle kanske prova en annan drivrutinsversion om du tycker det är värt ett försök

lika bra att göra det, får kolla vilken version som sägs vara bäst för warzone helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av paerka:

Jag ändrar energisparläge till optimnal hela tiden,men den ändrar tillbaks till energisparläge hela tiden. Har du nån fix på det?

lika bra att göra det, får kolla vilken version som sägs vara bäst för warzone helt enkelt

Testat att skapa ett nytt eget energischema?
När jag spelar så sätter jag mitt på max prestanda.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Testat att skapa ett nytt eget energischema?
När jag spelar så sätter jag mitt på max prestanda.

Okej, testar göra ett eget och ser om det blir någon skillnad

Permalänk
Medlem

En sak jag har märkt är att min CPU bottle neckar.. GPU ligger på ca 4-5ms och min CPU ligger mellan 8-14ms.
är min CPU verkligen så mycket sämre än mitt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av paerka:

Jag ändrar energisparläge till optimnal hela tiden,men den ändrar tillbaks till energisparläge hela tiden. Har du nån fix på det?

Det är någon korkad app som tror sig vara smart och fipplar med din power plan. Detta kan vara problemet. Kör du ex MSI Dragon Center? Stäng av det och prova om det blir bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Det är någon korkad app som tror sig vara smart och fipplar med din power plan. Detta kan vara problemet. Kör du ex MSI Dragon Center? Stäng av det och prova om det blir bättre.

Yes jag har MSI Dragon Center, testar att ta bort det och ser om det hjälper

Permalänk
Medlem

Testade för första gången att ställa ner grafiken till 1080p. och jag har exakt samma FPS som när jag spelar 1440p. nånting måste vara galet?

Permalänk
Medlem

Ligger GPU på 99% i Afterburner även vid 1080?

Nu kan jag inget om Warzone men kolla att den inte har någon begränsning/broms som råkar vara påslagen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paerka:

Testade för första gången att ställa ner grafiken till 1080p. och jag har exakt samma FPS som när jag spelar 1440p. nånting måste vara galet?

Ja, din CPU boostar inte eftersom någon "smart" app ställer om Power Plan. Stäng av overlays, "gaming mode" och allt sånt tills du hittar vilken app som gör fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

på min gamla CPU 9700K och nuvarande 3080 fick jag ut 150-170 FPS o då var allt på högsta dessutom. Lite bättre boost på nuvarande 9900K. Och då spelar jag själv på 1440p. på Vanguard däremot når jag 200-220 FPS på Ultra. Så ja, något är fel i mitt tycke!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Kollat minnen, xmp är på, rätt hastighet osv?

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Ja, din CPU boostar inte eftersom någon "smart" app ställer om Power Plan. Stäng av overlays, "gaming mode" och allt sånt tills du hittar vilken app som gör fel.

Har nu avinstallerat alla appar jag har på datorn. Dum fråga kanske, men vad är Overlays?

Skrivet av CreativeX:

på min gamla CPU 9700K och nuvarande 3080 fick jag ut 150-170 FPS o då var allt på högsta dessutom. Lite bättre boost på nuvarande 9900K. Och då spelar jag själv på 1440p. på Vanguard däremot når jag 200-220 FPS på Ultra. Så ja, något är fel i mitt tycke!

När jag köpte denna dator, så var det FPS i denna klass jag tänkte att jag skulle få ut. så något är så jävla galet..

Skrivet av Anhjo:

Kollat minnen, xmp är på, rätt hastighet osv?

Minnena går på 3600mhz och xmp är på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av paerka:

Har nu avinstallerat alla appar jag har på datorn. Dum fråga kanske, men vad är Overlays?

Med Overlays menar jag diverse appar som skapar pop-up rutor när du spelar. Stäng av dessa och se om det hjälper. Det gäller ex Steam, Epic, Glyph och alla andra launchers plus Nvidia Experience och Radeon Software.

Med hjälper menar jag att din processor kan boosta ordentligt vilket den inte gör om din Power Plan är satt till Power Saver.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Med Overlays menar jag diverse appar som skapar pop-up rutor när du spelar. Stäng av dessa och se om det hjälper. Det gäller ex Steam, Epic, Glyph och alla andra launchers plus Nvidia Experience och Radeon Software.

Med hjälper menar jag att din processor kan boosta ordentligt vilket den inte gör om din Power Plan är satt till Power Saver.

Yes, har stängt ner allt förutom det jag behöver för att spela nu. Datorn lagt sig i balanserat läge nu istället för energisparläge, jag har dock samma fps som innan.

laddade upp mitt resultat från userbenchmark så ni kan kika på det

http://www.bilddump.se/bilder/20220115154946-188.151.183.97.p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av paerka:

Yes, har stängt ner allt förutom det jag behöver för att spela nu. Datorn lagt sig i balanserat läge nu istället för energisparläge, jag har dock samma fps som innan.

laddade upp mitt resultat från userbenchmark så ni kan kika på det

http://www.bilddump.se/bilder/20220115154946-188.151.183.97.p...

fast jag hade inte gått efter denna typen av "benchmark" den visar bara vad för CPU, GPU osv osv du har. Inte hur pass den presterar i scoretest. Kör 3Dmark

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX