Är det därför Nvidia valde att låsa ute t.ex. AMD från att använda PhysX? PhysX var inte open source till att börja med utan det blev det när Nvidia inte kunde mjölka teknologin längre. Observera att mellan 2008 då Nvidia köpte PhysX och 2018 då det blev Open-source så hade Nvidia, trots inget behov, gjort motorn till en proprietär och inlåst del av deras eko-system.
Till en början skrev Nvidia om PhysX till att använda CUDA, vilket inte var så konstigt eftersom OpenCL inte ens fanns då. 2011 så släppte de PhysX 3.0 som var en rejäl omskrivning av hela motorn för att göra den mer effektiv att köra på CPUer (inklusive AMD), och sen dess har PhysX sällan körts på GPUer. Totalt var det väl bara runt 30-40 spel som ens hade stöd för att köra PhysX på GPU.
PhysX har för övrigt varit fritt att använda sen 2015, men krävde fram till 2018 att man registrerade sig som utvecklare hos Nvidia.
Och det finns absolut ingenting och jag menar INGENTING som pekar på att Nvidia skulle låta andra ta del av ARM. Förutom deras löften då.. vilket jag inte ger mycket för.
ARM blir värdelöst om ingen använder det, Nvidia kan knappast hålla igång hela ekosystemet kring ARM själva. Att köpa ARM för att låsa ute alla andra skulle bara vara bortkastade pengar. De lär vara mer intresserade av att se till att ARM fortsätter utveckla designer för hög prestanda så att de kan sälja mer GPU-servrar.