Har ni datorn på golvet eller bordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte jag heller, den som används står just nu på den oanvända föregångaren som står på golvet i beredskap utifall det händer nått med den nyare bruksdatorn.

Du menar att du helt enkelt inte brytt dig om att ta bort den gamla och bara lade den nya ovanpå. Och efterskapade ett svepskäl för att slippa lösa det hela senare.
Inte en pik. Gör samma sak

Permalänk
Medlem

Skrivbordet, blir lättare att hålla undan damm och liknande tycker jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Inte min dator länge, men grabbens dator numera är på skrivbordet. Men vill montera den på väggen så han får mer utrymme på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Datorn hängrr under bordet.

Permalänk
Medlem

Knarrevik avlastningsbord bredvid skrivbordet. Billigt och bra.

https://www.ikea.com/se/sv/p/knarrevik-avlastningsbord-svart-...

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 3,6ghz || Thermalright Ultra-120 extreme || Asus P5Q-E P45 ||
8 GB (4x2GB) DDR2 PC8500 Corsair XMS2
|| Zotac GTX 470 || Antec Three Hundred || Corsair HX 620W || Dell S2409W 24" ||

Permalänk
Snusfri

På ett bord bredvid skrivbordet, får inte plats annars.
40" skärm och högtalare tar plats.

När man som mig har ett Define S2 som är stort så..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Golvet, städar ofta och dammfiltren i lådan tar det lilla som ändå kommer. Sonen på tre tycker det är lite tråkigt för han tycker om att titta in i datorn när panelen är borta. Hade jag haft plats hade jag bytt till chassie med fönster och haft datorn så han kunde titta när som helst.

Permalänk
Sötast

Har en triple stack.

Servern underst, gaming datorn ovanpå servern och jobblaptop ovanpå gamingdatorn. Allt gömt bakom en möbel

Permalänk
Medlem

Bruka ha mina datorer på hjul så det går lätt att flytta dom vid städning...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig komma på tanken att ställa datorn på bordet. Även om min dator är tyst så är den inte knäpptyst och jag finner alla sorters oväsen som en datorn skapar väldigt irriterande, dessutom använder jag inte hörlurar.

Så, på golvet så långt under skrivbordet som möjligt får det bli. Fast på lång sikt hoppas jag att kunna flytta in allt i typ ett serverskåp och sen bara dra kablar till allt därifrån.

Permalänk

Jag har byggt en sorts pall så att datorn står 20 cm ovanför golvet. Den är gjord av en ekskiva och justerbara ben för köksmoduler. Blev rätt fint, men jag ska bygga om den till en hylla att ha på väggen istället.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Byggt en liten "plattform" med samma mått som datorlådan för att få upp den ca 10 cm från golvet och sedan diskret under ena sidan av skrivbordet. Out of sight, out of mind.

Permalänk
Medlem

Den står på en hylla som är monterad på benen till bordet, så den kommer upp 15-20 cm ifrån golvet. Tycker den är för störande att ha på bordet.

Permalänk
Avstängd

Varför ska den stå på bordet och ta plats för, min står på golvet.
Har inte så värst dammigt hemma så det är sällan några problem. Upphängd under bordet är en tanke men den får stå där den står.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Samma lösning som jag använder. Mitt P183 med CP-850 väger en hel del, så hjulen gör det mycket lättare att vid behov komma åt baksidan utan att repa golvet.

Japp, vet hur det är. Min burk väger över 30kg

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Golvet, minst värst av alla scenarion. Hatar att ha datorburk som tar upp yta på arbetsytan och låter. Hatar att att ha hängfäste under då jag garanterat slår i någon ömtålig del av benet varje dag.

Tyvärr blir det väldigt dammigt på golvet och i datorn, men den tuggar på ändå.

Permalänk
Medlem

Hylla. Så datorn kommer upp 15cm från golvet. Mindre damm i datorn och robotdammsugaren kommer in under.

Permalänk
Medlem

Nu när jag byggde skrivbord av en bänkskiva från Jem&Fix så kan jag äntligen ha datorn på skrivbordet!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Konsoler på väggen.

Har testat både på golvet , bordet , garderoben , i bordsskåp.

Men väggen är det bästa för mig. Lätt att se/komma åt och nästan inget damm i datorn.

Rekommenderas starkt.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

På golvet, behöver inte rensa filtren så ofta då jag håller rent i hemmet.
Ser ingen anledning att ha en tower på bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Problemet i mitt fall är att jag inte har något bra sätt att fästa/ha kablarna under bordet men ska ta en titt om tillverkaren har något som kan passa. Kabelspiral på de övriga är ett bra tips tack!

Jag förstår. https://www.ikea.com/se/sv/p/signum-kabelkanal-horisontell-silverfaergad-30200253/ är det jag använder.

Permalänk
Medlem

Min burk har jag på golvet, fast ståendes i Ikeas "cpu ställ"

Frugans burk upphängd i ram under skrivbordet för tower.

Så under skrivbordet men inte på golvet

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Har haft mina chassin på golvet, väggen och på skrivbordet.

Men nu med senaste bygget kör jag en sån här https://www.ikea.com/se/sv/p/uppspel-cpu-staell-med-hjul-moer...

Är den inte lite väl stor för en CPU?

"Cpu-ställ med hjul"

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

CPU-hållare

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

Ett TT Core P3 på väggen. Svårt med sömnen första natten jag hängde upp det 😄
Även om jag vet att det sitter med rejäla grejor.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Bordet, typ. köpte Lian-li DK05f till mig själv i julklapp. gillar ha saker osynligt, prydligt och dammfritt. kan rekommendera DEMCiflex fläktfilter om man vill slippa damm i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
Jag som lantbyggdsbo såg att min ordval Garderob var fel. Jag tänker på ett Garderobsrum som man brukar ha i landet vid sovrumet, där denna typ är på minst 10kvm2

Man märker ganska snabbt om det är ett problem. Bara öppna dörren och märka vops här är det varmare än övriga huset. Men lösningen kommer med så många tekniska problem så det är mer bara servrar som man placerar så. Och dessa brukar dra lite mer effekt än en vanlig dator dessutom kanske dygnet runt och då blir det väldigt viktigt med cirkulation..

Jag säger inte emot.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Golvet. Skrivbordsytan begränsar tidigare än golvet (om än inte med mycket ) och är till skillnad från golvet användbar till annat än att bara ställa saker på. Det finns ju dammfilter!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv

Gillar inte alls att ha den öå bordet men hade sett dumt ut att placera en liten mitx på golvet

Permalänk
Medlem

På bordet.

Lagt ned alldeles för mycket tid och pengar på att få innehållet att se ut som jag vill,samt att kunna hålla ett öga på vattenkyllningen.