Pricerunner: "Priserna på grafikkort steg 100 procent år 2021"

Permalänk
Melding Plague

Pricerunner: "Priserna på grafikkort steg 100 procent år 2021"

År 2021 blev det en prisstegring utan tidigare like för grafikkort, en situation som kan komma att hålla i sig inpå 2023.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Åh fan

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Vad är det man säger? "Ding ding värld!"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan. Ett skolexempel

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Jag spår först 2025 så kommer priserna på grafikkort sjunka lite igen. Och de som tror att Intel ARC-kort kommer vara tillgängliga. Tänk till igen!

Permalänk
Medlem

Då hade jag ju tur att jag fick tag på mitt 6800XT i januari förra året. Jag fick det för runt 10000 kr. Sist jag kollade gick det på 15000 kr.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så byggs det ju hela tiden på ett uppdämt behov av grafikkort när de flesta helt enkelt inte köper något till dagens priser. Det gamla grafikkortet får duga tills vidare, ungarna får dela speldator istället för att få varsin osv. Så när priserna väl börjar sjunka så kommer efterfrågan att öka och hålla emot prisnedgången. Det lär bli en utdragen återhämtning.

Permalänk
Medlem

Vi märkte det

Skrivet av Dinkefing:

Jag spår först 2025 så kommer priserna på grafikkort sjunka lite igen. Och de som tror att Intel ARC-kort kommer vara tillgängliga. Tänk till igen!

Det har vi (jag). Intel Arc använder TSMCs nya 6N nod, bara Intel och AMDs 6000 mobila kretsar använder den just nu. Så tillgången kommer nog bli väldigt bra, dock kanske efterfrågan fortfarande är för stor.

Permalänk
Medlem

Efter inledning av 2023 säger man lättnad år 2025 osv som vanligt.

Permalänk
Medlem

Något säger mig att mångas löner inte ökat med 100% under 2021.
Om priserna fortsätter att öka betydligt mer än genomsnittsbefolkningens löner så blir grafikkort mer och mer en premium produkt för en mindre skara användare.

Tråkig utveckling...
Förr har gaming varit något som mer eller mindre varit tillgängligt för (nästan) alla som har intresse.
Men nu börjar det bli en materialsport för de som har pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Något säger mig att mångas löner inte ökat med 100% under 2021.
Om priserna fortsätter att öka betydligt mer än genomsnittsbefolkningens löner så blir grafikkort mer och mer en premium produkt för en mindre skara användare.

Tråkig utveckling...
Förr har gaming varit något som mer eller mindre varit tillgängligt för (nästan) alla som har intresse.
Men nu börjar det bli en materialsport för de som har pengar.

Hade industrin bara haft lite konkurrens hade det åtminstone funnits bra budgetalternativ för 1080p. Ungefär samma prestanda som 2016 kostar väl också runt 100% mer nu (rätta mig gärna, är faktiskt inte så insatt).

Permalänk
Medlem

Frågan är hur rätt statistiken är i och med att butikerna bara har grafikkorten till salu när de finns i lager.

Permalänk

Jag har hela tiden sagt att priserna på saker måste anpassas efter tillgången. Det finns några få undantag och det är sånt som staten kan gå att reglera för det är kris.
Jag vet inte om "gaming-grafikkort" är något som staten skulle reglera för att det är så viktigt.

Sedan är det skit att grafikkort, lägenheter i storstäder är svindyra. Men kösystem på nöjesprylar är inte bra på något sätt.

Permalänk
Medlem

Såhär blir det när både Nvidia & AMD jagar prestandakronan och inte vill vara budgetmärket, vi får hoppas att Intel inte bara hoppar på tåget för hur lukrativt det är, utan för att dem ändå hade tänkt börja producera grafikkort. Det måste ju snart även bli lönsamt att tillverka budgetkort med tanke på hur stor efterfrågan det är, begagnade kort lever ju inte för evigt även om de fortfarande håller en duglig prestanda.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hm jag får vara glad att jag har Rtx3080 i datorn mitt GTX1080 Ti ligger tillfälligt och skräpar... Man får vara rädd om godingarna...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Får hålla kvar på mitt GTX 1080 då... Får fan hoppas det inte ger upp.
Man är redan nog sugen på att uppgradera för att kunna kräma ut lite mer bildfrekvens / kvalité i nya titlar.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Hum... Covid och att hålla sig hemma hade inte varit fullt lika illa om man hade kunnat lira dator. Grafikkortsbristen lär ju indirekt bidragit till smittspridningen eftersom folk har för lite att göra inomhus. Istället för e-sport traskar man ner till innebandyhallen i brist på annat och agerar lite superspridare.

Skrivet av enbom:

Får hålla kvar på mitt GTX 1080 då... Får fan hoppas det inte ger upp.
Man är redan nog sugen på att uppgradera för att kunna kräma ut lite mer bildfrekvens / kvalité i nya titlar.

Dude! Du sitter ju på ett monsterkort om man slår ut ett prestandanitt över vad folk i allmänhet sitter på. Själv lirar jag primärt på ett R9 290 med trasig tesselering. Innehåller ett spel tesselering och jag inte stänger av det ser jag svarta trianglar överallt. XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Dude! Du sitter ju på ett monsterkort om man slår ut ett prestandanitt över vad folk i allmänhet sitter på. Själv lirar jag primärt på ett R9 290 med trasig tesselering. Innehåller ett spel tesselering och jag inte stänger av det ser jag svarta trianglar överallt. XD

Oof... Jag beklagar. Hoppas ditt kort klarar sig.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Bara att förbjuda mining så sjunker priset med 200%

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Avstängd

om det här ska hålla sig 2 år är risken att det normaliseras och folk bara accepterar nya prislappen på 7000kr och anser det är midrange. folk gnäller seriöst att man är bortskämd med 300% mrsp och anser det är en bra deal för dom varit fanboys av märket i något år. skilnaden mellan nazister och fanboys är 0 då dom kan rättfärdiga allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Bara att förbjuda mining så sjunker priset med 200%

Ooo, bli betald för att få grafikkort!
Du tänkte nog att det ska gå ned med 200% enheter. Dvs från 300% till 100%.

Blir ny PC vinter 2022. Har inte priserna gått ned får jag iaf rätt gott för mitt 1080TI så kanske jämnar ut sig lite. Men skulle inte vilja köpa nytt utan att kunna sälja gammalt idag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bosse78:

Bara att förbjuda mining så sjunker priset med 200%

scalping har blivit en grunddel i ekonomin nu. finns folk med bottar som bara massköper allt inventarie och vägrar sälja till förlust. har sett bilder på staplar med 40 gpus från dom som säljer för 14000kr på ebay. även om inventarie ökar är scalping en artificiell bottenlöst hål. då 1 person köpter för 4000% mer än en person.
för företagen kvittar det då dom går i vinst oavsett även om dom bara samlar damm.

Permalänk
Raderar framsidor

Att jag gnällde över mitt Radeon 6800 som kostade mig ~ 7200:- på release känns lite lustigt såhär i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Bara att förbjuda mining så sjunker priset med 200%

Jag tror inte vi ska försöka förbjuda mining men definitivt se till att korttillverkarna gör separata miningskort och inte säljer kort först/helst i bulk till minings företag, som dom gör nu. Sätt in en lag på att vart 500:e tillverkat kort är ett icke LHR eller nåt sånt, då kan minings grabbarna slås bland dom själva och vi vanliga konsumenter blir inte lika drabbade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Något säger mig att mångas löner inte ökat med 100% under 2021.
Om priserna fortsätter att öka betydligt mer än genomsnittsbefolkningens löner så blir grafikkort mer och mer en premium produkt för en mindre skara användare.

Tråkig utveckling...
Förr har gaming varit något som mer eller mindre varit tillgängligt för (nästan) alla som har intresse.
Men nu börjar det bli en materialsport för de som har pengar.

Nej, men å andra sidan har det varit pandemi-år 2 år på raken och folk har inte spenderat sina semesterpengar över huvud taget och har unnat sig ett grafikkort eller två istället.

Sedan finns det en bra marknad med beg. grafikkort som fullkomligt blomstrar just nu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Något säger mig att mångas löner inte ökat med 100% under 2021.
Om priserna fortsätter att öka betydligt mer än genomsnittsbefolkningens löner så blir grafikkort mer och mer en premium produkt för en mindre skara användare.

Tråkig utveckling...
Förr har gaming varit något som mer eller mindre varit tillgängligt för (nästan) alla som har intresse.
Men nu börjar det bli en materialsport för de som har pengar.

Knappast. Spel har aldrig varit så billigt och lätttillgängligt som nu.

Däremot kan man inte se det som en självklarhet att det ska vara billigt att köpa det högst presterande komponenterna som finns med dagens teknologi.

Permalänk
Medlem

Mitt 6800xt för 7800:- känns helt plötsligt värt det.

Permalänk
Medlem

Kommer inte bli bättre. "Vi" har ju visat att vi är villiga betala dessa överpriser, finns inget incitament att sänka priserna då.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Snusfri

Känns skönt att man sitter rätt säkert ett bra tag till med nuvarande kort då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro