LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepp1:

Elgiganten säljer nu en LG A1 65 tum för 11 496 kr. Funderar på att köpa, är det ett bra pris?
Eller är det värt att lägga till pengar för en C1?

A-modellerna är ju ytterst budget så skulle rekommendera att lägga på lite för C-modellen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

A-modellerna är ju ytterst budget så skulle rekommendera att lägga på lite för C-modellen!

Spelar inga tv spel, endast för film och tv. Men det kanske är stor skillnad ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepp1:

Spelar inga tv spel, endast för film och tv. Men det kanske är stor skillnad ändå?

Ja.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

A-modellen är en alldeles utmärkt TV om man inte har behovet av en 120Hz-panel och bättre än väldigt mycket i LCD/LED/QLED-segmentet. Ni får det att låta som att det är en budgetmodell vilket det givetvis är i OLED-segmentet men det är fortfarande en otroligt kompetent panel och därmed bild!

@Zepp1: Läs här!
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/a1-oled

Permalänk
Medlem

Sedan kan endast du själv avgöra om cirka 6000kr extra för en C1-modell eller drygt 3500kr för B1 är värd mellanskillnaden.
B1 är väldigt bra bang för pengarna och en ganska bra kompromiss, nästan nästan identisk med C1.

En TV har man vanligtvis minst 5år, i många fall längre och slår man ut kostnaden per månad så blir det ganska små skillander.

Återigen, "buy once, cry once!"

Permalänk
Medlem

Om det bara är film man är ute efter och en Oled då är A1 ett utmärkt val skulle jag säga. Skulle du av någon anledning inte vara nöjd är det bara att returnera skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepp1:

Elgiganten säljer nu en LG A1 65 tum för 11 496 kr. Funderar på att köpa, är det ett bra pris?
Eller är det värt att lägga till pengar för en C1?

Spelar du next-gen konsol eller bara streaming/tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Spelar du next-gen konsol eller bara streaming/tv?

Bara streaming/tv för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

A-modellen är en alldeles utmärkt TV om man inte har behovet av en 120Hz-panel och bättre än väldigt mycket i LCD/LED/QLED-segmentet. Ni får det att låta som att det är en budgetmodell vilket det givetvis är i OLED-segmentet men det är fortfarande en otroligt kompetent panel och därmed bild!

@Zepp1: Läs här!
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/a1-oled

Tack för inputen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Sedan kan endast du själv avgöra om cirka 6000kr extra för en C1-modell eller drygt 3500kr för B1 är värd mellanskillnaden.
B1 är väldigt bra bang för pengarna och en ganska bra kompromiss, nästan nästan identisk med C1.

En TV har man vanligtvis minst 5år, i många fall längre och slår man ut kostnaden per månad så blir det ganska små skillander.

Återigen, "buy once, cry once!"

Ja jag är med lite inne på ditt spår att lägga till och köpa en c1, ska man upp med de extra pengarna på en B1 så får de bli en C1 😎
Men hur ligger dem i pris nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepp1:

Ja jag är med lite inne på ditt spår att lägga till och köpa en c1, ska man upp med de extra pengarna på en B1 så får de bli en C1 😎
Men hur ligger dem i pris nu?

A1 11500
B1 14500
C1 17500

Bra priser?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zepp1:

A1 11500
B1 14500
C1 17500

Bra priser?

Blir inte så mycket bättre iaf. Om inte MediaMarkt får för sig att fucka sin prissättning igen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Zepp1:

Elgiganten säljer nu en LG A1 65 tum för 11 496 kr. Funderar på att köpa, är det ett bra pris?
Eller är det värt att lägga till pengar för en C1?

Wow vad säger experterna?
Är 60hz så dåligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pulverboi:

Wow vad säger experterna?
Är 60hz så dåligt?

Är väl upp till var och en. Ska man inte spela så gör det ju ändå inget.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepp1:

A1 11500
B1 14500
C1 17500

Bra priser?

C1 för 16500 var det billigaste jag såg på mellandagsrean bortsett från ev när MM råkade sätta fel priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

C1 för 16500 var det billigaste jag såg på mellandagsrean bortsett från ev när MM råkade sätta fel priser.

Kan bekräfta att Webbis sålde 65 tums C1a för 16490 på sin Flash sale för ett tag sedan samt att den kostade 16990 i början på BF (det var då jag köpte min). Det nuvarande priset (17890) är något "högre" än tidigare reor så antingen slår man till nu eller väntar på nästa rea.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepp1:

Spelar inga tv spel, endast för film och tv. Men det kanske är stor skillnad ändå?

Nej.

A-serien är perfekt för de som endast tittar på film och tv.

Största Skillnaden mellan A och B/C är avsaknaden av HDMI 2.1, VRR och att den är begränsad till 60hz.

Inget av dessa saker spelar roll för dig/den som endast tittar film och tv. Iaf i mina ögon.

Vet du med dig att det inte kommer bli inköp av spelkonsol och/eller inkoppling av PC de närmaste 3-4 åren, då gör du rätt i att gå med A-serien.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Har inte A1 lägre max ljusstyrka än de andra, eller minns jag fel där?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Har inte A1 lägre max ljusstyrka än de andra, eller minns jag fel där?

Ja, och färre hdmi, och lite segare processor

Inget som stör i vanliga situationer dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Har inte A1 lägre max ljusstyrka än de andra, eller minns jag fel där?

Det stämmer, både i SDR och framför allt i HDR. Täcks ganska bra i ovan länkad recension:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/a1-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Har inte A1 lägre max ljusstyrka än de andra, eller minns jag fel där?

Har själv inköpt A1 och kan inte vara mer nöjd över köpet. Den är def ljusstark nog för mig och svart är svartare än svart även i mörka rum. Slö? Visst, inte världens rappaste, men jag hoppar igenom menyer och appar utan större problem. Har flesta apparna dessutom som HBO max, Disney plus, SVT play mfl.

Sen spelar jag aldrig spel över 60hz, då jag mest spelar storybaserade singleplayer spel.

Grymt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Har själv inköpt A1 och kan inte vara mer nöjd över köpet. Den är def ljusstark nog för mig och svart är svartare än svart även i mörka rum. Slö? Visst, inte världens rappaste, men jag hoppar igenom menyer och appar utan större problem. Har flesta apparna dessutom som HBO max, Disney plus, SVT play mfl.

Sen spelar jag aldrig spel över 60hz, då jag mest spelar storybaserade singleplayer spel.

Grymt nöjd!

Jag kör för närvarande min B1 i 30Hz via en gammal laptop, inget jag stör mig märkbart över, visst för FPS-spel, men för vanligt tittande är det ju ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tänkte smacka upp en 48A1 på väggen i sovrummet och skulle behöva ett bra väggfäste som bygger så lite som möjligt. Några tips?

Det enda som ska kopplas in är en chromecast om det gör nån skillnad.

Denna kör jag fast den större varianten då jag har C1 65". Googlade mycket men hittade aldrig något fäste som byggde ut mindre än detta och tycker det fungerade mycket bra och lätt att sätta upp. Dessutom oslagbart pris sett till vad man får.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-...

Permalänk
Medlem

Minns jag fel, men har inte C1 en snabbare propp än vad både B1 och A1 har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Minns jag fel, men har inte C1 en snabbare propp än vad både B1 och A1 har?

Stämmer, C1 har α9 Gen4. A1 och B1 har a7 Gen4

" Den enklare processorn ger ingen större skillnad i praktiken när vi talar om att du kör spel eller strömmar video i 1080p eller 4K. Mest att Alpha 9-processorn i C1 och G1 ger fler alternativ till AI-baserad uppskalning samt ger ett något snabbare gränssnitt överlag."

https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Permalänk
Medlem

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/a1-oled

"The LG A1 can only remove judder from 24p sources and the native apps. This is different from the other LG OLEDs we've tested and is likely due to the 60Hz refresh rate."

Vet inte om det spelar jättestor roll, men antar om man t.ex kör 24p material via en chromecast som skickar ut det med 60 hz kommer den inte detektera det utan man får judder, men om man bara kommer använda interna apparna alternativ externa källor som klarar att matcha refreshrate med materialet så är det inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yacob:

Denna kör jag fast den större varianten då jag har C1 65". Googlade mycket men hittade aldrig något fäste som byggde ut mindre än detta och tycker det fungerade mycket bra och lätt att sätta upp. Dessutom oslagbart pris sett till vad man får.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-...

Tack ska kika på den!

Permalänk
Medlem

Efter att ha kikat på https://www.youtube.com/watch?v=nOcLasaRCzY så sitter jag och funderar på det där med ljusstyrka. HDTV brukar ju alltid rekommendera 100% och stänga av Energy Saving. Personligen tycker jag 100% är lite väl ljust, speciellt på kvällen så jag kör runt 50%. Men med tanke på Rtings resultat, borde man inte köra så låg ljusstyrka som man kan (utan att det blir för mörkt)? Det lär väl hjälpa mot "saturated colors"?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har nu blivit med en LG A1 och är supernöjd de första 24h. Men hur är det med inbränning? Hur länge kan jag ha samma tv kanal på som har en logga uppe i hörnet? Tex, TV4, TV12? Hur ofta behöver man byta kanal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepp1:

Har nu blivit med en LG A1 och är supernöjd de första 24h. Men hur är det med inbränning? Hur länge kan jag ha samma tv kanal på som har en logga uppe i hörnet? Tex, TV4, TV12? Hur ofta behöver man byta kanal?

Det verkar handla om många tusentals timmar vid maximal ljusstyrka, snittar du på lägre ljusstyrka så tar det ännu längre tid

Jag skulle tro att de flesta inte märker inbränningar ens efter fem år vid användning några timmar om dagen