Pricerunner: "Priserna på grafikkort steg 100 procent år 2021"

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

om det här ska hålla sig 2 år är risken att det normaliseras och folk bara accepterar nya prislappen på 7000kr och anser det är midrange. folk gnäller seriöst att man är bortskämd med 300% mrsp och anser det är en bra deal för dom varit fanboys av märket i något år. skilnaden mellan nazister och fanboys är 0 då dom kan rättfärdiga allt.

Nja, det finns alternativ till PC för spelande. Mobil (inte för mig men kanske för andra) samt konsol. Nu har PC-marknaden "tur" att PS5 & Xbox inte finns heller, men blir det tillgängligt samtidigt som situationen för PC fortsätter kommer punkten där det inte är värt att utveckla spel för PC snabbare än AMD & Nvidia vill säga.

AMD kommer du fortsätta med låg profit segmenetet för konsoler och Nvidia är redan på väg bort från spel-kort. Data-center och beräkningskort ger mycket bättre profit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kommer inte bli bättre. "Vi" har ju visat att vi är villiga betala dessa överpriser, finns inget incitament att sänka priserna då.

Tyvärr så har du rätt, att priserna faller tillbaka till där dom var innan bristen och covid kommer inte att ske, priserna kommer nog gå ner något men inte i närheten av var dom var förut. Jag ville inte heller spela med i "den som budar högst får äran att köpa ett" men jag fick tag i ett nästan nytt Gigabyte 3070ti Aorus Master av en kille här på forumet för 7500:- för en månad sen, vilket är ett super pris men endå typ 2-3000:- mer än vad jag igentligen tycker det är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Då hade jag ju tur att jag fick tag på mitt 6800XT i januari förra året. Jag fick det för runt 10000 kr. Sist jag kollade gick det på 15000 kr.

Fick tag i mitt Asus 6800XT TUF för 11380kr hos Inet 5:e Feb förra året. Hade ren tur att få det sista exemplaret. Såg i Oktober förra året att vissa återförsäljare sålde detta kort för 16000kr. Sjukt säger jag.

Tänkte köpa ett GeForce 3070Ti till min andra burk. Tyvärr låg priserna på runt 10 000 kr, så jag lät mitt 1080Ti sitta kvar så länge. Köpte istället en hemmabio receiver för 7200:- .

Glömde skriva mer info
Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Knappast. Spel har aldrig varit så billigt och lätttillgängligt som nu.

Däremot kan man inte se det som en självklarhet att det ska vara billigt att köpa det högst presterande komponenterna som finns med dagens teknologi.

Jag lyckades faktiskt hitta ett grafikkort till ganska bra pris nu bara för det:
Webhallen: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) - 4 090 kr
20 st i lager

Annars är det inte ovanligt att även 3060 kostar över 6000kr.
och jag skulle inte kalla 3060 för "det högst presterande komponenterna som finns"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag lyckades faktiskt hitta ett grafikkort till ganska bra pris nu bara för det:
Webhallen: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) - 4 090 kr
20 st i lager

Och så var det slut på det.

Citat:

Produkten har utgått

Denna produkt är inte längre till salu då den har utgått ur sortimentet.

Var det någon här som köpte ett ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Då hade jag ju tur att jag fick tag på mitt 6800XT i januari förra året. Jag fick det för runt 10000 kr. Sist jag kollade gick det på 15000 kr.

3080 för 7825 känns som ett väldigt trevligt köp med facit i hand.

Permalänk
Medlem

Ingen är förvånad, alla är besvikna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fan vad pengar jag sparar nu när det kostar så här mycket. Det enda jag har köpt är en ny skärm, som komiskt nog hade nedsatt pris med nästan 2000 kr. Självklart är det jobbigt att grafikkorten är så dyra och svåra att få tag på.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Köpte ett 1080 här på marknaden för ganska exakt ett år sedan. Känns skönt att jag inte har högre krav på prestanda.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tillgång och efterfrågan. Ett skolexempel

De flesta skolexempel skulle garanterat sätt en mycket större elasticitet på efterfrågan än vad vi ser här. Inte bara är det nöjesprodukter, men de flesta kunder har redan relativt kompetenta spelmaskiner. Det är chockerande att priset har gått upp så mycket, trots begränsningarna i efterfrågan.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

328% på Sapphire Radeon RX 6800 Nitro+ OC..

Då förstår jag varför jag fortfarande inte fått någon leverans från Dustin. Beställde mitt kort där för över ett år sedan.

Frågan är ju bara - Vad väntar dom på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har hela tiden sagt att priserna på saker måste anpassas efter tillgången. Det finns några få undantag och det är sånt som staten kan gå att reglera för det är kris.

Finns det något exempel på framgångsrik statlig prisreglering? Vad är det man brukar säga, "Näst efter bombningar är hyresregleringar det säkraste sättet att förstöra en stad på".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakro807:

Finns det något exempel på framgångsrik statlig prisreglering? Vad är det man brukar säga, "Näst efter bombningar är hyresregleringar det säkraste sättet att förstöra en stad på".

Tänk ifall man låter marknaden styra på Covid-19 vaccin. Dvs att folk ska betala själva för att ta sprutan. Undra hur många som skulle ha tagit det.

Permalänk
Medlem

Läste SCB inflationsrapporten och står att PC gick ner med 11% i pris under 2021. Vet inte vilken planet de bor på.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Får hålla kvar på mitt GTX 1080 då... Får fan hoppas det inte ger upp.
Man är redan nog sugen på att uppgradera för att kunna kräma ut lite mer bildfrekvens / kvalité i nya titlar.

Skrivet av Chris_Kadaver:

[…]
Dude! Du sitter ju på ett monsterkort om man slår ut ett prestandanitt över vad folk i allmänhet sitter på. Själv lirar jag primärt på ett R9 290 med trasig tesselering. Innehåller ett spel tesselering och jag inte stänger av det ser jag svarta trianglar överallt. XD

RX 480-8GB här. Kostade 239€ när det begav sig. 5,5 år senare och det finns inget bättre i den prisklassen.

Skrivet av PlogarN97:

Knappast. Spel har aldrig varit så billigt och lätttillgängligt som nu.

Däremot kan man inte se det som en självklarhet att det ska vara billigt att köpa det högst presterande komponenterna som finns med dagens teknologi.

Nej, men lite fel blir det nog ändå när ett grafikkort kostar mer än moderkort, processor och minnen.
Edit. Då med dagens teknik, Z690 + 12700K + DDR5-16GB < 9k

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tänk ifall man låter marknaden styra på Covid-19 vaccin. Dvs att folk ska betala själva för att ta sprutan. Undra hur många som skulle ha tagit det.

Tja, vad kostar en dags sjukfrånvaro? Förmodligen hade alla företag med någon typ av intelligent ledning erbjudit alla anställda gratis vaccinering. Bastiats "Det man ser och det man inte ser" gäller nämligen även här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Läste SCB inflationsrapporten och står att PC gick ner med 11% i pris under 2021. Vet inte vilken planet de bor på.

Tror de har någon "index-pc" som de kollar på. Såg en annan tabell på SVT som menade att en dator blivit typ 98 procent billigare sedan 2003. Och det stämmer säkert om vi räknar på den beräkningskraft som en dator hade då jämfört med idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Läste SCB inflationsrapporten och står att PC gick ner med 11% i pris under 2021. Vet inte vilken planet de bor på.

Jag reagerade också på det. Det förstärkte verkligen mina misstankar om att den "verkliga" inflationen förmodligen är mycket högre än vad SCB alltid lurar oss att tro. Priset på datorer faller år efter år så jag gissar att deras mått är att köpa en dator med exakt samma specifikation år 2021 som de gjorde 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tror de har någon "index-pc" som de kollar på. Såg en annan tabell på SVT som menade att en dator blivit typ 98 procent billigare sedan 2003. Och det stämmer säkert om vi räknar på den beräkningskraft som en dator hade då jämfört med idag.

Om det är sant, så bevisar det verkligen vilka nötter som sitter och tar fram statistiken. När man ska uppgradera sin dator vill man väl köpa en bättre dator än den man hade tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Läste SCB inflationsrapporten och står att PC gick ner med 11% i pris under 2021. Vet inte vilken planet de bor på.

PC är ju mycket annat än grafikkort. Nästan allt annat än grafikkort, inklusive laptops, har blivit billigare under 2021. Det är bara på grafikkortssidan som mining påverkar.

Under 2021 gick Ethereums totala hashrate från 311 TH/s till 1 PH/s. Det motsvarar en ökning med nästan 25 miljoner RTX 2060. Och det är då bara Ethereum!

Edit: Som jämförelse så sålde Nvidia och AMD tillsammans totalt 37 miljoner nya grafikkort mellan Q4 2020 och Q3 2021.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tur man har PS5. För er grafikkort köper jag inte när priserna är så här sjuka.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Känslan är lite att de som är beredda att betala har fått tag på sina grafikkort. Kvar är dem som inte har råd med 20-30 000 för en GPU. Visst kan priserna bestå för halo-produkterna men den stora massan köper något som max kostar 3000. Jag kan inte se det som hållbart i längden om tillverkarna vill ha kvar en DIY PC-marknad. Jag kommer förmodligen helt sluta att spela nya krävande spel på PC om GPU-priserna består och spela mer på min PS5, det är helt enkelt inte värt det. 3090 har kanske i snitt ca 50% högre prestanda än mitt 2080 Ti för ca dubbla priset och det är säkert värre för low-midrange (?). Det är inte utveckling.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Jag såg uppskattning på att Etherums DAG storlek skulle uppgå till 6GB i början på 2024.
Om de kan tillverka RTX 2060 6GB eller motsvarande kort med bara 6GB VRAM så kanske de kan få hyfsade priser under 2024.

Ännu bättre är det om produktionskapaciteten ökat så man kan få mer prisvärda grafikkort, oavsett om de har 4GB eller 24GB VRAM om ett par år.

Permalänk
Medlem

som en smart man en gång sa : CHI-NAH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Jag kan inte se det som hållbart i längden om tillverkarna vill ha kvar en DIY PC-marknad.

Det är en för stunden ganska extrem situation, men varken AMD eller Nvidia kan ha något stort intresse av att primärt sälja till de som bryter kryptovaluta. Kortsiktigt betyder det stora vinster, men det är även en marknad som är mycket känsligare för konkurrens än grafikkortsmarknaden. Jämför bara hur det gick med Bitcoin som gick från CPU till GPU till ASIC. Och en ASIC med ett väldigt specifikt syfte kan många producera. Jämför detta med grafikkortsmarknaden som från mitten av nittiotalet hade ett tjugotal olika tillverkare till idag tre då det fanns så stora stordriftsfördelar inte bara i fråga om hårdvara utan kanske primärt mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det är en för stunden ganska extrem situation, men varken AMD eller Nvidia kan ha något stort intresse av att primärt sälja till de som bryter kryptovaluta. Kortsiktigt betyder det stora vinster, men det är även en marknad som är mycket känsligare för konkurrens än grafikkortsmarknaden. Jämför bara hur det gick med Bitcoin som gick från CPU till GPU till ASIC. Och en ASIC med ett väldigt specifikt syfte kan många producera. Jämför detta med grafikkortsmarknaden som från mitten av nittiotalet hade ett tjugotal olika tillverkare till idag tre då det fanns så stora stordriftsfördelar inte bara i fråga om hårdvara utan kanske primärt mjukvara.

Det är lite det jag tror med. Dagens priser är inte hållbara. Utan kan endast hållas på denna nivå så länge tillgången är låg på både komponenter och konsoler. Den största risken jag ser är att nvidia, amd och intel riktar in sig mer på OEM-marknaden och helt skiter i DIY. I ett sånt scenario kan jag se att de höga priserna kan bestå.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

En shomme som säljer ett 3060ti i SweC annonser för 9000sek. Folk klagar på alla som scalpar men köper ändå. Detta kommer lugnt fortsätta i två år till.

Är själv glad som köpte ett 6800XT direkt vid release trots att halva internet sa att 500-1000sek över msrp var sjukt en sjukt dålig affär vid det tillfället.

Permalänk
Medlem

Hade tänk bygga en ny burk under hösten/vintern 2022 men med dessa priser blir det inget, tänker inte slänga pengar åt dessa mjölkande företag!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

100% lurade köpare 😅

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Man kan verkligen undra hur PS5, Series X och även andra datakomponenter håller rimliga priser men inte GPUs. Misstänker extremt fulspel av AMD/Nvidia som vägrar reglera sina priser. Att de sätter en "MSRP" på 5000 och sedan kostar korten 10000...allt förklaras inte av brist på tillgång. Priser kan regleras ändå. Det är därför Elgiganten inte får sälja PS5 för 10000, även om de gärna hade velat.

Lite glädjande nyheter; frånsett GPUs är det annars riktigt bra läge att bygga PC. CPU, RAM, NvME och skärm ger bättre prestanda/pris nu än på länge.