Videokamera för 1080p med bildstabilisator

Permalänk
Medlem

Videokamera för 1080p med bildstabilisator

Hejsan!

Jag kan väldigt lite/inget om videokameror och frågar därför er som kan

Jag har idag en liten YouTube-kanal jag börjat där jag filmar bilar. Jag har köpt mig en Sony ZV-1 kamera som jag monterar i bilen vid sugpropp filmad mot mig. Fungerar absolut för det jag är ute efter.

Men jag skulle vilja ha lite fler vinklar och har därför börjat kolla på andra videokameror som kan sättas på andra platser i bilen. Jag filmar idag allt i 1080p vilket duger gott just nu, men tänker att om man ska köpa så kanske det är lite bra att köpa 4K så att det finns om man skulle börja med det. Eftersom det är i en bild så är bildstabilisator såklart något som är viktigt.

Kollade lite på DJI Osmo Action som ligger runt 3300-3500 i pris. Är det overkill eller finns det mer prisvärda kameror? Den verkar inte vara i produktion längre så känns lite som att man köper gamla grejer. Kanske därför den är billig

Kommer som sagt behöva 2st som inte kommer behöva ta upp ljud eller ngt, det sköter ZV-1 utan det är enbart för att filma från andra vinklar med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns nog inte några andra alternativ än GoPro 7 Black eller nyare. Dessa kameror har bra stabilisering men du pratar om montering i bilen så får man ändå problemet med skakig och dålig bild även med dessa kameror. Fördelen med GoPro är att det finns så otroligt många olika tillbehör. Andra alternativ är på tok för dyra och inte värt det enligt mig om du ändå bara lägger upp saker på YT. Det viktigaste är faktiskt så stabil video som möjligt, ljudet behöver inte vara perfekt bara det är OK.

Sedan beror det också på vart du kör, du skriver att du bara vill ha andra vinklar och laborera med det för att klippa ihop en färdig video. Då kan det fungera ändå eftersom all video från en GoPro inte blir dålig utan det beror mycket på vägen, underlaget du kör på etc. och eftersom dessa kameror även spelar in ljud så blir det mycket enklare att synka ihop klippen rätt med olika redigeringsprogram. Då kan du synka ihop klippen med ljudet som stöd om du t.ex. pratar etc. Nu kanske du inte behöver det men det skadar ju inte att ha den möjligheten.

Jag vet inte om det finns skakreducerande monteringar för dashcams och liknande.

Här kan du se ett exempel på vad jag pratat om. Extremt men ger en vägledning om hur problemet ser ut.

https://www.youtube.com/watch?v=CMlkldwHMxw

Kör man på vanlig väg med vanlig bil så bör stabiliseringen i en GoPro 7 Black ge dig tillräckligt stabil video för att det nog ska bli tillräckligt bra. Glöm inte att köpa begagnat så slösar du inte bort pengar på något som kanske inte funkar så pass bra som du hade förväntat dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det finns nog inte några andra alternativ än GoPro 7 Black eller nyare. Dessa kameror har bra stabilisering men du pratar om montering i bilen så får man ändå problemet med skakig och dålig bild även med dessa kameror. Fördelen med GoPro är att det finns så otroligt många olika tillbehör. Andra alternativ är på tok för dyra och inte värt det enligt mig om du ändå bara lägger upp saker på YT. Det viktigaste är faktiskt så stabil video som möjligt, ljudet behöver inte vara perfekt bara det är OK.

Sedan beror det också på vart du kör, du skriver att du bara vill ha andra vinklar och laborera med det för att klippa ihop en färdig video. Då kan det fungera ändå eftersom all video från en GoPro inte blir dålig utan det beror mycket på vägen, underlaget du kör på etc. och eftersom dessa kameror även spelar in ljud så blir det mycket enklare att synka ihop klippen rätt med olika redigeringsprogram. Då kan du synka ihop klippen med ljudet som stöd om du t.ex. pratar etc. Nu kanske du inte behöver det men det skadar ju inte att ha den möjligheten.

Jag vet inte om det finns skakreducerande monteringar för dashcams och liknande.

Här kan du se ett exempel på vad jag pratat om. Extremt men ger en vägledning om hur problemet ser ut.

https://www.youtube.com/watch?v=CMlkldwHMxw

Kör man på vanlig väg med vanlig bil så bör stabiliseringen i en GoPro 7 Black ge dig tillräckligt stabil video för att det nog ska bli tillräckligt bra. Glöm inte att köpa begagnat så slösar du inte bort pengar på något som kanske inte funkar så pass bra som du hade förväntat dig.

Stort tack för input! Kollade typ Gopro 10 och tyckte dom var lite saftiga i pris för det jag ska göra, bra tips att kolla beggat, lär spara in några kronor

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inga problem, skaffa inte dyra prylar i onödan om du verkligen inte vet att du får användning av det.

Grejen är att äldre prylar som GoPro6 inte har så bra stabilisering och andra funktioner. Bästa kompromiss är just GoPro 7 Black vad gäller pris och de funktioner du får. Dessutom passar massor av tillbehör. Problemet med GoPro8 vad att man tog bort möjligheten att byta ut skyddsglaset, och ändrade så att äldre prylar inte passade kameran. Jag tror det var så eller ? blev lite osäker men GoPro8 var i alla fall inte bra. Nian är bättre men båden den och 10an kostar för mycket för vad man får. Det är ju bara om man redan är van användare av dessa prylar sedan tidigare, då får man ut mer av produkten direkt.

Du kan ju iofs testa äldre GoPro om du vill, det räcker ju att köpa t.ex. en GoPro5 bara för att ser hur det blir. Är man inte nöjd så är ju inte det någon större investering eller förlust.

Efter att jag använt DSLR ganska länge för kortare klipp etc med en ganska usel kamera och kitlens skaffade jag en DJI Osmo Pocket och det var ett otroligt lyft. Stabilisering direkt, ingen focus hunting, bra ljud och enkel att använda. Bästa prylen jag köpt för video helt klart. Jag funderar på att skaffa en action cam också för den har andra funktioner och användningsområden. Det finns inget som överträffar stabil video och portabilitet som en action camera. Det är så lätt att ta med och bara filma, definitivt bättre än mobiltelefon som kan krångla eller man vill använda till annat parallellt.

Det finns ju nackdelar med dessa kameror pga liten sensor osv men det mesta av detta kan man kompensera för. Det är inte värt lägga ut 20-25 lax på ett DSLR system med gimbal och allt om man inte verkligen har nytta av det och olika projekt man vill göra. Och äldre DSLR kameror typ APS-C eller FF duger utmärkt för foton om man har bra prylar, men ska man pyssla med video då blir det genast jobbigt. Jag tycker fortfarande det helt enkelt är enklare att ha en pryl för video och en annan för foto. Att försöka kombinera dessa två i en pryl funkar men man får räkna med att man måste lägga ut ganska mycket pengar.

Om jag inte minns fel, du vet väl att din Sony ZV-1 funkar med Sony Catalyst som kan stabilisera video. Visst var det så eller ?

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Hej,

Nej, det var ju just stabilisering som jag var lite orolig för, att det står det på produktsidan behöver ju inte alltid betyda något och jag vet ju att många väljer att köpa till gimbals och grejer så det är svårt att få en bra känsla. Ska kolla mer på GoPro 7, såg att det låg någon på Tradera

Jag kommer ju ha dessa kameror på en sugpropp på bilruta eller på en tripod som står i baksätet liksom för att visa video. Tycker att min ZV-1 gör ett fantastistk jobb med stabilisering som det är idag och upplever att det fungerar riktigt bra, så såklart vill man inte ha sämre bara föra att det är en annan vinkel Här håller jag t.ex. kameran i handen under hela filmningen med enbart kamerans egna stabilisering: https://www.youtube.com/watch?v=q-rL2KbMu0k&ab_channel=Guiden...

Jag har märkt att det är en dyr hobby att hålla på video, men det är fruktansvärt roligt såhär i början, det är som en helt ny värld som öppnar sig. Vill såklart inte, precis som du säger, lägga 20k i början av något när jag inte vet om jag kommer få nytta av det/hålla intresset uppe, men 4-5 tusen för 2st GoPro tror jag kan addera mycket till kommande videos

Sony Catalyst har jag faktiskt aldrig använt, jag har bara kört med kamerans inbyggda. När den sitter fast på sugpropp i vindrutan är det i princip 0 skakighet vilket är prio

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Chippen2188, precis. Kostnaderna drar iväg fort när man vill hålla på med video.

Här har du exempel på stabilisering för just den kameran du har. Det gör mycket men självklart så påverkas ju även kvaliten av hur stabil video är från början innan man försöker stabilisera det mer. Det kan löna sig med antingen en gimbal som inte är speciellt dyra för mindre lättare kameror eller att man fixar andra prylar som gör att man kan hålla i kameran mer stabilt än om man bara ska hantera kameran i sig. Man märker tydligt hur jobbigt skakig video är när man börjar titta på en stor skärm, även en hel del TV-serier där man har proffsig utrustning kan ha skakig video som faktiskt stör när man tittar på det.

Testa lite och laborera så du i alla fall kan nyttja programmet för att stabilisera video om du behöver det, är ju bra vid tillfällen då det kanske behövs. Man vet ju inte vad man kommer filma för saker framöver eller när man kanske önskar att man hade möjlighet att stabilisering videon.

https://www.youtube.com/watch?v=bAQMz8qWLo8

Jag har själv bara använd BluffTitler för att skapa intro sekvenser med 3D text etc, provat lite men inte kommit längre och sedan använd magix vegas pro för att testa lite redigering. Nu när jag har min DJI Osmo Pocket sedan några månader så hade jag tänkt börja mer för att foga ihop en massa klipp och få en helhet i video, lite som att skapa trevligare hemmavideos med intro sekvens vart det är, datum, årtal osv. Jag gör ju mest bara egna hemmavideos, och foton för egen del. Kanske kommer jag göra något för YT men det beror på.

Under den tid jag tagit foton och video så har det slutat med med att jag filmar kortare klipp. Det blir galet mycket om man filmar mycket och långa klipp, äter upp plats på hårddisken och kommer man att titta på det i efterhand. Jag tycker kortare klipp typ 1-4min funkar utmärkt. Det är något man kan titta på i efterhand ibland för att det är kul.

Det blir bättre kvalite med DSLR men för mig var det viktigare att fånga ögonblicket, portabilitet och att det funkar praktiskt oavsett vart man år, årstid osv. Det blev bara jobbigt med en DSLR, däremot funderar jag ändå på en bättre APS-C kamera som ändå är så pass liten att man kan ha den i en större ficka i rocken / jackan utan problem. Jag har alltid gillat Ricoh GR kamerorna men dom har sina nackdelar. Sony A7C är riktigt fin men den är otroligt dyr, inget för mig som är usel på fotografi. Jag tycker mest om Sony Alpha kamerorna för dom fixar foto och video ganska bra plus man kan ha en ganska liten lins på dom.

Får se vad det blir.

Hoppas det går bra för dig med ditt video projekt.