Fredagspanelen 233: RTX 3080 12 GB, Sonos äger Google och bränd kretsindustri

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 233: RTX 3080 12 GB, Sonos äger Google och bränd kretsindustri

Från och med idag blir det Fredagspanel varje fredag! Med andra ord mer tid till fördjupning och kåseri om det som hänt i veckan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Både jag och @Undac lyckades med ett antal alldeles för långa rants, och iom att jag är total noob på redigering och håller på att lära mig för tillfället ber jag på förhand om ursäkt för att det inte är riktigt lika tjusigt klippt som det brukar vara

Timestamps är på gång!

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Tur att det ser ut som om jag har kul på thumbnailen i alla fall! 😅

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av UndaC:

Tur att det ser ut som om jag har kul på thumbnailen i alla fall! 😅

No fun allowed!

Permalänk
Medlem

Underbart med mer Fredagspanel at lyssna på under pendlingen!!!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Najs blir att kolla snart! Tack för att ni gör min fredag roligare!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Det blev enorm tidspress idag så vi insåg precis att vi missade att ladda upp som podd. Tyvärr har vi nog inte möjlighet att åtgärda det förrän på måndag.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag gillar Fredagspanelen är varje vecka så man får liksom en nice avrundning på veckan och att nyheterna och kommentarer är lite mer aktuella. Jag är egentligen mest ute efter vad ni tycker och har att säga om diverse nyheter och lanseringar. Gärna massa rants också!

Permalänk
Medlem

Av den smickrande stillbilden att döma trodde jag rent instinktivt att det var en stroke på g när jag först såg den!
Och Anton lika gravallvarlig som ett nordkoreanskt nyhetsankare.

Tack för att ni bjuder på er själva. Det lyste upp min vardag, om än för en kort sekund.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fantastiska nyheter!

Sett panelen i många år nu, ingen riktigt helg utan den!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Angående 6500xts pris, så blir det inte direkt mrsp.

299 till 334 för dyrare model från asus.

https://videocardz.com/newz/amds-199-radeon-rx-6500xt-officia...

Sedan kanske andra blir lite billigare. Önsketänkande dock.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

shit, aldrig sett Anton så glad som den thumbnailen

Permalänk
Medlem

Bra med Fredagspanel varje fredag!
Blir bra dynamik med olika programledare varje gång också.
Cheers!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av UndaC:

Det blev enorm tidspress idag så vi insåg precis att vi missade att ladda upp som podd. Tyvärr har vi nog inte möjlighet att åtgärda det förrän på måndag.

Så vi kan räkna med annons ute för ny chefsredaktör nästa vecka då? För du avgår väl i skam nu efter denna klumpeduns till miss?

Skämt åt sido, härligt med Fredagspanel varje vecka!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Printscreen:

Så vi kan räkna med annons ute för ny chefsredaktör nästa vecka då? För du avgår väl i skam nu efter denna klumpeduns till miss?

Skämt åt sido, härligt med Fredagspanel varje vecka!

Nästa fredagspanel: liveharakiri 🩸

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det blev enorm tidspress idag så vi insåg precis att vi missade att ladda upp som podd. Tyvärr har vi nog inte möjlighet att åtgärda det förrän på måndag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Panel. Panel. Fre-fre-fredags paneeeeel.

Där sjöng man.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

När kommer testerna på Intel 12100 och 12400?

Tycker inte heller att det är bra att ni kör varje vecka. Blir ju knappt något att prata om förutom när det är stora hårdvarusläpp. Har ni på något sätt räknat ut att ni att kommer få fler tittare med fredagspanelen varje fredag?

Permalänk
Medlem

Najs med veckovis

Tillhör dock inte dem som tycker den kan bli för lång. Det är i princip ett long form podcastformat man har på medan man gör hushållspyssel så ju längre desto bättre. Annars måste man aktivt sitta och hitta något nytt att spela upp, och det är som kanske bekant asjobbigt!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Ett fristående ARM hindrar inte Amazon, Qualcomm, Ampere och andra att utveckla serverkretsar utan det är vad som möjliggör detta och som möjliggör för Nvidia att idag utveckla egna ARMv8/ARM64-processorer. Vill Nvidia utveckla för server så kan de, men de har inget att erbjuda. Om Ampere, Amazon o.s.v. däremot betalar Nvidia för att Nvidia ska konkurrera med de så försvinner incitamentet för dessa att utveckla marknaden och de måste helt plötsligt dela affärshemligheter med sin konkurrent.

Om de som driver marknaden för t.ex. serversidan växlar till att bara licensiera färdiga lösningar från Nvidia, lägger ner eller byter till andra arkitekturer (Power, RISC-V etc) så kommer också utvecklingen för server att försämras. All utveckling kan inte ske hos ARM eller Nvidia.

Permalänk
Medlem

Jag saknar tidstämplar i fredagspanelen, en del extrajobb för er förstås men jag uppskattar verkligen tidstämplarna.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av landmarks:

Både jag och @Undac lyckades med ett antal alldeles för långa rants, och iom att jag är total noob på redigering och håller på att lära mig för tillfället ber jag på förhand om ursäkt för att det inte är riktigt lika tjusigt klippt som det brukar vara

Timestamps är på gång!

Skrivet av UndaC:

Tur att det ser ut som om jag har kul på thumbnailen i alla fall! 😅

Det där kan vara den bästa thumbnailen jag någonsin sett, snälla mer av det där! <3

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >