Veckans fråga: Vad använder du för mediaspelare till din TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har en Plex server.
Kör Plex som finns i min Philips TV och Samsung The Frame.
Philips, så funkar det utmärkt. Tillräckligt snabbt att öppna appar Plex osv. Klarar av 4K osv. Trådlöst.
Däremot Samsung The Frame , vilket skit..
Funkar väl, men är fruktansvärt trögt. Och har väl gjorts en uppdatering sedan jag köpte den för ca 4 år sen.
Riktigt skit.
Så blir eventuellt en Xiaomi Stick eller liknande.

Köp en Chromecast Gen 4 istället för en Xiaomi Stick - natt och dag till det bättre med Chromecasten. 👍

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ned:

Ok en liten strömsnål dator då, som en rasberry pi eller nått. Varför kostar apple tv 2k då? vad gör den som inte min stationära kan göra?

Nu kör jag inte AppleTV utan Chromecast med Android, men syftet är väl det samma. En stor del av poängen är att slippa ha en dator kopplad till teven. Men även om man har det, vilket jag har exempelvis, så är det ofta mycket smidigare att använda en enhet som är anpassad för funktionen liksom. Fjärrkontroll är enklare i soffan än mus och tangentbord, även om man har någon form av mediatangentbord med musplatta och så. HDMI CEC funkar också på mediaspelarna så att man kan använda sin TVs fjärrkontroll för att styra dem, och tvärtom funkar också så att man kan styra tevens på/av, volym och så med mediaspelarens fjärr. I allmänhet så funkar det också smidigare och bättre med exempelvis HDR än från en dator. Man får den bästa kvaliteten som en streamingtjänst erbjuder, vilket inte alltid är så lätt att få på en dator och i vissa fall är det inte ens möjligt. Styrning med "smarta assistenter" kan vara trevligt också, och integrationen mot telefoner kan ju också vara bra att ha.

Så för att sammanfatta så är det väl användarvänlighet man får, både i gränssnittet men också i enkelheten i installationen, att få saker att fungera bra utan mekande. Sen är i allmänhet bildkvaliteten bättre också, eller åtminstone mycket enklare att få bra. Och förstås integration med telefon, smarta hem-grejer och dylikt.

Permalänk
Medlem

Kör med en Chromecast TV riktigt skönt med en liten fjärrkontroll och att slippa TV:ns inbyggda smarta funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu kör jag inte AppleTV utan Chromecast med Android, men syftet är väl det samma. En stor del av poängen är att slippa ha en dator kopplad till teven. Men även om man har det, vilket jag har exempelvis, så är det ofta mycket smidigare att använda en enhet som är anpassad för funktionen liksom. Fjärrkontroll är enklare i soffan än mus och tangentbord, även om man har någon form av mediatangentbord med musplatta och så. HDMI CEC funkar också på mediaspelarna så att man kan använda sin TVs fjärrkontroll för att styra dem, och tvärtom funkar också så att man kan styra tevens på/av, volym och så med mediaspelarens fjärr. I allmänhet så funkar det också smidigare och bättre med exempelvis HDR än från en dator. Man får den bästa kvaliteten som en streamingtjänst erbjuder, vilket inte alltid är så lätt att få på en dator och i vissa fall är det inte ens möjligt. Styrning med "smarta assistenter" kan vara trevligt också, och integrationen mot telefoner kan ju också vara bra att ha.

Så för att sammanfatta så är det väl användarvänlighet man får, både i gränssnittet men också i enkelheten i installationen, att få saker att fungera bra utan mekande. Sen är i allmänhet bildkvaliteten bättre också, eller åtminstone mycket enklare att få bra. Och förstås integration med telefon, smarta hem-grejer och dylikt.

Väldigt bra sammanfattat 👍
Själv körde jag Intel Nuc + Kodi i många år. Va alldeles för ofta något strulade. Kanske är jag inte tekniskt kunnig nog men upplevde hela proceduren som ganska omständigt. Tangentbord i soffan va ingen höjdare heller.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Mi Box S 4k otroligt nöjd med den. Klarar all streaming i 4k. Har inte använt HTPC på två år nu.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Väldigt bra sammanfattat 👍
Själv körde jag Intel Nuc + Kodi i många år. Va alldeles för ofta något strulade. Kanske är jag inte tekniskt kunnig nog men upplevde hela proceduren som ganska omständigt. Tangentbord i soffan va ingen höjdare heller.

Jo lite samma här. Jag hart haft en PC inkopplad till teven sedan nittiotalet och det har aldrig varit supersmidigt precis, men alternativen var ju inte så bra. Jag försökte ett tag köra XBMC (vilket ju är vad som blev Kodi sen) på original-xboxen exempelvis, det hade ju sina fördelar men det slog verkligen inte en PC, sen har jag försökt med diverse saker, Chromecast (den första), någon trådlös "docka" från Samsung, AppleTV med mera. Men jag tror det var när jag köpte XBone S som datorn slutade vara det första alternativet liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu kör jag inte AppleTV utan Chromecast med Android, men syftet är väl det samma. En stor del av poängen är att slippa ha en dator kopplad till teven. Men även om man har det, vilket jag har exempelvis, så är det ofta mycket smidigare att använda en enhet som är anpassad för funktionen liksom. Fjärrkontroll är enklare i soffan än mus och tangentbord, även om man har någon form av mediatangentbord med musplatta och så. HDMI CEC funkar också på mediaspelarna så att man kan använda sin TVs fjärrkontroll för att styra dem, och tvärtom funkar också så att man kan styra tevens på/av, volym och så med mediaspelarens fjärr. I allmänhet så funkar det också smidigare och bättre med exempelvis HDR än från en dator. Man får den bästa kvaliteten som en streamingtjänst erbjuder, vilket inte alltid är så lätt att få på en dator och i vissa fall är det inte ens möjligt. Styrning med "smarta assistenter" kan vara trevligt också, och integrationen mot telefoner kan ju också vara bra att ha.

Så för att sammanfatta så är det väl användarvänlighet man får, både i gränssnittet men också i enkelheten i installationen, att få saker att fungera bra utan mekande. Sen är i allmänhet bildkvaliteten bättre också, eller åtminstone mycket enklare att få bra. Och förstås integration med telefon, smarta hem-grejer och dylikt.

Ait cool, tack för förklaringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo lite samma här. Jag hart haft en PC inkopplad till teven sedan nittiotalet och det har aldrig varit supersmidigt precis, men alternativen var ju inte så bra. Jag försökte ett tag köra XBMC (vilket ju är vad som blev Kodi sen) på original-xboxen exempelvis, det hade ju sina fördelar men det slog verkligen inte en PC, sen har jag försökt med diverse saker, Chromecast (den första), någon trådlös "docka" från Samsung, AppleTV med mera. Men jag tror det var när jag köpte XBone S som datorn slutade vara det första alternativet liksom.

Jo man har avverkat några maskiner. Dune HD Max va nog den första, och kanske den bästa jag haft sett till sin tid, regionsfri blu-ray (på den tiden jag samlade) och mediaspelare. Sen vart det Plex på datorn. Därefter XBMC/Kodi. Chromecast, Apple TV, Nvidia Shield, Android på Sony TV, WebOS på LGn och nu Zappiti.

En sak jag lärt mig är att den perfekta mediaspelaren inte finns. Man får alltid göra avkall på något.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Svarade annat då jag har lite olika saker att se media på tv. Youtube, SVT Play, Tv4 mm. har jag inbyggt i tv. Men ska jag se film/serier kör jag en något annorlunda men genial lösning via Kodi Matrix. Kör via min Qnap NAS kopplad via HDMI till hemmabioförstärkaren som sen går till tv. 4 kärnig processor och rätt bra grafikchip med stöd för x265 videor så har jag lagt in alla filmer på 4K Bluray där. Nuvarande stund lite drygt över 1550 filmer och 50 tal serier. Är rätt trött över att utbudet på de filmer man vill se inte finns eller är utspritt på alla dyra streamingtjänster. Att köra Kodi för att sortera och hämta in metadata från filmer är guld aldrig strul eller problem med uppspelningen. Dessutom Dolby Atmos i extremt bra kvalité vilket jag vet streamingtjänsterna har problem att leverera då bandbredden är begränsad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

ATV 4K. Fullkomligt ÄLSKAR hur den aggregerar alla mina streamingtjänster rakt in i "Tv"-appen. Behöver bara söka på ett enda ställe, så hittar AppleTVn vilken tjänst som har den, och startar den appen automatiskt och börjar strömma.

+1 men stör mig på att Netflix begränsar, de tillåter inte ”TV”-appen kopplingen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kör en HTPC (litet miniITX-chassi) med Kodi. Klarar allt den spelar upp plus gediget film/serie-bibliotek matat från en server. Orka hålla på att leta runt med massa streamingtjänster när man kan ha det lokalt lagrat i bra kvalitet! Sitter även ett RX 560 i så jag kan få för mig att spela lite spel i soffan!

Dessutom så mycket smidigare om man får för sig att surfa också.

Permalänk
Medlem

TV:ns Netflix app, Sony UBP X700, Chromecast Google TV (HBO Max, mycket sällan p.g.a av dåligt utbud).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Mi Box S 4k otroligt nöjd med den. Klarar all streaming i 4k. Har inte använt HTPC på två år nu.

Är den stabil o buggfri? Är lite nyfiken nämligen för innan jag skaffade min Shield så hade jag en Mi Box, alltså utan S men fortfarande 4K, o den gick sönder mer o mer för varje uppdatering den fick. Mest irriterande var att fjärrisen fungerade perfekt till en början, men efter första gången jag uppdaterade den så började den tappa mottagninen kanske nån gång i veckan så jag var tvungen att rycka strömsladden o starta om hela boxen. Sen körde jag in var ny uppdatering som kom i hopp om att dom skulle fixa fjärris-problemet, men istället fick jag hela tiden nya småbuggar vilket gjorde att jag till slut tröttnade o köpte mig en beggad Shield som jag är mycket nöjdare med. Bara grejen att Shielden kan skriva till extern disk (o dessutom ge all ström den behöver) är riktigt smutt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är du säker på att det stöds även i appar? Playstation har stöd för 24Hz om man kör bluray etc, men i appar, typ Netflix etc, så finns inte samma stöd.

Verkar tyvärr inte göra det. googlade det efter du nämnt det. måste blivit van vid det för att inte se skillnaden. antar att man lär sig något nytt varje dag 😃

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Är den stabil o buggfri? Är lite nyfiken nämligen för innan jag skaffade min Shield så hade jag en Mi Box, alltså utan S men fortfarande 4K, o den gick sönder mer o mer för varje uppdatering den fick. Mest irriterande var att fjärrisen fungerade perfekt till en början, men efter första gången jag uppdaterade den så började den tappa mottagninen kanske nån gång i veckan så jag var tvungen att rycka strömsladden o starta om hela boxen. Sen körde jag in var ny uppdatering som kom i hopp om att dom skulle fixa fjärris-problemet, men istället fick jag hela tiden nya småbuggar vilket gjorde att jag till slut tröttnade o köpte mig en beggad Shield som jag är mycket nöjdare med. Bara grejen att Shielden kan skriva till extern disk (o dessutom ge all ström den behöver) är riktigt smutt.

Ja nu är den helk ok stabil, min blev bättre efter några patchar. Funkar perfekt nu förutom att wifin går ner i strömsparläge när man inte använt den på ett tag vilket är lite irriterande. Fjärris hade jag problem med en gång men efter jag pairade om den så har den funkat perfekt igen.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Varenda TV jag har har Chromecast. (5 Samsung). Kökets TV har det inte inbyggt, utan en enklare version Chromecast som hänger i HDMI-uttaget. Använder bara chromecast i köket, trots att jag också har en intel NUC i5 bakom spisen, kopplad till kökets TV.. Använder den aldrig, dvs. NUC..
I övriga TV (som har integrerad chromecast som också styrs med google home) använder jag sällan chromecast-funktionen. Eftersom jag (enligt mina vänner) är en "nörd", så har jag sedan sekelskiftet (givetvis uppdaterade och moderna!) haft olika "HTPC" kopplade till TV-apparaterna.

TV-apparaterna används som bildskärmar, inte för "TV"-mottagning.
Sämsta burken är en i5 4670k@4GHz,16GB DDR3 XMP, MSI gaming3. Win10 pro. Alla streamingtjänster på den, samt Adblock för att glo YT reklamfritt. Firefox för att glo på "allt". Ingen dedikerad programvara. Just den burken ligger i delar idag, då jag ska byta PSU på den. Litar inte längre på gamla Corsair 450W från 2007.. (Ger bara 11 volt på 12-volten men funkar konstigt nog bra annars.) Beställt nytt Coolermaster från webbhallen. Var rea. Väntar på leverans.
https://www.webhallen.com/se/product/317906-Cooler-Master-MWE...

Samma gäller övriga burkar: Dvs. mjukvarumässigt, hårdvaran skiljer sig. (Samt OS som är 11pro)

11400, 16GB RAM@3200, CPU upplåst strömbudget. Asus ROG Strix 460B-F mobo. BeQuiet 600W modulärt PSU. Byggde den bara för att den har "IGPU" som klarar 4K@60Hz. Gamla burken (se ovanför) klarade bara med intels 4600-grafik max 4K@30Hz.

3700X, med 32GB 3600-RAM (Corsair LPX), 1660Super som klarar 8K "sägs det".

Alla datorerna är kopplade till 4K skärmar, utom den i köket som är 1080p. Men den är bara en liten 32-tummare.
Övriga skärmar är på 55 tum (x2) och en 65-tummare. Alla (utom i köket) Samsung QLED i olika varianter. Den i köket är en Samsung också, men från 2014.

Chromecast har de allihop, men jag är mer bekväm att köra "riktig" dator med tangentbord och adblock.
Chromecasten är bra, när jag ska köra något från mina mobiltelefoner. Samt så lirar chromecast bra med Google Home.
Om jag vill köra röststyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Chromecast har de allihop, men jag är mer bekväm att köra "riktig" dator med tangentbord och adblock.
Chromecasten är bra, när jag ska köra något från mina mobiltelefoner. Samt så lirar chromecast bra med Google Home.
Om jag vill köra röststyrt.

Intressant setup
Hur funkar det med att spela lokala filer?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Intressant setup
Hur funkar det med att spela lokala filer?

Sitter en enkel NAS i nätverket. Till och med Samsung-TV klarar se filerna och spela upp.
Men jag har i princip "semesterfilmer" och fotografier där numera. Förr hade jag (en dedikerad HP-server, inte NAS) för att glo långfilmer på. Men då snackar vi 2005-2015 cirka. Har lagt ner det nu, då jag kan streama allt möjligt via Netflix, Amazon prime, HBO, Tele2 play, SVT play och YT. Hade också alla mina CD-skivor rippade på HDD i servern, men kör Spotify idag i stället.

Kör datorer på varje TV mest för att slippa reklam samt att jag tycker windowsburkar funkar bättre än "smart-tv". Mer "processorkraft".
En annan grej är att smart-tv brukar bara uppdateras i några få år. Sedan slutar uppdateringarna att komma. Egentligen samma sak som med telefoner. (Senaste OS uppdateras inte längre på mobilen, Bank-ID etc slutar funka.. Bara exempel för att tydliggöra vad jag menar). En Samsung-TV ("smart") från 2014 slutade Netflix att funka på 2020. ("Uppdateras inte längre") Men genom windows funkar det klockrent på samma TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Sitter en enkel NAS i nätverket. Till och med Samsung-TV klarar se filerna och spela upp.
Men jag har i princip "semesterfilmer" och fotografier där numera. Förr hade jag (en dedikerad HP-server, inte NAS) för att glo långfilmer på. Men då snackar vi 2005-2015 cirka. Har lagt ner det nu, då jag kan streama allt möjligt via Netflix, Amazon prime, HBO, Tele2 play, SVT play och YT. Hade också alla mina CD-skivor rippade på HDD i servern, men kör Spotify idag i stället.

Kör datorer på varje TV mest för att slippa reklam samt att jag tycker windowsburkar funkar bättre än "smart-tv". Mer "processorkraft".
En annan grej är att smart-tv brukar bara uppdateras i några få år. Sedan slutar uppdateringarna att komma. Egentligen samma sak som med telefoner. (Senaste OS uppdateras inte längre på mobilen, Bank-ID etc slutar funka.. Bara exempel för att tydliggöra vad jag menar). En Samsung-TV ("smart") från 2014 slutade Netflix att funka på 2020. ("Uppdateras inte längre") Men genom windows funkar det klockrent på samma TV.

Ah fattar. Det är lite surt med dåliga uppdateringar till smart-tv. Hade också en Samsung från 2014 men körde Apple TV till den.
Min nuvarande LG är så pass ny att jag inte märkt av det än.
Svårt att framtidssäkra dock. Men åtminstone kan man ju se till att funktioner (streamingtjänster) inte försvinner.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ah fattar. Det är lite surt med dåliga uppdateringar till smart-tv. Hade också en Samsung från 2014 men körde Apple TV till den.
Min nuvarande LG är så pass ny att jag inte märkt av det än.
Svårt att framtidssäkra dock. Men åtminstone kan man ju se till att funktioner (streamingtjänster) inte försvinner.

Japp!
En TV har man oftast längre än exempelvis en mobiltelefon. Kan "köpa" att fyra-fem år gamla mobiler slutar uppdateras. Mobiler är mer en "slit-och-släng-vara" än vad en TV är.

Men jag har löst problemet med att jag i princip aldrig säljer mina gamla gamingburkar, utan de får på "ålderns höst" jobba som "HTPC" till mina TV. HTPC i meningen att funka för streaming i princip. Eller till surf/ordbehandling etc.
Programvaran till PC "håller längre" än till smart-tv. Mina nyare Samsung uppdateras fortfarande, men jag använder hellre datorer till dessa. Lättare att välja film med riktigt tangentbord jämfört med fjärrkontrollen.

Använder Logitechs trådlösa tangentbord (med styrplatta) till datorerna som är kopplade till TV.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Sitter en enkel NAS i nätverket. Till och med Samsung-TV klarar se filerna och spela upp.
Men jag har i princip "semesterfilmer" och fotografier där numera. Förr hade jag (en dedikerad HP-server, inte NAS) för att glo långfilmer på. Men då snackar vi 2005-2015 cirka. Har lagt ner det nu, då jag kan streama allt möjligt via Netflix, Amazon prime, HBO, Tele2 play, SVT play och YT. Hade också alla mina CD-skivor rippade på HDD i servern, men kör Spotify idag i stället.

Kör datorer på varje TV mest för att slippa reklam samt att jag tycker windowsburkar funkar bättre än "smart-tv". Mer "processorkraft".
En annan grej är att smart-tv brukar bara uppdateras i några få år. Sedan slutar uppdateringarna att komma. Egentligen samma sak som med telefoner. (Senaste OS uppdateras inte längre på mobilen, Bank-ID etc slutar funka.. Bara exempel för att tydliggöra vad jag menar). En Samsung-TV ("smart") från 2014 slutade Netflix att funka på 2020. ("Uppdateras inte längre") Men genom windows funkar det klockrent på samma TV.

Det finns absolut fördelar med en PC, jag började med det på nittiotalet och har fortfarande en inkopplad i teven, men den startas inte ofta nuförtiden. Det senaste året var det länge bara tjejens Friskis-videos som förstås inte har någon app någonstans som nyttjade den. Sen la SVT av och då körde jag det på PCn, men sen märkte jag att SVT funkade på CC trots amerikansk VPN så då blev det där istället, och efter ett klagomål till SVT så löste de problemen med appen på några dagar. Men teven är ju hyfsat ny förstås. Dock tror jag att när den väl börjar tappa funktioner så köper jag en CC till (utan VPN) för sånt. Datorn lär inte användas så mycket för media framöver heller alltså. Däremot för lite spel och sånt förstås.

Problemet med en dator är ju mest relaterade till interaktionen. Det är inte smidigt att styra en maskin med ett OS anpassat för mus och tangentbord från soffan. Jag har kört olika fjärrkontroller till datorn, en dedikerad surfplatta, appar till telefonen och diverse "mediatangentbord" med musplatta och så och det funkar ju men det är en omständlig kompromiss. Sen kan man förstås diskutera kostnaden, för oss här på forat kanske det inte är ett problem, man kan sätta ihop en ganska kompetent HTPC med gamla delar man kanske ändå har liggande eller så, men det är inte alla som har det så förstås. Då ser en CC för ~800 eller en ATV för ~2000 ganska prisvärda ut ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns absolut fördelar med en PC, jag började med det på nittiotalet och har fortfarande en inkopplad i teven, men den startas inte ofta nuförtiden. Det senaste året var det länge bara tjejens Friskis-videos som förstås inte har någon app någonstans som nyttjade den. Sen la SVT av och då körde jag det på PCn, men sen märkte jag att SVT funkade på CC trots amerikansk VPN så då blev det där istället, och efter ett klagomål till SVT så löste de problemen med appen på några dagar. Men teven är ju hyfsat ny förstås. Dock tror jag att när den väl börjar tappa funktioner så köper jag en CC till (utan VPN) för sånt. Datorn lär inte användas så mycket för media framöver heller alltså. Däremot för lite spel och sånt förstås.

Problemet med en dator är ju mest relaterade till interaktionen. Det är inte smidigt att styra en maskin med ett OS anpassat för mus och tangentbord från soffan. Jag har kört olika fjärrkontroller till datorn, en dedikerad surfplatta, appar till telefonen och diverse "mediatangentbord" med musplatta och så och det funkar ju men det är en omständlig kompromiss. Sen kan man förstås diskutera kostnaden, för oss här på forat kanske det inte är ett problem, man kan sätta ihop en ganska kompetent HTPC med gamla delar man kanske ändå har liggande eller så, men det är inte alla som har det så förstås. Då ser en CC för ~800 eller en ATV för ~2000 ganska prisvärda ut ändå.

Mina äldsta delar jag använder idag är från 2019.. 2014-burken väntar på nytt PSU från webbhallen..
Är väl en vanesak antar jag starkt. Använder trådlösa tangentbord för att styra TV/dator/skärm. Jag har hållit på så länge att jag själv "inte kopplar" om jag sitter framför "dator" eller "TV" längre. Vanesak.

Samt hur man "använder kontrollerna", numera "hatar jag" vanlig TV-fjärr. Använder bara för att slå på TV. Resten kör jag via trådlösa tangentbord och win-burk kopplade till varje TV.

Trådlösa tangentbord "måste ha" styrplatta. För att det ska funka bra. Dessa rekommenderar jag och har själv:
Logitech K400 "el cheapo" för 300 spänn.. Riktigt plastigt, LGR hade absolut inte gillat TB! Men spöar skiten ur en TV-fjärr närsomhelst. Styr TV väldigt bra, alltså om man kör win-dator "på TV" menar jag då. Helt okej TB, för att styra datorn, alltså skriva in url, klicka på "genvägar" i Firefox. Så olika streamingtjänster startar.

Tangentbordet duger kanske inte för att "skriva en tegelstensroman på 5000 sidor", men till det mesta annat. Framförallt för dator kopplad till TV där datorn ska ersätta "smart-tv" etc.

Har lite mer avancerade också, med bakgrundsbelysning. Också Logitech. Däremot kostar de tusenlappen eller så.
Men vad "braa det är" att köra win-burk med trådlöst tangentbord när man jämför "dum" smart-tv med vanlig fjärrkontroll!

-Sa jag att jag slipper den störande reklamen? -Tja, det sa jag nog..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Mina äldsta delar jag använder idag är från 2019.. 2014-burken väntar på nytt PSU från webbhallen..
Är väl en vanesak antar jag starkt. Använder trådlösa tangentbord för att styra TV/dator/skärm. Jag har hållit på så länge att jag själv "inte kopplar" om jag sitter framför "dator" eller "TV" längre. Vanesak.

Samt hur man "använder kontrollerna", numera "hatar jag" vanlig TV-fjärr. Använder bara för att slå på TV. Resten kör jag via trådlösa tangentbord och win-burk kopplade till varje TV.

Trådlösa tangentbord "måste ha" styrplatta. För att det ska funka bra. Dessa rekommenderar jag och har själv:
Logitech K400 "el cheapo" för 300 spänn.. Riktigt plastigt, LGR hade absolut inte gillat TB! Men spöar skiten ur en TV-fjärr närsomhelst. Styr TV väldigt bra, alltså om man kör win-dator "på TV" menar jag då. Helt okej TB, för att styra datorn, alltså skriva in url, klicka på "genvägar" i Firefox. Så olika streamingtjänster startar.

Tangentbordet duger kanske inte för att "skriva en tegelstensroman på 5000 sidor", men till det mesta annat. Framförallt för dator kopplad till TV där datorn ska ersätta "smart-tv" etc.

Har lite mer avancerade också, med bakgrundsbelysning. Också Logitech. Däremot kostar de tusenlappen eller så.
Men vad "braa det är" att köra win-burk med trådlöst tangentbord när man jämför "dum" smart-tv med vanlig fjärrkontroll!

-Sa jag att jag slipper den störande reklamen? -Tja, det sa jag nog..

Jag kommer från NUC med nåt lite mer fancy K700 (eller något ingen stilen), bakgrundsbelyst osv. Körde NUC i flera år men är otroligt glad att jag gått över till att köra Zappiti för lokala filer och TV-appar för streamat.
NUC är bra om man vill kunna surfa osv på sin TV men om man bara streamar och spelar lokala filer finns bättre lösningar tycker jag.
HDR i Windows har jag inte allt för bra erfarenhet med.
Plus att skriva in URL osv inte blir lika enkelt eller intuitivt som att klicka med en fjärrkontroll. Om det va fallet är jag säker på att många av de mer påkostade mediaspelarna skulle inkludera tangentbord
Men det fina är ju att det finns lösningar för alla smaker och man behöver egentligen bara fundera på vad man själv vill göra och anpassa sin inköp därefter.

Edit: Nöjd så länge apparna på tvn funkar. Skulle de sluta innan jag byter tv så får jag väl skaffa en CC, Shield eller liknande.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Mina äldsta delar jag använder idag är från 2019.. 2014-burken väntar på nytt PSU från webbhallen..
Är väl en vanesak antar jag starkt. Använder trådlösa tangentbord för att styra TV/dator/skärm. Jag har hållit på så länge att jag själv "inte kopplar" om jag sitter framför "dator" eller "TV" längre. Vanesak.

Samt hur man "använder kontrollerna", numera "hatar jag" vanlig TV-fjärr. Använder bara för att slå på TV. Resten kör jag via trådlösa tangentbord och win-burk kopplade till varje TV.

Trådlösa tangentbord "måste ha" styrplatta. För att det ska funka bra. Dessa rekommenderar jag och har själv:
Logitech K400 "el cheapo" för 300 spänn.. Riktigt plastigt, LGR hade absolut inte gillat TB! Men spöar skiten ur en TV-fjärr närsomhelst. Styr TV väldigt bra, alltså om man kör win-dator "på TV" menar jag då. Helt okej TB, för att styra datorn, alltså skriva in url, klicka på "genvägar" i Firefox. Så olika streamingtjänster startar.

Jo jag har som sagt kört så under rätt många år. Jag har gått igenom ett par K400 och nu har jag ett K830 (jag köpte det för några år sedan på Netonnet för typ 400 då de var de enda som hade versionen med BT under en tusenlapp, jag tror de inte fattade att det fanns två exakt likadana tangentbord som hette precis samma men där det ena var dubbelt så dyrt i normalfallet), innan har jag haft ett antal andra billigare modeller med olika typer av styrdon och ett antal möss och separata tangentbord och förstås diverse mediafjärrkontroller, fjärrstyrningsappar och så. Detta var dock länge en nödvändighet då det inte fans några mediaspelare av något slag som kunde hantera den media jag ville spela upp, och jag har testat ett antal sådana genom åren också. XBMC på OG XB var ju rätt trevligt ett tag exempelvis, men datorn behövde ju vara igång ändå för att dela media så då kunde jag lika gärna använda den. Detta var tiden innan "HD".

Men med tiden flyttades ju fokus från lokala filer på nätverket till strömmad media, samtidigt blev mediaspelarna bättre. Detta sammanföll också med att jag blev äldre och flyttade till större lägenheter, och blev allt mindre sugen på att ha en stor PC i vardagsrummet, men jag körde ett antal år med en laptop gömd vid teven som var rätt diskret och så. När jag sen skaffade en XBone så fixade den typ allt jag behövde och styrningen med handkontroll var rätt bra, sen köpte jag en fjärrkontroll till den vilket gjorde saken än bättre. Sen "smart-TV" med 4K, HDR och så, som kanske inte var bättre än XBone på media egentligen men man slapp ha igång den brummande lådan i alla fall och jag behövde bara en fjärrkontroll.

Citat:

Tangentbordet duger kanske inte för att "skriva en tegelstensroman på 5000 sidor", men till det mesta annat. Framförallt för dator kopplad till TV där datorn ska ersätta "smart-tv" etc.

Har lite mer avancerade också, med bakgrundsbelysning. Också Logitech. Däremot kostar de tusenlappen eller så.

Rätt länge letade jag efter ett Thinkpad-tangentbord till vardagsrummet. Det är samma jag har på mina laptops och jag gillar pekdonet, men priset är lite väl saftigt och det är sällan det finns i lager med svensk layout. Sen råkade de felprissätta det en gång och jag beställde (för typ 99 för BT-varianten) men hann inte innan lagret var slut så beställningen avbröts. Det hade jag kunnat skriva en roman på, och jag har nog skrivit ett antal romaner värt av text om man lägger ihop det från mina laptops.

Citat:

Men vad "braa det är" att köra win-burk med trådlöst tangentbord när man jämför "dum" smart-tv med vanlig fjärrkontroll!

Jag ser bara inte vad som är bättre riktigt. Visst om man vill göra andra saker än se på video, men det ligger ju utanför diskussionen liksom. På min smart-TV har jag följande appar: Netflix, Disney+, HBO Max, Viaplay, SVT Play, TV4 Play, Plex, Youtube, Steam. Förinstallerat finns också Rakuten och Amazon (och Samsungs egna konstiga tjänst) som jag inte använder. Tidigare har jag också haft C-More och några till, så utbudet av appar är liksom inget problem. Sen har jag en CC med VPN för amerikanska tjänster, Hulu främst men några gratistjänster också, och förstås Netflix, Disney+ och så då jag får det amerikanska utbudet på dem.

Bildkvaliteten blir ju så bra den kan bli med apparna direkt utan något pillande någonstans liksom, vilket inte gäller om man ska få HDR att funka bra på Windows tyvärr. Jag gillar verkligen exempelvis Netflix Windows-app men det är inte alla tjänster som har en app och har de ingen app så är det svårt att få exempelvis 4K. Och gränssnittet med en app med fjärrkontroll är så mycket bättre för att bläddra och förstås när man tittar på något, däremot är det inte bra för att mata in text förstås. Men det är inget stort problem, söker jag efter något i någon app så brukar det räcka med ett par-tre bokstäver för att få upp det som ett alternativ exempelvis. Segast är lösenord och sånt, men det behöver man sällan skriva in längre, det brukar räcka att logga in på telefonen och skriva in koden som teven visar.

Citat:

-Sa jag att jag slipper den störande reklamen? -Tja, det sa jag nog..

Reklam? Jag har ingen reklam på någon av tjänsterna jag nämnt, i ett par fall för att jag betalar för att slippa det, på Youtube och Hulu exempelvis, men Netflix och så vidare har ju inte någon reklam.

Permalänk
Medlem

Har senaste Shield pro för att köra 4K Remux och ljud i 5.1.2. Den är helt kanon.

Jag har dessutom fyra Xiaomi Mi Box 4K. Dessa är okej för priset men funderar på att byta ut ena till en Shield (tube eller pro) då den inte kan styra volymen samt att ljudet via soundbaren är helt osyncat.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Har senaste Shield pro för att köra 4K Remux och ljud i 5.1.2. Den är helt kanon.

Shield är nog bästa mainstream-spelaren för tillfället.
Vet du om de löst stöd för .iso eller BDMV-folders med menystöd?
Det plus transcoding för forcerade undertexter är dealbreakers för mig personligen men hoppas att det blir ändring på framöver
För remuxer fungerar den fint.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Shield är nog bästa mainstream-spelaren för tillfället.
Vet du om de löst stöd för .iso eller BDMV-folders med menystöd?
Det plus transcoding för forcerade undertexter är dealbreakers för mig personligen men hoppas att det blir ändring på framöver
För remuxer fungerar den fint.

Ingen koll tyvärr. Tycker den fungerar kanon för allt jag kör i Kodi (avi, mp4 och mkv).

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1