Jag får spam dagligen om sex erbjudande trotts att jag lägger dessa i skräp mappen

Permalänk
Medlem

Jag får spam dagligen om sex erbjudande trotts att jag lägger dessa i skräp mappen

Hej

Jag hade tidigare fastmail i flera år , men då de tog bort ett domännamn med min mailadress mikael@ ..... så avbröt jag den tjänsten då jag inte ville ha en mailadress med mikael145 etc.

Vi fick bredband och jag valde Bahnhof och då ingår mail så jag körde på det.
Jag har aldrig haft så mycket sex spam någonsin, jag får flera dagligen.

Jag flyttar dessa till skräp mappen och tror att det är ett skräp filter, men jag vet inte.
Har inte Bahnhof ett spam filter ?

jag har flyttat så många mail att jag helt enkelt inte orkar med att flytta till skräp mappen längre,
har Bahnof ens ett spam filter ?

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Låter som du vill hitta en blockering knapp eller rapportera spam.
Har inte Bahnhof men deras support kan säkert hjälpa till.

Att flytta mail från en mapp till en annan lägger troligen inte in avsändaren i någon lista.

Permalänk
Medlem

Tack får svaret
Tidigare så valde jag bara att reportera spam eller dra till en mapp motsvarande skräp på svenska, därför har jag trott att den mappen är ett spam verktyg. Det finns i inställningar o dyligt inte någon spamfunktion att konfigurera men har läst i tidigare trådar att Bahnhof har ett bra spam filter och detta ser jag inte ens röken av.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Varför inte fråga Bahnhof om dom är anslutna till spam filter etc.

T.ex. Gmail som är Google är ju anslutna till flertalet sådana tjänster samma sak gäller många andra leverantörer av mail. Har man egen domän man betalar för kan man ofta skruva på spam filter och annat plus lägga till saker man inte vill ska komma igenom men man har också en skräpmapp där man ser allt som kommer till din mail. Dvs det som ratas av filtren etc och åker till skräpmappen, det finns ingen risk för att mail inte kommer fram men dom kan av misstag åka till skräpmappen.

Med webmail som Gmail och liknande tjänster ser man inte ens mail som går direkt till skräpmappen (spam) förutom dom grejer där spam-filtret är osäker på om det är spam eller inte.

Jag har ju även en egen domän för att jag vill ha en egen mail som inte bara kan försvinna, billigaste ligger nog runt sådär 300-500kr per år och då får man oftast många e-mail adresser och kan styra mycket själv hur man vill. Konstigt att dom dog bort det för dig om du betalade eller tolkar jag dig fel ?

Jag använder också Mailwasher på min dator för det är mycket enklare att se i filtreringen vad som är spam, skräp osv och slänga direkt på servern. Då slipper jag få det direkt in i mitt mailprogram på datorn. Och sitter jag inte vid datorn är befinner mig på resande fot kan man ju ändå hantera mail via min smartphone och appen bluemail.

Permalänk

Jag upplever samma intensiva sex spam på hotmail.
Varit helt galet de senaste veckora. Verkar som att identiska meddelanden kommer från massa olika domäner.

Permalänk
Medlem

Har också fått massa spam som kommer igenom, allt från sex till lån där lånen är uppenbara scams. Skitstörande. Kan få 3-4 st under samma minut.

Permalänk
Medlem

En long-term lösning men som inte funkar direkt är att rensa bort sin mail från tjänster, från sidor och aktivt lista domäner på blocklistan mm
Det är lite som att man får knappt några samtal från "Microsoft" och andra säljare om man inte låter telebolaget lämna ut nummer till Eniro mm
Det är tyvärr en lösning som kan ta år, jag har en mail som jag haft till massor av saker över 20 år (tappar jag bort den är mitt liv över 😂) men den får mer eller mindre ingen spam i inkorgen längre, bara saker jag vet vad som skickar, varför etc. (En hel del spam fastnar i spam lådan dock)

När det kommer till spamfilter är det svårt, även Microsoft och Google slåss konstant mot det, de blir mer och mer sofistikerade på både att skicka och stoppa sidan men stoppa kommer alltid lida av att de hellre släpper igenom spam än blockar legitim post.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Pga namn tvist fick fastmail stänga ett domännamn.
I inställningar för Mail ser jag att det går att lägga in specifika ord för spam filter, men blir så otympligt.
Jag får kolla på mailwasher , tack för tipset.Jag vill ju ha ett bra och kort email.

Jag har kontaktat Bahnhof och frågat om de ev kommer att utveckla med en spam report funktion eller en junk mapp där man drar dit det oönskade mailet och då flera andra kunder gör samma sak filtreras det som spam.

Tackar så mycket för eran hjälp

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

I min hotmail har jag ställt in att allt som inte finns som kontakt i min lista ska gå till spam. Ändå går dessa igenom till inboxen. Jag misstänker att de kommit på ett sätt att kringgå kontrollen vid spamchecken.
Har lagt upp ett par nya filter och anmäler de som phishing, spam och block.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

mmm dessa jäkla sex span är så trött få varje dag på hotmail endå är jag aldrig inne på porr sidor eller så.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

kolla så eran mail inte har blivit läckta från diverse sidor

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av fernux:

Hej

Jag hade tidigare fastmail i flera år , men då de tog bort ett domännamn med min mailadress mikael@ ..... så avbröt jag den tjänsten då jag inte ville ha en mailadress med mikael145 etc.

Vi fick bredband och jag valde Bahnhof och då ingår mail så jag körde på det.
Jag har aldrig haft så mycket sex spam någonsin, jag får flera dagligen.

Jag flyttar dessa till skräp mappen och tror att det är ett skräp filter, men jag vet inte.
Har inte Bahnhof ett spam filter ?

jag har flyttat så många mail att jag helt enkelt inte orkar med att flytta till skräp mappen längre,
har Bahnof ens ett spam filter ?

Problemet är att du nån gång registrerat dig med denna email på en oseriös sida.

Ett tips är att ha en gmail adress också. Tycker de har ett väldigt bra spamfilter.
Om man inte ska tro på e-mailen som hamnar där och som påvisar att jag är en okänd casanova kvinnor från hela världen hör av sig till och investerare och välgörare från hela världen, men främst Nigeria som gör mig rikare än Elon Musk.

Lite OT: Jag har faktiskt fått ett nigeria brev i pappersform till min post en gång. Det var ett brev från nån riktig advokatbyrå där scammern hade bytt ut email adressen med sin egen hotmail. Med fel storlek och font

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag fick ett skratt-anfall av era svar. Å du sköna stora e-mail värld, full av spam och äckliga mail

Jag har t.ex. sett att Bredband2 har någon webmail osv. Men jag förstår inte varför dessa olika bolag har webmail servrar. Det hade varit mycket bättre om dom istället gick ihop alla leverantörer, inkl. Telia och så hade dom ett gemensamt system för webmail typ som G-mail. Då hade man kunnat ha kvar sin mail även om man byter bredbandsleverantör osv. vilket är smidigt plus det hade förmodligen varit mycket bättre för att slippa spam etc.

Jag använda G-mail och det funkar bra, jag får i stort sett aldrig spam dit. Min adress där är lite anonymiserande så därför använder jag den. Jag får spam till min one.com domän men där finns det spam filter, plus en catch-all map jag använder. Så mail som är adresserade till domänen men som går till fejkade eller påhittade alias för att dom försöker komma fram åker direkt ner i den lådan. Jag är lite osäker men jag tror att mail som stoppas i spam filter faktiskt inte ens dyker upp, det bara slängs utan att det kommer fram.

Mailwasher funkar bra för att rensa, det kanske finns andra program men den har funnits bra länge. Men så stor nytta av det har man inte längre om man får mycket lite spam.

Permalänk
Medlem

Jag undviker skumma sidor och skulle aldrig falla mig in att i så fall regga med mitt viktiga mailkonto..Då hade jag i så fall använt ett tillfälligt hotmail o dyligt

problemen började med mai adress byte,då en peson innan på Bahnhof hafts samma mail och stavade sitt för och efternamn som jag har, varvid vi hade samma förkortning .
Han använde det forfarande och det märkte jag då jag fick s.k återställningsmail från bla facebook.
Jag fick spår på honom då han försökte att komma åt mitt Facebook-konto konto och meddelade att jag är ägare av mailadressen.
Han svarade inte ens och det var i samband med namnbytet skedde som mail från eskort tjänster brakade in.Så jag tänkte direkt att den personen är nog inget som jag vill ha i min bekantskapskrets.
Nu kommer inga återställningsmail som jag inte genererat så han har nu orkat byta ut sina lösen antar jag.
Låter som jag skyller ifrån mig ju

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

@fernux, det låter snarare som Bahnhof varit korkade. Personer som jobbar där ska ju såklart ha mail på en egen domän etc. Kunder ska inte blandas ihop med folk som jobbar på företaget.

Däremot kan det ju hända att någon säljer eller säger upp sin domän och sedan övertar du den eller att den varit inaktiv i några månader och någon annan köper på sig den och då börjar åter igen knasiga mail dyka upp som skickas mot just den domänen.

Tyvärr är det här inte så ovanligt att man är så pass knas hos IT avdelningarna. Nu är det här ren spekulation men säg att man jobbar på ABB och så har man sitt namn.efternamn@abb.com eller liknande. Så ska det inte vara utan då ska det vara namn.efternamn@sverige.kontor.abb.com

Det blir mycket bättre om man separerar upp olika folk på olika avdelningar, olika befattningar, grupper etc. För då kan man ha flera som har samma namn eller snarlikt och mail ändå fungerar. Samt att man inte blandar ihop folk inom företag. Men det här är något man tydligen inte förstår hos de flesta företag eller IT avdelningar vad jag har sett på olika ställen.

Inte så mycket man kan göra åt det tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ursäkta min dåliga skrivelse som nog tagit upp din tid i onödan.
Det är en tidigare Bahnhof Kund och inte en personal som hade samma mail adress.
Det borde gå en längre tid innan dessa återanvänds, så där felar de och hände min sambo tidigare, alla vill ju ha ett så bra namn som möjligt och om då tidigare kund inte byter ut det så blir det problem.
Tack för ditt svar ,uppskattas

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Är det sex nya erbjudanden varje dag eller är det samma hela tiden?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av fernux:

Det är en tidigare Bahnhof Kund och inte en personal som hade samma mail adress.

Varför inte köpa eget domännamn? T.ex fernux.se från ONE.COM så att du får mannen@fernux.se respektive kvinnan@fernux.se

one.com är duktiga på att filtrera spam.

Permalänk
Medlem

Röstar också för egen domän via t.ex one.com. Har det själv o får aldrig spam där.

Off topic: Tänk på att sex erbjudanden och sexerbjudanden är två vitt skilda saker

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

Är det sex nya erbjudanden varje dag eller är det samma hela tiden?

Jag tror att det är från Par par stycken avsändare men med olika typer av sofistikerade meddelanden.ibland är de rakt på så att säga
Till helger kommer det 4-8 mail.
Ibland är det uppehåll på två veckor kanske.Under sommaren som var i stort sett noll mail

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Varför inte köpa eget domännamn? T.ex fernux.se från ONE.COM så att du får mannen@fernux.se respektive kvinnan@fernux.se

one.com är duktiga på att filtrera spam.

Intressant får kolla p detta

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Röstar också för egen domän via t.ex one.com. Har det själv o får aldrig spam där.

Off topic: Tänk på att sex erbjudanden och sexerbjudanden är två vitt skilda saker

Hoppsan såg stavningen nu, kan bli förvirrande

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

@fernux, hahaha vad lurig du är. Då blev ju mitt svar och förståelse för ditt problem helt fel

Jag hade ju helst av allt sett att ISPer i Sverige går ihop för en gemensam webmail. Då slipper man problemet med att det försvinner och kan byta leverantör som man vill. Sedan förstår jag om dom då delvis lever på reklam och pengar från annat men det borde ju inte vara omöjligt att hantera. Funkar G-mail så borde det gå att ha något liknande i Sverige, även om man får betala en liten slant varje månad, halvår osv. Frågan är om intresse finns då kanske de hade blivit något av detta.

Eget domän kostar ju lite fast jag vet inte om det finns tokbilliga alternativ numera. Det kostar ju en del att driva mailserver och sådant. Och visst funkar G-mail men jag är alltid lite nojig när något är gratis för då kan man inte hävda sig om något händer för man har ju inga rättigheter, eller ingått något avtal där man kan kräva det ena och andra. Det är baksidan med det som folk kallar "gratis".

Permalänk
Medlem

Super bra förslag.
Jag har ju själv upplevt att jag bli låst med en mailadress, vars kostnad ökat rejält med tiden.
Det är så jobbigt och på vissa sidor ,som facebook mycket krångligt att byta mailadress om det hör ihop med lösenordet (user name) .
Vi går ju mot en allt mera digital värld och då är våra mailadresser lika viktiga om inte mera viktiga än en ett telefonummer. De borde gå att porta en mailadress liksom ett telefonnummer som inarbetats i många år.
Vem vill ha en maiadress på 27690mikael@ ….. .
Då sker en inlåsningseffekt som är osmaklig.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |