Permalänk
Medlem

1-18% gpu användning

Tjena boys/girls jag har ett problem mitt grafikort kommer bara upp till Max 18% cpu runt 60 när jag lirar alla spel. Har testat nog allt som jag kan göra men lyckas ändå inte få gpu att ”rulla”. Vilket leder till låg fps, någon som har några tips?

Specifikationer

Rtx 2080

Intel i9 9900k

16gb ram 3200mhz

Permalänk
Medlem

Kör igång Afterburner och låt den visa CPU % som en OSD variabel när Du spelar och se om CPU ligger på 99-100% på alla kärnor. Du kan även låta den visa temperatur per kärna samtidigt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctngames:

Tjena boys/girls jag har ett problem mitt grafikort kommer bara upp till Max 18% cpu runt 60 när jag lirar alla spel. Har testat nog allt som jag kan göra men lyckas ändå inte få gpu att ”rulla”. Vilket leder till låg fps, någon som har några tips?

Specifikationer

Rtx 2080

Intel i9 9900k

16gb ram 3200mhz

Har du Dragon center installerat ?
Avinstallera det då

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kör igång Afterburner och låt den visa CPU % som en OSD variabel när Du spelar och se om CPU ligger på 99-100% på alla kärnor. Du kan även låta den visa temperatur per kärna samtidigt.

Känns som cpu gör allt jobb och gpu inte får arbeta gpu jobbar enbart när jag kollar video klipp eller twitch liknade grejee

Permalänk
Viking

Hur mäter du användningen? Kollar du aktivitetshanteraren?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur mäter du användningen? Kollar du aktivitetshanteraren?

Ja det gör jag, har 2 skärmar kollar samtidigt som jag spelar.

Permalänk
Viking
Skrivet av Ctngames:

Ja det gör jag, har 2 skärmar kollar samtidigt som jag spelar.

Då visar den säkerligen fel. Ladda ner MSI Afterburner istället så får du en korrekt mätning.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Då visar den säkerligen fel. Ladda ner MSI Afterburner istället så får du en korrekt mätning.

Ska ladda ner och titta, mina vänner kör på aktivitets hanteraren och ser att deras gpu faktiskt visar att den används.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ctngames:

Ska ladda ner och titta, mina vänner kör på aktivitets hanteraren och ser att deras gpu faktiskt visar att den används.

Det finns rätt många olika delar i gpun som kan visas i aktivitetshanteraren. Troligen är det inget problem om den visar 18% men du får prestandan som är att vänta.

Vi kan väl börja med, har du prestandan som grafikkortet borde ge? Isåfall är det ju bara mjukvaran som visar som visar något oväsentligt.

Du skriver ju visserligen "låg fps" men vad betyder det? Kanske har fps limit igång? Eller kör du kabeln i moderkortet istället för gpu?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Viking
Skrivet av Ctngames:

Ska ladda ner och titta, mina vänner kör på aktivitets hanteraren och ser att deras gpu faktiskt visar att den används.

Fixa de här inställningarna i Afterburner:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns rätt många olika delar i gpun som kan visas i aktivitetshanteraren. Troligen är det inget problem om den visar 18% men du får prestandan som är att vänta.

Vi kan väl börja med, har du prestandan som grafikkortet borde ge? Isåfall är det ju bara mjukvaran som visar som visar något oväsentligt.

Du skriver ju visserligen "låg fps" men vad betyder det? Kanske har fps limit igång? Eller kör du kabeln i moderkortet istället för gpu?

Har låg fps generellt i alla spel känns det som, körde en benchmarks på datorn och visade att allt funkade som det ska förutom att kanske ram minnen inte va dom bästa, har vänner som har betydligt sämre datorn men fps ligger på ungefär detsamma. Kör kabeln i gpu alla frame limitors har jag satt på unlimited.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Fixa de här inställningarna i Afterburner:
https://i.imgur.com/DK6tvcs.png

Hur får jag det att stå OSD Bredvid dom sakerna du visar på afterburner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctngames:

Hur får jag det att stå OSD Bredvid dom sakerna du visar på afterburner

Du klickar i boxen "Show in on-screen display"

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Du klickar i boxen "Show in on-screen display"

Får inte det valet står ba show in logitech keyboard display och show in tray icon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctngames:

Får inte det valet står ba show in logitech keyboard display och show in tray icon

Nog enklast om du tittar en snabb video på det. Denna till exempel. https://www.youtube.com/watch?v=002mTjZNnjg

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Nog enklast om du tittar en snabb video på det. Denna till exempel. https://www.youtube.com/watch?v=002mTjZNnjg

så nu är det fixat står att jag både är på runt 80-90% på både afterburner och aktivitets hanteraren nu fattar inte. känns som att det fixades av sig själv bara.