Permalänk
Medlem

Dedikerad router för trådlös VR?

Hej,

Jag har haft tankar på att köpa en dedikerad router med WiFi 6 för att kunna streama VR-spel trådlöst från datorn, men är lite osäker på vilket som är bästa sättet att tillväga/ vad man ska köpa.

Har för nuvarande ett Oculus Quest 2 och en WiFi 5 router från ComHem som är på andra sidan lägenheten ansluten till datorn med en 15m kabel. Har försökt köra trådlöst med denna setup, men anser att det blir alldeles för dålig bitrate och för mycket lagg.

Frågan är egentligen om du fungerar att koppla ihop 2 olika routrar med varandra, men fortfarande använda båda som accesspunkter. I sådanafall skulle jag koppla vidare ComHem routern till "den nya" som jag ställer bredvid datorn där spelandet kommer ske, är det rätt tänkt?
Vad jag har förstått så kan man även sätta ComHem routern i bryggat läge, men vet egentligen inte vad det innebär för routerns funktionalitet.

Extrafråga: Vad ska man kolla på när man köper en router för just VR streaming? Räcker det med wifi 6 eller finns det annat som påverkar också?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

mesh med kabel emellan borde ju funka. då behåller du hastigheten samt du kan placera router nr 2 nära både datan och Vr:et. en hel del är rätt snygga också så smälter in rätt bra i tex ett vardagsrum

lycka till

Visa signatur

Rigg Asus Rog strix Z590-A Gaming, Intel i7 11700KF, Nzxt Kraken Z73 White, Asus RTX 2070 Super, Corsair Vengeance 32 gb 3600mhz, Corsair MP600 NVME M.2 1tb, corsair, 2 x samsung evo 980 NVME M.2 1 tb, HX850i, Corsair Obsidian 750D, Skärm LG 27GL83A-B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faccan:

mesh med kabel emellan borde ju funka. då behåller du hastigheten samt du kan placera router nr 2 nära både datan och Vr:et. en hel del är rätt snygga också så smälter in rätt bra i tex ett vardagsrum

lycka till

Hej, tack för svar!

Vad är skillnaden på mesh och en router? Vad jag kan se så verkar det som de flesta mesh-produkterna har en port in och flera portar ut. Är det då dennna jag sätter vid datorn, med routern "in" och en kabel till datorn "ut"?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

Update: Köpte en TP-link Archer AX55 Trådlös router AX3000 på Kjell idag för att testa. Då det var öppet köp så tänkte jag att det inte fanns mycket att förlora. Ändrade operation mode till access point och delade upp det trådlösa på separata 2,4 och 5ghz anslutningar. Hittills verkar det fungera hur bra som helst, och har inte märkt någon skillnad på kvaliten jämfört med att använda kabel!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkill:

Hej, tack för svar!

Vad är skillnaden på mesh och en router? Vad jag kan se så verkar det som de flesta mesh-produkterna har en port in och flera portar ut. Är det då dennna jag sätter vid datorn, med routern "in" och en kabel till datorn "ut"?

hmmm hur ska man förklara. Mesh är en access punkt som gör en "ny" radie för wifi (trådlöst också) men poängen är att styrka signalen från router nr 1, med en annan "router". du stärker omkretsen på signalen eller hur man ska förklara.

Visa signatur

Rigg Asus Rog strix Z590-A Gaming, Intel i7 11700KF, Nzxt Kraken Z73 White, Asus RTX 2070 Super, Corsair Vengeance 32 gb 3600mhz, Corsair MP600 NVME M.2 1tb, corsair, 2 x samsung evo 980 NVME M.2 1 tb, HX850i, Corsair Obsidian 750D, Skärm LG 27GL83A-B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkill:

Hej, tack för svar!

Vad är skillnaden på mesh och en router? Vad jag kan se så verkar det som de flesta mesh-produkterna har en port in och flera portar ut. Är det då dennna jag sätter vid datorn, med routern "in" och en kabel till datorn "ut"?

ja mesh vad jag har förstått är "flera routrar" ihopkopplade för att täcka större område. Utan att försämra bandbredd och hastighet.

mvh

Visa signatur

Rigg Asus Rog strix Z590-A Gaming, Intel i7 11700KF, Nzxt Kraken Z73 White, Asus RTX 2070 Super, Corsair Vengeance 32 gb 3600mhz, Corsair MP600 NVME M.2 1tb, corsair, 2 x samsung evo 980 NVME M.2 1 tb, HX850i, Corsair Obsidian 750D, Skärm LG 27GL83A-B.