Permalänk

Nätverksanslutning på tåg

Hej,
jag kommer pendla en del på tåg framöver och behöver bra anslutning på tåget.
Hur får jag detta på bästa sätt?

Med mobilens internet så förlorar jag täckningen eller har svag täckning hela vägen.

Jag behöver kunna lyssna på föreläsningar samt studera på tåget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emmaclockers:

Hej,
jag kommer pendla en del på tåg framöver och behöver bra anslutning på tåget.
Hur får jag detta på bästa sätt?

Med mobilens internet så förlorar jag täckningen eller har svag täckning hela vägen.

Jag behöver kunna lyssna på föreläsningar samt studera på tåget.

Tåget är välskärmat och du kan inte montera egna antenner på utsidan så du får välja tåg som erbjuder wifiuppkoppling på insidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Tåget är välskärmat och du kan inte montera egna antenner på utsidan så du får välja tåg som erbjuder wifiuppkoppling på insidan.

Jag som tänkt montera en egen antenn på tåget

Så det spelar ingen roll om jag använder mobilens internetdelning eller en dongel avsedd för att ta emot signaler?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emmaclockers:

Jag som tänkt montera en egen antenn på tåget

Så det spelar ingen roll om jag använder mobilens internetdelning eller en dongel avsedd för att ta emot signaler?

Det är ganska dålig mottagning inuti ett tåg för de är i princip en skärmbur och de rör sig så det är svårt att få till nån bra antennlösning inuti tåget. En stor rundstrålande antenn är väl det du kan satsa på men det blir inte så lätt eller bekvämt att ha med sig i packningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har kört både mobildelning och via en trådlös hotspot när jag jobbat på tåg. Minns inte exakt vad pucken heter, den är flera år gammal nu, men motsvarande Huawei E5577 ungefär. Jag upplever pucken som betydligt stabilare på tåg än de mobiler jag hunnit avverka parallellt med den.

Sen finns det riktiga dödzoner på vissa sträckor så räkna inte med att köra någon realtidskommunikation hur du än gör.

Permalänk
Medlem

Olika operatörer kan ha olika bra mottagning på sträckan du åker.
Så fråga folk du känner eller testa med kontantkort från telia, tre samt tele2/telenor som delar radio nät för 4G

Permalänk
Medlem

@Kamouflage, låter rimligt.

Förmodligen räcker det med någon form av mobil hotspot för 4G eller liknande där man har mycket bättre antenn jämfört med vad man har i din mobiltelefon. Det borde ge tillräckligt bra uppkoppling, däremot kan det säkert ändå vara sporadiskt att man förlorar uppkopplingen då och då. Vad man hittar dessa prylar, externa antenner osv har jag ingen koll på.

Det är ett känt problem på tåg, dålig mottagning och den är i rörelse. Om jag inte minns fel läste jag förut någon artikel där just SJ, Banverket och Telia jobbade med att försöka få upp flera master i närheten av tvärsträckor där det sker mycket arbetspendling just för att det skulle bli bättre. Tror även dom pratade om att installera system med externa antennen på tågen för att man skulle få bästa mottagningen inne i tågen på mobiltelefonerna. Vad som hände med detta vet jag inte, eller om det ens blev något men det var så jag uppfattade artikeln. Tror det var för 5år sedan jag läste om det, fast jag är osäker. Det var i alla fall inte i närtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Kamouflage, låter rimligt.

Tror även dom pratade om att installera system med externa antennen på tågen för att man skulle få bästa mottagningen inne i tågen på mobiltelefonerna.

De tåg som har wifi har ju det i praktiken via 4G-nätet och där finns ett rätt avancerat system med parallella antenner och styrning för att pricka bästa masten m.m.
I alla fall inget "vi sätter upp en puck och hoppas på det bästa"

Men få tåg jag åker med har wifi

Permalänk

Jag har samma problem och har haft det länge. Jag tänker lite så att om jag investerar mycket i en lösning idag hur bra står sig den imorgon?

I mitt fall så om jag ej får fönsterplats i tåget, ja riktigt usel mottagning. Fönsterplats på rätt sida, ok mottagning när tåget är på vissa platser. Om jag endast hade haft "10% bättre" mottagning på vissa ställen så kanske hade jag där kunnat göra det enklaste surfing.

I vilket vilket fall så hamnade jag i klagomuren och avvaktar.
Ett 3G/4G modem kosta ju en slant, både i hårdvara och abonnemang.

Permalänk
Medlem

@Kamouflage, aha så det blev något av det projektet. Häftigt.

Man om du säger få tåg har inte detta, hur vet man om ett tåg man åker med har denna möjligheten OCH finns det i alla vagnar etc. Hur är det med pendeltåg t.ex. ? Det här borde ju staten satsa pengar på, det är ju ganska viktigt att man har bra mobiltäckning på alla tåg anser jag eftersom så mycket går i mobilen numera jämfört med för 10år sedan.

Det kanske är på plats med en tjänst där man kan se tågsträckor, vilken täckning man har, vilken sida av tåget som är bäst att sitta på

Permalänk
Medlem

Tåg går genom obygden, det är delvis därför de har ett eget system i GSM-R.

Mobiltäckning varierar för mycket för att det ska vara lönt med någon tjänst som, ni får själva lista ut var ni kommer tappa täckning och får väl jobba med sådant som fungerar offline.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DennisOlof:

@Kamouflage, aha så det blev något av det projektet. Häftigt.

Man om du säger få tåg har inte detta, hur vet man om ett tåg man åker med har denna möjligheten OCH finns det i alla vagnar etc. Hur är det med pendeltåg t.ex. ? Det här borde ju staten satsa pengar på, det är ju ganska viktigt att man har bra mobiltäckning på alla tåg anser jag eftersom så mycket går i mobilen numera jämfört med för 10år sedan.

Det kanske är på plats med en tjänst där man kan se tågsträckor, vilken täckning man har, vilken sida av tåget som är bäst att sitta på

Du får kolla respektive operatör hur de gör med wifi på tågen, SJ är generellt ganska bra men de flesta åker ju inte med SJ idag utan med lokaltrafik, privat eller utländska tåg. Men de flesta operatörer brukar upplysa om vad som gäller nånstans på sina hemsidor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får kolla respektive operatör hur de gör med wifi på tågen, SJ är generellt ganska bra men de flesta åker ju inte med SJ idag utan med lokaltrafik, privat eller utländska tåg. Men de flesta operatörer brukar upplysa om vad som gäller nånstans på sina hemsidor.

Tågsätt kan ersättas och då sitter du ändå på ett tåg utan WiFi... Att också hålla koll på vilka ersättningståg som kan användas är nog inget projekt någon vill knappa ihop.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Tågsätt kan ersättas och då sitter du ändå på ett tåg utan WiFi... Att också hålla koll på vilka ersättningståg som kan användas är nog inget projekt någon vill knappa ihop.

Nä men de brukar endera ersättas med likadana tåg eller så kopplar man ihop flera eller så blir det buss. Det är nog ändå ganska sällsynt att man byter tågtyp.
Det som är sämst är när det byts till buss men det har inte med wifi att göra utan att de är så små och trånga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Man om du säger få tåg har inte detta, hur vet man om ett tåg man åker med har denna möjligheten OCH finns det i alla vagnar etc. Hur är det med pendeltåg t.ex. ?

Mnja, få tåg JAG åker har wifi. 95% av min tågtrafik är längst samma sträcka. Alla SJ3000 har wifi i alla vagnar. Alla gamla loktåg (på den sträckan i alla fall) har det inte. På SJ är jag rätt säker på att det står när man bokar om det finns..

Enda pendeltågen jag åkt har vart modell "300 personer i en vagn för 30" så wifi var inte aktuellt oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä men de brukar endera ersättas med likadana tåg eller så kopplar man ihop flera eller så blir det buss. Det är nog ändå ganska sällsynt att man byter tågtyp.
Det som är sämst är när det byts till buss men det har inte med wifi att göra utan att de är så små och trånga.

Bussar här har inte WiFi.

Typ senaste två åren som regionens tågbolag började köra tåg med WiFi. Innan de nya tågen levererades växlade de tågtyper. Finns säkert gott om tåg i lokal/regionaltrafiken utan ute i landet. Finns t.o.m. intercitytåg utan.

Permalänk
Medlem

Bäst förutsättningar borde wifit på tåget ha för att det ska bli bra, men åker sällan tåg. Sedan beror det på tågtyp och operatör. Om det blir tågersättning förändras förutsättningarna också.

Olika mobiloperatörer har olika täckning på olika ställen. Så gällande operatör får du prova dig fram med kontantkort eller köra obundna abonnemang. Billigast är troligen tvillingkort hos den befintliga operatören.

Mobilerna har bra hastighet och täckning idag om du inte har en budget-modell. Så internetdelning kan vara ett alternativ. Ska du ha en dedikerad puck med mobilt bredband så ska det nog vara en dyrare modell.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Bussar här har inte WiFi.

Typ senaste två åren som regionens tågbolag började köra tåg med WiFi. Innan de nya tågen levererades växlade de tågtyper. Finns säkert gott om tåg i lokal/regionaltrafiken utan ute i landet. Finns t.o.m. intercitytåg utan.

Hos Västtrafik har icke stadsbussar wifi och usbladdning vid alla säten och de flesta stadsbussar har ladduttag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För ett par år sedan när jag jobbade åt en operatör (4-5 år sedan) så var samtliga master efter tågrälsen fortsatt avstängda.
Färdigbyggda för säkert 10 år sedan men ej aktiverade, då de sände på samma frekvenser tågen fick färdinformation via.
Så de enda masterna som var igång var de som låg lite längre bort. (Detta kom då från chefen över utbyggnaden av nätet och inte någon förståsigpåare)

Vad jag hörde så skulle de aktiveras efter att SJ/Godsbolagen antingen installerat ny utrustning eller skärmat av så att de inte kunde bli störda om mobilmasterna aktiverades.

Gammal artikel om fenomenet: https://sverigesradio.se/artikel/4373586

Så det är fullt möjligt att problemet inte är löst och masterna ännu inte är igång. Det fanns master hela vägen mellan Stockholm/Sundsvall för täckning 100% av vägen när jag kollade mastplaceringarna. När jag åker tåg så skall jag vara glad om jag har täckning 10-15% av vägen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Reser Lund-Stockholm någon gång per år. Jag gav upp för länge sedan på att försöka använda internet på vägen. Mobilen har ingen täckning och SJs wifi har aldrig fungerat på någon av resorna jag tagit. Så att jobba online på vägen kan bli svårt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

För ett par år sedan när jag jobbade åt en operatör (4-5 år sedan) så var samtliga master efter tågrälsen fortsatt avstängda.
Färdigbyggda för säkert 10 år sedan men ej aktiverade, då de sände på samma frekvenser tågen fick färdinformation via.
Så de enda masterna som var igång var de som låg lite längre bort. (Detta kom då från chefen över utbyggnaden av nätet och inte någon förståsigpåare)

Vad jag hörde så skulle de aktiveras efter att SJ/Godsbolagen antingen installerat ny utrustning eller skärmat av så att de inte kunde bli störda om mobilmasterna aktiverades.

Gammal artikel om fenomenet: https://sverigesradio.se/artikel/4373586

Så det är fullt möjligt att problemet inte är löst och masterna ännu inte är igång. Det fanns master hela vägen mellan Stockholm/Sundsvall för täckning 100% av vägen när jag kollade mastplaceringarna. När jag åker tåg så skall jag vara glad om jag har täckning 10-15% av vägen.

Det är löst sedan mitten på 2016 då alla tåg måste ha filter till sin gsm-r radio
https://sv.wikipedia.org/wiki/GSM-R#Interferens_med_4G-n%C3%A...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är löst sedan mitten på 2016 då alla tåg måste ha filter till sin gsm-r radio
https://sv.wikipedia.org/wiki/GSM-R#Interferens_med_4G-n%C3%A...

Se där. Skönt att höra

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Åker ibland mellan Jönköping och Stockholm med X2000. Där har min mobil fungerat. Comviq.