Hjälp, har min nätdel dödat mitt nya Ryzenbygge?

Permalänk
Medlem

Hjälp, har min nätdel dödat mitt nya Ryzenbygge?

Bygger en ny maskin till min son, blev en Ryzen 5900, ett MSI MPG B550 och Kingston Fury 2x16gb RAM
Hade sedan tidigare ett RTX 370Ti och en relativt ny 850W EVGA nätdel.

Ikväll byggde jag ihop maskinen och höll på länge och väl med cable management för att få det snyggt.
Startade datorn utan problem, installerade windows men märkte att två diskar inte hittades, gissade att de saknade ström.
Tänkte inte mer på det utan installerade drivrutiner till grafikkortet, plötsligt börjar skärmen flimra och hur jag än gjorde fick jag inte ordning på det.
Misstänkte strömförlust och drog då två separata matningar till grafikkortet vilket hjälpte mot flimret.

Plötsligt fick jag upp en varning om hög CPU-temp och datorn stannade tvärt, vägrade därefter att starta.
Efter en del kluddande provade jag att plocka ur en minnessticka, då startade maskinen men indikerade fortfarande på varm CPU
Märker då att pumpen i min AIO-kylare inte verkar gå, fläktarna till radiatorn funkar dock konstigt nog.
Pump och fläktar kopplas ihop via samma SATA-strömkontakt.
Höll på länge och väl och testade att byta plats på minnesstickorna, maskinen startar på en sticka, oavsett vilken men inte med två samtidigt.

Konstigt nog får jag inte igång kylaren hur jag än gör och kan inte ha datorn igång mer än några sekunder trots att processorn trottlar ner till 100Mhz

Hämtade en multimeter och mäter fram 5 och 12V via en vanlig Molex 4-pin vilka beter sig mycket märkligt, visar först spänning för att sedan dala ner till hälften och ibland 0V

Misstänker att min nätdel ballat ur fullständigt, frågan är om jag nu kan ha rasat något i bygget?
Kan bristen på ström orsaka problemen med två minnesstickor eller kan det vara en konsekvens av att processorn går i safe mode?

Börjar bli lätt nervös och grabben som sparat pengar till uppgraderingen under flera års tid är såklart jätteledsen.
Ska försöka få tag i en ny nätdel så fort jag kan.
Någon som har några synpunkter på vad som kan ha hänt?
Är min processor och/eller moderkort skrot?
Minnena bör ju funka eftersom var sticka fungerar för sig?

Permalänk
Medlem

Att datorn stänger ner för att CPU går för varm har inget med minnet att göra. Du beskriver att pumpen inte går, då blir det för varmt och att plocka i och ur minnen hjälper inte.

Det finns en särskild kontakt på moderkortet för pumpen, det är där du ska koppla den. Sedan kan så klart pumpen vara trasig, det är nog främst där du ska felsöka. Datorn stänger ner just för att inget ska gå sönder men fortsätter man envisas så är risken stor att den pajar ändå.

Vad innebär relativt ny för nätaggregatet? 1 år, 5 år? Använder du rätt kablar, de som faktiskt hör till nätaggregatet?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Att datorn stänger ner för att CPU går för varm har inget med minnet att göra. Du beskriver att pumpen inte går, då blir det för varmt och att plocka i och ur minnen hjälper inte.

Det finns en särskild kontakt på moderkortet för pumpen, det är där du ska koppla den. Sedan kan så klart pumpen vara trasig, det är nog främst där du ska felsöka. Datorn stänger ner just för att inget ska gå sönder men fortsätter man envisas så är risken stor att den pajar ändå.

Vad innebär relativt ny för nätaggregatet? 1 år, 5 år? Använder du rätt kablar, de som faktiskt hör till nätaggregatet?

Nätagget kom bundlat med grafikkortet så max ett halvår.
Nej datorn stänger såklart ner för att skydda processorn men det förklarar inte varför jag konsekvent inte kan boota med två stickor.

Ser inte hur jag ska kunna koppla pumpen till moderkortet, AIO-systemet har bara en SATA-kontakt och på den två honkontakter till fläktarna på radiatorn och en entrådig fläktkontakt vilken jag antar är enbart varvtalssignal.

Permalänk
Medlem

Kollade nogrannare och det finns tydligen ingen särskild kontakt för pump eller för givare på det moderkortet. Vilken AIO är det?

Minnet är väl sekundärt i nuläget, det första är väl att få pumpen att gå så att processorn får kylning. För övrigt kan en CMOS reset räcka för att moderkortet ska känna av minnena rätt. Har du satt dem i rätt slottar?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det är en Corsair H100i Pro XT, kollade just manualen och det är rätt kopplat, kontakten till moderkortet används bara som rpm.
Minnena sitter i rätt slottar, de funkade båda fint vid första uppboot och syntes i bios.

Permalänk
Medlem

Har du ett annat nätaggregat att prova med?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Du var inne på rätt spår, jag ser nu att jag fuckat upp rejält, en av de modulära kablarna kommer från ett annat nätagg.
Och då jag flyttat runt denna kabel har jag troligen pajat en hel del.

Testade nyss hårddiskarna i min egen maskin och de är stendöda, två 4 och en 8tb åt helvete.

Antagligen är AIO-Kylaren och tre chassifläktar också kass.

Grattis till mig själv för att jag är en idiot, det här blev dyrt...

Med lite tur har cpu och moderkort överlevt,

Permalänk
Sötast

Usch vad tråkigt att höra
Tänk om nätaggstillverkarna bara kunde enats om en standard

Låter i övrigt som en rejält grym datorn till grabben, kudos för det

Du råkar inte ha drulleförsäkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kollade nogrannare och det finns tydligen ingen särskild kontakt för pump eller för givare på det moderkortet. Vilken AIO är det?

Minnet är väl sekundärt i nuläget, det första är väl att få pumpen att gå så att processorn får kylning. För övrigt kan en CMOS reset räcka för att moderkortet ska känna av minnena rätt. Har du satt dem i rätt slottar?

Hittade pumpkontakten direkt när jag kollade i manualen, sitter bredvid cpu kontakten, man ska alltid läsa igenom manualen speciellt när det gäller var saker och ting ska sitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Hittade pumpkontakten direkt när jag kollade i manualen, sitter bredvid cpu kontakten, man ska alltid läsa igenom manualen speciellt när det gäller var saker och ting ska sitta

Står PUMP_FAN så tolkade det som det är avsett för en fläkt. Lite förvirrande faktiskt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Står PUMP_FAN så tolkade det som det är avsett för en fläkt. Lite förvirrande faktiskt.

Den ska ju till pumpfan fattar du väl

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av a3t:

Du var inne på rätt spår, jag ser nu att jag fuckat upp rejält, en av de modulära kablarna kommer från ett annat nätagg.
Och då jag flyttat runt denna kabel har jag troligen pajat en hel del.

Testade nyss hårddiskarna i min egen maskin och de är stendöda, två 4 och en 8tb åt helvete.

Antagligen är AIO-Kylaren och tre chassifläktar också kass.

Grattis till mig själv för att jag är en idiot, det här blev dyrt...

Med lite tur har cpu och moderkort överlevt,

AJ, det gjorde ont att läsa
Var diskarna med helt nya?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av a3t:

Du var inne på rätt spår, jag ser nu att jag fuckat upp rejält, en av de modulära kablarna kommer från ett annat nätagg.
Och då jag flyttat runt denna kabel har jag troligen pajat en hel del.

Testade nyss hårddiskarna i min egen maskin och de är stendöda, två 4 och en 8tb åt helvete.

Antagligen är AIO-Kylaren och tre chassifläktar också kass.

Grattis till mig själv för att jag är en idiot, det här blev dyrt...

Med lite tur har cpu och moderkort överlevt,

om den bara flyttats runt mellan diskarna och inte pluggats direkt till moderkortet(antar att det var en sata kontakt kabel) så är det ganska troligt att resten av datorn har klarat sig men ingen garanti.

vi håller tummarna och hoppas du får fatt på en kylare så vi får läsa hur mycket som släppt ut den magiska röken i slutänden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av a3t:

Plötsligt fick jag upp en varning om hög CPU-temp och datorn stannade tvärt, vägrade därefter att starta.
Efter en del kluddande provade jag att plocka ur en minnessticka, då startade maskinen men indikerade fortfarande på varm CPU
Märker då att pumpen i min AIO-kylare inte verkar gå, fläktarna till radiatorn funkar dock konstigt nog.
Pump och fläktar kopplas ihop via samma SATA-strömkontakt.
Höll på länge och väl och testade att byta plats på minnesstickorna, maskinen startar på en sticka, oavsett vilken men inte med två samtidigt.

Konstigt nog får jag inte igång kylaren hur jag än gör och kan inte ha datorn igång mer än några sekunder trots att processorn trottlar ner till 100Mhz

Är min processor och/eller moderkort skrot?
Minnena bör ju funka eftersom var sticka fungerar för sig?

Det du beskriver här är förmodligen orsaken till problemet.
CPU:n har detekterat risk för överhettning och påtvingat nedstängning av datorn.

Om det är som du säger, att pumpen inte verkar snurra så har du inte heller någon cirkulation i AIO:n. Det spelar ingen roll att fläktarna på radiatorn snurrar, det kommer varken göra till eller från.
Du kommer vid detta tillfälle ha mycket varmt vatten i vattenblocket/pumpen samt att själva vattenblocket/pumpen kommer vara mycket varmt.

Om du vid detta tillfälle åter startar upp datorn utan att först låta vattenblocket svalna så finns det en risk att du faktiskt överhettar CPU:n.
Har du otur är det just detta du gjort och kanske skadat minneskontrollern i CPU:n.
De är inte ovanligt att en skadad minneskontroller fortfarande fungerar med en sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Usch vad tråkigt att höra
Tänk om nätaggstillverkarna bara kunde enats om en standard

Låter i övrigt som en rejält grym datorn till grabben, kudos för det

Du råkar inte ha drulleförsäkring?

Ja, jag trodde i min enfald att det vara samma kablar rakt över,
Ack så fel man kan ha..

Jo jag har ju allriskförsäkring, frågan är ju om den täcker något.

Måste försöka få igång skothögen nu så snart som möjligt först, min son har autism och datorer är hans allra största intresse och hans största möjlighet att kunna kommunicera med sina kompisar, så det känns extra ledsamt, speciellt när det är jag som klantat till det.

Permalänk
Medlem

Såg din andra tråd, men slänger in följande här då det känns som att det här är mer rätt tråd för kommentaren.

Det är ganska intressant att de allra flesta anslutningar i en dator idag är standardiserade förutom den ände som i modulära nätdelar ansluts till nätdelen.
Att de dessutom använder kontaktdon av "standardutförande" gör det lätt att anta att det finns en standard.
Du är långt ifrån den första som gjort detta felaktiga antagande med ett ödesdigert resultat.

Något som dessutom gör det än mer lömskt är att det kan skillja på hur kablarna är kopplade på olika modeller hos samma tillverkare.

Permalänk
Medlem

Lite flax i all denna tragedi, det verkar som att processorn överlevt, har precis satt ihop maskin igen med nya komponenter och den verkar lira otroligt nog.
Så det som gick åt skogen var "bara" tre diskar, en AIO-Kylare och en nätdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a3t:

Nätagget kom bundlat med grafikkortet så max ett halvår.

Exakt vad är det för nätagg?
Frågar för det är ju inte direkt ovanligt det sista året att grafikkort bundlas med riktiga skit nätagg.
Och som du sa senare att nätagget dog för en felkoppling/fel sladd tyder på att det var ett riktigt dåligt nätagg för bra nätagg skyddar från sådant.

Ett exempel finns ju här

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Exakt vad är det för nätagg?
Frågar för det är ju inte direkt ovanligt det sista året att grafikkort bundlas med riktiga skit nätagg.
Och som du sa senare att nätagget dog för en felkoppling/fel sladd tyder på att det var ett riktigt dåligt nätagg för bra nätagg skyddar från sådant.

Ett exempel finns ju här https://www.youtube.com/watch?v=7JmPUr-BeEM

Det var ett EVGA 650 BQ

Permalänk
Medlem

Byggde själv en datta för nått år sen och det smällde till ordentligt, alltså det slog gnistor, under booten. Säkringen gick. Den var stendöd. Bytte ut delar och inget funkade. Visade sig att det nätagget jag köpt av en kompis hade mixade kablar(olika fabrikat). Bytte nätagg med tillhörande kablar och allt funkade perfekt.

Dem borde skriva med stora röda, blinkande, självlysande text på kartongen att man ALDRIG ska blanda eller köra fel kablar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Det borde finnas EN standard på hur en nätdel och deras kablar ska konfas.
Passar kontakten så ska kabeln vara säker att använda. Hur svårt ska det vara egentligen att få till det?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det borde finnas EN standard på hur en nätdel och deras kablar ska konfas.
Passar kontakten så ska kabeln vara säker att använda. Hur svårt ska det vara egentligen att få till det?

Håller med till 100%, problemet är att man blir tvungen att ta fram ett helt nytt kontaktdon på grund av att man redan mixat "standard-kontakter"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Exakt vad är det för nätagg?
Frågar för det är ju inte direkt ovanligt det sista året att grafikkort bundlas med riktiga skit nätagg.
Och som du sa senare att nätagget dog för en felkoppling/fel sladd tyder på att det var ett riktigt dåligt nätagg för bra nätagg skyddar från sådant.

Ett exempel finns ju här https://www.youtube.com/watch?v=7JmPUr-BeEM

Kan du visa någon källa på att "bra nätagg" skyddar mot felkopplade kablar?
Videon du länkade till handlar ju om något helt annat; nätagg som körs över speccen men med rätt kablar anslutna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det borde finnas EN standard på hur en nätdel och deras kablar ska konfas.
Passar kontakten så ska kabeln vara säker att använda. Hur svårt ska det vara egentligen att få till det?

Ja, det mesta i en dator är ju hyfsat standardiserat så att detta inte blivit fixat är ju idiotiskt.
Antingen så skall kablar som passar fysiskt funka eller så skall andra kablar än orginalkablarna fysiskt inte passa alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Byggde själv en datta för nått år sen och det smällde till ordentligt, alltså det slog gnistor, under booten. Säkringen gick. Den var stendöd. Bytte ut delar och inget funkade. Visade sig att det nätagget jag köpt av en kompis hade mixade kablar(olika fabrikat). Bytte nätagg med tillhörande kablar och allt funkade perfekt.

Dem borde skriva med stora röda, blinkande, självlysande text på kartongen att man ALDRIG ska blanda eller köra fel kablar.

Jättetråkigt och verkligen något som man kan hoppas på att tillverkarna gör något åt.

Med det sagt så står det ju i manualerna, med röd text. Blinkande är dock kanske lite svårt i pappersmanualer.
Exemplet nedan är från manualen till nätagget som trådstartaren använde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Jättetråkigt och verkligen något som man kan hoppas på att tillverkarna gör något åt.

Med det sagt så står det ju i manualerna, med röd text. Blinkande är dock kanske lite svårt i pappersmanualer.
Exemplet nedan är från manualen till nätagget som trådstartaren använde.
https://i.imgur.com/wNO3ISF.png

Det var lite av ett skämt men olika kablar borde inte passa olika nätagg men vara samma åt komponenternas håll. Eller i vart fall göra en vit liten text med vilken typ av kabel det är. Typ "A-12" "B-12" eller va fan man nu döper dem till

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Rekordmedlem

Löstagbara kablar är ju nått nyare påfund av tillverkarna för att en del spelare med fönster på lådan tycker kablar är fult, egentligen ska kablarna sitta fast i nätdelen och så har de generellt gjort till för några år sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Löstagbara kablar är ju nått nyare påfund av tillverkarna för att en del spelare med fönster på lådan tycker kablar är fult, egentligen ska kablarna sitta fast i nätdelen och så har de generellt gjort till för några år sedan.

Är ju inte bara rent estetiskt. Det är ganska praktiskt med fullmodulärt i chassin som är väldigt trånga där det finns begränsat med utrymme, om något alls, att stoppa överblivna kablar. Å andra sidan har kanske inte dessa chassin skapats om inte modulära nätaggregat funnits så kanske lite hönan eller ägget över det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Är ju inte bara rent estetiskt. Det är ganska praktiskt med fullmodulärt i chassin som är väldigt trånga där det finns begränsat med utrymme, om något alls, att stoppa överblivna kablar. Å andra sidan har kanske inte dessa chassin skapats om inte modulära nätaggregat funnits så kanske lite hönan eller ägget över det.

Det var inga problem att få plats med kablarna förr och många nya lådor har också plats, märkesdatorer har också ganska ofta fasta kablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var inga problem att få plats med kablarna förr och många nya lådor har också plats, märkesdatorer har också ganska ofta fasta kablar.

Märkesdatorer har väl inte helt sällan färre kablar än standard också?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2