Partnertillverkare pausar Geforce RTX 3090 Ti-produktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

pengar finns, bara öka lånet på huset

Den där mentaliteten är tyvärr inte ovanlig i dagens samhälle, man ser folk flytta in i sprillans nya hus med fina dyra leasingbilar sen lånar man till all teknik och åker till jysk och möblerar hemmet och lever på ica basic varor.

pengar finns till bekostnad på annat så att säga

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Den där mentaliteten är tyvärr inte ovanlig i dagens samhälle, man ser folk flytta in i sprillans nya hus med fina dyra leasingbilar sen lånar man till all teknik och åker till jysk och möblerar hemmet och lever på ica basic varor.

pengar finns till bekostnad på annat så att säga

Är det något fel på Jysk eller Ica Basic? Du kan inte prioritera allt så du är tvungen att välja hur du ska fördela dina stålar, jag tycker inte det är konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Den där mentaliteten är tyvärr inte ovanlig i dagens samhälle, man ser folk flytta in i sprillans nya hus med fina dyra leasingbilar sen lånar man till all teknik och åker till jysk och möblerar hemmet och lever på ica basic varor.

pengar finns till bekostnad på annat så att säga

Så en annan som alltid försöker köpa det billigaste (blir mkt Ica basic och eldorado) gör något som är fel eller? Visserligen inte mycket jag spenderat hos jysk utan snarare begagnade möbler.

Så jag ska ha möjlighet att ha en vettig dator, så mina barn kan ha deras mobiler och datorer. Jag ska kunna ha min sv1000s osv..

Är det något fel på detta? Även om jag fick in 100k i månaden så tvivlar jag starkt på att det skulle ändra något. Att köpa nya möbler till ett exempel är något som jag aldrig kommer förstå, liksom kan inte se hur man kan lägga ner 10 000 tals kr på möbler?? Och flera hundra kr för en liten köttbit. Är väll snarare dom det är något fel på?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Den där mentaliteten är tyvärr inte ovanlig i dagens samhälle, man ser folk flytta in i sprillans nya hus med fina dyra leasingbilar sen lånar man till all teknik och åker till jysk och möblerar hemmet och lever på ica basic varor.

pengar finns till bekostnad på annat så att säga

Ja min bank dam var lite chockad när jag sa att jag ville betala av 200k på lånet. hon frågade: är du säker på att du inte vill öka lånet med 200k.
Hon sa att betala av stora summor på lån i dagens läge är extremt ovanligt. Enda lån jag har är hus lånet som jag betalar av på lite då och då när pengar till det finns.

jag finner det inte viktigt att ha en ny fin bil på parkeringen eller nyaste status prylarna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Är det något fel på Jysk eller Ica Basic? Du kan inte prioritera allt så du är tvungen att välja hur du ska fördela dina stålar, jag tycker inte det är konstigt

Skrivet av norrby89:

Så en annan som alltid försöker köpa det billigaste (blir mkt Ica basic och eldorado) gör något som är fel eller? Visserligen inte mycket jag spenderat hos jysk utan snarare begagnade möbler.

Så jag ska ha möjlighet att ha en vettig dator, så mina barn kan ha deras mobiler och datorer. Jag ska kunna ha min sv1000s osv..

Är det något fel på detta? Även om jag fick in 100k i månaden så tvivlar jag starkt på att det skulle ändra något. Att köpa nya möbler till ett exempel är något som jag aldrig kommer förstå, liksom kan inte se hur man kan lägga ner 10 000 tals kr på möbler?? Och flera hundra kr för en liten köttbit. Är väll snarare dom det är något fel på?

Det är mer en jämförelse vad folk väljer att spendera sina "pengar" på då lönen knappt räcker till mat och andra saker när bilen och huset och elektronikprylarna och elen är betald

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja min bank dam var lite chockad när jag sa att jag ville betala av 200k på lånet. hon frågade: är du säker på att du inte vill öka lånet med 200k.
Hon sa att betala av stora summor på lån i dagens läge är extremt ovanligt. Enda lån jag har är hus lånet som jag betalar av på lite då och då när pengar till det finns.

jag finner det inte viktigt att ha en ny fin bil på parkeringen eller nyaste status prylarna.

Jag blev idiotförklarad av en bilförsäljare när jag ville köpa min bil kontant, han berättade hur lönsamt det är att ta deras billån och hur mer pengar jag kan tjäna om jag "investerar" på börsen

Ja, idag ska man inte betala av något verkar det som :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är mer en jämförelse vad folk väljer att spendera sina "pengar" på då lönen knappt räcker till mat och andra saker när bilen och huset och elektronikprylarna och elen är betald

ja handlar inte det bara om vad dom tycker det är värt att lägga pengarna på ? liksom i deras ögon är det helt idiotiskt att lägga 15 000kr på ett grafikkort för att spela spel. vilket väldigt många här gör utan problem.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MåsSoppa:

Meh , min budget ligger på max 4000 när det gäller GPU köp så , blir väl kanske ett nytt köp om 3 år om man lägger en slant åt sidan varje månad

Du kanske har råd med ett begagnat RTX 3600 om 3 år. Då kanske de är nere i ca 4000:- på swecs marknad... 😂

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av norrby89:

ja handlar inte det bara om vad dom tycker det är värt att lägga pengarna på ? liksom i deras ögon är det helt idiotiskt att lägga 15 000kr på ett grafikkort för att spela spel. vilket väldigt många här gör utan problem.

Pengar är till för att spenderas, det är väl bara att tjäna in lite mer kosing om man vill köpa något dyrt, eller ta ett lån, bara ettor och nollor i någons databas ändå/när det väl blir inflation så är pengarna mindre värda ändå😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Säg inte det du 4000-serien kan bli minst lika obskyr. Däremot kan man säga att 3000-serien startade det hela. Likaså AMD RDNA2 blir en ovanlig krets som inte ser ljuset.

Börjar bli tröttsammt med dessa inlägg. Intressepanelen antecknar!

Det hele begynte langt innen RTX 3000 serien. Alle rede ved GTX 1080 Ti lanseringen ble det vanskelig å finne dette kort til det pris det en gang ble lansert, hvilket opprinnelig la på en MRSP $ 699 eller rundt 7 000 til 8 000 kr for dette kort.

Fikk fatt i et kort etter en lang tid ventetid og iherdig stirrende på diverse siter for rundt 10 000 kr den gang. Dette kort pendlet opp mot 15 000 kr og hadde samme tendens å forsvinne like hurtig som det kom inn nye (på grunn av mining).

Kryptomining den gang var også en grunn til at kortet hurtig forsvant så fort den kom inn på lager til diverse butikker, så fenomenet er ikke nytt. Et RTX 4000 serie kort vil sikkert forsette denne trend, dersom ikke noe i designet eller i krypto markedet der ville gjøre det mindre lønnsom.

Det er to faktorer som ikke eksisterte den gang som også kan påvirke et ev. fremtide kort i RTX 4000 serien og det er priset på el og den generelle kjøpkraften (målt i forhold til inflasjon). Koster el for mye så vil ikke grafikk kort lengre være interessant for alminnelig brukere til å holde på med krypto mining, samme dersom kjøpkraften minker for mye i forhold til investering i mining og avkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag blev idiotförklarad av en bilförsäljare när jag ville köpa min bil kontant, han berättade hur lönsamt det är att ta deras billån och hur mer pengar jag kan tjäna om jag "investerar" på börsen

Ja, idag ska man inte betala av något verkar det som :/

Finns väldigt få tillfällen lån kan vara lönsamt om ens några. Tar man många lån tyder det snarare på att man kanske har problem med sina finanser.
De lån jag kan förstå och stå bakom är: bostadslån, billån, renoverings lån. behöver man ta lån utöver dessa bör man verkligen fundera på sin ekonomiska situation såvida det inge gäller väldigt bra affärer. Känner en kille som fick möjlighet att köpa in sig med ca 200k i ett nyligen startat företag med en till synes ljus framtid. Han tog ett lån och kunde ca 5 år senare kassera ut ca 8.8 miljoner ut sagda företag. Det är nog dessvärre ett av väldigt få undantag det fungerar.

Det som stör mig mest är de som tar lån på allt, tex ska köpa någon för 700 kr och tar ett lån för att lösa det eller tar det på avbetalning, helt vansinnigt.
Hur världen ser ut idag när ingen har en 1 sekunds tålamod så kommer det nog bara bli värre. Innan min ekonomi blev väldigt bra så sparade jag ihop till saker om jag ville ha något, ibland under månader. Det "orkar" inte dagens unga så blir det sms lån för hela slanten istället. har flera exempel om det också men det är för en annan tråd.

ONT: Det enda 3090 TI är är ett flaggskepp för att hålla AMD på behörigt avstånd, står även att det inte blir en volym produkt så jag antar att det kommer bli väldigt få som faktiskt köper det, är man riktigt extrem kan man köra 2 i SLI. Då måste man nog ha vattenkylning för att bli av med värmen skulle jag tro.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns väldigt få tillfällen lån kan vara lönsamt om ens några. Tar man många lån tyder det snarare på att man kanske har problem med sina finanser.
De lån jag kan förstå och stå bakom är: bostadslån, billån, renoverings lån. behöver man ta lån utöver dessa bör man verkligen fundera på sin ekonomiska situation såvida det inge gäller väldigt bra affärer. Känner en kille som fick möjlighet att köpa in sig med ca 200k i ett nyligen startat företag med en till synes ljus framtid. Han tog ett lån och kunde ca 5 år senare kassera ut ca 8.8 miljoner ut sagda företag. Det är nog dessvärre ett av väldigt få undantag det fungerar.

Det som stör mig mest är de som tar lån på allt, tex ska köpa någon för 700 kr och tar ett lån för att lösa det eller tar det på avbetalning, helt vansinnigt.
Hur världen ser ut idag när ingen har en 1 sekunds tålamod så kommer det nog bara bli värre. Innan min ekonomi blev väldigt bra så sparade jag ihop till saker om jag ville ha något, ibland under månader. Det "orkar" inte dagens unga så blir det sms lån för hela slanten istället. har flera exempel om det också men det är för en annan tråd.

ONT: Det enda 3090 TI är är ett flaggskepp för att hålla AMD på behörigt avstånd, står även att det inte blir en volym produkt så jag antar att det kommer bli väldigt få som faktiskt köper det, är man riktigt extrem kan man köra 2 i SLI. Då måste man nog ha vattenkylning för att bli av med värmen skulle jag tro.

Folk som gör så har nog svårt att tolka pengarnas värde iom att det är så enkelt att få en finansiering av krediter. Tror det behövs att dom sätter sig själva i skiten för att verkligen förstå, tyvärr.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking