Skrivet av BergEr:
Det säger ju bara att marknaden inte är redo, säger ju ingenting om framtida planer.
Nej men när är marknaden redo tror du? Hur tror du utvecklingen av batterier och laddning kommer att ha framskridit tills dess?
Citat:
Nope, bränsleceller är det främst man pratar om men även försök att köra förbränning på vätgas.
Som sagt så stänger inga biltillverkare några möjligheter, men det är inga av de större som har någon större satsning på vätgas då de har insett att det inte är vägen framåt för vanliga bilar.
Citat:
Kraven var högerstyrda, fullräckvidd i -40 med full värme över några timmar och kosta under 250k i inköp. Nya bensinbilar köpte vi in för under 100k styck. Om du köper billigaste Hyundaien så sitter det inte ens en lampa i taket för föraren, bara en över baksätet
Ok, det är ju ganska extrema krav ändå, inte bara kraven på att fungera i riktigt extrema temperaturer utan också priset. Frågan är ju hur bra en "Hyundai under 100K" hanterar sådana temperaturer? För ingen bil mår ju bra av det på något sätt, många även dyrare bilar går ju inte att starta när man hamnar under -25 eller så, om man inte har motorvärmare eller liknande.
Citat:
Där jag körde där vi kom fram till att batteri inte går så var det 30mil i -40 och körtiden var kring 7h en vanlig vinterdag.
Jag vet inte varför folk i Norrland alltid måste överdriva hur kallt/långt/jobbigt allt är i Norrland.
-40 är inte en vanlig vinterdag ens i Överkalix. Kollar man exempelvis på december 2021 som ändå var rätt kall så var lägsta temperaturen i Överkalix nere på -30 typ tre dagar men verkligen inte hela dagarna, just nu är det två plus och kollar man tiodygnsprognosen framåt så är det lägsta -12. Haparandas rekord för låg temperatur var -40,2, från 1958.
Citat:
Kring kusten i Norrbotten kör ambulanserna i stort sett konstant fram och tillbaka mellan städer. Ambulansen kan hämta en patient i Haparanda och köra 12mil till Sunderbyn för att sen åka tillbaka till Kalix eller utryckning i Överkalix som lägger på en till rundtur på 10-15mil. Haparanda t.ex har bara en ambulans så när den är på utryckning så parkerar Kalix en ambulans mitt mellan efter e4an. Luleå gör samma om det är slut i Kalix.
Jo ok, det låter inte så kul. Men du menar att det inte finns ambulanser på sjukhuset i Kiruna exempelvis?
Citat:
Kiruna > Luleå med ambulans är inte helt ovanligt att åka och det är kring 30mil.
Kanske det, men det är ganska ovanligt att åka sådana sträckor med ambulans ändå, det är liksom 20% av hela landets längd. Och 30 mil är ju ändå görbart med en elbil även om det kanske blir tight om det är extremt kallt. Men sannolikt lär man inte byta ambulanserna på sådana platser till eldrift förrän det finns bilar som klarar det. För att det ska vara aktuellt med vätgasdrift i någon större skala så räcker det ju inte med norraste Norrland som marknad liksom.
Citat:
När jag jobbade med distribution så mötte jag ambulansen ute i skogen (3-4 mil från stan) några gånger i veckan.
3-4 mil är dock inga problem.
Citat:
Det förutsätter ju att det finns ett behov just då. Det som händer är ju att vi rör oss mot mer och mer tillfällen med negativa elpriser och man behöver stoppa produktion av el. I stället för att stänga av vindkraftverk, solceller osv så kan man köra på och göra gas (bland annat planen med det enorma lagret av vätgas man bygger i Luleå). Såklart kan man även ladda batterier men inom EU verkar ingen direkt titta på det som en lösning. Vi som samhälle behöver ju sätt att balansera elnätet.
Ja, kanske. Men även om man nu bestämmer sig för att tillverka vätgas med överskottet istället för att exempelvis exportera det så är det ju inte säkert att man är villig att bygga infrastrukturen för vätgasmackar ändå, men kan lika gärna spara på vätgasen och använda den som tillskott till elproduktionen när vinden blåser dåligt.
Citat:
Deras egna uttalande är få ut ungefär dubbla mängden energi per mängd vätgas. 60%+60% blir 96% (men antar dina 70% du räkna på var ett typo?). Men får ju se om det stämmer eller inte, borde finnas mer info senare i år.
Vet inte var jag fick 70% ifrån, men som sagt hjälper det bara effektiviteten "i bilen" inte i produktionsledet.
Citat:
Verkar som att företag inte direkt tycker förlusten är så stort problem att det stoppar saker? Hybrit+LKAB planerar på att använda en tredjedel av landets el till att göra vätgas inom några år. Räknar man in H2 Green Steel och omställning av flyget och fartyg så kommer ju kring 50% av nuvarande produktion gå till vätgas om inte allt för länge.
Fast kanske bättre marginal där än inom frakt.
Jo fast de behöver ju vätgas för sina processer, det handlar inte om att tillverka vätgas att ha som energilagring eller något som man plockar ut el av igen. Omställning av flyg är inget som självklart kommer att använda vätgas heller, för fartygstrafik ser det lite bättre ut men även det kommer ju att dröja en del. Och man kan ju se det som att en högre efterfrågan på vätgas kanske inte nödvändigtvis gör att det finns ett överskott att använda för persontransporter inom landet.
Skrivet av SiD:
Undrar bara vad milslånga diskussioner om vätgas har att göra i elbilstråden? Men jag kanske bara är bitter?
Vätgasbilar är ju också elbilar, så länge man pratar om bränsleceller.
Men många anser ju att batteridrivna bilar bara är en parentes och att vätgasen kommer att ta över typ, jag tror inte det är sannolikt och således blir det diskussion i denna tråd.