Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om jag fattar rätt så är paketet med värmepump nedsatt till 9900kr, skulle man väl kunna tigga till sig vid ett köp antar jag.

Priset är numera klart konkurrenskraftigt (tidigare var det ett fantasipris som troligtvis ingen betalade?) och i nivå på ett ungefär med PS2.

Försökte med detta haha.

Kontaktade säljare att jag ville ha det inbakat i 3999 kr/mån.

Men samtiliga säljare på Bilia sa att det blev 4599 kr/mån då.

Dvs man får betala fullpris för det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Hmm, fick info att den skulle klara av ladda 11kw.

Är du säker? Jag tror du menar 11kWh och inte 11kW.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Varför inte köra 1210 km på en laddning?

https://www.youtube.com/watch?v=fWj2YCdoc9A

Då börjar vi snacka. Troligtvis alldeles för dyrt för de flesta men jag tror att målet kommer pushas från nuvarande 50 mil till 65-70 mil och då försvinner nog väldigt mycket av folks räckviddsångest.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Det säger ju bara att marknaden inte är redo, säger ju ingenting om framtida planer.

Nej men när är marknaden redo tror du? Hur tror du utvecklingen av batterier och laddning kommer att ha framskridit tills dess?

Citat:

Nope, bränsleceller är det främst man pratar om men även försök att köra förbränning på vätgas.

Som sagt så stänger inga biltillverkare några möjligheter, men det är inga av de större som har någon större satsning på vätgas då de har insett att det inte är vägen framåt för vanliga bilar.

Citat:

Kraven var högerstyrda, fullräckvidd i -40 med full värme över några timmar och kosta under 250k i inköp. Nya bensinbilar köpte vi in för under 100k styck. Om du köper billigaste Hyundaien så sitter det inte ens en lampa i taket för föraren, bara en över baksätet

Ok, det är ju ganska extrema krav ändå, inte bara kraven på att fungera i riktigt extrema temperaturer utan också priset. Frågan är ju hur bra en "Hyundai under 100K" hanterar sådana temperaturer? För ingen bil mår ju bra av det på något sätt, många även dyrare bilar går ju inte att starta när man hamnar under -25 eller så, om man inte har motorvärmare eller liknande.

Citat:

Där jag körde där vi kom fram till att batteri inte går så var det 30mil i -40 och körtiden var kring 7h en vanlig vinterdag.

Jag vet inte varför folk i Norrland alltid måste överdriva hur kallt/långt/jobbigt allt är i Norrland.

-40 är inte en vanlig vinterdag ens i Överkalix. Kollar man exempelvis på december 2021 som ändå var rätt kall så var lägsta temperaturen i Överkalix nere på -30 typ tre dagar men verkligen inte hela dagarna, just nu är det två plus och kollar man tiodygnsprognosen framåt så är det lägsta -12. Haparandas rekord för låg temperatur var -40,2, från 1958.

Citat:

Kring kusten i Norrbotten kör ambulanserna i stort sett konstant fram och tillbaka mellan städer. Ambulansen kan hämta en patient i Haparanda och köra 12mil till Sunderbyn för att sen åka tillbaka till Kalix eller utryckning i Överkalix som lägger på en till rundtur på 10-15mil. Haparanda t.ex har bara en ambulans så när den är på utryckning så parkerar Kalix en ambulans mitt mellan efter e4an. Luleå gör samma om det är slut i Kalix.

Jo ok, det låter inte så kul. Men du menar att det inte finns ambulanser på sjukhuset i Kiruna exempelvis?

Citat:

Kiruna > Luleå med ambulans är inte helt ovanligt att åka och det är kring 30mil.

Kanske det, men det är ganska ovanligt att åka sådana sträckor med ambulans ändå, det är liksom 20% av hela landets längd. Och 30 mil är ju ändå görbart med en elbil även om det kanske blir tight om det är extremt kallt. Men sannolikt lär man inte byta ambulanserna på sådana platser till eldrift förrän det finns bilar som klarar det. För att det ska vara aktuellt med vätgasdrift i någon större skala så räcker det ju inte med norraste Norrland som marknad liksom.

Citat:

När jag jobbade med distribution så mötte jag ambulansen ute i skogen (3-4 mil från stan) några gånger i veckan.

3-4 mil är dock inga problem.

Citat:

Det förutsätter ju att det finns ett behov just då. Det som händer är ju att vi rör oss mot mer och mer tillfällen med negativa elpriser och man behöver stoppa produktion av el. I stället för att stänga av vindkraftverk, solceller osv så kan man köra på och göra gas (bland annat planen med det enorma lagret av vätgas man bygger i Luleå). Såklart kan man även ladda batterier men inom EU verkar ingen direkt titta på det som en lösning. Vi som samhälle behöver ju sätt att balansera elnätet.

Ja, kanske. Men även om man nu bestämmer sig för att tillverka vätgas med överskottet istället för att exempelvis exportera det så är det ju inte säkert att man är villig att bygga infrastrukturen för vätgasmackar ändå, men kan lika gärna spara på vätgasen och använda den som tillskott till elproduktionen när vinden blåser dåligt.

Citat:

Deras egna uttalande är få ut ungefär dubbla mängden energi per mängd vätgas. 60%+60% blir 96% (men antar dina 70% du räkna på var ett typo?). Men får ju se om det stämmer eller inte, borde finnas mer info senare i år.

Vet inte var jag fick 70% ifrån, men som sagt hjälper det bara effektiviteten "i bilen" inte i produktionsledet.

Citat:

Verkar som att företag inte direkt tycker förlusten är så stort problem att det stoppar saker? Hybrit+LKAB planerar på att använda en tredjedel av landets el till att göra vätgas inom några år. Räknar man in H2 Green Steel och omställning av flyget och fartyg så kommer ju kring 50% av nuvarande produktion gå till vätgas om inte allt för länge.
Fast kanske bättre marginal där än inom frakt.

Jo fast de behöver ju vätgas för sina processer, det handlar inte om att tillverka vätgas att ha som energilagring eller något som man plockar ut el av igen. Omställning av flyg är inget som självklart kommer att använda vätgas heller, för fartygstrafik ser det lite bättre ut men även det kommer ju att dröja en del. Och man kan ju se det som att en högre efterfrågan på vätgas kanske inte nödvändigtvis gör att det finns ett överskott att använda för persontransporter inom landet.

Skrivet av SiD:

Undrar bara vad milslånga diskussioner om vätgas har att göra i elbilstråden? Men jag kanske bara är bitter?

Vätgasbilar är ju också elbilar, så länge man pratar om bränsleceller.

Men många anser ju att batteridrivna bilar bara är en parentes och att vätgasen kommer att ta över typ, jag tror inte det är sannolikt och således blir det diskussion i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Är du säker? Jag tror du menar 11kWh och inte 11kW.

Han menar ladda i 11 kW.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

"Linus Pröjtz om Tesla Model Y
Komforten i Tesla Model Y är alldeles för dålig. Stolarna ger träsmak på långresan och gången är alldeles för hård och stötig. Det handlar inte om att göra bilen mjuk, snarare att trimma in stötdämparna – märkligt att Tesla inte klarar av det. Förarmiljön är alldeles för mörk när det är mörkt ute. Och varför ingen head-up-display eller bra strålkastare? Nej, det här duger inte."

Intressant läsning när Teknikens Världen provade Model Y.

Har sett i princip alla motorjournalister klaga på Model Y och dess dåliga stötdämpning och komfort.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

"Linus Pröjtz om Tesla Model Y
Komforten i Tesla Model Y är alldeles för dålig. Stolarna ger träsmak på långresan och gången är alldeles för hård och stötig. Det handlar inte om att göra bilen mjuk, snarare att trimma in stötdämparna – märkligt att Tesla inte klarar av det. Förarmiljön är alldeles för mörk när det är mörkt ute. Och varför ingen head-up-display eller bra strålkastare? Nej, det här duger inte."

Intressant läsning när Teknikens Världen provade Model Y.

Har sett i princip alla motorjournalister klaga på Model Y och dess dåliga stötdämpning och komfort.

Bra konstigt de är storsäljare då. Kanske nån är för petig i sin recension?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Bra konstigt de är storsäljare då. Kanske nån är för petig i sin recension?

Nja som sagt alla jag har läst eller sett har sagt ungefär samma saker om Model Y.

Vilket är synd då Model 3 verkar vara en helt okej sedan som Model Y bygger på.

Känns som Tesla snabbt slaffsade ihop Model Y för att ta del av SUV kakan som är mest sålda chassit just nu.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Känns som en diskussion som redan har varit uppe och där vi tog upp prestanda vs fjädring.

Det går inte att ha en mjuk fjädring på en bil med sportbilsprestanda, om den inte är adaptiv.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Om folk vill ha mjuka tystgående fordon, varför kör alla omkring med 21"-fälgar med nån centimeter gummi på? Inte konstigt att det blir stötigt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

"Linus Pröjtz om Tesla Model Y
Komforten i Tesla Model Y är alldeles för dålig. Stolarna ger träsmak på långresan och gången är alldeles för hård och stötig. Det handlar inte om att göra bilen mjuk, snarare att trimma in stötdämparna – märkligt att Tesla inte klarar av det. Förarmiljön är alldeles för mörk när det är mörkt ute. Och varför ingen head-up-display eller bra strålkastare? Nej, det här duger inte."

Intressant läsning när Teknikens Världen provade Model Y.

Har sett i princip alla motorjournalister klaga på Model Y och dess dåliga stötdämpning och komfort.

Teslas stolar ger träsmak? Det finns många märken som har sämre stolar än Tesla. Att den är stötig håller jag med om, men Tesla har ju tweakat bilen mer åt prestanda än komfort, vilket många också uppskattar. Märkligt att inte Linus Pröjtz förstår det som motorjournalist.

Strålkastarna i MY skulle jag säga är bra. Jag tycker dom är bättre än på min Volvo t.ex.

Skrivet av Dizzö:

Nja som sagt alla jag har läst eller sett har sagt ungefär samma saker om Model Y.

Vilket är synd då Model 3 verkar vara en helt okej sedan som Model Y bygger på.

Känns som Tesla snabbt slaffsade ihop Model Y för att ta del av SUV kakan som är mest sålda chassit just nu.

Tesla visade upp bilen 2019 och började sälja den 2020. Om dom ville tweaka den har dom haft tid att göra det. Så jag håller nog inte med dig på den fronten

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

"Linus Pröjtz om Tesla Model Y
Komforten i Tesla Model Y är alldeles för dålig. Stolarna ger träsmak på långresan och gången är alldeles för hård och stötig. Det handlar inte om att göra bilen mjuk, snarare att trimma in stötdämparna – märkligt att Tesla inte klarar av det. Förarmiljön är alldeles för mörk när det är mörkt ute. Och varför ingen head-up-display eller bra strålkastare? Nej, det här duger inte."

Intressant läsning när Teknikens Världen provade Model Y.

Har sett i princip alla motorjournalister klaga på Model Y och dess dåliga stötdämpning och komfort.

Provkörde och beställde en Model 3, satt riktigt skönt i den. Säten är väldigt individuellt dock, lite som sängar, vissa gillar hårda, andra mjuka. Sen har jag tyvärr tappat hoppet om Teknikens värld, även om jag prenumererar på skräpet. Generellt dåliga tester, väldigt spridda åsikter osv. Att Model Y är lite stötig är väl dock en sanning som man hört på flera olika håll, men dåliga säten har inte varit en sån grej. Dock borde man kunna välja sportsäten, då man verkligen inte sitter kvar i stolen när man drar på lite och tar en kurva. Sen vore HUD absolut en bra grej, som säkert kan dyka upp i framtiden. Strålkastarna idag är väl matrix på nya Y och 3, men det finns ingen mjukvara för att sköta det än, vilket är konstigt, dock kan det ju dyka upp om en månad i en mjukvaruuppdatering. Helljusassistenten ska väl nästan vara oanvändbar, men det är inget jag haft förut, så det klarar jag mig utan, även om det vore skönt att ha.

Vill man få riktigt bra information från tester som utförs rätt är det Teslabjörn man ska titta på. För underhållning och hyfsat bra reviews finns Carwow, och Autogefuhl(inte så mycket humor kanske)

Permalänk
Medlem

Ni som åker nuvarande modell av E-niro, hur upplever ni den på motorväg, är den relativt tyst och vad har ni isf för referens?

Permalänk
Medlem

Torvalla Bil gör reklam för leasing på Mazda MX-30 för 2495kr/mån i 36 mån.

Om någon nu är sugen på en bil som har 20 mils räckvidd och 50kw "snabbladdare" 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Torvalla Bil gör reklam för leasing på Mazda MX-30 för 2495kr/mån i 36 mån.

Om någon nu är sugen på en bil som har 20 mils räckvidd och 50kw "snabbladdare" 🤷🏼‍♂️

Köpte den på förbeställning, fick bland de första i Sverige. Dock inte leasing.
Men är galet nöjd, används som pendlarbil av sambon och för helgernas tripper, klockrent.

Var så mycket mer värt än alla andra alternativ i samma prisklass, komfort och kvalité är flera steg upp mot konkurrerande elbilar i pris segmentet, valde även bort ID3 till Mazdas fördel även om ID3 går något längre.

(Ett tips, om man har ca 5 mil till jobbet så får man mer avdrag för resor till och från jobbet än vad bilen kostar dig i månaden, så den kalkylen var man ju rätt nöjd med)

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ni som åker nuvarande modell av E-niro, hur upplever ni den på motorväg, är den relativt tyst och vad har ni isf för referens?

Jag har ingen annan elbil som referens men gick ifrån en Ford kuga FWD till E-niro och det är så otroligt skönt att åka 9 mil till jobbet. Riktigt tyst. Enligt säljaren som rekommenderade den över Kona sa att komforten var mycket bättre. Test köra skulle jag dock rekommendera, mitt största problem med bilen som är fantastisk är om man bor i Norrland som mig och det är väldigt halt så måste man ha en bra strategi för att köra ut i rondeller (hjulen raka lite längre än man normalt hade) för den har för mycket kraft om man inte är otroligt lättfotad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Känns som en diskussion som redan har varit uppe och där vi tog upp prestanda vs fjädring.

Det går inte att ha en mjuk fjädring på en bil med sportbilsprestanda, om den inte är adaptiv.

Skrivet av Chippen2188:

Teslas stolar ger träsmak? Det finns många märken som har sämre stolar än Tesla. Att den är stötig håller jag med om, men Tesla har ju tweakat bilen mer åt prestanda än komfort, vilket många också uppskattar. Märkligt att inte Linus Pröjtz förstår det som motorjournalist.

Strålkastarna i MY skulle jag säga är bra. Jag tycker dom är bättre än på min Volvo t.ex.

Tesla visade upp bilen 2019 och började sälja den 2020. Om dom ville tweaka den har dom haft tid att göra det. Så jag håller nog inte med dig på den fronten

Problemet är väl att andra tillverkare lyckas kombinera "sportighet" med komfort på ett bättre sätt. Absolut inte alla förstås, men i Teslas prisklass så står de ut på ett negativt sätt jämfört med traditionella "premiumtillverkare" som Audi exempelvis.

Det har så länge jag kan minnas (eller så länge jag har läst biltidningar i alla fall) varit så att amerikanska bilar har svårt att få till en "europeisk" fjädringskomfort. De är ofta lite för gungiga för oss i original liksom, men så har tillverkarna en tendens att överkompensera för detta, som om de tror att alla som bor i Europa mest ligger och pressar på Nürburgring eller liknande. Så bilarna kommer hit med väldigt hård fjädring och stötdämpning istället. Och det problemet blir ju värre här i Sverige då vi har rätt pissiga vägar jämfört med andra länder i närheten. Tesla har ju inte fallit så hårt för detta jämfört med resten, men likväl är de lite för hårt inställda för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

"Linus Pröjtz om Tesla Model Y
Komforten i Tesla Model Y är alldeles för dålig. Stolarna ger träsmak på långresan och gången är alldeles för hård och stötig. Det handlar inte om att göra bilen mjuk, snarare att trimma in stötdämparna – märkligt att Tesla inte klarar av det. Förarmiljön är alldeles för mörk när det är mörkt ute. Och varför ingen head-up-display eller bra strålkastare? Nej, det här duger inte."

Intressant läsning när Teknikens Världen provade Model Y.

Har sett i princip alla motorjournalister klaga på Model Y och dess dåliga stötdämpning och komfort.

Håller väl med om allting förutom stolarna. Stötig, högljudd och helt värdelösa strålkastare i vintermörkret.
Den är sportig däremot men det kanske inte är det man vill ha i en SUV.
Sen att värmen fortfarande inte verkar fungera i Model Y när det blir kallt ger ju inte direkt mer förtroende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ni som åker nuvarande modell av E-niro, hur upplever ni den på motorväg, är den relativt tyst och vad har ni isf för referens?

Relativt tyst tycker jag, med förbehållet att jag åker på dubbfritt första gången den här säsongen.

Har kört Saab 9-3, Volvo V70 2,5T, Audi A4 2,0T, Passat diesel, "nya" v60 D4 och Hyundai Santa Fe, samtliga nya och ganska välutrustade, de senaste 12-15 åren och kan inte säga att någon sticker ut som mycket tystare eller mycket bullrigare än E-Niron. Samtliga på dubb vintertid dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

"Linus Pröjtz om Tesla Model Y
Komforten i Tesla Model Y är alldeles för dålig. Stolarna ger träsmak på långresan och gången är alldeles för hård och stötig. Det handlar inte om att göra bilen mjuk, snarare att trimma in stötdämparna – märkligt att Tesla inte klarar av det. Förarmiljön är alldeles för mörk när det är mörkt ute. Och varför ingen head-up-display eller bra strålkastare? Nej, det här duger inte."

Intressant läsning när Teknikens Världen provade Model Y.

Har sett i princip alla motorjournalister klaga på Model Y och dess dåliga stötdämpning och komfort.

Hämtade min Model Y för typ en månad sen och tycker faktiskt att stolarna är rätt så bra. Saknar bara dynförlängare. Kört lite längre sträckor de senaste veckorna, som mest 35mil i ett sträck och kan konstatera att jag inte alls känner något i te.x ländryggen som jag gjorde när jag körde min 530e som jag hade innan Teslan. Sen hård och stötig? Vad är de vana vid? En svampig V70 D3 med ballongdäck? Strålkastarna kan jag hålla med om, de kunde varit bättre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ni som åker nuvarande modell av E-niro, hur upplever ni den på motorväg, är den relativt tyst och vad har ni isf för referens?

Jag har en my22 e-niro och med de dubbade kumho vinterdäck den kom med så uppfattar jag den för högljud, jämför med min Passat GTE -17 som jag oftast kör. Kian är dessutom mkt mer högljud än den 20 år gamla V70 vi bytte den mot. Ljudet är det enda jag inte gillar med Kian, hoppas sommardäcken levererar lägre volymer.

Har testat Id.3 vilken jag uppfattade som tystare. Har sen haft V60, XC60 (20"), Saab 9-3 & 9-5 utöver ovan nämnda bilar, vilka alla varit tystare oavsett däckval

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet är väl att andra tillverkare lyckas kombinera "sportighet" med komfort på ett bättre sätt. Absolut inte alla förstås, men i Teslas prisklass så står de ut på ett negativt sätt jämfört med traditionella "premiumtillverkare" som Audi exempelvis.

Det har så länge jag kan minnas (eller så länge jag har läst biltidningar i alla fall) varit så att amerikanska bilar har svårt att få till en "europeisk" fjädringskomfort. De är ofta lite för gungiga för oss i original liksom, men så har tillverkarna en tendens att överkompensera för detta, som om de tror att alla som bor i Europa mest ligger och pressar på Nürburgring eller liknande. Så bilarna kommer hit med väldigt hård fjädring och stötdämpning istället. Och det problemet blir ju värre här i Sverige då vi har rätt pissiga vägar jämfört med andra länder i närheten. Tesla har ju inte fallit så hårt för detta jämfört med resten, men likväl är de lite för hårt inställda för oss.

Jag har ju absolut inte kört alla bilar som finns, men det finns ingen bil, imo, som kommer upp i samma körglädje som M3 och MY i deras respektive kategorier. Av det jag kört håller jag inte med om att andra märken har SUVar som klarar av sportighet och komfort, det är den ena eller det andra, och Tesla har valt sportighet. Nu är ju inte körglädje alls och Tesla förlorar på andra punkter som är viktigare för mig!

Sen håller jag till stort med om det du säger. Lite fördomsfullt tänker jag att vi i Europa är lite med "laid back" å satsar mer på vardagen medan amerikanerna ska va mer "stort, snabbt och häftigt" varpå komfort inte är en grej

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Han menar ladda i 11 kW.

Finns inga hybrider som kan ladda 11kW.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Köpte den på förbeställning, fick bland de första i Sverige. Dock inte leasing.
Men är galet nöjd, används som pendlarbil av sambon och för helgernas tripper, klockrent.

Var så mycket mer värt än alla andra alternativ i samma prisklass, komfort och kvalité är flera steg upp mot konkurrerande elbilar i pris segmentet, valde även bort ID3 till Mazdas fördel även om ID3 går något längre.

(Ett tips, om man har ca 5 mil till jobbet så får man mer avdrag för resor till och från jobbet än vad bilen kostar dig i månaden, så den kalkylen var man ju rätt nöjd med)

Jag tycker inte man kan jämföra mx-30 med id3. Mx-30 får du jämföra med bilar som Leaf.
20 mil mot 35/54 mil är väl inte bara "något" längre. Laddning på DC ska vi ju inte bara tala om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag tycker inte man kan jämföra mx-30 med id3. Mx-30 får du jämföra med bilar som Leaf.
20 mil mot 35/54 mil är väl inte bara "något" längre. Laddning på DC ska vi ju inte bara tala om.

Den kanske kan jämföras mot Renault Zoë? Men ja, den andas lite "pensionärsbil", ingen direkt brådska vid laddning och räckvidd som räcker för en söndagstur till Lidl

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet är väl att andra tillverkare lyckas kombinera "sportighet" med komfort på ett bättre sätt. Absolut inte alla förstås, men i Teslas prisklass så står de ut på ett negativt sätt jämfört med traditionella "premiumtillverkare" som Audi exempelvis.

Kan väl säga att min tidigare Audi av S-märkning hade bra mycket hårdare fjädring än min Model 3, detta när man satte den i det enda läget som var användbart vilket var Dynamic. I de andra lägena så var det så gungigt att folk blev åksjuka i bilen. Sportigt var det dock men det var inte bekvämare än Model 3an.

Det jag kan sakna är väl modeller som är mer komfortinriktade i sortimentet, hade gärna sett en Model 3/Y med adaptiv fjädring t.ex.. Eller en Model S som var mer inriktad på komfort, t.ex. att icke Plaid varianten skulle vara mer komfortabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Provkörde och beställde en Model 3, satt riktigt skönt i den. Säten är väldigt individuellt dock, lite som sängar, vissa gillar hårda, andra mjuka. Sen har jag tyvärr tappat hoppet om Teknikens värld, även om jag prenumererar på skräpet. Generellt dåliga tester, väldigt spridda åsikter osv. Att Model Y är lite stötig är väl dock en sanning som man hört på flera olika håll, men dåliga säten har inte varit en sån grej. Dock borde man kunna välja sportsäten, då man verkligen inte sitter kvar i stolen när man drar på lite och tar en kurva. Sen vore HUD absolut en bra grej, som säkert kan dyka upp i framtiden. Strålkastarna idag är väl matrix på nya Y och 3, men det finns ingen mjukvara för att sköta det än, vilket är konstigt, dock kan det ju dyka upp om en månad i en mjukvaruuppdatering. Helljusassistenten ska väl nästan vara oanvändbar, men det är inget jag haft förut, så det klarar jag mig utan, även om det vore skönt att ha.

Vill man få riktigt bra information från tester som utförs rätt är det Teslabjörn man ska titta på. För underhållning och hyfsat bra reviews finns Carwow, och Autogefuhl(inte så mycket humor kanske)

Måste hålla med om att Teknikens Värld är riktigt dålig. Halva tidningen känns som en glorifiering av älgtestet.

Vi Bilägare och Auto Motor är väldigt mycket bättre.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Måste hålla med om att Teknikens Värld är riktigt dålig. Halva tidningen känns som en glorifiering av älgtestet.

Vi Bilägare och Auto Motor är väldigt mycket bättre.

Fick min AMS idag, dom har provkört Ora Cat! Ska bli spännande att se vad dom tycker. Björn har ju testat den i Thailand nu också. Personligen tycker jag den verkar ganska tråkig, men folk verkar tycka om den.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Kan väl säga att min tidigare Audi av S-märkning hade bra mycket hårdare fjädring än min Model 3, detta när man satte den i det enda läget som var användbart vilket var Dynamic. I de andra lägena så var det så gungigt att folk blev åksjuka i bilen. Sportigt var det dock men det var inte bekvämare än Model 3an.

Det jag kan sakna är väl modeller som är mer komfortinriktade i sortimentet, hade gärna sett en Model 3/Y med adaptiv fjädring t.ex.. Eller en Model S som var mer inriktad på komfort, t.ex. att icke Plaid varianten skulle vara mer komfortabel.

Jo, väljer man "sportchassi" så får man ju en sämre bil, jag förstår inte varför det är så poppis. Samma som med extremt tunna däck och liknande. Visst ser det kanske snyggare ut men det gör ju nästan allt sämre liksom.

Jag tyckte MB hade en ganska bra strategi för detta tidigare, vet inte hur det ser ut nu. Där de hade en basmodell och sen kunde man välja till "komfort" eller "sport", det hette väl typ Avantgarde och liknande, men det var ändå rätt tydligt.