Kan inte parakoppla BT-hörlurar med TVn (Båda Sony)

Permalänk
Medlem

Kan inte parakoppla BT-hörlurar med TVn (Båda Sony)

Har ett par Sony WH-1000X M3 hörlurar som jag försökt parkoppla med min Sony 55X8505C men de verkar inte alls vilja prata med varandra. Finns inga inställningar att ändra i TVn och inte i lurarna heller så antar att de på något sätt inte är kompatibla.

Försökte även, bara för att testa, koppla ihop med datorn (W7) via en BT-dongle från Asus som jag har, kommer dock inte ihåg modellbeteckning på den, och det fungerade inte heller.

Var inga som helst problem parkoppla med mobiltelefonen (Xperia 1 III) så jag vet att BT fungerar i lurarna iaf.

Det är inte livsviktigt att det fungerar men det vore praktiskt ibland

Antar att jag helt enkelt får ge upp eller finns det något trick för att lösa detta?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Provade med USB-donglen på min W10-dator och där fungerade det utan problem.

Kan jag få det fungera på min HTPC med W7 så gör det inget att det inte funkar mot TVn. Frågan år bara varför det inte fungerar på den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vissa blåtandshörlurar klarar bara att vara uppkopplade mot en enhet åt gången, vad händer om du stänger av blåtand på mobil och liknande? Har du även uppdaterat firmware i lurarna? När det gäller vissa lurar kan det även finnas legacy kompatibilitetsläge man kan slå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Vissa blåtandshörlurar klarar bara att vara uppkopplade mot en enhet åt gången, vad händer om du stänger av blåtand på mobil och liknande? Har du även uppdaterat firmware i lurarna? När det gäller vissa lurar kan det även finnas legacy kompatibilitetsläge man kan slå på.

Har hela tiden kört med BT avstängt på mobilen just för att undvika dubbelkoppling och lurarna har redan senaste firmware. Någon inställning för att ändra kompatibilitet finns inte vad jag kan hitta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Provade med USB-donglen på min W10-dator och där fungerade det utan problem.

Kan jag få det fungera på min HTPC med W7 så gör det inget att det inte funkar mot TVn. Frågan år bara varför det inte fungerar på den.

Det kan behövas en separat ljuddrivrutin i win 7, det finns stöd för BT i win men du har inte stöd för exempelvis apt-x utan behöver leta reda på en driver för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Problemet var windows standarddrivrutiner. Laddade ner drivrutinerna för dongeln, var visst TP-Link och inte Asus för övrigt, och installerade dem och nu fungerar det. Inte så bra dock, ljudet är riktigt dåligt men bättre än inget alls. Knepigt nog var ljudet perfekt när jag körde lurarna i datorn med W10 så måste väl vara något med drivrutinerna i W7.

Är dock lite fundersam på varför det inte vill fungera mot TVn dock men ska prova göra en ordentlig omstart av systemet på den för att se om det hjälper.

Tillägg, markerat
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Problemet var windows standarddrivrutiner. Laddade ner drivrutinerna för dongeln, var visst TP-Link och inte Asus för övrigt, och installerade dem och nu fungerar det. Inte så bra dock, ljudet är riktigt dåligt men bättre än inget alls. Knepigt nog var ljudet perfekt när jag körde lurarna i datorn med W10 så måste väl vara något med drivrutinerna i W7.

Är dock lite fundersam på varför det inte vill fungera mot TVn dock men ska prova göra en ordentlig omstart av systemet på den för att se om det hjälper.

Du har troligen fått tag i en a2dp driver men behöver en för apt-x, apt -x stöd ingår inte med win 7.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har troligen fått tag i en a2dp driver men behöver en för apt-x, apt -x stöd ingår inte med win 7.

Hittade info, dongeln har bara stöd för SBS och inte aptx. Tydligen har den inte stöd för a2dp heller.

Ändå märkligt att jag fick så mycket bättre ljud med W10. Men, det är som det är. Det får duga såhär tills jag bygger ny HTPC.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hittade info, dongeln har bara stöd för SBS och inte aptx. Tydligen har den inte stöd för a2dp heller.

Ändå märkligt att jag fick så mycket bättre ljud med W10. Men, det är som det är. Det får duga såhär tills jag bygger ny HTPC.

Kan eventuellt vara så att windows väljer "handsfree telephony" som default för playback, då får man lägre bitrate. Det går att stänga av den blåtandstjänsten för en enhet eller ändra default playback device:

Permalänk
Medlem

Det här funkade för mig:

NEW UPDATE: The Sony representative wasn't totally correct. It looks like the A2DP profiles aren't supported for the TV's built-in pairing interface, but you CAN still pair them with an app. I downloaded a Bluetooth Scanner app from the Play Store and it was able to find and pair to my headphones, then I went to the Bluetooth menu on the TV and it was able to connect that way. So you can still get it to work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Kan eventuellt vara så att windows väljer "handsfree telephony" som default för playback, då får man lägre bitrate. Det går att stänga av den blåtandstjänsten för en enhet eller ändra default playback device:
https://www.youtube.com/watch?v=I5wAbkx3v7Y

Hittade inga sådana inställningar. Headsetet fanns inte med i enhetslistan heller. Däremot fanns "Dongle" med där och när jag högerklickade på den fanns lite alternativ. Vad som dock visade sig hjälpa var att när jag öppnade "Uppspelningsenheter" i kontrollpanelen så fanns nu två olika alternativ för hörlurar så jag avaktiverade den ena och aktiverade den andra och vips blev ljudet helt perfekt. Konstigt nog fanns det bara en av dessa alternativ i natt när jag testade så vet inte alls vad som hänt när dator legat i strömsparläge.

Det viktiga är att det fungerar i alla fall och jag får ut ett ljud jag är nöjd med.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av clabbe69:

Det här funkade för mig:

NEW UPDATE: The Sony representative wasn't totally correct. It looks like the A2DP profiles aren't supported for the TV's built-in pairing interface, but you CAN still pair them with an app. I downloaded a Bluetooth Scanner app from the Play Store and it was able to find and pair to my headphones, then I went to the Bluetooth menu on the TV and it was able to connect that way. So you can still get it to work!

Tack, får kika på det!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av clabbe69:

Det här funkade för mig:

NEW UPDATE: The Sony representative wasn't totally correct. It looks like the A2DP profiles aren't supported for the TV's built-in pairing interface, but you CAN still pair them with an app. I downloaded a Bluetooth Scanner app from the Play Store and it was able to find and pair to my headphones, then I went to the Bluetooth menu on the TV and it was able to connect that way. So you can still get it to work!

Det där verkade bara fungera halvvägs. Med den app jag hittade och provade med så kunde den para ihop med lurarna. När jag gick in i menyn i TVn så fanns de med i listan av parkopplade enheter men det gick inte koppla upp mot dem.

Nåväl, nu när jag fått det fungera via HTPCn så är det inte alls viktigt längre så kan leva med att det inte går.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2