Wordle på svenska - ordlig.se

Permalänk
Ordklurare

Wordle på svenska - ordlig.se

Hej hej!

Jag är inte den enda som gjort detta - men har skrivit en Wordle-klon på svenska: https://ordlig.se

På helgerna är det 6 bokstäver i stället för 5, för extra klurighet

ordlig.se WEEKEND nr 11, ❌/6

🟨⬜⬜🟨⬜🟨
🟨⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜⬜🟩
⬜🟨⬜⬜🟨⬜
⬜🟨⬜⬜⬜🟩
⬜⬜⬜🟩🟩🟩

Det vore kul om ni provade

Vänligen posta ev. lösningar inom [spoiler][/spoiler]-tags. /mod

Permalänk
Keeper of the Bamse

Testade orden "starkt" och "ansade". Inte godkända, så jag stängde tabben. Vad för ord får man testa egentligen?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av Printscreen:

Testade orden "starkt" och "ansade". Inte godkända, så jag stängde tabben. Vad för ord får man testa egentligen?

Hejsan!

Spelet godkänner i nuläget grundformer av ord, som i original-Alfapet.

Tycker du det är dumt? Har inget emot att tänka ett varv till kring det där egentligen, hmm.

Permalänk
Medlem

Kul Några förbättringsförslag:

  1. Argghh! (= mörkt tema/nattläge )

  2. Ta bort auto-complete på orden, dvs. Enter eller klick krävs för att testa ett fullt ord. Enklare att visualisera.

  3. Som Printscreen säger så vore det lättare om man fick böja ord för att testa bokstäver, men det ökar ju samtidigt utmaningen att inte få göra det så kanske en inställning?

Klarade för övrigt dagens på fem försök.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Aldrig testat detta men klarade det på 6 gissninge Den länken sparas! Min sambo älskar sånt här.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kul! Då har man ett till ord att fnula på efter den dagliga Wordle-rundan.

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av fragande:

Kul Några förbättringsförslag:

  1. Argghh! (= mörkt tema/nattläge )

  2. Ta bort auto-complete på orden, dvs. Enter eller klick krävs för att testa ett fullt ord. Enklare att visualisera.

  3. Som Printscreen säger så vore det lättare om man fick böja ord för att testa bokstäver, men det ökar ju samtidigt utmaningen att inte få göra det så kanske en inställning?

Klarade för övrigt dagens på fem försök.

Hejsan! Tack för feedback - det uppskattas.

Dark mode är en toppenidé, den lägger jag direkt på min att göra-lista.
Rörande punkt två så eh är det faktiskt så att i min första version av spelet så var det så att Enter krävdes, men då fick jag av ett par andra feedbacken att det bara var irriterande :). Så jag avvaktar med det där men noterar att alla inte uppskattar nuvarande beteendet.

Punkt tre har ju uppenbarligen kommit från flera håll nu så ska se vad jag kan göra där.

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av Unclefred:

Aldrig testat detta men klarade det på 6 gissninge Den länken sparas! Min sambo älskar sånt här.

Bra jobbat. Bättre än mig!

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av JonasT:

Kul! Då har man ett till ord att fnula på efter den dagliga Wordle-rundan.

Roligt att höra!

Permalänk
Medlem

Aldrig spelat detta förut, men efter att ha testat denna och den engelska varianten så hade jag nog gärna sett att även de gröna och gula tangenterna markeras på tangentbordet.

Föredrar nog beteendet där man behöver trycka Enter för att mata in ordet. Undviker misstag.

Tycker det verkar vettigare att endast inkludera grundformer av ord.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Gargz:

Hejsan!

Spelet godkänner i nuläget grundformer av ord, som i original-Alfapet.

Tycker du det är dumt? Har inget emot att tänka ett varv till kring det där egentligen, hmm.

Jaha, men kan du kanske skriva en liten notis nånstans snyggt om det? Jag klickade på frågetecknet för att kanske få lite regler, men hittade inget.

Det ska kanske tilläggas att jag inte spelar såna här spel, så jag hade ingen aning om vad jag gav mig in på, utan gick bara rakt av på vad som stod i första rutan.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag testade spelet och klarade ordet på 4 gissningar
Spelade en del Mastermind när man var liten men det var länge sen så säkerligen mycke tur denna gång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gargz:

Rörande punkt två så eh är det faktiskt så att i min första version av spelet så var det så att Enter krävdes, men då fick jag av ett par andra feedbacken att det bara var irriterande :). Så jag avvaktar med det där men noterar att alla inte uppskattar nuvarande beteendet.

Punkt 2 är precis hur original-wordle fungerar, så för konsekvensens skull är det bättre om enter krävs.

Om man skriver fel på sista bokstaven t.ex. så går det igenom utan att skriva Enter vilket kan vara något förödande.

Saknar även gul och grön markering på det virtuella tangentbordet.

Saknar också möjligheten att klicka bort "Hurra!"-meddelandet och se sina gissningar.

Dagens ord var verkligen inte lätt.

ordlig.se nr 12, 5/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜🟨⬜
⬜⬜🟨⬜🟨
⬜🟩🟩🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av L'ombra:

Aldrig spelat detta förut, men efter att ha testat denna och den engelska varianten så hade jag nog gärna sett att även de gröna och gula tangenterna markeras på tangentbordet.

Föredrar nog beteendet där man behöver trycka Enter för att mata in ordet. Undviker misstag.

Tycker det verkar vettigare att endast inkludera grundformer av ord.

Noterat! Ska se vad jag kan göra åt det

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av Printscreen:

Jaha, men kan du kanske skriva en liten notis nånstans snyggt om det? Jag klickade på frågetecknet för att kanske få lite regler, men hittade inget.

Det ska kanske tilläggas att jag inte spelar såna här spel, så jag hade ingen aning om vad jag gav mig in på, utan gick bara rakt av på vad som stod i första rutan.

Bra förslag, ska se till att skriva vad som gäller i hjälprutan

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av Stefflo:

Jag testade spelet och klarade ordet på 4 gissningar
Spelade en del Mastermind när man var liten men det var länge sen så säkerligen mycke tur denna gång.

Snyggt!

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av pv2b:

Punkt 2 är precis hur original-wordle fungerar, så för konsekvensens skull är det bättre om enter krävs.

Om man skriver fel på sista bokstaven t.ex. så går det igenom utan att skriva Enter vilket kan vara något förödande.

Saknar även gul och grön markering på det virtuella tangentbordet.

Saknar också möjligheten att klicka bort "Hurra!"-meddelandet och se sina gissningar.

Dagens ord var verkligen inte lätt.

ordlig.se nr 12, 5/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜🟨⬜
⬜⬜🟨⬜🟨
⬜🟩🟩🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Ja just det, att klicka bort hurra-rutan står på min to do. Bra förslag. Bättre färgmarkering på tangentborde verkar också bra, ska se om jag kan få tid ikväll att få det på plats.

Uppskattar all er feedback!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Punkt 2 är precis hur original-wordle fungerar, så för konsekvensens skull är det bättre om enter krävs.

Om man skriver fel på sista bokstaven t.ex. så går det igenom utan att skriva Enter vilket kan vara något förödande.

Saknar även gul och grön markering på det virtuella tangentbordet.

Saknar också möjligheten att klicka bort "Hurra!"-meddelandet och se sina gissningar.

Dagens ord var verkligen inte lätt.

ordlig.se nr 12, 5/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜🟨⬜
⬜⬜🟨⬜🟨
⬜🟩🟩🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Bra tips tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag tycker även jag att det ska krävas en enter-tangent för att mata in ordet, och även att bokstäver markeras på tangentbordet som gula och gröna.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Idag listade jag ut de sista 4 på 4 försök, sen testade jag bara diverse kombinationer av första bokstav för att hitta det slutgiltiga ordet eftersom jag inte kände till ordet. Tycker det är lite fult att man får göra så men vet inte hur man skulle lösa det istället...

Permalänk
Medlem

Jaha, jag råkade stänga ned rutan så nu har jag ingen aning om vilka ord det är. Ladda in sidan på nytt verkar inte funka?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kul grej! Klarade det på 5 gissningar

Du klarade dagens ordlig på 5 gissningar.
Nästa ordlig publiceras om ca 7 timmar.
Dela gärna ditt resultat med dina vänner.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Hade de tre bokstäverna i mitten rätt, samt den sista på fel ställe. Funderade länge och väl vilket ordet kunde vara innan jag skrev in saker bara för att se svaret.

Aldrig hört det faktiska svaret så hade aldrig kunnat gissa det...

Kommer det alltid vara obskyra ord man aldrig hört?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Idag listade jag ut de sista 4 på 4 försök, sen testade jag bara diverse kombinationer av första bokstav för att hitta det slutgiltiga ordet eftersom jag inte kände till ordet. Tycker det är lite fult att man får göra så men vet inte hur man skulle lösa det istället...

Mja, jag vet inte, känner man inte ens till ordet är det ju en enormt nackdel till att börja med Alternativet vore ju att det räknas som ett försök, fast ogiltigt (inga bokstäver testas), om det inte är ett korrekt ord. Vilket ju i och för sig vore okej IMO. Ökar på svårighetsnivån ytterligare och gör att man inte kan bruteforce:a med chansningar.

Tog förövrigt dagens på fyra försök, den var lite lurig

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av SayZk:

Idag listade jag ut de sista 4 på 4 försök, sen testade jag bara diverse kombinationer av första bokstav för att hitta det slutgiltiga ordet eftersom jag inte kände till ordet. Tycker det är lite fult att man får göra så men vet inte hur man skulle lösa det istället...

Det tycker jag är en rimlig strategi

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av Drasteroid:

Kul grej! Klarade det på 5 gissningar

Du klarade dagens ordlig på 5 gissningar.
Nästa ordlig publiceras om ca 7 timmar.
Dela gärna ditt resultat med dina vänner.

Snyggt!

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av e1m1:

Hade de tre bokstäverna i mitten rätt, samt den sista på fel ställe. Funderade länge och väl vilket ordet kunde vara innan jag skrev in saker bara för att se svaret.

Aldrig hört det faktiska svaret så hade aldrig kunnat gissa det...

Kommer det alltid vara obskyra ord man aldrig hört?

Hejsan!

Bra jobbat

Nej då det kommer det absolut inte vara. Det här var nog det mest obskyra ordet vi haft hittills, merparten är vanligare.

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av trickeh2k:

Jaha, jag råkade stänga ned rutan så nu har jag ingen aning om vilka ord det är. Ladda in sidan på nytt verkar inte funka?

Hejsan!

Har du lust att förklara på vilket sätt det inte fungerar att ladda sidan på nytt? Vad händer när du gör det?

Spelet kommer ihåg dina gissningar så du kan avbryta när som helst och återkomma senare, i alla fall är det meningen att det ska vara så

Permalänk
Medlem

Föslag att använda mera moderna ord, ord som inte har använts på årtionden är lite tråkigt IMO.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Skoj! Klarade det på sista försöket, trots ett litet hjärnsläpp

ordlig.se nr 12, 6/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜🟨🟨⬜
🟨🟩🟨⬜⬜
🟨🟩🟩🟩⬜
⬜🟩🟩🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi