Ersätta en Chromcast Audio

Permalänk
Medlem

Ersätta en Chromcast Audio

Hej,

Chromecast Audio tillverkas inte längre och verkar vara slut hos alla återförsäljare sen länge.

Har någon något tips på ett alternativ? Jag har googlat runt och inte hittat något som är lika smidigt.

Julklapp till min svåger, skulle säga en budget på max 600:-
Ska kopplas till en äldre förstärkare via RCA och användas för att köra Spotify från telefon.

Vill kunna köra spotify direkt till enheten (dvs inte behöva köra med någon extra app).
Bluetooth är jag inte jätteförtjust i för att både ljud och räckvidd brukar vara sådär. Men om någon har bra erfarenhet av någon speciell enhet så kan det vara ett alternativ.

Tack för hjälpen!

Mvh
Filip

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla efter begagnade chromecast audio på blocket/tradera. Begagnad julklapp är kanske inte det roligaste men vad jag känner till finns det inga alternativ inom din budget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dust79:

Hej,

Chromecast Audio tillverkas inte längre och verkar vara slut hos alla återförsäljare sen länge.

Har någon något tips på ett alternativ? Jag har googlat runt och inte hittat något som är lika smidigt.

Julklapp till min svåger, skulle säga en budget på max 600:-
Ska kopplas till en äldre förstärkare via RCA och användas för att köra Spotify från telefon.

Vill kunna köra spotify direkt till enheten (dvs inte behöva köra med någon extra app).
Bluetooth är jag inte jätteförtjust i för att både ljud och räckvidd brukar vara sådär. Men om någon har bra erfarenhet av någon speciell enhet så kan det vara ett alternativ.

Tack för hjälpen!

Mvh
Filip

Amazon Echo dot har line ut och stödjer Spotify men det är ju inte Gogle eller pratar Svenska.
Ett alternativ med Google är att ha 2 enheter, en Nest mini som kopplas med BT mot en BTmottagare som ger analog anslutning mot förstärkaren, om du ändå hade tänkt ansluta en CC audio analogt så blir det ingen större skillnad i ljudkvalitet.

Eller så får du välja nån mer avancerad lösning med en större CC-a kompatibel enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Många tack för tipsen!
Med Echo dot funkar den som Chromecasten att den kommer upp som en enhet i Spotify direkt och enda gången man behöver använda Amazons app är att för installera Echo doten till wifit?

Hade gärna köpt en beg Chromecast audio om jag hittat en för runt 500:-. Ska hålla ögonen öppna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Hej,

Chromecast Audio tillverkas inte längre och verkar vara slut hos alla återförsäljare sen länge.

Har någon något tips på ett alternativ? Jag har googlat runt och inte hittat något som är lika smidigt.

Julklapp till min svåger, skulle säga en budget på max 600:-
Ska kopplas till en äldre förstärkare via RCA och användas för att köra Spotify från telefon.

Vill kunna köra spotify direkt till enheten (dvs inte behöva köra med någon extra app).
Bluetooth är jag inte jätteförtjust i för att både ljud och räckvidd brukar vara sådär. Men om någon har bra erfarenhet av någon speciell enhet så kan det vara ett alternativ.

Tack för hjälpen!

Mvh
Filip

I köket kör jag en Fosi Audio BT20A-S med en Google Hub genom bt. Lite över budget men det funkar riktigt bra.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dust79:

Många tack för tipsen!
Med Echo dot funkar den som Chromecasten att den kommer upp som en enhet i Spotify direkt och enda gången man behöver använda Amazons app är att för installera Echo doten till wifit?

Hade gärna köpt en beg Chromecast audio om jag hittat en för runt 500:-. Ska hålla ögonen öppna..

Bra fråga, har ingen koll på hur det fungerar i detalj och jag tror aldrig jag använt Spotifys app heller, åtminstone är det inget jag kommer ihåg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En raspberry pi zero för 130kr (+strömförsörjing) och Spotcast fungerar utmärkt som Spotify Connect lösning och som ersättare till Chromecast audio. Du får dock inte möjligheten till multiroom spelning, som jag tror CC audio har. Kanske inte lika kul present dock.

Permalänk
Skrivet av dust79:

Hade gärna köpt en beg Chromecast audio om jag hittat en för runt 500:-. Ska hålla ögonen öppna..

Är möjligt att jag har en ganska oanvänd hemma som bara ligger och skräpar (måste dubbelkolla) ifall du är intresserad. Gick över till Sonos ganska snart efter att jag köpte den så har ingen nytta av den längre

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Är möjligt att jag har en ganska oanvänd hemma som bara ligger och skräpar (måste dubbelkolla) ifall du är intresserad. Gick över till Sonos ganska snart efter att jag köpte den så har ingen nytta av den längre

Jag är absolut intresserad. Du får väldigt gärna kolla och skicka ett PM med tänkt pris om du hittar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

En raspberry pi zero för 130kr (+strömförsörjing) och Spotcast fungerar utmärkt som Spotify Connect lösning och som ersättare till Chromecast audio. Du får dock inte möjligheten till multiroom spelning, som jag tror CC audio har. Kanske inte lika kul present dock.

Skulle rekomendera en DAC till Raspberryn isf

https://www.hifiberry.com/shop/boards/hifiberry-dac-zero/

finns en låda också

https://www.hifiberry.com/shop/cases/hifiberry-case-for-dac-z...

Permalänk
Medlem

De där hifi-berry grejjorna verkar vara slut överallt förutom från deras egna hemsida. Men där rekommenderar de inte att man handlar om det ska skickas till Sverige pga av fraktproblem.

Lutar fortfarande att försöka få tag i en beg Chromecast Audio att ge bort i julklapp, men för egen del så känns Raspberry varianten som en kul grej att testa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dust79:

De där hifi-berry grejjorna verkar vara slut överallt förutom från deras egna hemsida. Men där rekommenderar de inte att man handlar om det ska skickas till Sverige pga av fraktproblem.

Lutar fortfarande att försöka få tag i en beg Chromecast Audio att ge bort i julklapp, men för egen del så känns Raspberry varianten som en kul grej att testa.

Det går att köpa andra Pi dacar än Hifiberry om de är svåråtkomliga
https://www.amazon.se/innomaker-PCM5122-ljudljudkort-expansio...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

En raspberry pi zero för 130kr (+strömförsörjing) och Spotcast fungerar utmärkt som Spotify Connect lösning och som ersättare till Chromecast audio. Du får dock inte möjligheten till multiroom spelning, som jag tror CC audio har. Kanske inte lika kul present dock.

Finns en del multiroom program som man kan köra på Raspi

Permalänk
Skrivet av Mikos:

Finns en del multiroom program som man kan köra på Raspi

Vilket rekomenderar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertylove:

Vilket rekomenderar du?

Oj ursäkta för sent svar, men jag kan rekommendera HifiberryOS med snapcast.

Permalänk
Medlem

Man tackar för alla tips.
Jag fick tag i en Chromecast audio av @korreWorre . Men efter allt snack om Raspberries och DACar så blev jag grymt sugen att ge mig på något projekt framöver i vår. Är ju en djungel med olika DACar som verkar stödjas av olika bibliotek så blir att läsa på endel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dust79:

Man tackar för alla tips.
Jag fick tag i en Chromecast audio av @korreWorre . Men efter allt snack om Raspberries och DACar så blev jag grymt sugen att ge mig på något projekt framöver i vår. Är ju en djungel med olika DACar som verkar stödjas av olika bibliotek så blir att läsa på endel.

Det går också att mata ut ljud digitalt endera via usb eller en hat ansluten digitalutgång så har du i princip tillgång till alal hifiprylar på marknaden och inte bara hat dacar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Med Echo dot funkar den som Chromecasten att den kommer upp som en enhet i Spotify direkt och enda gången man behöver använda Amazons app är att för installera Echo doten till wifit?

Sent på bollen men ja, den funkar så.
Finns echo input med om man vill ha lite mindre enhet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Letar också efter en ersättare till Chromecast Audio. Vill inte bygga Raspberry utan är ute efter en hyfsat färdig produkt. Jag har kikat på Echo Dot Gen 3 som har en 3.5mm-utgång (ska koppla till en förstäkare) men min google-fu säger inte riktigt om jag kan använda den som en vanlig smart högtalare i Google Home? Jag vill ha multiroom-stöd och har ett gäng olika Chromecasts den måste lira med. Vill alltså kunna skapa högtalargrupper i Google Home och inkludera den.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+