Nvidia avtäcker nedskalningstekniken DLDSR och integrerad Reshade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Med andra ord - man förlorar bara 1,4% prestanda med att gå upp från 1080p till 1620p, och utöver det dessutom nedskala med AI. Kan inte vara GPUn som flaskar där inte, måste vara helt 100% CPU-bundet.
Hur man sen lyckas förlora 25% prestanda genom att gå upp till 2160p i samma scenario är ett mysterium.

Jag har exakt samma misstanke, men vi får se snart ;).

Permalänk
Medlem

Om det finns AI med i bildskapandet, då skall drivrutinen vara så jäkla smart, att den känner av hårvara etc och ger den mest optimerade bilden what-so-ever (inget behov av egna val av inställningar)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Om det finns AI med i bildskapandet, då skall drivrutinen vara så jäkla smart, att den känner av hårvara etc och ger den mest optimerade bilden what-so-ever (inget behov av egna val av inställningar)!

Optimerade är dock subjektivt, vissa vill ha 360+ fps och skiter i om det är enfärgade texturer, vissa klarar sig med 25FPS så länge varje bildruta är perfekt och allt däremellan

Men en slider med ’quality <-> performance’ borde kunna finnas, så löser sig alla andra inställningar relativt detta

Permalänk
Medlem

Mmmmm
Kan väl prova alla de nya tjänster från nVida och Reshade samarbete i Assassins Creed Unity. Se vad som kan kommer hände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Optimerade är dock subjektivt, vissa vill ha 360+ fps och skiter i om det är enfärgade texturer, vissa klarar sig med 25FPS så länge varje bildruta är perfekt och allt däremellan

Men en slider med ’quality <-> performance’ borde kunna finnas, så löser sig alla andra inställningar relativt detta

Ja, lite så tänker jag också

Permalänk
Medlem

DL är Nvidias teknik för att låsa det till RTX kort.

Permalänk
Medlem

Ser ingen skillnad i exempelbilden... jag hittade en som var något större, såg ingen skillnad där heller.
Men det är väl det som är meningen antar jag?

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av shelter:

Ser ingen skillnad i exempelbilden... jag hittade en som var något större, såg ingen skillnad där heller.
Men det är väl det som är meningen antar jag?

Meningen är att de två högra bilderna ska se bättre ut än den vänstra. Men att de två högra i sin tur ska vara väldigt snarlika.

Men det är för smått för att man ska se det och en stor faktor är ju att se det i rörelse. (I nativeupplösning och inte via video helst)

Permalänk
Medlem

Har en fråga ang Includes support for NVIDIA DLDSR (Deep Learning Dynamic Super Resolution).

Om jag slår på det i spelen ska Resolution scale vara på 100% dvs default eller kan man köra 125% i Battlefields inställningar?

Slår det ena ut det andra?

Permalänk
Medlem

Har testat lite nu men jag får riktigt usel prestanda. i Pubg tex så går jag från 170fps som orginal, ner till ca 70fps med DLDSR 2.25x

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av jorgen69:

Har en fråga ang Includes support for NVIDIA DLDSR (Deep Learning Dynamic Super Resolution).

Om jag slår på det i spelen ska Resolution scale vara på 100% dvs default eller kan man köra 125% i Battlefields inställningar?

Slår det ena ut det andra?

Du bör köra 100% scale i spelet

Permalänk
Skribent
Skrivet av imdaniel:

Har testat lite nu men jag får riktigt usel prestanda. i Pubg tex så går jag från 170fps som orginal, ner till ca 70fps med DLDSR 2.25x

Vad är din upplösning i vanliga fall?

Tänker spontant om du t.ex. kör 2560 × 1440p i vanliga fall, då blir det effektivt sett 5760 × 3240p (över 4K UHD) i den interna renderingen. Det är skapligt mycket fler pixlar för grafikkortet att skyffla fram. Bör däremot komma med en förbättring av bildkvalité, men såklart på bekostnad av bilduppdatering-hastigheten.