Windows 11 kan få stöd för tredjeparts-widgets

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 kan få stöd för tredjeparts-widgets

Enligt skärmdumpar som letat sig ut på Twitter ska Microsoft inom kort introducera ett utökat stöd för tredjeparts-widgets till Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite Vista-vibbar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av johanandersson:

Lite Vista-vibbar.

Jag vet inte varför, men jag lyckas alltid förtränga att Vista existerat. Trots att det var något jag använde en hel del. Men nu när du säger det, ja!

Permalänk
Medlem

Kan man inte utveckla sånt som används eller lägga den tiden på saker som inte funkar bra?

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Windows Media Center till W11 please.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av johanandersson:

Lite Vista-vibbar.

Lite mer sammanhållet designmässigt, dock. Vista var en fustercluck i GUIt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag vet inte varför, men jag lyckas alltid förtränga att Vista existerat. Trots att det var något jag använde en hel del. Men nu när du säger det, ja!

Något jag tror ännu fler förträngt var att Google släppte ett ramverk man kunde installera på Windows som också erbjöd widgetar. Varför förstår jag inte, men det var en grej ett tag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Desktop

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Lite mer sammanhållet designmässigt, dock. Vista var en fustercluck i GUIt.
https://www.techrepublic.com/a/hub/i/2007/09/19/beb3988e-c3bb-11e2-bc00-02911874f8c8/165410.jpg

PTSD

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Widgets på skrivbordet känns helt värdelöst. Är ju inte som man sitter och kollar på skrivbordsbakgrunden annat än när man loggar in.

Permalänk

Själva iden med wigdes är inte skit. Bara att jag inte har sett någon bra ännu.
Det hör lite ihop med hur man arbetar. Jag personligen använder skrivbordet väldigt sällan så en widget där känns meningslös.
Hur man ska samla relevant information är en bra fråga. Jag tänker mig något dynasmisk anpassad för varje person och arbetsplats. Vad vädret är uppe är inget information som jag måste ha på något sådant ställe.

*edit*
Säg att man jobbar på ett stort företag typ Volvo. Då kan det vara rimligt att ha en widget som nu visar aktuell information som berör alla där. Men man måste tänka till.

Just nu tycker jag de mer presenterar information bara för att informationen går att presentera. Som vad är klockan i Tokyo nu? Skitbra om man funderar på att ringa någon där, men annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Själva iden med wigdes är inte skit. Bara att jag inte har sett någon bra ännu.
Det hör lite ihop med hur man arbetar. Jag personligen använder skrivbordet väldigt sällan så en widget där känns meningslös.
Hur man ska samla relevant information är en bra fråga. Jag tänker mig något dynasmisk anpassad för varje person och arbetsplats. Vad vädret är uppe är inget information som jag måste ha på något sådant ställe.

*edit*
Säg att man jobbar på ett stort företag typ Volvo. Då kan det vara rimligt att ha en widget som nu visar aktuell information som berör alla där. Men man måste tänka till.

Just nu tycker jag de mer presenterar information bara för att informationen går att presentera. Som vad är klockan i Tokyo nu? Skitbra om man funderar på att ringa någon där, men annars?

Eller ett widgetsystem i stil med rainmeter men kanske lite mer GUI då få orkar hålla på med konfigurationsfiler

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Också Microsoft kan inte undvika feature creep. Kommer ni ihåg hur "Sticky notes" var när den funktionen lades till? Man klickade på ikonen och direkt fick man en liten post-it. Sen la de till en centraliserad lista, vilket kanske vore en förbättring om den inte öppnades konstant när man försöker göra andra saker så som att få fram en ny lapp. Nu i senaste Windows 10 versionen så behöver man ta sig förbi fullt med pop-ups om inloggningar och dataanalyser.

De kan verkligen inte förbättra något de släppt. Saker som i flera år varit oacceptabla förblir så medan de lägger till så mycket skräp att programmen måste överges på grund av bloating.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

En schysst Home Assistant widget hade jag inte bangat på!

Permalänk
Medlem

Har vi inte gjort detta innan och insett vilken fatalt dålig idé det var?
Med operativsystemet-vars-namn-inte-skall-nämnas fanns detta med de enorma säkerhetsluckor som det förde med sig...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Snälla bara gör operativsystemet stabilt och reducera prestandaförluster

Permalänk
Lego Master
Skrivet av DasIch:

Widgets på skrivbordet känns helt värdelöst. Är ju inte som man sitter och kollar på skrivbordsbakgrunden annat än när man loggar in.

Well, vad skiljer widgets på skrivbordet i Windows från widgets på hemskärmen i Android? Generellt har man ju en app uppe, och där har du knappt ens valet köra den i annat än fullskärm.
Om widgets är användbara på mobilen (det tycker jag) så bör de kunna vara användbara i Windows?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

En ny våg av bloat-ware på pre-builts och laptops?
The Bloatening.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Detta kommer exploitas till max.

Permalänk
Testpilot

Jag skulle utan tvekan kunna tänka mig widgets, speciellt sådana som kan lägga sig över andra program. Exempelvis skulle det vara trevligt att se system/resursanvändning i en liten ruta som kan flyttas runt. Kan även se nytta för typ "senaste filer"-widget, slippa öppna upp Filhanteraren (tänk ett halvt transparent fönster med genvägar till senaste och/eller mest använda filerna).

En Spotify-widget skulle jag absolut kunna tänka mig också. Använder uteslutande 60-65% tangentbord och har inga mediaknappar, skulle därför vara sjyst att snabbt o enkelt bara klicka på en flyttbar liten meny för att byta låt, ändra volym eller pausa/starta (dare I wish, change playlist?).

Möjligheterna är oändliga, och personligen ser jag stor vinning och önskan efter flera applikationer. Men det handlar väl i slutändan om att det ska komma bra widgets från kompetenta utvecklare också, detta är något jag räknar med kommer ta lite mer tid när widgets väl går live..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag kan se värdet i att kunna utveckla mina egna widgets, men installera andras? Tvek.

Permalänk
Medlem

Minns jag körde Orbmu2k's GPU-mätare för att hålla koll på belastning, klockfreq osv. under Win7-dagarna. Hade inte haft något emot en ny vers.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Well, vad skiljer widgets på skrivbordet i Windows från widgets på hemskärmen i Android? Generellt har man ju en app uppe, och där har du knappt ens valet köra den i annat än fullskärm.
Om widgets är användbara på mobilen (det tycker jag) så bör de kunna vara användbara i Windows?

Vad som skiljer är hur man navigerar och multitaskar. Hemskärmen är rätt central på mobiler medan det sällan finns anledning att navigera till skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Jag kan se värdet i att kunna utveckla mina egna widgets, men installera andras? Tvek.

Om du kan skriva egna program, varför skulle du begränsa dig själv till en widget-ramverk? Varför inte bara göra programmet i det rena språket, vilket du nu väljer?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Den här widget prylen tog jag bort ganska omgående, dels inte nått tredjepartsstöd och microsoftkonto krävdes också, så det åkte ut fort...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Sedan jag installerade Windows 11 så har jag inte ens sett skymten av widgets ens?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Bryr mig verkligen inte om widgets o sån skit.
Men hur vore det om man kunde se sekunder nere vid klockan UTAN 3dje parts program istället *mind blown*🤯

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg man hade de på Windows 7 och de slutade alltid upp att de blev inte cleant på skrivbordet eller att de flyttades runt automatiskt helt random och man blev helt tokig på att de inte låg på rätt plats.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har lagt till väder- och kalenderwidgets i macOS, lätt tillgängliga i notiscentret när man sveper in från höger med två fingrar på styrplattan.

Permalänk
Medlem

...sedan kommer de på att de är en säkerhetsrisk och funktionaliteten tas bort. Historien upprepar sig själv?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Stop trying to make fetch happen.