LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Tjena! Funderar på att köpa en 65” B1 nu i veckan. Har tittat på C1 också samt samsungs NEO-QLED skärmar men tror B1 ger mest bang for the buck. Spelar inget i nuläget men funderar på att skaffa en xbox eller PS5 så småningom. Ser mest serier och film från diverse streamingservices. Skall kopplas till en SONOS ARC. Tänker att de 3000 kronorna man sparar jämfört med C1 kan man ju lägga som bidrag till en ny Sonos Sub. Tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Har ni gjort några egna inställningar för att förbättra bilden eller ni kör på de olika bild alternativen som redan ligger inlagda?
Vill optimera min bild på A1 så mycket som möjligt såklart.
Får inte ut den bästa bilden på tv kanaler, men jag tror det är boxen som inte är tillräckligt vass.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zepp1:

Har ni gjort några egna inställningar för att förbättra bilden eller ni kör på de olika bild alternativen som redan ligger inlagda?
Vill optimera min bild på A1 så mycket som möjligt såklart.
Får inte ut den bästa bilden på tv kanaler, men jag tror det är boxen som inte är tillräckligt vass.

Stäng av Energy Saving, vet inte om det är samma på alla modeller dock
Stäng av extrafunktioner om det finns, Sharpening och Picture Pro till exempel.
HDTVtest rekommenderar även att ändra färgtempen till Warm 50 för att få verkliga färger istället för blått, han hade en bra video med exempel från sagan om ringen i en snöscen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepp1:

Har ni gjort några egna inställningar för att förbättra bilden eller ni kör på de olika bild alternativen som redan ligger inlagda?
Vill optimera min bild på A1 så mycket som möjligt såklart.
Får inte ut den bästa bilden på tv kanaler, men jag tror det är boxen som inte är tillräckligt vass.

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/a1-oled/settings

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av keckepro:

Tjena! Funderar på att köpa en 65” B1 nu i veckan. Har tittat på C1 också samt samsungs NEO-QLED skärmar men tror B1 ger mest bang for the buck. Spelar inget i nuläget men funderar på att skaffa en xbox eller PS5 så småningom. Ser mest serier och film från diverse streamingservices. Skall kopplas till en SONOS ARC. Tänker att de 3000 kronorna man sparar jämfört med C1 kan man ju lägga som bidrag till en ny Sonos Sub. Tänker jag fel?

Låter som ett rimligt resonemang, kör! Du tappar 2/4 HDMI portar som klarar 2.1/120Hz, något snabbare processerna och något något sämre ljusstyrka på panelen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen koll på Sonos eller soundbars. Men bra att veta att ena 2.1 porten är en Earc port. Så ska den användas till soundbar har du egentligen bara en 2.1 port kvar.

Permalänk
Medlem

Hej, en dum fråga kanske. Med SDR och HDR, vad är skillnaden? Det är olika inställningar på dem olika i videon hur man ska ställa in sin tv.

Vad innebär det, finns de båda i tv eller har man endast en av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepp1:

Hej, en dum fråga kanske. Med SDR och HDR, vad är skillnaden? Det är olika inställningar på dem olika i videon hur man ska ställa in sin tv.

Vad innebär det, finns de båda i tv eller har man endast en av dem?

4K Standard Dynamic Range (SDR): Används för tv-apparater med 4K som inte har stöd för HDR10 eller Dolby Vision. 4K High Dynamic Range (HDR): Används för tv-apparater med 4K som har stöd för HDR för visning av bild med bredare färgspektrum och luminans.

A1 har ju stöd för HDR

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

4K Standard Dynamic Range (SDR): Används för tv-apparater med 4K som inte har stöd för HDR10 eller Dolby Vision. 4K High Dynamic Range (HDR): Används för tv-apparater med 4K som har stöd för HDR för visning av bild med bredare färgspektrum och luminans.

A1 har ju stöd för HDR

Enkelt och snabbt, tusen tack! 😊

Permalänk
Medlem

Efter lite pillande med olika kablar och grejer har jag fått min 65c1 att fungera både med min gamla Yamaha-receiver och med AppleTVn. Allt fungerar utom en sak - receivern slås inte på automatiskt när man slår på TVn. Jag kan ändra ljudvolymen på receivern men fjärrkontrollen, och t.o.m slå på den inifrån gränssnittet (genom att trycka på ”…-knappen”) men den startar inte själv. Är det något jag missat att ställa in?

Sen har jag dessutom problem med att TVns fjärrkontroll verkar ha samma signaler som min billiga tornfläkt. Trycker jag volym upp så startar fläkten, trycker jag mute börjar den rotera, osv. Inte mycket att göra åt, mest lustigt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@mpat

Har du aktiverat den här funktionen?

https://support.apple.com/en-gb/guide/tv/atvbbe2477c9/15.0/tv...

Control your TV and volume with the Siri Remote
You can configure the Siri Remote to turn your TV on or off, change the input to your Apple TV and even control the volume.

Open Settings Settings on Apple TV.

Go to Remotes and Devices and turn on Turn On Your TV with Your Remote.

Open Settings Settings on Apple TV.

Go to Remotes and Devices > Volume Control and choose Auto.

Note: These settings may not work with all devices. For more information, see the Apple Support article Control your TV or receiver with your Siri Remote or Apple TV Remote.

Använda en fjärrkontroll för hemmabio
https://support.apple.com/sv-se/HT205225

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

@mpat

Har du aktiverat den här funktionen?

https://support.apple.com/en-gb/guide/tv/atvbbe2477c9/15.0/tv...

Control your TV and volume with the Siri Remote
You can configure the Siri Remote to turn your TV on or off, change the input to your Apple TV and even control the volume.

Open Settings Settings on Apple TV.

Go to Remotes and Devices and turn on Turn On Your TV with Your Remote.

Open Settings Settings on Apple TV.

Go to Remotes and Devices > Volume Control and choose Auto.

Note: These settings may not work with all devices. For more information, see the Apple Support article Control your TV or receiver with your Siri Remote or Apple TV Remote.

Använda en fjärrkontroll för hemmabio
https://support.apple.com/sv-se/HT205225

Jadå, AppleTVn och TVn jobbar bra ihop - TVn startar AppleTVn om man slår på den och tvärtom, och att stänga av, ändra volym osv fungerar. Det som inte funkar är receivern. Grejen är alltså att TVn KAN slå på recievern - den bara gör inte det automatiskt när man slår på TVn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jadå, AppleTVn och TVn jobbar bra ihop - TVn startar AppleTVn om man slår på den och tvärtom, och att stänga av, ändra volym osv fungerar. Det som inte funkar är receivern. Grejen är alltså att TVn KAN slå på recievern - den bara gör inte det automatiskt när man slår på TVn.

Ock du har HDMI-CEC aktiverat i Receivern?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Ock du har HDMI-CEC aktiverat i Receivern?

Ja. Det fungerar att styra receivern från TVn. Trycker jag på ljud upp, ser jag displayen på receivern visa att den höjer ljudet (den visar det i form av antal decibel som är kvar till max), så det är inte att TVn ändrar vad den skickar ut - den skickar en signal till receivern. Det går också att via TVns menyer slå på eller stänga av receivern. Det är bara det att TVn inte verkar skicka signalen om att slå på respektive stänga av när man slår på eller stänger av den.

För övrigt kör jag just nu ljud över optisk kabel (från TVn till receivern) för att det verkar mer pålitligt än ARC, men det förändrar ingenting om jag byter till ARC, och HDMI-kabeln är ju fortfarande kopplad. Jag vet att HDMI ARC kan ge bättre ljud, men det är inte pålitligt och det jag har låter alldeles utmärkt i mina icke-audiofil-öron.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på en A1 då jag enbart kollar film. Så 60hz är inga problem för mig. Funderar dock på hur ljudet är. Är det ok eller bör man skaffa en ljudlimpa? Kommer inte kräma på så mycket men vill ändå kunna få ett fylligt ljud på låga nivåer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Sitter och funderar på en A1 då jag enbart kollar film. Så 60hz är inga problem för mig. Funderar dock på hur ljudet är. Är det ok eller bör man skaffa en ljudlimpa? Kommer inte kräma på så mycket men vill ändå kunna få ett fylligt ljud på låga nivåer.

Finns det någon platt tv som har fylligt ljud? Jag kör en relativt billig soundbar till min A1. Funkar smidigt och ger bra tryck i basen.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Sony oled kan nog mäta sig med en billig soundbar i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av keckepro:

Tjena! Funderar på att köpa en 65” B1 nu i veckan. Har tittat på C1 också samt samsungs NEO-QLED skärmar men tror B1 ger mest bang for the buck. Spelar inget i nuläget men funderar på att skaffa en xbox eller PS5 så småningom. Ser mest serier och film från diverse streamingservices. Skall kopplas till en SONOS ARC. Tänker att de 3000 kronorna man sparar jämfört med C1 kan man ju lägga som bidrag till en ny Sonos Sub. Tänker jag fel?

Jag skaffade en 55" B1 + soundbar alldels innan black friday. Hade exakt samma argument som dig när jag valde. Tyckte A1 kändes dumsnålt, men kände inte att C1 var värd de extra pengarna. Hittills har jag inte ångrat mig.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Finns det någon platt tv som har fylligt ljud? Jag kör en relativt billig soundbar till min A1. Funkar smidigt och ger bra tryck i basen.

Jo så är det nog. Får ta en funderare. De sålde slut i butiken jag tänkte åka till så får vänta lite och hoppas de får in den igen till det trevliga priset. Annars blir det Netonnet. De ligger på 11990 vilket ju fortfarande är överkomligt. Billigaste B1 är ytterligare 3000 och då jag från början inte ville gå över 10k vill jag inte snurra iväg för mycket. Är inte bara tv som ska köpas så pengarna kommer rulla oavsett

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Ursäkta nu eftersom detta är en LG tråd men har Sonys OLED några nackdelar jämfört med LG's TVn? (Ja jag vet båda kör LG displayer)

Jag har läst att Sony's har lite högre input latens men skillnaden är väldigt liten tycker jag och Sony är ju kända för att tillverka bra TV'n. Orsaken att jag tittar på Sony är att jag föredrar Google/Android TV och avskyr LGs web os med deras fruktansvärda magic remote

Edit. Och hur står sig Philips i jämförelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ursäkta nu eftersom detta är en LG tråd men har Sonys OLED några nackdelar jämfört med LG's TVn? (Ja jag vet båda kör LG displayer)

Jag har läst att Sony's har lite högre input latens men skillnaden är väldigt liten tycker jag och Sony är ju kända för att tillverka bra TV'n. Orsaken att jag tittar på Sony är att jag föredrar Google/Android TV och avskyr LGs web os med deras fruktansvärda magic remote

Edit. Och hur står sig Philips i jämförelse?

Deras främsta nackdel är väl att de är lite dyrare, men brukar väl även få _lite_ bättre omdömen i recensioner. Jag har själv en Sony, så är biased, gjorde mitt val pga deras Acoustic Surface högtalare, riktigt bra ljud (för en TV, det är inte en surround anläggning, skulle påstå i nivå med soundbar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Sitter och funderar på en A1 då jag enbart kollar film. Så 60hz är inga problem för mig. Funderar dock på hur ljudet är. Är det ok eller bör man skaffa en ljudlimpa? Kommer inte kräma på så mycket men vill ändå kunna få ett fylligt ljud på låga nivåer.

Har en B1 och är nöjd med ljudet, dock ingen bas alls (bra i lägenhet). Dock ska jag komplettera med baslåda nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ursäkta nu eftersom detta är en LG tråd men har Sonys OLED några nackdelar jämfört med LG's TVn? (Ja jag vet båda kör LG displayer)

Sony brukar vara mer återhållsamma med svärtan i "near black" såvitt jag vet:
LG har en tendens att dra på extra mycket svärta för att minska risk för artefakter vid "near black" hantering, medan Sony tenderar gå mot lite ljusare istället. Det kan göra att Sony inte uppfattas som lika maffigt kontrastrik, men blir ju inte artificiellt extra mörk heller.
Fördelen med Sony är nog att de tenderar ha bättre (mer korrekta) färger "ur lådan" och brukar ha bättre rörelsehantering - även om jag är osäker hur stor skillnaden är på OLED-apparaterna i praktiken.
Sen ligger priserna oftast nått litet snäpp över LG som nämnts.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keckepro:

Tjena! Funderar på att köpa en 65” B1 nu i veckan. Har tittat på C1 också samt samsungs NEO-QLED skärmar men tror B1 ger mest bang for the buck. Spelar inget i nuläget men funderar på att skaffa en xbox eller PS5 så småningom. Ser mest serier och film från diverse streamingservices. Skall kopplas till en SONOS ARC. Tänker att de 3000 kronorna man sparar jämfört med C1 kan man ju lägga som bidrag till en ny Sonos Sub. Tänker jag fel?

Har för info beställt en A1 65” idag. Var och tittade på Mediamarkt på både B1,A1 och C1. Såg ärligt talat inte mycket skillnad. Skitfina allihopa. Sen vet jag att menyer osv är rappare i C1 samt att A1 endast har 60hz i 4k. Tror dock inte det kommer bli ett problem. Att kunna lira i 60 hz går nog hur fint som helst ändå om man någon gång i framtiden skulle köpa en konsol och spela i 4K. Ang prestanda så kan jag köpa en Apple TV 4K och ändå ha pengar över jämfört med B1.

När man kollar Rtings skall man ha med sig att när de testade ligger B1 nästan på samma pris som C1 (fast såldes exklusivt online) samt A1 var då 2-300 dollar under C1.
Idag är ju A1 (12000) 6000 billigare än C1 och 3000 billigare än B1 så ordentligt billig för att vara en OLED.
Tror det kommer bli kanon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajn:

Deras främsta nackdel är väl att de är lite dyrare, men brukar väl även få _lite_ bättre omdömen i recensioner. Jag har själv en Sony, så är biased, gjorde mitt val pga deras Acoustic Surface högtalare, riktigt bra ljud (för en TV, det är inte en surround anläggning, skulle påstå i nivå med soundbar)

Att de är lite dyrare bryr jag mig inte om och jag betalar gärna lite extra för Google TV istället för WebOS

Skrivet av Roger W:

Sony brukar vara mer återhållsamma med svärtan i "near black" såvitt jag vet:
LG har en tendens att dra på extra mycket svärta för att minska risk för artefakter vid "near black" hantering, medan Sony tenderar gå mot lite ljusare istället. Det kan göra att Sony inte uppfattas som lika maffigt kontrastrik, men blir ju inte artificiellt extra mörk heller.
Fördelen med Sony är nog att de tenderar ha bättre färger "ur lådan" och brukar ha bättre rörelsehantering - även om jag är osäker hur stor skillnaden är på OLED-apparaterna i praktiken.
Sen ligger priserna oftast nått litet snäpp över LG som nämnts.

Jag har faktiskt läst att färgerna på Sony är betydligt bättre kalibrerade men tvivlar på att jag skulle anse det som varken en fördel eller nackdel, eller snarare att jag ens skulle märka av det. Jag har inte sett många OLEDs men en LG jag tittade på tappade märkbart med detaljer i mörka områden i spel men det kan ju lika bra ha varit något som användaren klåpat bort i menyn.

Att betala mer för att slippa WebOS gör jag gärna

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla LG OLED jag sett kommer alltså inställda så att de klipper nivåerna nära svart. Vad som ska vara nyanser av mörkaste grått blir alltså samma svarta sjok. Detta är sedan gammalt och har varit konsekvent i flera år. Sony och Panasonic har inte detta problem med sina OLED.

Enda sättet att åtgärda detta är att ankra svart på en högre nivå vilket kan tvinga fram en kompromiss mellan att lyfta svart bortom "OLED-svart" eller fortsätta klippa nivåer för att behålla svartast möjliga svart. Sony och Panasonic har heller inte detta problem med sina OLED.

Hur mycket det klipper varierar, men varje LG-OLED jag har kalibrerat har krävt att Ljusstyrka (nej inte OLED-ljusstyrka-reglaget), numera omdöpt till det förvirrande "Skärmljusstyrka" ställs från 50 till 55–62 och det är väldigt olika från exemplar till exemplar. Denna inställning kan även få annan effekt efter att TV:n genomfört en Pixel Clean-process och då är det vanligtvis en lägre nivå på reglaget. Så man kan ha justerat reglaget rätt och fått fram alla nyanser ovanför svart. Efter Pixel Clean (som sker automatiskt) är plötsligt TV:n ljusare i svart än vad den var dagen innan.

Sony och Panasonic har heller inte detta problem med sina OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla LG OLED jag sett kommer alltså inställda så att de klipper nivåerna nära svart. Vad som ska vara nyanser av mörkaste grått blir alltså samma svarta sjok. Detta är sedan gammalt och har varit konsekvent i flera år. Sony och Panasonic har inte detta problem med sina OLED.

Enda sättet att åtgärda detta är att ankra svart på en högre nivå vilket kan tvinga fram en kompromiss mellan att lyfta svart bortom "OLED-svart" eller fortsätta klippa nivåer för att behålla svartast möjliga svart. Sony och Panasonic har heller inte detta problem med sina OLED.

Hur mycket det klipper varierar, men varje LG-OLED jag har kalibrerat har krävt att Ljusstyrka (nej inte OLED-ljusstyrka-reglaget), numera omdöpt till det förvirrande "Skärmljusstyrka" ställs från 50 till 55–62 och det är väldigt olika från exemplar till exemplar. Denna inställning kan även få annan effekt efter att TV:n genomfört en Pixel Clean-process och då är det vanligtvis en lägre nivå på reglaget. Så man kan ha justerat reglaget rätt och fått fram alla nyanser ovanför svart. Efter Pixel Clean (som sker automatiskt) är plötsligt TV:n ljusare i svart än vad den var dagen innan.

Sony och Panasonic har heller inte detta problem med sina OLED.

Hur många timmar har de gått? Jag har kalibrerat ett antal apparater från B7 upp till CX och ingen har behövt högre ljusstyrka än 50 för att visa videonivå 17. Sen är det ju inte alltid helt lätt att se videonivå 17 om 100% vitt är kalibrerat till 100 nits.

Men alla dessa har gått 100+ timmar vid kalibrering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Calle:

Hur många timmar har de gått? Jag har kalibrerat ett antal apparater från B7 upp till CX och ingen har behövt högre ljusstyrka än 50 för att visa videonivå 17. Sen är det ju inte alltid helt lätt att se videonivå 17 om 100% vitt är kalibrerat till 100 nits.

Men alla dessa har gått 100+ timmar vid kalibrering.

Allt från nystartade jag själv testat till de som gått i flera år ute os kunder. Brukar vanligtvis mäta mig fram med kleinen i kombination med black pluge-mönstret på Murideo Six-G

Permalänk

Lowest that I have seen till date ! Not sure if any coupons or Benify bring this further down.

https://www.webhallen.com/se/product/334818-LG-2021-77-OLED77...

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Lowest that I have seen till date ! Not sure if any coupons or Benify bring this further down.

https://www.webhallen.com/se/product/334818-LG-2021-77-OLED77...

You can bring it down another 5% with Get Gifted which should make another -1500kr approx.
https://link.getgifted.com/nt77