Gratis uppvärmning

Permalänk
Medlem

Gratis uppvärmning

Funderar på att värma upp mitt rum med att maina endast i kylan och stänga av el-elementet.
2080 Ti och NiceHash tycker jag verkar enklast.
Men om man bara är ute efter gratis värme, vilket av de två programmen är mest lämpad för en novis?

Tänkte att maina när det är kallt de timmar man är på arbetet och sover kan nog inte slita mycket på grafikkortet när man mest använder det till Videorendering. Spelar 1 timma i månaden i snitt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Går man ens plus med dagens elpris?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yrfhar:

Tänkte att maina när det är kallt de timmar man är på arbetet och sover kan nog inte slita mycket på grafikkortet när man mest använder det till Videorendering.

Det här är mer en känsla jag får men kör du inte kortet rätt hårt tror inte jag att du kommer kunna värma upp ett helt rum ens någorlunda under en svensk vinter.

Permalänk
Medlem

Låter bara dyrt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av downup:

Går man ens plus med dagens elpris?

El-element eller grafikkort. 250Wh in -> 250Wh värme -> 250Wh att betala ´.
Spelar ingen roll om det är GPU eller element som är värmealstrande om nu inte alternativet är att stänga av värmen helt.

@yrfhar
Däremot drar ju ett grafikkort rätt lite energi i jämförelse med ett element.
Dra på miningen på max och sänk termostaten på elementet så blir det nog rätt ok reglerat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Går man ens plus med dagens elpris?

Gratis elvärme borde man få tror jag.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det här är mer en känsla jag får men kör du inte kortet rätt hårt tror inte jag att du kommer kunna värma upp ett helt rum ens någorlunda under en svensk vinter.

Testade att köra ett mod på GTA 5 där en avatar körde omkring med bil hela natten och rummet var varmt och gott på morgonen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

El-element eller grafikkort. 250Wh in -> 250Wh värme -> 250Wh att betala ´.
Spelar ingen roll om det är GPU eller element som är värmealstrande om nu inte alternativet är att stänga av värmen helt.

@yrfhar
Däremot drar ju ett grafikkort rätt lite energi i jämförelse med ett element.
Dra på miningen på max och sänk termostaten på elementet så blir det nog rätt ok reglerat.

Element avstängt helt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Fyll din frys med en hink vatten. När vattnet frusit slänger du ut isen. Börja om!
Fungerar som en värmepump som ger värme genom att kyla uteluften!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Går man ens plus med dagens elpris?

Ja, lätt. Elpriset måste upp extremt mycket högre för att man åtminstone ska gå minus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Gratis elvärme borde man få tror jag.

Med ett 2080 Ti kan få in ungefär 1200 - 1300kr per månad med ETH-mining med dagens ETH-kurs (ganska låg just nu) om du får upp kortet till ungefär 59 - 60 MH/s.

Om du kör en bra energiprofil borde kortet dra ungefär 150W. Vid ett elpris på 3kr/kWh (tänker då inkl. elnät) får du ut ungefär 900 kr netto per månad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Med ett 2080 Ti kan få in ungefär 1200 - 1300kr per månad med ETH-mining med dagens ETH-kurs (ganska låg just nu) om du får upp kortet till ungefär 59 - 60 MH/s.

Om du kör en bra energiprofil borde kortet dra ungefär 150W. Vid ett elpris på 3kr/kWh (tänker då inkl. elnät) får du ut ungefär 900 kr netto per månad.

Vad betyder Octopus: 60.94 MH/s? Testar nu och blir så varmt så jag får köra en liten bords fläkt i nyllet. Ska stänga av riggen tills läggdags så man kan vara i rummet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Vad betyder Octopus: 60.94 MH/s? Testar nu och blir så varmt så jag får köra en liten bords fläkt i nyllet. Ska stänga av riggen tills läggdags så man kan vara i rummet.

MH/s betyder hashrate per second. Förenklat: En enhet som anger hur bra ditt grafikkort är på att minea.

Använder du NiceHash? Jag kan tipsa om att minea på riktigt, det borde ge mer Kan varmt rekommendera Minerstat om du vill ha något enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kan varmt rekommendera Minerstat om du vill ha något enkelt.

Kan ju testas i framtiden för att få det varmt 😊

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kan ju testas i framtiden för att få det varmt 😊

Haha, du bryr dig inte över huvud taget om att tjäna lite stålar också?

Är det så att du känner att värmen från grafikkortet inte räcker till så är det bättre att använda elelement som sekundär källa istället för att öka strömbudgeten på grafikkortet. Ökad strömbudget ger inte någon högre hashrate, men sliter på grafikkortet mer än nödvändigt. (Vinsten från grafikkortet kan de facto finansera ditt elelement också )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Med ett 2080 Ti kan få in ungefär 1200 - 1300kr per månad med ETH-mining med dagens ETH-kurs (ganska låg just nu) om du får upp kortet till ungefär 59 - 60 MH/s.

Om du kör en bra energiprofil borde kortet dra ungefär 150W. Vid ett elpris på 3kr/kWh (tänker då inkl. elnät) får du ut ungefär 900 kr netto per månad.

Säkert att du inte räknade fel med en faktor 10?
Jag kollade på

https://whattomine.com/
antingen under coins eller gpus
https://whattomine.com/gpus

det blir mycket, mycket mindre, stämmer mera överens med vad jag minade förra vintern på en 2070S. Det var roligt, gav lite värme som inte behövdes från elementet, men var inte värt besväret. Roligt, visserligen.
Enklare att bara köpa direkt. Då har man inte heller strul med payout tiden från en pool och allt det där.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Samsung Sverige

Ja alltså herren betalar väl för värmen i rummet oavsett. Så antingen kan du betala 200kr i månaden för elen, eller så kan du betala 200kr i månaden för elen och få tillbaka dom kronorna (troligen mer) i krypto.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Säkert att du inte räknade fel med en faktor 10?
Jag kollade på

https://whattomine.com/
antingen under coins eller gpus
https://whattomine.com/gpus

det blir mycket, mycket mindre, stämmer mera överens med vad jag minade förra vintern på en 2070S. Det var roligt, gav lite värme som inte behövdes från elementet, men var inte värt besväret. Roligt, visserligen.
Enklare att bara köpa direkt. Då har man inte heller strul med payout tiden från en pool och allt det där.

ETH-kursen var dock betydligt lägre förra året, så det gav inte lika mycket. Kursen nu är 3636 euro per ETH, jämfört med 5 dec 2020 då den var 468 euro per ETH.

Din egen källa säger att man får 76 dollar per månad med ett elpris på 0,3 dollar/kWh och 2080 Ti. Själv får jag ca 2000kr/mån med mitt 3080.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av downup:

Går man ens plus med dagens elpris?

Sen har ju många inte rörligt elpris heller. En del har ju bundit när det var lågt och då blir man ju inte ens påverkad.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

ETH-kursen var dock betydligt lägre förra året, så det gav inte lika mycket. Kursen nu är 3636 euro per ETH, jämfört med 5 dec 2020 då den var 468 euro per ETH.

Din egen källa säger att man får 76 dollar per månad med ett elpris på 0,3 dollar/kWh och 2080 Ti. Själv får jag ca 2000kr/mån med mitt 3080.

Just det, det är per 24h, inte månad.... Huh. ok. Mea Culpa.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Har 10 GPUer som värmer upp 80 kvadrat till cirka 22 grader nu (-5c temp utomhus). Har endast El-element hemma och dessa har ej varit igång i år. Jag själv ser elkostnaden för miningen som "gratis" då jag annars hade fått ha igång dessa element.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

El-element eller grafikkort. 250Wh in -> 250Wh värme -> 250Wh att betala ´.
Spelar ingen roll om det är GPU eller element som är värmealstrande om nu inte alternativet är att stänga av värmen helt.

@yrfhar
Däremot drar ju ett grafikkort rätt lite energi i jämförelse med ett element.
Dra på miningen på max och sänk termostaten på elementet så blir det nog rätt ok reglerat.

Det är tyvärr inte så det funkar. Om 100% av effekten hade blivit värme hade du inte fått något annat än just värme (glöm beräkningar, fläktar).

Snarare 250W -> effektgrad * 250W -> X spillvärme?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av m1ntos:

Det är tyvärr inte så det funkar. Om 100% av effekten hade blivit värme hade du inte fått något annat än just värme (glöm beräkningar, fläktar).

Snarare 250W -> effektgrad * 250W -> X spillvärme?

Fläktar -> Rörelseenergi = termisk energi
Beräkningarna blir värmeenergi i slutändan. Även om jag förstår vart du vill komma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Funkat bra i vinter. Nu har ju elpriserna varit höga och vad jag ska göra med mina crypto vet jag inte men varit rätt bekvämt att sätta på datorn och Nicehash på morgonen, laga frukost och göra sig i ordning och sedan sätta sig i ett varmt rum framför datorn.

Sedan när jag kommer hem från arbetet så sätter man åter på datorn och Nicehash innan man ger sig ut på en löptur. Duschar och sätter mig åter i det varma. två timmar räcker för att det ska vara varmt tills jag går och lägger mig om jag sitter vid datorn då den är påslagen men med Nicehash avstängd.

Blivit 0.00078931 BTC (300 kr) så om jag kommer på vad jag ska göra med mina bitcoin så har man i alla fall fått lite cashback på elen (200 kr efter skatt).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Bitpay på inet är väl en ok tanke

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Bitpay på inet är väl en ok tanke

Funderat på det men finns inget jag behöver just nu. Har 1000 kr av gamla bitcoin jag köpt innan när de stod i $300. Tror jag köpte för 350 kr eller något sådant och använde det mesta för att köpa VPN. Synd man inte då köpte en hel för 2 400 kr och höll i den men trodde att Bitcoin var en fluga som skulle försvinna så hade aldrig vågat chansa.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]