Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Måste hålla med om att Teknikens Värld är riktigt dålig. Halva tidningen känns som en glorifiering av älgtestet.

Vi Bilägare och Auto Motor är väldigt mycket bättre.

Båda de finns dessutom i Readly, medan Teknikens Värld vill ha lika mycket som hela readly kostar för att bara få tillgång till deras tidning digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, väljer man "sportchassi" så får man ju en sämre bil, jag förstår inte varför det är så poppis. Samma som med extremt tunna däck och liknande. Visst ser det kanske snyggare ut men det gör ju nästan allt sämre liksom.

Jag tyckte MB hade en ganska bra strategi för detta tidigare, vet inte hur det ser ut nu. Där de hade en basmodell och sen kunde man välja till "komfort" eller "sport", det hette väl typ Avantgarde och liknande, men det var ändå rätt tydligt.

Nästan lite gubbvarning där när man föredrar ballongdäck och hög markfrigång

Skrivet av snajk:

Båda de finns dessutom i Readly, medan Teknikens Värld vill ha lika mycket som hela readly kostar för att bara få tillgång till deras tidning digitalt.

Man får nog snegla på Arcy för att det ska vara värt läsa Teknikens Värld.

https://www.arcy.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Finns inga hybrider som kan ladda 11kW.

Mercedes har hybrider som laddar 24kw DC (CCS) och 7,2kw AC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Nästan lite gubbvarning där när man föredrar ballongdäck och hög markfrigång

Nja, det finns ju grader i helvetet liksom. Min bil har 19 tum på sommardäcken och 16 på vinterdäcken, de hade gärna fått vara 18 respektive 17 som en bra kompromiss, för bilen är något stötig på sommaren och hjulen ser lite "veka" ut nu.

Citat:

Man får nog snegla på Arcy för att det ska vara värt läsa Teknikens Värld.

https://www.arcy.se/

Ja det ser ju lite intressant ut, å andra sidan kostar readly ungefär samma och har väldigt många fler tidningar från hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Båda de finns dessutom i Readly, medan Teknikens Värld vill ha lika mycket som hela readly kostar för att bara få tillgång till deras tidning digitalt.

helt off topic egentligen men ändå inte. Jag gissar att man bara får tidningarna och inte access till dom digitala artiklarna om man använder Readly? Jag kan känna att man förlorar lite annars. Iaf AMS publicerar ju en hel del digital också innan tidningen kommer

Skrivet av snajk:

Jo, väljer man "sportchassi" så får man ju en sämre bil, jag förstår inte varför det är så poppis. Samma som med extremt tunna däck och liknande. Visst ser det kanske snyggare ut men det gör ju nästan allt sämre liksom.

Jag tyckte MB hade en ganska bra strategi för detta tidigare, vet inte hur det ser ut nu. Där de hade en basmodell och sen kunde man välja till "komfort" eller "sport", det hette väl typ Avantgarde och liknande, men det var ändå rätt tydligt.

För att göra det lite mer on topic: Smaken är som baken Att en sportig bil skulle vara sämre är nog mest utifrån din synvinkel.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

helt off topic egentligen men ändå inte. Jag gissar att man bara får tidningarna och inte access till dom digitala artiklarna om man använder Readly? Jag kan känna att man förlorar lite annars. Iaf AMS publicerar ju en hel del digital också innan tidningen kommer

Ja visst är det så, man får ju inte tillgång till innehåll exklusivt för de som prenumererar. Å andra sidan har man ju tillräckligt att läsa ändå. Det finns två brittiska motortidningar som släpps varje vecka som inte är sämre än AMS i mina ögon exempelvis. Men tyvärr är det ju begränsat i hur gamla tidningar man kan läsa, jag försökte hitta info om en gammal bil exempelvis men AMS fanns bara från år 2015 tror jag.

Citat:

För att göra det lite mer on topic: Smaken är som baken Att en sportig bil skulle vara sämre är nog mest utifrån din synvinkel.

Sportig är inte sämre, men sportchassi på en vanlig familjebil gör den inte sportigare, bara jobbigare. Och det syns inte ens från utsidan så jag förstår inte riktigt varför man väljer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, väljer man "sportchassi" så får man ju en sämre bil, jag förstår inte varför det är så poppis. Samma som med extremt tunna däck och liknande. Visst ser det kanske snyggare ut men det gör ju nästan allt sämre liksom.

Jag tyckte MB hade en ganska bra strategi för detta tidigare, vet inte hur det ser ut nu. Där de hade en basmodell och sen kunde man välja till "komfort" eller "sport", det hette väl typ Avantgarde och liknande, men det var ändå rätt tydligt.

Jag ser Teslorna som bilar med ett halvt sportchassi som enda alternativ, dvs är de inte de mest komfortabla jämfört med rena familjebilar men inte heller lika sportiga som bilar med sportchassi brukar vara. Nu för tiden hade jag gärna fått ett val och tagit ett mer komfortabelt alternativ men det var inte länge sedan jag ville ha det sportigaste som fanns att tillgå.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt efter lite och kommer nog beställa en EV6 i kommande dagarna. Kommer få den för 4600 kr/mån med metallisk färg.

Var inställd på Megane Electric men leasingpriset med liknande utrustning är t.o.m dyrare än EV6 och hamnar på 4800 kr/mån vilket är katastrof. Hade tagit den om den legat på 4000 kr/mån.

Hade tänkt vänta på nya E-Niro som jag tror kommer vara en riktigt fin bil och kommer nog hamna runt 4000 kr/mån om jag ska gissa.

Men tänker att EV6 är gjord på ren elbilsplattform med plant golv i baksätet och med alla andra fördelar som det kan ge som frunk också t.ex. Sen kan den ladda snabbt som fan vid 800 V laddare och har gillat designen enda sedan de presenterade den. Den har också laddkontakten på ett bra ställe jämfört med kommande E-Niro som har den på framsidan av bilen och där kommer det bli skitit.

Sen har vi ingen aning när E-Niro ens går att beställa än och vad leveranstiden kommer bli. Och priset är en gissning bara.

Beställer jag EV6 nu så är det 7 månaders leveranstid och kommer passa rätt fint o få den runt juli-augusti om de håller det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jag har tänkt efter lite och kommer nog beställa en EV6 i kommande dagarna. Kommer få den för 4600 kr/mån med metallisk färg.

Var inställd på Megane Electric men leasingpriset med liknande utrustning är t.o.m dyrare än EV6 och hamnar på 4800 kr/mån vilket är katastrof. Hade tagit den om den legat på 4000 kr/mån.

Hade tänkt vänta på nya E-Niro som jag tror kommer vara en riktigt fin bil och kommer nog hamna runt 4000 kr/mån om jag ska gissa.

Men tänker att EV6 är gjord på ren elbilsplattform med plant golv i baksätet och med alla andra fördelar som det kan ge som frunk också t.ex. Sen kan den ladda snabbt som fan vid 800 V laddare och har gillat designen enda sedan de presenterade den. Den har också laddkontakten på ett bra ställe jämfört med kommande E-Niro som har den på framsidan av bilen och där kommer det bli skitit.

Sen har vi ingen aning när E-Niro ens går att beställa än och vad leveranstiden kommer bli. Och priset är en gissning bara.

Beställer jag EV6 nu så är det 7 månaders leveranstid och kommer passa rätt fint o få den runt juli-augusti om de håller det.

Har du test-kört E-niro och EV6?

Jag är inne på E-niro just nu, men designen på EV6 tilltalar mig verkligen, frågan är bara om den är värd de där 1300 kr extra i månaden. Sen kommer ju 2nd gen av E-Niro som du säger, och den är grymt snygg, frågan är bara om man kommer behöva vänta 8-12 månader innan man får en sån, och om den kommer hamna på 4000 och upp(då är EV6 betydligt mer intressant).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sportig är inte sämre, men sportchassi på en vanlig familjebil gör den inte sportigare, bara jobbigare. Och det syns inte ens från utsidan så jag förstår inte riktigt varför man väljer det.

Om man har en bil med 345-450hk som gör 0-100km/t ner mot 3,7sek, vill man ha ett ganska styvt chassi. Allt annat är bara ren idioti. Det handlar inte om vad som syns på utsidan, utan vad som finns i.
Speciellt om det är en SUV...

Om du vill ha något som flyter ovanpå farthindren, köp en gammal Citroen.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Har du test-kört E-niro och EV6?

Jag är inne på E-niro just nu, men designen på EV6 tilltalar mig verkligen, frågan är bara om den är värd de där 1300 kr extra i månaden. Sen kommer ju 2nd gen av E-Niro som du säger, och den är grymt snygg, frågan är bara om man kommer behöva vänta 8-12 månader innan man får en sån, och om den kommer hamna på 4000 och upp(då är EV6 betydligt mer intressant).

1300 kr/mån mindre dvs du menar E-Niro nu kostar 3300 kr/mån? Var hittar du det? Och vilken utrustning är det då?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

1300 kr/mån mindre dvs du menar E-Niro nu kostar 3300 kr/mån? Var hittar du det? Och vilken utrustning är det då?

E-Niro Advance har väl kostat 3350 väldigt länge nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jag har tänkt efter lite och kommer nog beställa en EV6 i kommande dagarna. Kommer få den för 4600 kr/mån med metallisk färg.

Var inställd på Megane Electric men leasingpriset med liknande utrustning är t.o.m dyrare än EV6 och hamnar på 4800 kr/mån vilket är katastrof. Hade tagit den om den legat på 4000 kr/mån.

Hade tänkt vänta på nya E-Niro som jag tror kommer vara en riktigt fin bil och kommer nog hamna runt 4000 kr/mån om jag ska gissa.

Men tänker att EV6 är gjord på ren elbilsplattform med plant golv i baksätet och med alla andra fördelar som det kan ge som frunk också t.ex. Sen kan den ladda snabbt som fan vid 800 V laddare och har gillat designen enda sedan de presenterade den. Den har också laddkontakten på ett bra ställe jämfört med kommande E-Niro som har den på framsidan av bilen och där kommer det bli skitit.

Sen har vi ingen aning när E-Niro ens går att beställa än och vad leveranstiden kommer bli. Och priset är en gissning bara.

Beställer jag EV6 nu så är det 7 månaders leveranstid och kommer passa rätt fint o få den runt juli-augusti om de håller det.

Jag fick 11 månaders leveranstid på EV6 strax före jul, har de kapat tiden så mycket?
Hur många 800V laddare finns i Sverige, Ionitys 350kW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag fick 11 månaders leveranstid på EV6 strax före jul, har de kapat tiden så mycket?
Hur många 800V laddare finns i Sverige, Ionitys 350kW?

Även E.on har tror jag!

Klimatbonusen beräknas vara slut i juni om inte mer pengar skjuts till: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220117/a...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

E-Niro Advance har väl kostat 3350 väldigt länge nu?

Yes såg det nu.

Däremot behöver man gå upp till Advance Plus för att den ska bli jämförbart utrustad med EV6. Advance har bara halogenlampor och inte fram och bak sensorer för parkering osv.

Då är priset på E-Niro 3750 kr/mån.

Då tycket jag EV6 ändå är mer värd vid 4600 kr/mån med alla de egenskaperna den har.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Även E.on har tror jag!

Klimatbonusen beräknas vara slut i juni om inte mer pengar skjuts till: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220117/a...

Yes E.on på deras 300 kW laddare.

Samma på Cirle Ks 300 kW laddare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes såg det nu.

Däremot behöver man gå upp till Advance Plus för att den ska bli jämförbart utrustad med EV6. Advance har bara halogenlampor och inte fram och bak sensorer för parkering osv.

Då är priset på E-Niro 3750 kr/mån.

Då tycket jag EV6 ändå är mer värd vid 4600 kr/mån med alla de egenskaperna den har.

E-Niro snabbladdar ganska långsamt i jämförelse med de flesta moderna elbilar. EV6 kommer alltid ladda snabbare, även om man inte hittar just en 800V laddare.

Jag har kört både E-niro och EV6 men det var så länge sedan jag körde E-niro så jag vågar mig inte på några direkta jämförelser utöver att konstatera att EV6 är en bättre bil.

EV6 för 4600kr/mån är nog det bästa privatleasingerbjudandet på marknaden för elbilar just nu. Riktigt bra bil för de pengarna.

Faktum är att grundmodellen av EV6 har ett par fördelar mot GT-Line. Med GT-Line blir utrymmet under lastgolvet väldigt litet p.g.a. det häftigare ljudsystemet. Där under brukar i alla fall jag vilja ha laddkablarna. Dessutom blir frunken betydligt mindre med AWD versionerna. Givetvis är det mer utrustning i en GT-Line men jag tycker ändå grundutrustningen i basversionen av EV6 är bra i jämförelse med en del andra bilar.

Permalänk
Medlem

OK.

Totem Automobili vinner hela elbilsracet. Här, ta alla mina pengar.

https://www.totemautomobili.com/gt-electric/

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

E-Niro snabbladdar ganska långsamt i jämförelse med de flesta moderna elbilar. EV6 kommer alltid ladda snabbare, även om man inte hittar just en 800V laddare.

Jag har kört både E-niro och EV6 men det var så länge sedan jag körde E-niro så jag vågar mig inte på några direkta jämförelser utöver att konstatera att EV6 är en bättre bil.

EV6 för 4600kr/mån är nog det bästa privatleasingerbjudandet på marknaden för elbilar just nu. Riktigt bra bil för de pengarna.

Faktum är att grundmodellen av EV6 har ett par fördelar mot GT-Line. Med GT-Line blir utrymmet under lastgolvet väldigt litet p.g.a. det häftigare ljudsystemet. Där under brukar i alla fall jag vilja ha laddkablarna. Dessutom blir frunken betydligt mindre med AWD versionerna. Givetvis är det mer utrustning i en GT-Line men jag tycker ändå grundutrustningen i basversionen av EV6 är bra i jämförelse med en del andra bilar.

Yes håller med i allt du säger.

Känns fint att basversionen är så pass bra utrustad så man kan ta den rakt av bara.

Precis samma med Škoda Enyaq iv80 som är också väl utrustad i basversionen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

OK.

Totem Automobili vinner hela elbilsracet. Här, ta alla mina pengar.

https://youtu.be/vmHd1A6eOXk

https://www.totemautomobili.com/gt-electric/

Ja jösses!
Nästa ålderskris ska jag ha en 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Mercedes har hybrider som laddar 24kw DC (CCS) och 7,2kw AC.

7.2 kw onboard är mindre än 11 kW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Råkade klicka på några knappar nyss och vips kommer det dyka upp en standardutrustad Polestar 2 om några veckor! Inga tillval mer än färgen. Min spåkula säger att bilen kommer ha ett rätt bra andrahandsvärde när jag tröttnar, därför köpte jag en nu istället för att leasa.

Har Volvo löst problemen med räckvidden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Har Volvo löst problemen med räckvidden?

Icke dessvärre. Tror de är de minst effektiva på marknaden i deras segment.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ni som åker nuvarande modell av E-niro, hur upplever ni den på motorväg, är den relativt tyst och vad har ni isf för referens?

Har 2021 och kan egentligen bara jämföra med vår tidigare 20 år gamla S70. Tycker inte det är så stor skillnad på vägbuller när man kör fortare 90km/h. Under det är det dock tystare. Särskilt när man smyger runt 50 snåret när rymdskeppsljudet från högtalaren inte går igång. 😛

Men är ändå nöjd med bilen överlag, tycker man får vad man betalar för.

Pros:
Löjlig snabb acceleration, bekväm och skön att köra.
Bra features, ställbara säten på profil, rattvärme, backkamera, osv.
Billig
Bra säkerhet
Hyfsad räckvidd.

Cons
Laddluckan fastnar.
Litet lastutrymme.
Plottrig inredning med blankplast, för mycket knappar.
Infotainment system är som en laggig Samsung mobil från 2010, kryper i kroppen när jag använder det.
Appen är rätt dålig, kasst UI, kraschar, ingen kontakt med bilen.
Låter som ett rymdskepp under 40 och backar man låter det som en lastbil, nästan pinsamt. Mycket varningar och ljud titt som tätt. För mycket begärt att man kunde fått möjligheten att stänga av en del av dem?
Ingen inbyggd rengöring på backkameran så i vintertid får man torka av den varje dag.

Nu leasar vi så det kvittar men har hört att rostskyddet är sådär. Hade jag köpt den hade jag nog kostat på en behandling eller två.

Permalänk
Medlem

Du säger löjligt snabb acceleration på den men den tar 0-100 på 7 sekunder ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Du säger löjligt snabb acceleration på den men den tar 0-100 på 7 sekunder ?

Som sagt, jämfört med en 20 år gammal manuell 125hk bil så ja, då känns det rätt kvickt må jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Har Volvo löst problemen med räckvidden?

Skrivet av Dizzö:

Icke dessvärre. Tror de är de minst effektiva på marknaden i deras segment.

44 mil WLTP, 30 mil motorväg i verkligheten. Ungefär samma räckvidd som en Ioniq 5 LR AWD på motorvägen enligt Kris Rifa. Jag kommer ifrån en Tesla Model 3 LR AWD -19 som kommer ca 35 mil under liknande förhållanden. Inte så tokigt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Du säger löjligt snabb acceleration på den men den tar 0-100 på 7 sekunder ?

INSTANT TORQUE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har ju bara 60hk elmotor i Optiman men den skuttar på bra från rödljusen så en niro med lite fler hästar är nog bra pigg och 7 sekunder är väl ändå rätt snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

INSTANT TORQUE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har ju bara 60hk elmotor i Optiman men den skuttar på bra från rödljusen så en niro med lite fler hästar är nog bra pigg och 7 sekunder är väl ändå rätt snabbt

Beror som sagt på vad man jämför med och vad man är van vid.

Vissa av oss andra tycker det är sakta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

44 mil WLTP, 30 mil motorväg i verkligheten. Ungefär samma räckvidd som en Ioniq 5 LR AWD på motorvägen enligt Kris Rifa. Jag kommer ifrån en Tesla Model 3 LR AWD -19 som kommer ca 35 mil under liknande förhållanden. Inte så tokigt ändå.

Om jag förstod det rätt så är det vintertid problemet med Volvon är påtagligt, då klarar den knappt hälften av angiven räckvidd. I Norge gick det så långt att Volvo blev tvungna att kompensera ägarna med runt 70-80k.