Köpråd till 21 år gammal receiver 5.1 Technics SA-AX530

Permalänk

Köpråd till 21 år gammal receiver 5.1 Technics SA-AX530

Såhär ser den ut: https://www.hifiengine.com/manual_library/technics/sa-ax530.s... - där finns manual oxå.

Den har 5.1
Den har inte HDMI in

Jag har 2 st passiva Scandyna Minipod
Jag har en Klipsch aktiv baslåda
Ska se om jag hittar min gamla center men jag tror den är kass

Behöver en center och två bakhögtalare och framförallt råd om PROJEKTOR. Som jag kan koppla receivern så jag får ihop ett bra system?

Budgeten är budget. Säg kring en 8-10k.

TACKSAM FÖR HJÄLPEN!

Permalänk
Medlem

Har du en projektor redan idag, eller ska du köpa det också inom budgeten på 8-10k?

Kan du tänka dig att köpa begagnat?

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Har du en projektor redan idag, eller ska du köpa det också inom budgeten på 8-10k?

Kan du tänka dig att köpa begagnat?

Har ingen projektor idag. Kan köpa beggat men kan köpa via företaget så det känns mer värt
Har även funderat om 3.1 kan funka? Då behöver jag bara en center

Permalänk

Du behöver ju inte koppla bilden via receivern om du inte vill. Är det ett alternativ?

Vad har du för ljudutgångar på din mediakälla? Jag gissar att den inte har inbyggd dekoder för tex DD och har 6 diskreta ljudutgångar?

Receivern verkar inte digitala ljudingångar. Det begränsar möjligheterna en del. Om den har stöd för Dolby ProLogic (det ser ut som det på bilden) så kan du får ut lite surroundljud via vanlig stereoöverföring (RCA), antingen som 3.1 (som du är inne på) eller 5.1. Nu snackar vi 90-tal

Länken till manualen funkar inte.

Permalänk
Skrivet av Bosendorfer:

Du behöver ju inte koppla bilden via receivern om du inte vill. Är det ett alternativ?

Vad har du för ljudutgångar på din mediakälla? Jag gissar att den inte har inbyggd dekoder för tex DD och har 6 diskreta ljudutgångar?

Receivern verkar inte digitala ljudingångar. Det begränsar möjligheterna en del. Om den har stöd för Dolby ProLogic (det ser ut som det på bilden) så kan du får ut lite surroundljud via vanlig stereoöverföring (RCA), antingen som 3.1 (som du är inne på) eller 5.1. Nu snackar vi 90-tal

Länken till manualen funkar inte.

90-talet ja! Känns lite kul att kunna använda de grejerna jag har hemma. Får se om det blir en hit eller inte i källaren, då går det ju att byta och bygga ut.
Skickade upp en bild på baksidan nu.
Vet inte vad diskreta ljudutgångar är. Men ja, den är old school och eftersom jag vill se på film via min APTV så kanske man inte får ut så mycket av den här, i dynamik och så. Men det kanske fyller rummet men ljud från alla håll, och bas från lådan, åtminstone.

Permalänk

Proson

Får PROSON, en center och 2 surroundhögtalare, för nån hundring av en vän så funderar på att peta in dem och lägga få över lite mer till projektorn.

Permalänk
Rekordmedlem

Det svåraste är nog att idag få tag i en BD eller DVD spelare med inbyggd dekoder för de är inte särskilt vanliga längre. Om du inte får tag i det så skippa att använda den där receivern som något annat än ett multikanalslutsteg. Det kan ev gå att hitta nån kinadekoder som inte är så dyr men en liten receiver utan stöd för DD/DTS är inte nått man bör ha som centrum i ett surroundsystem som är tänkt att användas "normalt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det svåraste är nog att idag få tag i en BD eller DVD spelare med inbyggd dekoder för de är inte särskilt vanliga längre. Om du inte får tag i det så skippa att använda den där receivern som något annat än ett multikanalslutsteg. Det kan ev gå att hitta nån kinadekoder som inte är så dyr men en liten receiver utan stöd för DD/DTS är inte nått man bör ha som centrum i ett surroundsystem som är tänkt att användas "normalt"

Bra sammanfattning. Tack. Då behöver jag tips på en billig receiver och en kompatibel projektor.
Får jag ihop det för 10k?
Högtalarna har jag ink en aktiv baslåda.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av filmarbetarn:

Bra sammanfattning. Tack. Då behöver jag tips på en billig receiver och en kompatibel projektor.
Får jag ihop det för 10k?
Högtalarna har jag ink en aktiv baslåda.

Du kan få tag på andra mer funktionsrika hembioreceivrar begagnat under/runt 1000kr
Håll koll på lokalannonser på https://hifitorget.se så dyker det upp nått som bara saknar hdmi men har digitalingångar så de går att använda så länge man inte ska ha Atmos.
Det mesta dyker upp där om du letar, även projektorer men kolla då lampskick och kostnaden för lampbyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag ger upp på den här gamla pjäsen. Den passar inte behovet. Funderar på den här

https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/forstarkare-recei...

Och en ny projektor. Är detta bra projektor? https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/dlp/331110...

Svårt med projektorn!!!!

Ljud:
Mina miniPods som frontar
Ny Argon center
Min klipsch 10” baslåda och två klipsch satelliter bak.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av filmarbetarn:

Jag ger upp på den här gamla pjäsen. Den passar inte behovet. Funderar på den här

https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/forstarkare-recei...

Och en ny projektor. Är detta bra projektor? https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/dlp/331110...

Svårt med projektorn!!!!

Ljud:
Mina miniPods som frontar
Ny Argon center
Min klipsch 10” baslåda och två klipsch satelliter bak.

känner inte till modellerna men det är en instegsreceiver så den har inte så mycket anslutningar och bara du vet om de räcker.
Projektorn verkar ha bra lamptid men jag fattar inte vad den har för upplösning men det viktiga är hur bilden är och det får man läsa i tester, det är i vart fall en en panel DPL och en del har svårt med den typen av teknik pga regnbågseffekten, det får du också kolla om du själv påverkas av pm du inte redan vet hur du reagerar på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för material som du har tänkt att spela upp? Länken pekar på en 4K-projektor. Kanske hade det varit värt att hitta en Full HD istället för att kunna fördela lite mer pengar till ljud-delen av bioupplevelsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filmarbetarn:

Jag ger upp på den här gamla pjäsen. Den passar inte behovet. Funderar på den här

https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/forstarkare-recei...

Och en ny projektor. Är detta bra projektor? https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/dlp/331110...

Svårt med projektorn!!!!

Ljud:
Mina miniPods som frontar
Ny Argon center
Min klipsch 10” baslåda och två klipsch satelliter bak.

Kan inte tipsa om så mycket, men har köpt på Elgiganten två gånger när de har Sony-förstärkare på riktigt bra rea. Har för mig nästan 50%.
Så kolla nu på Black Friday. Nu var det längesedan jag köpte min STR-DN860 men tror inte jag gav över 3000:- (hittade inte kvittot)
Kolla även prisjakt efter hemmabio-högtalar-paket för en klumpsumma. och lägg bevakning på vad du är intresserad av innan BF.

Med den budgeten skulle jag köpa en sak i taget och spara ihop till nästa ett tag igen.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Okej okej. Många bra resonemang.

Men om vi struntar lite i budgeten och försöker hitta det som är bra. Har ni något tips?

Det jag har idag och vill börja med är.
Apple TV HD
2 st SCANDYNA MINIPODS
Aktiv Klipsch 10” SUB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av filmarbetarn:

Okej okej. Många bra resonemang.

Men om vi struntar lite i budgeten och försöker hitta det som är bra. Har ni något tips?

Det jag har idag och vill börja med är.
Apple TV HD
2 st SCANDYNA MINIPODS
Aktiv Klipsch 10” SUB

Du har väldigt små högtalare så det verkar inte som du ska bygga nått större hembiosystem och då räcker en instegsreceiver bra förutsatt att den har de anslutninongar du behöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan jag stoppa miniPods som bakhögtalare? Och fetare fram till.

Får ju lite blodad tand nu... funderar på Yamaha RX-v4A samt Celestion F30 golvhögtalare som frontar.

Och kan någon förklara ” RX-V4A klarar att skala upp 1080p material till 4K ” detta för mig???

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av filmarbetarn:

Kan jag stoppa miniPods som bakhögtalare? Och fetare fram till.

Får ju lite blodad tand nu... funderar på Yamaha RX-v4A samt Celestion F30 golvhögtalare som frontar.

Och kan någon förklara ” RX-V4A klarar att skala upp 1080p material till 4K ” detta för mig???

Ja du kan använda minipodarna bak.
Uppskalning är att när du matar in 1080p så ger receivern ut 4k varje inmatad pixel blir till 4 på utgången.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Låter som magi i en filmarbetares öron

Men tack! Ska köpa mig ett par dynaVoice Magic F-6 EX att börja med och sätta poddarna (4”) bak.

Permalänk

Hej igen!

Nu har jag kastat runt litegrann och det blev Dynaudio 5.1 i källarn med en begagnad projektor som spelar bra. KEF LSX på övervåningen med matchad SUB + The Frame. Tack för alla råd!!

Sen har jag hittat en magisk DAC - M2tech Young DSD MKII - men jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till. Just nu är den i min redigeringen men där sitter jag inte så ofta. Den kostar 12k ny men jag får den för 5. Men den låter så bra att jag inte vill lämna tillbaka den. Helt sjukt bra.

Funderar på om det går att köra den med den här gamla hemmabioförstärkaren??? Alltså min gamla Technics SA-AX530 genom CD-ingången?? Till mina sjukt feta Coral SA 7 (12tum) högtalare från sent 80-tal.

Men då blir det Chromecast Audio -optisk- m2tech Young MK2 MEGA bäst DAC -XLR+RCA- IN i CD på gammal technics hemmabioförstärkare - Coral SA 7.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av filmarbetarn:

Hej igen!

Nu har jag kastat runt litegrann och det blev Dynaudio 5.1 i källarn med en begagnad projektor som spelar bra. KEF LSX på övervåningen med matchad SUB + The Frame. Tack för alla råd!!

Sen har jag hittat en magisk DAC - M2tech Young DSD MKII - men jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till. Just nu är den i min redigeringen men där sitter jag inte så ofta. Den kostar 12k ny men jag får den för 5. Men den låter så bra att jag inte vill lämna tillbaka den. Helt sjukt bra.

Funderar på om det går att köra den med den här gamla hemmabioförstärkaren??? Alltså min gamla Technics SA-AX530 genom CD-ingången?? Till mina sjukt feta Coral SA 7 (12tum) högtalare från sent 80-tal.

Men då blir det Chromecast Audio -optisk- m2tech Young MK2 MEGA bäst DAC -XLR+RCA- IN i CD på gammal technics hemmabioförstärkare - Coral SA 7.

Det är inga problem att koppla in en dac på någon äldre apparat, det är oftast svårare att koppla på saker på modernare saker som folk kallar hifi fastän det är allt i ett burkar utan både ljudkvalitet och anslutningar. Elektrisk är alla ingångar utom phono de samma och det är bara namnet på ingången som skiljer så låt bara bli skivspelaringången så går det bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.