Internet dör på datorn efter att ha laddat ned ~100GB

Permalänk
Medlem

Internet dör på datorn efter att ha laddat ned ~100GB

Jag har ett lite "halvjobbigt" problem.
Efter att jag har laddat ned ~100GB i stöten så tvärdör internet på min dator.
Nätverkskortet visar sig fortfarande vara uppkopplat mot nätverket men visar "No internet". Det är inte något problem med hemmanätverket eller något från min ISP, då uppkopplingen fortfarande fungerar på resterande datorer.

Det hela började när jag bytte moderkort till ett Gigabyte X570s Aorus Pro AX som Inet sålde på kampanj (Detta moderkort)
Det kom med det ökanda I225-V nätverkskortet.

https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/pm8vge/psa_no_intel_i2...
https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/kppyoi/psa_asus_mother...
https://www.reddit.com/r/intel/comments/i9t4oe/did_they_fix_t...

Även fast Intel har "åtgärdat" problemen så lyckades Gigabyte smacka på Rev 1 (Den med mest problem) på moderkortet.
Även fast jag inaktiverat nätverkskortet och till och med avinstallerat det från device manager så åker jag på exakt samma problem med andra nätverkskort.
Jag får samma problem när jag kopplar in ett https://www.inet.se/produkt/5406538/asus-xg-c100c-10-gbps

Efter att jag laddat ned mellan 50-150GB, oftast runt 100-sträcket så dör internet.
Det fungerar inte via WiFi, inte ens om jag delar ut internet via telefonen genom kabel.
Då är det reboot eller inaktivera/aktivera NICen på nytt (Fungerar när jag inaktiverar 10 Gbit/s-kortet och återaktiverar det)

Då till mina frågor.

1. Hur kan ett "trasigt" nätverkskort på moderkortet fortfarande påverka min internetuppkoppling?
2. Finns det någon där ute med ett X570S Aorus Pro AX som fått något annat än Rev 1 på sitt Intel I225-V?
3. Finns det någon lösning till detta problem eller är RMA enda vägen att gå?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

1. Hur kan ett "trasigt" nätverkskort på moderkortet fortfarande påverka min internetuppkoppling?

Känner mig spontant skeptisk till att så är fallet när problemet uppträder även när du använder helt andra nätverkskort, känns för mig snarare som ett tecken på att man bör ifrågasätta sina antaganden och vidga perspektivet.

Problemet du upplever kanske är helt orelaterat till det integrerade nätverkskortet från första början; dvs, detta kort kanske också funkar om man väl hittar vad det nu är som spökar.

Några tankar:
* Testa att boota ett annat OS (kan vara Windows, Linux eller vad du nu föredrar) för att försöka utesluta att något är knas med drivrutiner/mjukvara.
* Testa att stänga av det integrerade nätverkskortet i UEFI Setup (om det går) så det inte "finns" alls.
* Vad sitter i andra änden av sladden? Hur ser det ut där när det slutat funka? Funkar det om du kopplar sladden till någon annan switch istället?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Känner mig spontant skeptisk till att så är fallet när problemet uppträder även när du använder helt andra nätverkskort, känns för mig snarare som ett tecken på att man bör ifrågasätta sina antaganden och vidga perspektivet.

Problemet du upplever kanske är helt orelaterat till det integrerade nätverkskortet från första början; dvs, detta kort kanske också funkar om man väl hittar vad det nu är som spökar.

Några tankar:
* Testa att boota ett annat OS (kan vara Windows, Linux eller vad du nu föredrar) för att försöka utesluta att något är knas med drivrutiner/mjukvara.
* Testa att stänga av det integrerade nätverkskortet i UEFI Setup (om det går) så det inte "finns" alls.
* Vad sitter i andra änden av sladden? Hur ser det ut där när det slutat funka? Funkar det om du kopplar sladden till någon annan switch istället?

1. Inte testat Linux, men blir samma under Win 10 och Win 11.
2. Det är helt avstängt
3. En Edgerouter PoE. Alla andra enheter som är anslutna till den har fortfarande åtkomst till internet. Om jag kopplar ur kabeln/in i samma router, eller en annan switch så gör den en ny förfrågan efter IP och men jag sitter fortfarande utan internetåtkomst.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/febe2i/asus_...
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?124785-XG-C100C-ran...

Ser ut som jag jag fått två kort som har exakt samma problem.
Jösses.

Då undrar jag om någon kan rekommendera ett tokstabilt nätverkskort?

Tack på förhand

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/febe2i/asus_...
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?124785-XG-C100C-ran...

Ser ut som jag jag fått två kort som har exakt samma problem.
Jösses.

Då undrar jag om någon kan rekommendera ett tokstabilt nätverkskort?

Tack på förhand

I reddit-tråden säger han att de flesta problemen avhjälptes med en Firmware-uppdatering, kanske värt att prova det innan du köper nytt?

Permalänk
Medlem

Jag har x570s aero G och har laddat ner över 1tb konstant under en natt, utan problem. Exakt samma chip där, så jag hade reklamerat den.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Jag har x570s aero G och har laddat ner över 1tb konstant under en natt, utan problem. Exakt samma chip där, så jag hade reklamerat den.

En fråga, har du laddat ner senaste bios samt amd chipset driver?

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

I reddit-tråden säger han att de flesta problemen avhjälptes med en Firmware-uppdatering, kanske värt att prova det innan du köper nytt?

Jag uppdaterade firmware, till och med till en nyare obskyr FW jag hittade utanför officiela kanalerna. Samma problem.

Skrivet av danskung:

Jag har x570s aero G och har laddat ner över 1tb konstant under en natt, utan problem. Exakt samma chip där, så jag hade reklamerat den.

Skulle du kunna kika om du har Rev 1/2/3 på ditt Intel NIC? Går att se under Device manager, nätverkskortet >details > Device ID.
Jag har REV 01 på Aorus AX. Jag har dock en dator med ett X570s Aero G. Skall testa dra ned några stora filer på den och se om jag åker på samma bekymmer.

Edit: Verkar fungera bra på Aero Gn som också har REV 01

Skrivet av danskung:

En fråga, har du laddat ner senaste bios samt amd chipset driver?

Yes

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag uppdaterade firmware, till och med till en nyare obskyr FW jag hittade utanför officiela kanalerna. Samma problem.

Skulle du kunna kika om du har Rev 1/2/3 på ditt Intel NIC? Går att se under Device manager, nätverkskortet >details > Device ID.
Jag har REV 01 på Aorus AX. Jag har dock en dator med ett X570s Aero G. Skall testa dra ned några stora filer på den och se om jag åker på samma bekymmer.

Edit: Verkar fungera bra på Aero Gn som också har REV 01

Yes

Jag är inte hemma nu, men köpte också på SweClockers exclusiva rean. Tror helt ärligt den bör reklameras ifall det fungerar på din Aero också.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Testa att inaktivera ipv6 på nätverksadaptern i Windows.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold