Microsoft köper Activison Blizzard för närmare 70 miljarder dollar

Permalänk
Medlem

Med tanke på Halo så skulle jag säga msft är de enda som levererar idag.
Activision har blivit rena skräpföretaget. Hoppas på en räddning för wow.

Permalänk
Lego Master

Alltså lite hype på detta. WoW i Game Pass, yespls.
Good guy MS. Huh.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Även om det säkert kan bli bra på en del sätt.. Ganska äckligt ur konkurrenssynpunkt.
Bolag över en viss marknadsandel borde inte ska få köpa fler bolag inom samma område.
Är bolaget dessutom värderat säg top 100 på listan över världens högst värderade bolag så borde de inte få köpa andra bolag alls, eller ens andelar i andra bolag.

Säg om man har 15% eller mer av ett affärsområde så får man inte handla bolag inom den sektorn.
"Ja men då skulle ju ett bolag kunna blå blåst om de har 16% av marknaden och två 14% bolag går ihop!"
Mm, ändå ganska många ljusår bättre än systemet vi har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Bobby K fortsätter som CEO...

Skrivet av Pamudas:

Bobby Kotick will continue to serve as CEO of Activision Blizzard, and he and his team will maintain their focus on driving efforts to further strengthen the company’s culture and accelerate business growth. Once the deal closes, the Activision Blizzard business will report to Phil Spencer, CEO, Microsoft Gaming. - Microsoft News

Aja, kanske kan Microsoft styra upp det lite i alla fall?

Skrivet av upaflsh:

Umm får se hur det går med den här detaljen
"Bobby Kotick will continue to serve as CEO of Activision Blizzard"

Han har bitit sig fast tillräckligt länge,kanske läge för en exit nu där han kan "avgå utan att förlora hedern" typ.

Skrivet av mistahh:

Komigen bort med Kotick!

Skrivet av Blub:

Man slänger inte ut en kassako oavsett vad han gjort tyvärr. Hans facit ser ganska bra ut om man tittar på börsgrafen

Dold text

Gissar att det är lättare sagt än gjort att göra sig av med Kotick, oavsett vad Microsoft vill eller inte. Alla higherups som är runt honom försvarar honom antagligen väldigt mycket. Det är ju därifrån deras pengar kommer.

Permalänk

Kan de äntligen nu lägga ner Diablo 4 och göra ett bra Diablo spel för en gångs skull? Se bara Diablo 2 Remastered så förstår man hur ett bra Diablospel är.

Och gör om Warcraft 3 Reforged så det får de uppdateringarna det förstjänade plus modsupport.

Och sparka Kotick och styrelsen!

Permalänk
Medlem

Ännu ett steg mot "Big Gaming".

Permalänk
Medlem

Haha som om det inte kunde bli värre för Blizzard, big yikes!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Synd att de inte fick några bra spel på köpet.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Det var mig ingen liten summa det, bara 623 500 miljoner svenska kronor!

Synd bara att Bobby Kotick verkar sitta kvar. Förhoppningsvis får han gå/sluta när alla deals gått igenom, men han hänger väl inte läpp för det och säljer av sina ~fyra miljoner shares av ATVI. Blir ju bara en sisådär $375 miljoner, plus nån liten fallskärm på det säkert.

Hoppas Microsoft kan steppa upp nu och göra saker och ting bättre för alla anställda.

Also MS just nu:

https://i.ibb.co/pZCNBV3/microsoft.gif

Stal du min giphy rakt av =)?

Edit: ja, det där är min uppladdning, identisk länk!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Pamudas:

Bobby Kotick will continue to serve as CEO of Activision Blizzard, and he and his team will maintain their focus on driving efforts to further strengthen the company’s culture and accelerate business growth. Once the deal closes, the Activision Blizzard business will report to Phil Spencer, CEO, Microsoft Gaming. - Microsoft News

Aja, kanske kan Microsoft styra upp det lite i alla fall?

Får hoppas att han försvinner därifrån ganska snart.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Färre sexuella trakasserier, fler spel på gamepass.
Win Win

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

haha bra fråga... är ju ganska härlig kassako att ta över. En spelarbas som betalar för prenumeration för 1 spel och det har varit så i 18 år, (alltså ganska etablerat att det är OK att betala för). Modigt om man släpper det för gamepass som typ kostar mindre per månad och du får alla deras titlar.

Haha, kostar mindre idag ja - vi får väl se längre fram! Tänker mig att många låter ett abonnemang ticka (lite som netflix) trots att de inte nödvändigtvis spelar så mycket när det finns många titlar. Till skillnad från wow, där (i vart fall jag själv) man säger upp abonnemanget när man inte lirar. Blir hur som helst intressant att se hur det utvecklar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Hehe om man ändå ägt lite aktier, 90 usb i premarketen redan av alla hajar

Jag gjorde det, aktier inköpta för 65USD. Tack Microsoft

När det gäller affären i övrigt har jag blandade känslor. Känns som Activision behöver all hjälp dom kan få just nu, kanske kan Microsoft hjälp till med att styra upp.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Dagens chock!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Stal du min giphy rakt av =)?

Edit: ja, det där är min uppladdning, identisk länk!

Stal? Förlåt, visste inte det var du som spelade in den videon. Jag ändrar! /s

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Stal? Förlåt, visste inte det var du som spelade in den videon. Jag ändrar! /s

Nej självklart inte så, men tyckte det var underligt att du använde exakt samma länk som den jag laddade upp.
Du hade kunnat ladda upp developers, developer, developers istället, med Balmer. Den är svettigt bra.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Får hoppas att han försvinner därifrån ganska snart.

Well, han har ju tydligen själv sagt att han kommer avgå om det inte "löser sig snart" - men frågan är väl bara om det är Blizzard "snart" (tm) eller vad "snart" nu betyder
https://www.gamereactor.se/nyheter/1010373/Activisions+VD+Bob... (november, 2021)

Det komiska i det här lär väl ändå vara att Xbox gick ut med att de kommer omvärdera sitt samarbete med Activision Blizzard i framtiden... Så de köpte dem istället?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Färre sexuella trakasserier, fler spel på gamepass.
Win Win

Beror på vad man spela på. MS försöka väl plocka bort ännu mer spel ifrån att ens släppas på PS5 genom att köpa upp 3rd party marknaden.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Bobby blir rikare! Världen är i balans igen.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Inaktiv

Microsoft har ju faktiskt levererat de senaste åren enligt mig. Till skillnad från activision/blizzard så man kan ju hoppas på att det leder till något bra.

Permalänk
Medlem

Nu kanske Blizzard får tillåtelse att göra bra spel igen.

Kotick är rökt.

Game pass blir löjligt bra.

Goda nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

10 gånger mer än Bethesta

Ja dom är aningen större än bethesta om man säger så =p är väll inte direkt konstigt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Färre sexuella trakasserier, fler spel på gamepass.
Win Win

At the same time:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.761476/tredje-part-ska-granska-microsofts-trakasserihantering

Hoppas dock att det blir bättre för Activision-Blizzard. Om inte annat så äger snart Microsoft IPn som i sin tur kan göra att andra studios kan få fortsätta i dessa fantastiska miljöer

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Detta kom väldigt oväntat måste jag säga, damn. Ser inget dåligt med det, men det kom väldigt oväntat bara

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av 1Z3C0LD:

At the same time:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.761476/tredje-part-ska-granska-microsofts-trakasserihantering

Hoppas dock att det blir bättre för Activision-Blizzard. Om inte annat så äger snart Microsoft IPn som i sin tur kan göra att andra studios kan få fortsätta i dessa fantastiska miljöer

Ajdå

men en sak iaf:
jag känner ganska många som jobbar på MS eller MS-ägda bolag
och en handfull som jobbar inom acti/blizzard

allmänt verkar företagskulturen typ 1000% trevligare på MS

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MuLLvaD3n:

haha bra fråga... är ju ganska härlig kassako att ta över. En spelarbas som betalar för prenumeration för 1 spel och det har varit så i 18 år, (alltså ganska etablerat att det är OK att betala för). Modigt om man släpper det för gamepass som typ kostar mindre per månad och du får alla deras titlar.

Tvinga alla som betalar för WoW att köpa Game Pass Ultimate? 25kr mer i månaden, men för resterande som GP erbjuder.

Eller bibehåll båda prenumerationstjänsterna som alternativ, tror dock de flesta skulle övergå till GP just p.g.a. vad den extra kaffekostnaden skulle ha för mervärde

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Inte en chans att Kotick sitter kvar länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Microsoft köper AB vid dippen. Riktiga affärsmän de där.
Tror detta kan bli bra på många sätt.

När dem ändå är på det spåret ser inte CD projekt red så dåligt ut.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Syftet med köpet är att överleva.
Du måste satsa för att överleva.

Är du investerare förstår du

Om 5 år går dom troligtvis med vinst från köpet.

Netflix, HBO, Disney, Amazon prime slås i sin ringhörna genom att köpa upp studios efter studios.
Samma sak.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ajdå

men en sak iaf:
jag känner ganska många som jobbar på MS eller MS-ägda bolag
och en handfull som jobbar inom acti/blizzard

allmänt verkar företagskulturen typ 1000% trevligare på MS

Instämmer. Även om det kanske inte är guld och gröna skogar, så pratar vi miltals bättre hos Microsoft än de nyheter som dyker upp kring ActiBlizz.
Känner folk hos Microsoft, dessvärre inte hos ActiBlizz så där blir mina referenser nyheterna som publicerats

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090