Sonys spelstudior bakom initiativet att satsa på PC-spel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jegendal:

Önskan i framtiden hade ju varit att kunna länka sitt Steam & Epic konto med sitt Sony konto för achievements och progress i spel

Det gick faktiskt att länka Steam- och PSN-konto i Portal 2 på PS3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Nu är det skillnad mellan konsol kontra PC, konsolgenerationer går i graven, PC generationer fungerar inte riktigt lila svart & vitt.

Vilket är kan vara väldigt problematiskt ur utvecklings perspektiv.
När det krävs hårdvara för att en stor utveckling ska ske så är det ju väldigt svårt att motivera marknaden att lägga pengar på något som inte används just nu, i värsta fall så kanske aldrig en viss teknik används heller och då har man ju kastat pengar i sjön på feature som kan bli möjlig i framtiden.

Så pushande mjukvara behövs alltså.

Skrivet av Thor:

Skillnaden är att det som nämnt påverkar även PC (mer utsuddade linjer på exklusivitet) och ett sådant tag att utveckla spel med stöd för funktionen som alltså kräver specifik hårdvara eliminerar en enorm mängd presumtiva kunder som inte har senaste generationen GPU, till fördel för en minoritet av kunder som har förmågan. Det är inte svårt att följa logiken att man vill vänta lite med att pusha tekniken (läs implementera den i redan påbörjade spelutvecklingar).

Som jag var inne på innan så gör det större tekniska framsteg omöjliga då, en mjuk övergång till tillexempel Direct storage är ju väldigt svårt att genomföra, det skulle krävas massor med extra resurser för spelutvecklare eftersom att de i stort sätt skulle få bygga teknisk grund för 2 spel.
Sen så vill väl som sagt ingen betala för till exempel direct storage ifall tekniken inte används, en normal användare idag kan skippa båda snabb lagring och grafikkort som stödjer tekniken vilket gör så att spelarbasen för tekniken fortsätter att vara låg, så det blir alltså svårt att motivera övergång för utvecklare lång tid framöver.

Skrivet av Thor:

Sony kan pusha exklusiva titlar som gjorts i alla tider som nyttjar funktionen.

Nej, inte ifall det ska vara kompatibelt med PC också, då krävs brett stöd för Direct storage eller liknande teknik.
Det är stor skillnad emellan hur speldesignen kan se ut.

Skrivet av Thor:

Du kanske ska försöka diskutera på en lite högre nivå ifall du vill få ut något av den.

Var lite trött och stressad igår, ursäkta om jag var lite utagerande.
Blir bara frustrerad av att se potentialet av vad kommas skall, men att det skjuts på framtiden hela tiden.
Jag är nöjd med min PS5 ändå, men vilka fantastiska möjligheter den nya tekniken så småningom kommer ge möjlighet till.
I överskådlig framtid så handlar det tyvärr bara om grafiska förbättringar vilket inte alls är lika intressant, eftersom att det går lätt att skala emellan hårdvara.
Sen att det är väldigt få Series X/S och PS5 spel ens annonserade är ju inte ett gott tecken när det kommer till detta, att PS spel börjar släppas på PC kan ju också vara en anledning till att hålla låga grundkrav vilket gynnar cross-gen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SCORPIUS:

Horizon Zero Dawn är så jäkla bra. Längtar till nästa del.
Spelar just nu God of War och det är riktigt jäkla bra. Det har ett stort fel från utvecklarna, det går inte att välja helskärm. Vilket är helt galet på pc.

Stör mig också enormt på att det inte finns ett exclusive fullscreen-läge. Riktigt bra PC-port i övrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Stör mig också enormt på att det inte finns ett exclusive fullscreen-läge. Riktigt bra PC-port i övrigt!

Ja det är enerverande som attan. Helt galet att dom valde bort det.
Ser du en lösning, fix eller whatnot så säg gärna till tack.

Spelet väldigt underhållande. Har inte gjort något annat än att spela det i två dagar nu

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Riktigt roligt att se att God of War toppar Steams försäljningslista. Kanske vi får se ännu mer PC spel om det fortsätter så här.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Det gick faktiskt att länka Steam- och PSN-konto i Portal 2 på PS3.

Ååh gjorde det? Det hade jag inte en aning om. Hoppet finns än..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jegendal:

Ååh gjorde det? Det hade jag inte en aning om. Hoppet finns än..

Ja, nu är det bara att invänta Valves nästa släpp på Playstation. 🧒🏻🧔🏻👴🏻💀

Permalänk

Curly Balrog?