Snabbkoll: Vilken paneltyp har din TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av juppen:

Panasonic G30 plasma.

Haha shit, den hade jag ju. Riktigt bra TV. Var tyvärr tvungen till att sälja av den när jag behövde flytta till mindre lgh. Idag äger jag en LG C9, 65 tum.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

2 st LCD, Sony XH9505, galet nöjd

Permalänk
Medlem

Samsung LCD i vardagsrummet, för film/serier och TV-spel. Panasonic Plasma i sovrummet, den används mest för TV men även äldre TV-spel typ Amiga CD32, Gamecube/Wii, tycker den har lite fetare bild för Tv-spel än vår LCD, samt s-video in exempelvis.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

En gammal LCD som inte vart igång på något år...

Permalänk
Medlem

Panasonic Plasma så klart.

Permalänk
Medlem

Panasonic G20 still going strong! Inköpt 2010 och var en grym uppdatering från föregående 20" CRT/VCR combo

Kommer nog behålla den tills den kastar in handduken.

Permalänk
Medlem

Panasonic GT60 plasma. Gör en pudel nu Swec och fixa en ny omröstning

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bra fråga. Jag kan inte hitta info om vad det är för paneltyp på min TV.
Nån med mer kunskap kanske kan klura ut det:

https://www.philips.se/c-p/40PFL6606H_12/6000-series-smart-le...

https://www.factoryreset.tv/specifications/philips-smart-led-...

Torde vara en VA-panel. Tror inte IPS tillverkats i 40 tum.

Annars är det lätt dryga svaret att titta på bilden. De tappar bildkvalitet i sidled på lite olika sätt. Alternativt titta ännu närmare och kolla på subpixlarnas form, där IPS är liggande V formade och VA är rätvinklade.

Permalänk
Lego Master

OLED, allt annat är stenålder eller shill. Fight me.

I kid, folk får ju ha vilken TV de vill eller har råd med. Hängde aldrig på plasma-tåget, men det verkar närmast vara en religion vid det här laget.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Panasonic GT60 plasma. Gör en pudel nu Swec och fixa en ny omröstning

Missade jag något?

#19446624

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

När tror ni OLED börjar bli riktigt billigt? Alltså drygt 100kr/tum? 3 år? Kanske för kort?

Har för mig att 55A1 var nere på 6000 kr (ElG klubbpriser), så inte långt ifrån redan förra året.

För större modeller är det mer avlägset dock. Även om Oled produktionen ökat rätt duktigt så är den långt ifrån LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Annars är det lätt dryga svaret att titta på bilden. De tappar bildkvalitet i sidled på lite olika sätt. Alternativt titta ännu närmare och kolla på subpixlarnas form, där IPS är liggande V formade och VA är rätvinklade.

Jag använder den knappt. Tror inte den varit påslagen mer än 30-40 timmar på tre år, och det mesta av den tiden har den mest stått på vid sidan om när jag tränar på motionscykel.

Bilden är ganska kass, så jag hade snarast gissat på TN-panel, men VA är säkert det mest troliga.

"Ärvde" den efter en avliden släkting när vi tömde lägenheten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hängde aldrig på plasma-tåget, men det verkar närmast vara en religion vid det här laget.

Var det någonsin inte en religion? OK för att Panasonic gjorde bra grejer, men den där subtypen av TV-nörd som bara sa ”plasma bäst för SVÄRTA ÄR ALLT!” begrep jag mig aldrig på. Det fanns rätt usla plasmor bredvid de där fantastiska Panasonicarna, du kan inte bara ta vilken plasma som helst i alla lägen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Var det någonsin inte en religion? OK för att Panasonic gjorde bra grejer, men den där subtypen av TV-nörd som bara sa ”plasma bäst för SVÄRTA ÄR ALLT!” begrep jag mig aldrig på. Det fanns rätt usla plasmor bredvid de där fantastiska Panasonicarna, du kan inte bara ta vilken plasma som helst i alla lägen.

Och vad som är lite "kul" är att de bästa plasmorna från "förr" är bra mycket sämre än dagens bugetOLEDS ja, jag ägde en panasonic plasma 50 tummare.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Utan OLED så skulle jag ha TVn på väldigt mycket mindre. Blev helt enkelt trött på se vissa filmer med usel kontrast

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Var det någonsin inte en religion? OK för att Panasonic gjorde bra grejer, men den där subtypen av TV-nörd som bara sa ”plasma bäst för SVÄRTA ÄR ALLT!” begrep jag mig aldrig på. Det fanns rätt usla plasmor bredvid de där fantastiska Panasonicarna, du kan inte bara ta vilken plasma som helst i alla lägen.

Och vad som är lite "kul" är att de bästa plasmorna från "förr" är bra mycket sämre än dagens bugetOLEDS och ha en TV som kan dra upp till 500w vid helt vit bild är väl sådär kul. Att de inte finns med 4k och att allas plasmor idag har tappat en del effekt och bildkvalitet är ju tråkigt. ja, jag ägde en panasonic plasma 50 tummare.
Den funkade rätt bra som extra värmekälla, det var den bättre på 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Sony Bravia XR-65A90J 65" OLED

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Och vad som är lite "kul" är att de bästa plasmorna från "förr" är bra mycket sämre än dagens bugetOLEDS och ha en TV som kan dra upp till 500w vid helt vit bild är väl sådär kul. Att de inte finns med 4k och att allas plasmor idag har tappat en del effekt och bildkvalitet är ju tråkigt. ja, jag ägde en panasonic plasma 50 tummare.
Den funkade rätt bra som extra värmekälla, det var den bättre på 😀

Att de bästa Panasonic-plasmorna är sämre än billigare OLED TV's som säljs idag håller jag verkligen inte med om.
Allt hänger inte på 4k och lågt effektuttag.

Permalänk
Skrivet av ThAnOs:

2 st LCD, Sony XH9505, galet nöjd

Har också en Sony XH9505 i vardagsrummet vilken tv, älskar ljusstyrkan när man kollar på HDR matrial:) Hade först en LG CX men störde men galet mycket på ljusstyrkan så byte till denna:)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KingCobra:

Och vad som är lite "kul" är att de bästa plasmorna från "förr" är bra mycket sämre än dagens bugetOLEDS ja, jag ägde en panasonic plasma 50 tummare.

Har det redan efter tio år, kommit bättre teknik?
Fantastiskt! Jag hurrar och applåderar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Sett en del som berömmer sina gamla Sony LCD och det gör de rätt i, Sony hade en förvånansvärt bra bildkvalité.
Deras menyer år också trevliga att navigera i, billiga var de inte men man fick något för pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mpat:

Var det någonsin inte en religion? OK för att Panasonic gjorde bra grejer, men den där subtypen av TV-nörd som bara sa ”plasma bäst för SVÄRTA ÄR ALLT!” begrep jag mig aldrig på. Det fanns rätt usla plasmor bredvid de där fantastiska Panasonicarna, du kan inte bara ta vilken plasma som helst i alla lägen.

Köpte du billigaste möjliga skit, fick du ofta skit även vad gällde plasma, men de flesta stora etablerade märken som sålde plasma gav bra kvalité.
Min faster och hennes man köpte en Philips plasma, den hade också bra bild.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sett en del som berömmer sina gamla Sony LCD och det gör de rätt i, Sony hade en förvånansvärt bra bildkvalité.
Deras menyer år också trevliga att navigera i, billiga var de inte men man fick något för pengarna.

Köpte en begagnad Sony för en tid sedan då jag ville ha en 4k med 3D-stöd och jag kan säga jag är supernöjd. Det enda jag inte är helt nöjd med är att menyerna är en aning sega ibland. Bilden är det dock inget fel på alls.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Att de bästa Panasonic-plasmorna är sämre än billigare OLED TV's som säljs idag håller jag verkligen inte med om.
Allt hänger inte på 4k och lågt effektuttag.

Vad är det plasmorna skulle kunna vara bättre på då? Jag menar även dom billigare OLED-apparaterna idag är ju riktigt bra så har svårt att se att nån plasma skulle spöa min "gamla" LG B7.

Permalänk
Medlem

Jag har en plasma.

Kikade lite på de nya, men känns lite onödigt att byta ut den när det inte är något fel på den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KingCobra:

Och vad som är lite "kul" är att de bästa plasmorna från "förr" är bra mycket sämre än dagens bugetOLEDS ja, jag ägde en panasonic plasma 50 tummare.

Nä det har jag inte sett, plasmorna har väldigt bra bild och det de saknar är väl 4k och hdr men det är få program som blir utnyttjar det på ett bra sätt, plasmorna står sig väldigt bra mot allt utom dagens topp modeller, dagens toppmodeller är lite bättre men definitivt inte mycket bättre, det har inte hänt så mycket på 10 år utan det har blivit lite bättre men ingen revolution har skett.

Jag skulle definitivt inte byta en bra plasma mot nått nytt idag för oled har inte alla problem lösta och micro led tekniken är inte kommersiellt gångbar ännu, det händer så mycket inom panel-området att det helt enkelt inte är värt att byta från en topplasma till en än så länge ganska omogen och snabbt förbättrelig teknik för man skulle uppleva det som at förlora minst 100 000 kr för en mycket liten förbättring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Underbart med plasma TV.
Men att radera kontot är väl att ta i.

Har lugnat ner mig nu som tur är. Kontot blir kvar!

Permalänk
Medlem

OLED 65” B9S

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande min LG plasma tv som jag har haft sen 2011

Permalänk
Medlem

Nej @UndaC, här blir det bakläxa på svarsalternativen!
Lägg till plasma 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X