VPN nästa måltavla för polisiära åtgärder? VPNLAB.net nedtaget

Permalänk
Vila i frid

VPN nästa måltavla för polisiära åtgärder? VPNLAB.net nedtaget

När får vi se Svensk polis göra en räd hos Mullvad eller Flashback?

Permalänk
Hedersmedlem

De begår väl inga brott...? Eller? VPNLab verkar ha riktat in sig mot att sälja till kriminella.

Citat:

VPNLab.net was a virtual private network provider that mostly advertised its services on the criminal side of the Dark Web, and provided services for various cybercriminals, including ransomware gangs.

At a cost of $60 per year and the multitude of accepted payment methods that included WebMoney, Perfect Money, and a host of cryptocurrencies, this would not indicate to visitors that they were looking at a predominantly illicitly used service but at one that certainly took privacy seriously.

Other cases showed the service’s use in the setting up of infrastructure and communications behind ransomware campaigns, as well as the actual deployment of ransomware. It was even advertised as such a service on the Dark Web. [min fetstil]

https://blog.malwarebytes.com/reports/2022/01/cybercriminals-...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vad har Flashback med något att göra? Gör de något kriminellt? Lite gulligt att tro att polisen skulle bry sig.

A Europol press release did not clarify why criminals chose to use VPNLabs specifically, but it is probable that its operators had criminal links. In December 2020, the VPN service Safe-Inet was closed by Europol with the shuttering of DoubleVPN following in June 2021. Both of these services had links to organised crime and advertised their services on criminal forums on the dark web.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad Flashback har med det hela att göra, men har svårt att se att polisen skulle göra något emot varken Flashback eller Mullvad.

Permalänk
Vila i frid

flashback vpn kör jag själv på. Har provat mullvad men de manuella portöppningarna man lär göra funkade mindre bra. Att stänga ned en VPN-tjänst utan att meddela mer exakta brottsanklagelser är - udda. Mig veterligen är det lagligt att sälja VPN-tjänster, likväl som det är lagligt att sälja bensin till Shottaz.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se svensk polis göra samma sak såvida det inte finns annan brottslighet med i bilden, som t.ex skattefifflande eller så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av izzie:

Vad har Flashback med något att göra? Gör de något kriminellt? Lite gulligt att tro att polisen skulle bry sig.

A Europol press release did not clarify why criminals chose to use VPNLabs specifically, but it is probable that its operators had criminal links. In December 2020, the VPN service Safe-Inet was closed by Europol with the shuttering of DoubleVPN following in June 2021. Both of these services had links to organised crime and advertised their services on criminal forums on the dark web.

Skrivet av gonace:

Vet inte vad Flashback har med det hela att göra, men har svårt att se att polisen skulle göra något emot varken Flashback eller Mullvad.

Flashback är inte bara ett forum, de har även en VPN-tjänst.
https://www.flashback.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

flashback vpn kör jag själv på. Har provat mullvad men de manuella portöppningarna man lär göra funkade mindre bra. Att stänga ned en VPN-tjänst utan att meddela mer exakta brottsanklagelser är - udda. Mig veterligen är det lagligt att sälja VPN-tjänster, likväl som det är lagligt att sälja bensin till Shottaz.

Det är det men det är inte lagligt att skydda brottslig verksamhet. Vilket sagda VPN verkar ha gjort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Flashback vpn, hah! Jag var tvungen att se om det faktiskt fanns, och nej det gjorde det inte. Det är bara en ompaketerad tredjepartsprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Flashback vpn, hah! Jag var tvungen att se om det faktiskt fanns, och nej det gjorde det inte. Det är bara en ompaketerad tredjepartsprodukt.

De är väl bara en ÅF åt ovpn.se

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Flashback vpn, hah! Jag var tvungen att se om det faktiskt fanns, och nej det gjorde det inte. Det är bara en ompaketerad tredjepartsprodukt.

Som flertalet andra vpn tjänster

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cnst:

Flashback vpn, hah! Jag var tvungen att se om det faktiskt fanns, och nej det gjorde det inte. Det är bara en ompaketerad tredjepartsprodukt.

Bara för att det är en ompaketerad tredjepartsprodukt betyder det ju inte att det inte existerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Flashback är inte bara ett forum, de har även en VPN-tjänst.
https://www.flashback.net/

Se där, visste inte att de säljer en VPN-tjänst, men så länge de inte bryter några lagar så bör de inte var några problem för dem att driva en sådan tjänst.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av hasenfrasen:

Att stänga ned en VPN-tjänst utan att meddela mer exakta brottsanklagelser är - udda.

Det står ju på deras hemsida:

Citat:

THIS DOMAIN HAS BEEN SEIZED
Since 17 January, 2022

International law enforcement, under the leadership of the Police Headquarters Hannover and the Verden Public Prosecutor‘s Office (Germany), has seized the domain vpnlab.net.

This service provided a platform for the anonymous commission of high value cybercrime cases, and was involved in several major international cyberattacks. This seizure follows a long-running international investigation by authorities in Germany, The Netherlands, Canada, the Czech Republic, France, Hungary, Latvia, Ukraine, the United Kingdom and the United States.

Law enforcement has now gained access to the vpnlab.net servers and seized the customer data stored within. The investigation regarding customer data of this network will continue..

Dold text

Så det är ju ganska exakt, eller? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av NordhNet:

Så det är ju ganska exakt, eller?

Läs lite till @ https://www.europol.europa.eu/media-press/newsroom/news/unhap...

Det är lite som att stänga ned OKQ8-macken i Rinkeby bara för att Shottaz tankar sina bilar där.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av hasenfrasen:

Läs lite till @ https://www.europol.europa.eu/media-press/newsroom/news/unhap...

Det är lite som att stänga ned OKQ8-macken i Rinkeby bara för att Shottaz tankar sina bilar där.

Nja, håller inte riktigt med den jämförelsen.
Det är ju inte olagligt att tanka sin bil.

Man skriver ju att man vägrat samarbeta med polis etc och att man ansett att man medvetet inriktat sig på den illegala marknaden genom annonsering på darkweb bl.a 🤷‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Flashback är inte bara ett forum, de har även en VPN-tjänst.
https://www.flashback.net/

Skulle aldrig skaffa VPN eller någon annan tjänst som Flashback erbjuder.

I tråden om FB VPN skriver supporten i tråden: Många efterfrågar WireGuard, och det är på gång. Klienter för Windows och MacOS räknar vi med att släppa innan nyår. Stay tuned.

/fbvpn

Användare:Gör er inte besväret med egna klienter till WireGuard. Man kan faktiskt köra med den officiella WireGuard klienten, allt ni behöver göra är att se till att era WireGuard servrar bara körs på RAM-minnet, och ni kan även programmera era WireGuard servrar så att de raderar statiska IP adresser efter någon timme eller liknande, då blir det mer eller mindre no logs policy även med as-is WireGuard. Om ni har utvecklat egna klienter till WireGuard så antar jag att ni gör det för double NAT? Vad skulle annars syftet vara med att ni utvecklar en egen WireGuard klient? Med tanke på hur teknikhandikappad admin är så antar jag att er egna WireGuard klient kommer att vara proprietär stängd källkod? Osäker skräptjänst med andra ord. Varför skulle jag vilja använda WireGuard protokollet som stängd källkod när jag kan använda ren WireGuard i öppen källkod läge

Inget svar från supporten.

Varför jag inte skulle använda FB VPN är för att jag inte litar varken på admin på FB eller deras tjänst.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av NordhNet:

Man skriver ju att man vägrat samarbeta med polis etc och att man ansett att man medvetet inriktat sig på den illegala marknaden genom annonsering på darkweb bl.a 🤷‍♂️

"Man" är myndigheter som har problem att få fram icke-existerande loggar. Som VPN-leverantör behöver man inte spara loggar - t.ex. Mullvad skriver "We do not keep activity logs of any kind. Learn more about what this means and why we choose to operate this way.". OVPN påstår samma sak. Själv driver jag en Tor Exit Nod, dvs projektet som sponrats av statliga SIDA med dina skattepengar. Jag kör numera Tor över VPN eftersom Zitius, inte min ISP, behagat stänga ned min anslutning pga "suspekt" trafik.

DarkWeb, det är bara en omskrivning för sajter på internet där Bing och Google inte bryr sig om att indexera. I tidernas begynnelse var det vanliga internet en "darkweb" då ingen annan sökfunktion fanns att tillgå utom Gopher, dit man själv kunde anmäla sin existens, om man ville. Numera lär man "mota Olle i grind" om man inte vill bli indexerad - men som inte alltid respekteras av alla sök-bot'ar.

2020 stängde man ned Safe-Inet på samma grund, att brottslingar använde VPN-tjänsten. 2017 ExpressVPN i Turkiet, etc etc.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av hasenfrasen:

"Man" är myndigheter som har problem att få fram icke-existerande loggar. Som VPN-leverantör behöver man inte spara loggar - t.ex. Mullvad skriver "We do not keep activity logs of any kind. Learn more about what this means and why we choose to operate this way.". OVPN påstår samma sak. Själv driver jag en Tor Exit Nod, dvs projektet som sponrats av statliga SIDA med dina skattepengar. Jag kör numera Tor över VPN eftersom Zitius, inte min ISP, behagat stänga ned min anslutning pga "suspekt" trafik.

DarkWeb, det är bara en omskrivning för sajter på internet där Bing och Google inte bryr sig om att indexera. I tidernas begynnelse var det vanliga internet en "darkweb" då ingen annan sökfunktion fanns att tillgå utom Gopher, dit man själv kunde anmäla sin existens, om man ville. Numera lär man "mota Olle i grind" om man inte vill bli indexerad - men som inte alltid respekteras av alla sök-bot'ar.

2020 stängde man ned Safe-Inet på samma grund, att brottslingar använde VPN-tjänsten. 2017 ExpressVPN i Turkiet, etc etc.

Jag tror du missförstår mig något och tolkar mitt svar som någon sorts ställningstagande eller rättfärdigande.

Jag försökte enbart förmedla information som jag uppfattade som att du påstod inte fanns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

När får vi se Svensk polis göra en räd hos Mullvad eller Flashback?

Du har ju redan fått ett svar att de sålde ransomware. Varför fortsätter du med denna jämförelse om att tanka bilen? Hade macken såld vapen och granater kanske. Inte ens långsökt bara irrelevant.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mordekai:

Du har ju redan fått ett svar att de sålde ransomware.

Men skärpning, det var vad kunderna pysslade med, inte tjänstesäljaren av VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Men skärpning, det var vad kunderna pysslade med, inte tjänstesäljaren av VPN.

Ja, lite så förstår jag det också. Om en bensinmack inte kan identifiera sin kunder som väjer kontanta betalmedel och har falskskyltade bilar skulle man aldrig utan lagstöd kunna stänga den. Eller har jag missat något?

Har ingen sympati för kriminella men om ordningsmakten agerar godtycklig utan lagstöd är det ett hot mot demokratin.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Men skärpning, det var vad kunderna pysslade med, inte tjänstesäljaren av VPN.

De gjorde ju reklam på dark web att de sålde tjänster för att sprida ransomware.
Tror inte det vore OK i liknelsen att en bensinmack gjorde reklam specifikt riktad till kriminella att de hjälper dig komma undan polisen. (Pay 'n' Spray? )

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Thomas:

De gjorde ju reklam på dark web att de sålde tjänster för att sprida ransomware.

Det var kunderna som gjorde reklam och sålde ransomtjänster.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det var kunderna som gjorde reklam och sålde ransomtjänster.

Är du säker på det? Finns det någon källa som säger det uttryckligen?
Det står inte hundraprocentigt tydligt på någon av de jag läst, men Europol säger ju:

Citat:

At the same time, investigators found the service advertised on the dark web itself.

... vilket inte behöva vara något brottsligt förstås, men om det från artikeln jag länkade stämmer så var ju reklamen av sådan karaktär att det inte känns som OK beteende för ett företag.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Men skärpning, det var vad kunderna pysslade med, inte tjänstesäljaren av VPN.

Så du är helt insatt i fallet? Har en känsla av att Europol är lite mer insatta än du men jag kan ju ha fel. Hursomhelst är jag glad att de blev nerstängda. Om man annonserar på dark web är man ute efter att tjäna kriminella, dvs de hade i alla fall avsikten att bidra till ökad brottslighet.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Thomas:

Europol säger ju:

VPNLAB.NET gjorde reklam för sina VPN-tjänster på den del av internet som inte indexeras av google och bing. Vissa kallar det för DarkWeb. En Tor-browser är allt som behövs. Jag kan förstå frustrationen hos rättsvårdarna men man angriper fel saker. Det är snarlikt som att beskylla alla med kryptovaluta för att vara kriminella.

Permalänk
Medlem

Jag kör ovpn, dom har inga diskar i sina serverar så en raid får inte ut något ändå.
Skulle dom inte kunna driva vidare efter det så byter jag till en utländsk leverantör, svenska myndigheter kommer aldrig har tid eller kraft att filtrera all trafik in och ut.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av hakd:

Skulle dom inte kunna driva vidare efter det så byter jag till en utländsk leverantör

ExpressVPN i Turkiet flyttade servrarna till Holland och använder sig numera av en virtuell turkisk adress att ansluta till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag kör ovpn, dom har inga diskar i sina serverar så en raid får inte ut något ändå.
Skulle dom inte kunna driva vidare efter det så byter jag till en utländsk leverantör, svenska myndigheter kommer aldrig har tid eller kraft att filtrera all trafik in och ut.

Det är nog många VPN-leverantörers servrar som är disklösa, AzireVPN som jag använder kör också så.

Men bara för att servrarna inte har någon lagring så betyder väl inte det att det inte går att gräva vid en ev. raid? Alla aktiva anslutningar går ju att spåra för den som gör tillslag.