LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Är LG CX the shit fortfarande ?
Vart får man tag på en ?

CX-modellerna är i princip slut då de är 2020-års modeller. C1 är 2021 och med Black Friday / Week runt dörren så är det dessa modeller du bör hålla utkik efter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Severin87:

Är LG CX the shit fortfarande ?
Vart får man tag på en ?

Blocket. Kan även säljas på Coop Forums parkering efter stängning. Inte säkert fjärrkontroll ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Är LG CX the shit fortfarande ?
Vart får man tag på en ?

Jag köpte en 77" för ca 1,5-2 månader sedan. Det var demoexet på Mediamarkt i Täby. Den fanns inte på laget enligt hemsidan men efter att ha ringt supporten så hittade dem det exemplaret. Kan vara värt att ringa runt och höra, om du vet exakt vilken modell och storlek du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Nu tror jag att jag kommit till bukt med mina pipande problem på min cx.

Ja brukar stänga av skärmen när jag går ifrån mitt i en film/serie/spel, inte hela tv:n utan bara skärmen, finns en sådan option man kan fästa som snabbknapp. Använde den istället för o stänga av hela då Windows alltid arrangerade om alla fönster o Kodi crashade ofta.

Nu har jag kört utan det o bara låtit kodis screensaver på 1min hoppa igång istället. Nu i 6-7 dagar har ja inte haft något pipande från den.

Extremt lustigt problem men tänkte bara berätta om nån annan har något liknande problem

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt när jag startade min 65” CX igår hr jag som ett vertikalt band mitt på skärmen. Försökt med att dra ur strömsladden osv. men inget har hjälpt. Tror tyvärr det blivit knas med min Tv. Någon som haft liknande problem?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ktd:

Helt plötsligt när jag startade min 65” CX igår hr jag som ett vertikalt band mitt på skärmen. Försökt med att dra ur strömsladden osv. men inget har hjälpt. Tror tyvärr det blivit knas med min Tv. Någon som haft liknande problem?

https://www.bildtagg.se/file/5sigev7nqvlrq01z4o2ijus8

https://www.bildtagg.se/file/64yzuq1d0xorr453to0ns0f

Det där ser tyvärr ut som en klockren reklamation.

Permalänk
Medlem

Jo, så är det nog. Gjorde en anmälan sent igår. Inget respons än så länge.
Vad jag sett så verkar LG ok på service så jag räknar med att det ska gå smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det egentligen med LGs support, vad har de för krav för att komma och byta en panel?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hur fungerar det egentligen med LGs support, vad har de för krav för att komma och byta en panel?

Bra bilder på felet, vid döda pixlar måste man se dessa tydligt (bra om din mobil har ett macro läge) + kvitto. Supporten felsöker först via email (föreslår pixel refresh, stänga av TVn och låta den stå utan ström i en timma etc). Fungerar inte det så föreslår de en på platsen reparation.

Reparatören ringer upp en (Zack från spacetronic.se verkar täckta STHLM och Uppsala), ber om kvitto och bilder. Avgör om det är mer än 10 döda pixlar (vilket är ett krav, gäller såklart inte om det är andra fel på TVn). Han säger när han kan komma, vilket för mig alltid varit samma dag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

C1 48" för 10.000 på Webhallen var svårt att motstå. Haft ett öga på OLED för gaming i flera år nu.
Jag har ifs en 4k/120hz 43" skärm nu som ska säljas, Asus ROG Strix XG438Q.
Däremot ångrar jag inte att jag köpte Asus. Vilken jävla skärm, men det är VA panel och jag räknar med bättre bild på C1

Jag har 65" B1 i sovrummet och 85" QN85A i vardagsrummet. Jag gillar båda av olika anledningar. Lite bekymrad över låg brightness på OLED, men Asus är inte mycket ljusare.

Permalänk
Medlem

Precis fått panelen utbytt. Tog en vecka men snabb och trevlig service utan några problem.
Som service ska vara.

Permalänk
Medlem

Detta dök upp i ens flöde, kanske kan glädja någon, tror inte det är för offtopic

AppleTV+ prova på gratis i 3 mån,

*Erbjudandet gäller LG 8K TV och LG 4K TV lanserade från 2016 till 2021 och kan nyttjas på lämpliga LG Smart TV-modeller fram till 20/2/2022. Gäller endast nya prenumeranter. 59kr/månad efter gratisperioden, abonnemanget förnyas automatiskt tills det sägs upp. Alla regler och villkor på: lg.com/se

https://www.lg.com/se/tv/appletvplus?fbclid=PAAab9qu4mUhxb7NE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Detta dök upp i ens flöde, kanske kan glädja någon, tror inte det är för offtopic

AppleTV+ prova på gratis i 3 mån,

*Erbjudandet gäller LG 8K TV och LG 4K TV lanserade från 2016 till 2021 och kan nyttjas på lämpliga LG Smart TV-modeller fram till 20/2/2022. Gäller endast nya prenumeranter. 59kr/månad efter gratisperioden, abonnemanget förnyas automatiskt tills det sägs upp. Alla regler och villkor på: lg.com/se

https://www.lg.com/se/tv/appletvplus?fbclid=PAAab9qu4mUhxb7NE...

Dedär ska jag kika närmare på när jag kommer hem ikväll! Bra tips!

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Någon annan som upplever att SVT Play laggar i ljudet? Kör min CX mot en Sonos ARC och SVT Play är den enda appen där ljudet alltid laggar nuförtiden. Har provat installera om appen och det funkade bra i kanske en timme men nu laggar det igen, är verkligen bara några millisekunders fördröjning men är så oerhört irriterande :/

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Någon annan som upplever att SVT Play laggar i ljudet? Kör min CX mot en Sonos ARC och SVT Play är den enda appen där ljudet alltid laggar nuförtiden. Har provat installera om appen och det funkade bra i kanske en timme men nu laggar det igen, är verkligen bara några millisekunders fördröjning men är så oerhört irriterande :/

Upplever samma och sett andra poster om det har också Arc men tror inte det är kopplat till just Sonos Arc med kombo CX. Det jag stör mig på är de blinkningar man får med VRR och 120HZ när man kör spel på Xbox series X. Diskuterar det lite här https://youtu.be/Jb3XJBSsAhw

Dock blir bästa upplevelsen att ställa konsolen på 60HZ eller stänga av VRR och köra 120hz

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Någon annan som upplever att SVT Play laggar i ljudet? Kör min CX mot en Sonos ARC och SVT Play är den enda appen där ljudet alltid laggar nuförtiden. Har provat installera om appen och det funkade bra i kanske en timme men nu laggar det igen, är verkligen bara några millisekunders fördröjning men är så oerhört irriterande :/

Japp! har CX77 och Sonos Arc. ljudet är efter på SVT

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Någon annan som upplever att SVT Play laggar i ljudet? Kör min CX mot en Sonos ARC och SVT Play är den enda appen där ljudet alltid laggar nuförtiden. Har provat installera om appen och det funkade bra i kanske en timme men nu laggar det igen, är verkligen bara några millisekunders fördröjning men är så oerhört irriterande :/

Testa ställ om till ljudet till passpastrouh ifall det står på Auto

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Jag har fått ett problem med min Lg Oled 48”.
Och det är att den stänger av Ex Netflix för att koppla in på Pc (hdmi) var 5-10 min. Även fast datorn är avstängd.

Någon som har en bra lösning innan man vänder sig till supporten?

MVH

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MatAng:

Jag har fått ett problem med min Lg Oled 48”.
Och det är att den stänger av Ex Netflix för att koppla in på Pc (hdmi) var 5-10 min. Även fast datorn är avstängd.

Någon som har en bra lösning innan man vänder sig till supporten?

Det troliga är att TV:n får en HPD (Hot plug detect) från datorn som indikerar att en ny enhet just har stoppats in. Vilket kan orsakas av datorn men också kabekn.

Börja att dra ut HDMI-kabeln ur datorn. Hjälper det, se till att du har en modern aktuell och certifierad kabel. Fortsätter det trots modern kabel, använd strömbrytaren till PC:n så att den är strömlös, snarare än enbart avstängd men fortfarande med ström ansluten till mobo.

Permalänk
Skrivet av MatAng:

Jag har fått ett problem med min Lg Oled 48”.
Och det är att den stänger av Ex Netflix för att koppla in på Pc (hdmi) var 5-10 min. Även fast datorn är avstängd.

Någon som har en bra lösning innan man vänder sig till supporten?

MVH

Händer för mig också, vid andra appar Apple TV exempelvis. Fler verkar skrivit i andra forum att det är en bugg i senaste uppdateringen. Jag har till och med haft konsolen urkopplad men ändå hoppa den till den källan Xbox konsolen satt i.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det troliga är att TV:n får en HPD (Hot plug detect) från datorn som indikerar att en ny enhet just har stoppats in. Vilket kan orsakas av datorn men också kabekn.

Börja att dra ut HDMI-kabeln ur datorn. Hjälper det, se till att du har en modern aktuell och certifierad kabel. Fortsätter det trots modern kabel, använd strömbrytaren till PC:n så att den är strömlös, snarare än enbart avstängd men fortfarande med ström ansluten till mobo.

Skrivet av The man swe 90:

Händer för mig också, vid andra appar Apple TV exempelvis. Fler verkar skrivit i andra forum att det är en bugg i senaste uppdateringen. Jag har till och med haft konsolen urkopplad men ändå hoppa den till den källan Xbox konsolen satt i.

Kan kanske kanske har löst sig! Genom "Förbättra TV-prestanda genom att ta bort dina senaste appar"
Tittade 3timmar igår utan avbrott.

Permalänk
Medlem

Ny uppdatering släppt: 04.30.55
Installerade nyss, inga problem än så länge i alla fall.

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/s0pnp0/lg_cx_up...

Permalänk
Medlem

Ett litet tips; jag har kört 3840x1600 i en del spel, men det ser inte helt skarpt ut, särskilt på desktop.
Räknade ut vad den proportionella upplösningen till 21:9 borde vara, och det är 3840x1645, inte 1600.
Med denna upplösning ser det helt skarpt och 1:1 pixelmappat ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Ett litet tips; jag har kört 3840x1600 i en del spel, men det ser inte helt skarpt ut, särskilt på desktop.
Räknade ut vad den proportionella upplösningen till 21:9 borde vara, och det är 3840x1625, inte 1600.
Med denna upplösning ser det helt skarpt och 1:1 pixelmappat ut.

(3840/21)*9 ≈ 1646

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

(3840/21)*9 ≈ 1646

Ja, bra typo där. Men 1645 avrundade jag det nedåt till trots att det är närmare till 1646 iom det inte finns några delbara pixlar.
1645 är skarpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Ja, bra typo där. Men 1645 avrundade jag det nedåt till trots att det är närmare till 1646 iom det inte finns några delbara pixlar.
1645 är skarpt.

Inte omöjligt att 1645 kan fungera, blev bara fundersam över siffran som stod. Sånt som händer

Fungerar det fint i windows också? Tänker det kanske är en mer lagom höjd för vanligt kontorsarbete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte omöjligt att 1645 kan fungera, blev bara fundersam över siffran som stod. Sånt som händer

Fungerar det fint i windows också? Tänker det kanske är en mer lagom höjd för vanligt kontorsarbete?

Ja det fungerar överallt (nåja, vissa spel vägrar ju custom resolutions i fullscreen), skarpt i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Ny uppdatering släppt: 04.30.55
Installerade nyss, inga problem än så länge i alla fall.

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/s0pnp0/lg_cx_up...

Jag installerade den för någon vecka sen och där efter har alla snabbvalsknappar utom två slutat att fungera. Hjälper inte att mappa om. Rätt irriterande

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

Jag installerade den för någon vecka sen och där efter har alla snabbvalsknappar utom två slutat att fungera. Hjälper inte att mappa om. Rätt irriterande

Jäklar, det låter riktigt irriterande. Inget problem jag haft dock får jag säga. Jag använder Netflix-knappen, långtryck på 1, 2 osv m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min CX55 i ca ett halvår. Sedan någon månad tillbaka började mjukvaran strula, sen blev det mer intensivt.

Först gick det ibland inte att starta appar, dom står bara och ”laddar” eller reagerar inte alls på att man försöker starta dom.

Sedan gick dom till slut att starta men klagade på att internetanslutning saknades. I inställningarna var trådlöst plötsligt avslaget och gick inte att slå på så tv'n var utan internet. Efter att jag ryckt sladden och startat om tv'n var allt som vanligt och fungerade igen.

Efter det eskalerade det ytterligare, när de första problemen börjar krångla slutar även settings-menyn att fungera. Jag kan öppna settings men det går inte att bläddra och pekaren går inte att få fram.

Så här har det blivit 3-4 gånger de senaste månaderna.

Men nu sedan december har appar som netflix, hbo och viaplay börjat krascha. Ibland kan jag kolla 1 minut, ibland 30 minuter. Någon gång har det kraschat när jag försöker starta en video. När det väl har börjat krascha så händer det om och om igen, tills man rycker sladden och startar om.

Det hittas inga uppdateringar, jag har testat att installera om alla appar utan resultat och ska testa med fabriksåterställning av tv'n.

Är alla era CX såhär kassa i mjukvaran? Jag tycker inte det känns ok, jag köpte den för att den hyllas överallt.