PTS: "Bahnhof måste följa reglerna eller böta fem miljoner kronor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Polisen loggar ju ingenting? Såvida det inte var Polisens egna servrar som var utsatta för brott på något sätt.

Loggfilerna finns hos de som driver servrar och applikationer på nätet, kan hända att de aldrig ens loggar portnummer, eftersom det inte behövts innan.

Det här tycker jag borde ha framgått tydligare i nyheten. CGNAT kräver mer av tjänster på internet. Och på ett sätt är det väl bra om det belyses. Varken polisen eller PTS kommer ju inte kunna fixa detta. Att det blev Bahnhof som fick detta är väl inte helt orimligt med tanke på mängden kunder de har bakom CGNAT kontra andra leverantörer, om man bortser från mobila tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Jag vill inte ha med EU att göra överhuvudtaget. Det var en idiotisk idé 1995, det är fortfarande (och ännu mer) idiotiskt idag.

Finns många lagar och bestämmelser på EU nivå som Sverige har följt utan att säga emot. Och Datalagringsdirektivet (som underkändes av EU), är ett sådant där Sverige sagt "vi vet bättre, så vi skiter i vad ni tycker EU!!!"

Tänk om Sverige skulle göra så med elhandeln också

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tycker polisen får prioritera här. Visst ska alla brott beivras, men polisen bör fokusera på grövre brottslighet. Någon försökte ta ett lån i mitt namn på ett par hundra tusen. Borde vara lätt att utreda. Nedlagt på 1 dag.

Det är inte orimligt att det lades ner just pga av detta. Om ansökan på lånet gjordes på en IP adress som satt bakom CGNAT och tjänsteleverantören inte loggade source port så skulle Bahnhof i detta fall inte lämnat ut nått.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Att förbjuda CGNAT lägger alltså ett incitament på helt fel ställe, nämligen på ISP:erna. CGNAT-utrustning är dyrt, det är inget ISP:er vill köpa. Det gör de bara för att alternativet är att köpa svindyra IP-adresser på marknaden. ISP:er i allmänhet gör redan väldigt mycket för att stödja IPv6 för att vi ska kunna fasa ut IPv6. Resultatet blir bara att priserna på de IPv4-adresser som finns på marknaden trappas upp ännu mer. I slutändan blir det vi som kunder som betalar, både genom att finansiera inköp av IPv4-adresser, och även genom att stänga ut konkurrenter från marknaden.

Många ISP:er verkar tyvärr inte ens intresserade av att införa stöd för IPv6. Jag brukar årligen fråga om IPv6 status hos KO + ISP:er tillgängliga i mitt område.

Senaste resultaten:

Lunet (Luleå stadsnät):
"I dagsläget har vi ingen exakt tidsplan för införandet av IPv6.

Det kan stämma att någon enstaka leverantör har börjat använda IPv6 till viss del, men de allra flesta göra det inte i dagsläget.

Därför har vi inte infört IPv6 i vårt nät ännu."

Bahnhof: "Tyvärr ej än har Lunet stöd för Ipv6, förhoppningsvis så kommer det inom kort."

Bredband2: "I dagsläget har vi inga planer att byta över till IPv6-adresser. "

Ownit: "Har dessvärre ingen information om när detta kommer lanseras, som det ser ut i dagsläget har vi tillräckligt med IPv4-adresser och har då ingen jättehög prioritet att utveckla stöd för IPv6 tyvärr. Det kommer absolut komma framöver men just nu är det inget som kommer lanseras inom kort."

Th1ng: "Nej vi har inte stöd för IPv6 förtillfället."

Telenor: Svarade inte på förfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Exakt så!

Även om polisen skulle ha en IP-adress till en misstänkt persons dator, så måste det även bevisas att ägaren satt vid datorn vid det tillfället det påstådda brottet ägde rum. Om man har gäster på besök, och nån av dessa råkar göra nån dumhet via mitt WiFi, så känns det fel att jag ska drabbas av deras handlingar t.ex. Jag ska inte själv agera polis och se till att mina gäster inte gör nåt dumt. Det är polisens jobb!

Det PTS nu gör, med hot om vite ifall Bahnhof inte vill samarbeta med en lag som redan underkänts både 1 och 2 ggr i EU-domstolen, är ingen större skillnad mot alla dessa utpressare som skickar kravbrev till användarna (Betala, eller så drar vi er inför rätten!!!)

Undrade om hur EU ställde sig mot denna lag. Om det underkänns av EU kan ju Bahnhof först betala böterna sen dra PTS inför EU-domstol tex?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Trackmaster:

Du blir inkallad till förhör och kan avskrivas därefter.

Du kan ju hoppas att du blir avskriven som misstänkt efter förhöret. Något sådant sker inte per automatik. Får du ingen bekräftelse på att du är avförd som misstänkt är du listad i misstankeregistret. Efter sju år väntar jag fortfarande på "avförd".

Permalänk
Medlem

Bahnhof <3

Det är väldigt modigt av ett privat företag att stå upp mot en hel myndighet på det här sättet. Hoppas det går bra för dem.

Summan känns ju lite märklig dock. PTS tycker alltså dels att Bahnhof måste lämna ut uppgifterna för att polisen ska kunna sköta sitt arbete på ett korrekt sätt, och samtidigt att det har en prislapp på 5 miljoner. Jag trodde att man skulle värdera polisens arbete lite högre

Nej, det visar ju bara att Polisen dels klarar sig utmärkt utan att Bahnhof ska kasta sina kunder under bussen, och dels att summan är tagen ur luften på ren måfå.

De får gärna höja kostnaden för abonnemangen med det dubbla för att kunna täcka sådanna härr dumheter. Lätt värt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Utpressning rent av. Det finns alltid en större mobbare. Och vad för brottslighet handlar det om? Förmodligen att snuten vill sätta dit folk som skrivit/postat memes som anses olagliga i yttrandefrihetens Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazyking:

Utpressning rent av. Det finns alltid en större mobbare. Och vad för brottslighet handlar det om? Förmodligen att snuten vill sätta dit folk som skrivit/postat memes som anses olagliga i yttrandefrihetens Sverige.

Eller så är det på ren princip. Bahnhof är en nagel i ögat på många med sin härliga uppkäftighet. Så det killar nog skönt i snoppen på vissa om de kan trycka till dem. Att man inte nämner specifika typer av brott som Bahnhof vägrar hjälpa till med talar ju för att det inte handlar om saker som vanligt folk tycker är så jävla farligt. Säkert fildelning och andra brott utan egentliga offer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Dom få gångerna jag har hjälpt till i ett polisärende så har det varit på specifik bostadsadress eller IP-adress.
Får en känsla att många drar värsta scenariot i denna tråd med massövervakning.

Ja, och när det gäller en specifik bostadsadress eller IP-adress typ Låtsasvägen 144 A, lgh 1304 så är det rimligt. Mindre rimligt med "ge oss alla som bor på Låtsasvägen 144 så bestämmer vi vem som är misstänkt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Så om jag vittnar om att en bil med reg-nummer ABC12? (såg inte/glömde sista tecknet) körde över och dödade min fru, så kan inte polisen kolla alla bilar som börjar med de fem tecknen i bilregistret? Om vi nu ska vara analoga...

Nu är jag sen på bollen här, men om vi ska jämföra mer rättvist så skulle det handla om upp till 35 olika bilar (siffra eller bokstav) som alla är identiska (samma märke, modell, ålder, färg, alla har krockskador i fronten) och hör till 35 olika personer som bor i samma bostadsområde, där alla kör sin bil dagligen.

Poängen är att om portnummer saknas, som det verkar göra i det här fallet, så blir det väldigt svårt (men visst, inte totalt omöjligt) att ta reda på vem det verkligen var som utförde brottet.

Märk väl att jag inte försvarar Bahnhof, det är bara det att det rent tekniskt blir väldigt svårt i just det här fallet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trackmaster:

Men tänk så här. Det sker en skjutning, du är på området där det sker med din bil och kör iväg av rädsla.
Din bil fångas upp av vittnen eller kamera. Polisen är intresserad av din bil efter som den var på plats och säkerligen markeras den som misstänkt med tanke på omständigheterna.
Du blir inkallad till förhör och kan avskrivas därefter. Är det inte samma sak med IP-adress om du nu råkar dela IP-adress med en misstänkt?

Anledningen till jag skrev massövervakning var för det diskuterades register i tråden.

Register är ju dock inte automatiskt ett likhetstecken med massövervakning. Det är två olika saker.

Det finns exempel på hur den här sortens situationer lett till obehagliga missförstånd, till och med med dödlig utgång för de inblandade. Varje skarp interaktion med polisen, där polisen misstänker en, är alltid en risk, särskilt om polisen har förutsattade meningar om huruvuda du är skyldig eller ej. Jag tänker t.ex. på dödsskjutningen av Eric Thorell.

Som tur är så är jag en svensk vit man i 30-årsåldern, och en relativt harmlös sådan, inte fast i något drogmissbruk eller några tunga psykiska sjukdomar, som inte är benägen att tjafsa med ordningsmakten, men det är långt ifrån alla oskyldiga som inte får plats inom en sådan profil. Självklart går sådana situationer inte att undvika i alla lägen, men det är ju bra om de går att reducera där det är möjligt.

Det är i sig inget solklart argument för att man inte ska låta polisen få eller inte få ut information som riskerar att misstolkas och vara felaktig, men det är något att ha i vågskålen.

Men servrar är inte heller som människor, de är inte opålitliga vittnen som kommer ihåg partiella registreringsnummer, det finns ingen anledning att en server inte kan logga ett portnummer vid intrångsförsök eller åtkomst, och därmed öka rättsäkerheten för alla inblandade. Om ISP:er inte får lämna ut information där portnummer saknas kommer det leda till att de som driver servrar ute på nätet tvingas logga portnummer, vilket i slutändan är bättre för alla inblandade. Polisen hittar rätt enhet snabbare, och riskerar inte att behöva leta i långa listor.

Visst, om vi lämnar ut stora listor med abbonentuppgifter så är det "inte sämre" än situationen med misstänkta bilar som du nämnar, men borde inte målsättningen inte vara att bygga ett samhälle som är bättre än det vi haft innan, inta bara ett som inte är sämre?

Oavsett är det därför superviktigt att de som loggar data som kan användas i brottsutredningar loggar source-portar. Att som systemadministratör säga "vi måste logga sourceportar, för gör vi inte det så kan inte IP-adresserna användas i en brottsutredning" gör att man har ett tungt argument att få resurerna som krävs (eller ens bara möjligheten att ändra en dålig policy) för att implementera den sortens loggning.

Det är liksom inte bara Bahnhof, PTS, och Polisen som har ett jobb att göra inom brottsbekämpning, det är också de som tillhandahåller tjänster som måste se till att deras loggar håller måttet vi en eventuell utredning. Tycker vi pratar alldeles för lite om detta, när det är den centrala punkten. Jag lyfter denna fråga internt hos min arbetsgivare, och jag tror säkert det finns fler än jag här på forumet som bör ställa den här sortens frågor till er själva i egenskap av systemadministratörer, uvtecklare, etc.

Permalänk

Hur spelar en VPN in i ett sådan här case?
Kommer en VPN vara helt värdelös och Bredbandsleverantören kommer i alla fall se IP, etc.?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Hur spelar en VPN in i ett sådan här case?
Kommer en VPN vara helt värdelös och Bredbandsleverantören kommer i alla fall se IP, etc.?

Ett VPN skyddar oavsett. När du kör genom ett VPN så ser tjänsterna du ansluter till din VPN-leverantörs IP-adress, inte din egen. Den enda som ser din "riktiga" IP är din VPN-leverantör.

Med andra ord har detta ingen direkt bäring på VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Här finns föreläggandet att läsa:
https://www.pts.se/contentassets/ba1044d05d4a4dc484a1e9719a40...

Nu skummade jag igenom lite snabbt men det ser ut att handla om:

1. Bahnhof kan inte begära av Polisen att specificera brott och misstänkt (det lär för övrigt vara förundersökningssekretess på det)

2. PTS anser, bland annat med tidigare rättsfall som grund, att Bahnhof ska lämna ut en lista med abonnenter som tilldelats samma IP-adress. Att polisen inte kunnat specificera vilken port som använts spelar alltså ingen roll, enligt PTS.

Utöver det nämns även att det inte anses särskilt integritetskränkande då det är fråga om just tilldelade adresser och inte information om trafiken från berörda abonnenter. Det ställs även krav på hur polisen hanterar uppgifterna så det inte sparas någon om oberörda.

Problemet här så vitt jag kan se, är att oskyldiga riskerar att utsättas.
Tex, Säkerhetsklassade jobb, något som är ganska vanligt i byggbranchen. Om en person förekommer i en utredning så kan alltså personen, eller hela företaget bli nobbad jobbet. Detta utan att skäl ges.
Och detta skulle då alltså kunna ske, enbart för att en oskyldig person råkat delat IP med en misstänkt. (Att Polisen i detta fall ej ska spara uppgifter om oskyldiga är .... låt säga att det vore inte första gången Polisen för olagliga register.)

Men låt säga att Polisen bara sparar uppgifter om misstänkta förekommer mer än en gång. Anta att Polisen vill spåra hur en misstänkt rör sig. Man begär då uppgifter från tex cafeer med wifi, etc. Om nu den misstänkta och den oskyldiga råkar bo i samma område så är alltså chansen stor att båda förkommer mer än en gång.

Det är med andra ord ganska lite som behövs, för att en oskyldig ska ta skada. (ekonomiskt i detta fall) Och det är just därför detta är så viktigt. Det PTS gör just nu är ändamålsglidning som möjliggör ovan nämnda exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Här finns föreläggandet att läsa:
https://www.pts.se/contentassets/ba1044d05d4a4dc484a1e9719a40...

Nu skummade jag igenom lite snabbt men det ser ut att handla om:

1. Bahnhof kan inte begära av Polisen att specificera brott och misstänkt (det lär för övrigt vara förundersökningssekretess på det)

2. PTS anser, bland annat med tidigare rättsfall som grund, att Bahnhof ska lämna ut en lista med abonnenter som tilldelats samma IP-adress. Att polisen inte kunnat specificera vilken port som använts spelar alltså ingen roll, enligt PTS.

Utöver det nämns även att det inte anses särskilt integritetskränkande då det är fråga om just tilldelade adresser och inte information om trafiken från berörda abonnenter. Det ställs även krav på hur polisen hanterar uppgifterna så det inte sparas någon om oberörda.

En annan sak...

När man läser föreläggandet kan man se på sidan två att "Bahnhof bereddes tillfälle att yttra sig över underrättelsen senast den 22 oktober 2021." och på sidan tre att "Bahnhof har i yttrande daterat den 1 november 2021 sammanfattningsvis framfört följande.".

Är det inte anmärkningsvärt att yttrandet kommer 10 dagar senare än förväntat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Problemet här så vitt jag kan se, är att oskyldiga riskerar att utsättas.
Tex, Säkerhetsklassade jobb, något som är ganska vanligt i byggbranchen. Om en person förekommer i en utredning så kan alltså personen, eller hela företaget bli nobbad jobbet. Detta utan att skäl ges.
Och detta skulle då alltså kunna ske, enbart för att en oskyldig person råkat delat IP med en misstänkt. (Att Polisen i detta fall ej ska spara uppgifter om oskyldiga är .... låt säga att det vore inte första gången Polisen för olagliga register.)

Men låt säga att Polisen bara sparar uppgifter om misstänkta förekommer mer än en gång. Anta att Polisen vill spåra hur en misstänkt rör sig. Man begär då uppgifter från tex cafeer med wifi, etc. Om nu den misstänkta och den oskyldiga råkar bo i samma område så är alltså chansen stor att båda förkommer mer än en gång.

Det är med andra ord ganska lite som behövs, för att en oskyldig ska ta skada. (ekonomiskt i detta fall) Och det är just därför detta är så viktigt. Det PTS gör just nu är ändamålsglidning som möjliggör ovan nämnda exempel.

Varför skulle alla som delar NAT;ad IP bli misstänkta och sen inte avföras från misstankeregistret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

En annan sak...

När man läser föreläggandet kan man se på sidan två att "Bahnhof bereddes tillfälle att yttra sig över underrättelsen senast den 22 oktober 2021." och på sidan tre att "Bahnhof har i yttrande daterat den 1 november 2021 sammanfattningsvis framfört följande.".

Är det inte anmärkningsvärt att yttrandet kommer 10 dagar senare än förväntat?

Det är närmast standard när man har med lite större företag att göra. De kan fan aldrig svara inom utsatt tid.

Sen kan det förstås vara att de begärt att få svarstiden förlängd men att det inte nämns i föreläggandet, fast det är något som borde tagits upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är närmast standard när man har med lite större företag att göra. De kan fan aldrig svara inom utsatt tid.

Sen kan det förstås vara att de begärt att få svarstiden förlängd men att det inte nämns i föreläggandet, fast det är något som borde tagits upp.

Okej, jag har själv ingen erfarenhet av detta, men i min värld så skulle ju rätten till yttrande vara förverkad om man inte begär uppskov eller annat skäl till dröjsmål (men det kan ju självklart vara något som inte syns i dokumentet, vilket i sig är konstigt).

Leker jag med tanken och detta var någon nonchalans från Bahnhofs sida, kanske även, om än mikroskopisk - utgör någon grund för beslutet.

Permalänk

Vet inte exakt hur många kunder banhof har men enligt wiki 250 000 privatkunder.

Lägg en frivillig möjlighet att donera 0-50kr på nästa faktura för stödja er med boten.

Har inte banhof idag men har eventuellt möjlighet i nästa bostad jag flyttar till nästa månad.
Ska bli intressant följa

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det var polisen som inte logade portarna inte banhof.
Sida 1 i föreläandet.
"Bakgrund
Polismyndigheten har i ett ärende vänt sig till Bahnhof och enligt 6 kap. 22 § första stycket 2
LEK, begärt att få ut uppgift om vem som står bakom en IP-adress, d.v.s. uppgift om
abonnemang gällande en s.k. NAT1
:ad IP-adress. Polismyndigheten har som underlag till
Bahnhof uppgett den publika IP-adressen, dock utan att ange portnummer, eftersom
Polismyndigheten inte har haft tillgång till detta."

Jag är medveten om innehållet i nyhetsartikeln och vad det handlar om.
Mitt inlägg var ett svar till pv2b om hur han/hon/den/det kan lösa detta i sina egna system, då exempelvis apache2 normalt inte loggar portnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Okej, jag har själv ingen erfarenhet av detta, men i min värld så skulle ju rätten till yttrande vara förverkad om man inte begär uppskov eller annat skäl till dröjsmål (men det kan ju självklart vara något som inte syns i dokumentet, vilket i sig är konstigt).

Leker jag med tanken och detta var någon nonchalans från Bahnhofs sida, kanske även, om än mikroskopisk - utgör någon grund för beslutet.

Tidsfristen för yttrande innebär bara att PTS efter det datumet kan fatta beslut. Om de inte hunnit fatta beslut och får in ett sent inkommet yttrande kan de inte bortse från yttrandet.

I det här sammanhanget gjorde det antagligen varken till eller från.Beslutsfattarna hos PTS är antagligen typerna som har planerat varje kvart i sin kalender. De har häcken full och skulle inte fått iväg nåt beslut tidigare. Sen med tanke på Bahnhofs aktivism lär deras jurister ha fullt upp också, så det behöver absolut inte vara att de muppar sig.

Generellt kan jag dock säga att det stundtals är fascinerande att ha med större företag att göra. Sånt som är enkelt för dig och mig är av outgrundliga anledningar väldigt svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tidsfristen för yttrande innebär bara att PTS efter det datumet kan fatta beslut. Om de inte hunnit fatta beslut och får in ett sent inkommet yttrande kan de inte bortse från yttrandet.

I det här sammanhanget gjorde det antagligen varken till eller från.Beslutsfattarna hos PTS är antagligen typerna som har planerat varje kvart i sin kalender. De har häcken full och skulle inte fått iväg nåt beslut tidigare. Sen med tanke på Bahnhofs aktivism lär deras jurister ha fullt upp också, så det behöver absolut inte vara att de muppar sig.

Generellt kan jag dock säga att det stundtals är fascinerande att ha med större företag att göra. Sånt som är enkelt för dig och mig är av outgrundliga anledningar väldigt svårt.

Tack för input, intressant att höra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bahnhof <3

Det är väldigt modigt av ett privat företag att stå upp mot en hel myndighet på det här sättet. Hoppas det går bra för dem.

Summan känns ju lite märklig dock. PTS tycker alltså dels att Bahnhof måste lämna ut uppgifterna för att polisen ska kunna sköta sitt arbete på ett korrekt sätt, och samtidigt att det har en prislapp på 5 miljoner. Jag trodde att man skulle värdera polisens arbete lite högre

Nej, det visar ju bara att Polisen dels klarar sig utmärkt utan att Bahnhof ska kasta sina kunder under bussen, och dels att summan är tagen ur luften på ren måfå.

De får gärna höja kostnaden för abonnemangen med det dubbla för att kunna täcka sådanna härr dumheter. Lätt värt.

3 § Lag om vite:

Citat:

När vite föreläggs, skall det fastställas till ett belopp som med hänsyn till vad som är känt om adressatens ekonomiska förhållanden och till omständigheterna i övrigt kan antas förmå honom att följa det föreläggande som är förenat med vitet. Vitet skall fastställas till ett bestämt belopp, om annat inte följer av 4 §. Om vite föreläggs flera personer gemensamt, skall ett särskilt belopp fastställas för var och en av dem.

Och nej, PTS tycker inte att Bahnhof ska lämna ut uppgifterna för att polisen ska kunna sköta sitt arbete på ett korrekt sätt. Vad PTS tycker är att Bahnhof ska följa lagar och föreskrifter när polisen begär ut information. Vitet är ingen prislapp på det. Det är ett tvångsmedel avsett att framtvinga fullgörandet av en rättsplikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av funkynila:

Helt klart dags att jag byter till Bahnhof för att stötta dessa hjältar som står upp emot PTS-tramset. Nu saknas det inte riktigt 5 mille längre...

Om någon månad har hela våran förening banhof. Välkommen 100 nya abonnenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Även om polisen skulle ha en IP-adress till en misstänkt persons dator, så måste det även bevisas att ägaren satt vid datorn vid det tillfället det påstådda brottet ägde rum. Om man har gäster på besök, och nån av dessa råkar göra nån dumhet via mitt WiFi, så känns det fel att jag ska drabbas av deras handlingar t.ex. Jag ska inte själv agera polis och se till att mina gäster inte gör nåt dumt. Det är polisens jobb!

Håller med. Man måste kunna knyta en person till det misstänkta brottet, inte bara en viss abonnent till tjänsten. Precis som att man som ägare till en bil inte kan/ska straffas för vad någon annan gör med bilen om man lånar ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Varför skulle alla som delar NAT;ad IP bli misstänkta och sen inte avföras från misstankeregistret?

Hur menar du? Om dom delar IP så är dom ju misstänkta.
Att man senare i utredningen kan avskriva misstänkta är ju en klen tröst, för så länge det finns en misstanke så är dom ju ,, just misstänkta. Utredningar tar tid.
I exemplet jag nämnde så finns det alltså en reell risk för att någon skulle bli av med ett jobb, pga detta. Jag jobbade själv med att dra nätverk och fiber ett halvår, och han jobba på minst 2 , kanske 3, platser som definitivt är skyddsklassade. Något som alltså skulle ha kunnat påverka mig, om jag hade haft en misstanke mot mig.

Så lite kan det vara, och det är det som är oroande med massövervakning. Nu ser vi ju att det inte ens krävs massövervakning för att det ska finnas en risk för oskyldiga. Polisens agenda här är ju helt klart att kunna få en lista med misstänkta som dom kan beta av. Det finns ju ingen anledning till varför dom inte skulle kunna ange portnummer om dom har IP'n, om dom nu har en log att gå efter. Men dom väljer ändå att arbeta på detta viset. Att PTS nu hjälper Polisen att få igenom det här, är ändamålsglidning och ingenting annat.

Kom ihåg att det är Aldrig vi som bestämmer om vårat mjöl är rent eller inte, i värsta fall så sitter det nån glutenintolerant jäkel och bestämmer, och då spelar det ingen roll hur rent mjölet är.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Hur menar du? Om dom delar IP så är dom ju misstänkta.
Att man senare i utredningen kan avskriva misstänkta är ju en klen tröst, för så länge det finns en misstanke så är dom ju ,, just misstänkta. Utredningar tar tid.
I exemplet jag nämnde så finns det alltså en reell risk för att någon skulle bli av med ett jobb, pga detta. Jag jobbade själv med att dra nätverk och fiber ett halvår, och han jobba på minst 2 , kanske 3, platser som definitivt är skyddsklassade. Något som alltså skulle ha kunnat påverka mig, om jag hade haft en misstanke mot mig.

Så lite kan det vara, och det är det som är oroande med massövervakning. Nu ser vi ju att det inte ens krävs massövervakning för att det ska finnas en risk för oskyldiga. Polisens agenda här är ju helt klart att kunna få en lista med misstänkta som dom kan beta av. Det finns ju ingen anledning till varför dom inte skulle kunna ange portnummer om dom har IP'n, om dom nu har en log att gå efter. Men dom väljer ändå att arbeta på detta viset. Att PTS nu hjälper Polisen att få igenom det här, är ändamålsglidning och ingenting annat.

Kom ihåg att det är Aldrig vi som bestämmer om vårat mjöl är rent eller inte, i värsta fall så sitter det nån glutenintolerant jäkel och bestämmer, och då spelar det ingen roll hur rent mjölet är.....

En NAT;ad IP som delas med andra räcker inte för skälig misstanke. Du tror väl inte polisen kan göra husis hos 200 pers som delat IP, bara för att någon med samma IP gjort fula saker på nätet? Skälig misstanke är nämligen vad som krävs för husrannsakan, och även för att hamna i misstankeregistret. Det innebär att det ska vara mer sannolikt att någon begått brottet än att denne inte gjort det.

Om någon planterar en bomb i tunnelbanan är inte alla som var där samtidigt skäligen misstänkta. Det finns JO-fall där det konstaterats att du inte kan bli skäligen misstänkt för stöld för att larmbågen i en affär tjuter när du går ut. Bevisen för att bli skäligen misstänkt ska dessutom vara individualiserade. Det räcker inte att du brukar hänga med tjuvar och annat lösker folk för att bli skäligen misstänkt för stöld när larmbågen tjuter. Att råka dela IP-adress med någon som gör fula saker på nätet är en ännu svagare koppling till brottet.

På sin höjd, om inget talar emot det, kan det nå upp till lägsta graden av misstanke - du kan misstänkas för att ha gjort fula saker på nätet, eftersom vi vet att någon i listan har gjort det. Det innebär att du kan vara tvungen att svara på polisens frågor.

För övrigt ska det hållas intervju i samband med säkerhetsprövning. Även om du skulle hamna i misstankeregistret bara för att du råkat dela IP med fel person - vilket alltså inte ska hända - så kan du förklara att din IP av en slump fanns med på en lista med 200 namn. Det är inte alls säkert att en sån sak skulle ligga dig till last.

Det här handlar inte alls om någon ändamålsglidning. Polisen saknar portnummer därför att det inte loggats. De behöver spåra vem som gjort fula saker på nätet och begär därför en lista på IP-nummer och abonnenter. Det lär vara en viktig del i utredningsarbetet. Inget konstigt med det alls.

Permalänk
Medlem

(Falsk låneansökan i mitt namn, polisen lade ner utredningen inom 24 timmar)

Skrivet av varget:

Det är inte orimligt att det lades ner just pga av detta. Om ansökan på lånet gjordes på en IP adress som satt bakom CGNAT och tjänsteleverantören inte loggade source port så skulle Bahnhof i detta fall inte lämnat ut nått.

Jag stod som medsökande, jag är rimligt säker på att den huvudsökande fanns registrerat via BankID eller liknande hos skojarlåneföretaget som beställde kreditupplysning på mig. Orsakade mycket problem och extraarbete för mig. Eftersom jag inte alls fick reda på vad som hänt (någon kunde ju haft falskleg med mitt personnummer, misstag, jag vet inte) spärrade jag mig hos UC/etc med allt det strular vid byte av mobilabb, beställningar på faktura, etc.

Nåja, jag är stor vän av övervakning, däremot ska rätt saker övervakas, och vilka det är kan såklart diskuteras. Jag är nöjd kund hos Bahnhof, än så länge.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tycker polisen får prioritera här. Visst ska alla brott beivras, men polisen bör fokusera på grövre brottslighet. Någon försökte ta ett lån i mitt namn på ett par hundra tusen. Borde vara lätt att utreda. Nedlagt på 1 dag.

Jag är kund hos Bahnhof, och tycker de bör samarbeta när det gäller terrorism, pedofili, trafficking,mord(hot) etc, men jag tycker nog de ska vägra när det gäller mer allmän yttrandefrihet, där mycket som åtalas inte ens är brott utan politik, fildelning, och annan "brottslighet" som är mindre allvarligt än att gå mot röd gubbe.

När jag jobbade på en avdelning som hanterade dessa typer av förfrågningar från polismyndigheten så handlade merparten om grövre brott. ( Dock så var det några år sedan så mycket kan ha ändrats sedan dess)

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241