Vilken skärmtyp har din mest använda TV?

Permalänk
Medlem

Vilken skärmtyp har din mest använda TV?

Eftersom tråden till framsidesfrågan är fylld av klagomål på vilka alternativ frågan hade så tänkte jag fylla på lite...

Kort och gått, vad kör du för teknik?

Permalänk
Medlem

Plasma som tuffat på sen 2013. Känns av på elräkningen nu för tiden heh...

Permalänk
Medlem

Min mest använda skärmtyp är min LG-Plasma. Jag gillar fortfarande bilden som den ger jämfört med nyare tekniker. Men har heller aldrig investerat i riktigt dyra TV-apparater. Har alltid varit under 10K. Gamar ju på datorn och drar på filmer då och då på TVn. Men plasman har väl hängt med i 10 år i alla fall?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Eftersom tråden till framsidesfrågan är fylld av klagomål på vilka alternativ frågan hade så tänkte jag fylla på lite...

Jag saknar jag vet inte

Permalänk
Medlem

Inga fler förslag på tekniker att lägga till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inga fler förslag på tekniker att lägga till?

Kanske kan läggas till ”ingen tv”? Har ingen tv själv så använder dator och telefon som har olika skärmpaneler.

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Rekordmedlem

Mekaniskt med hålskiva är det som gäller för oss som gillar riktig retro.
Men kunde inte rösta på det så det blev en röst på lcd-led men jag har även några lcd-ccfl men jag saknar ändå hålskivan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddan4:

Kanske kan läggas till ”ingen tv”? Har ingen tv själv så använder dator och telefon som har olika skärmpaneler.

Det alternativet finns

Permalänk

Har två Samsung LCD LED. En 40" och en 60". Båda är faktisk köpta begagnade av nära vänner, ärliga med originalkvitto så klart. 40" är säkerligen drygt 10 år gammal. Funderade en del om den skulle klara uppgraderingen till 1080 Full Hd när marksändarna började sända DVB-T2 i höstas utan problem. Men det gick smärtfritt, behövde inte göra någonting över huvud taget.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

OH-projektor duger gott.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd

Du glömde fråga om det var färg-TV eller svart/vitt också.

Permalänk
Medlem

VAR ÄR TEAM CRT?

Kontroversiell åsikt: gillade inte att titta på CRTs, varken dator eller teve. Tyckte mina ögon blev lite trötta

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Skrivet av snajk:

Du glömde fråga om det var färg-TV eller svart/vitt också.

Minst lika intressant är väl om man tar ner signalen via marksända sändare, parabol, fiber, kabel eller mobilt bredband?

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Öland 4ever:

Minst lika intressant är väl om man tar ner signalen via marksända sändare, parabol, fiber, kabel eller mobilt bredband?

Kanske. Samtidigt är det väl en del som inte ser på utsänd TV på det sättet, speciellt på ett tekniktungt forum som det här.

Jag la ner linjär TV för rätt många år sedan exempelvis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Eftersom tråden till framsidesfrågan är fylld av klagomål på vilka alternativ frågan hade så tänkte jag fylla på lite...

Kort och gått, vad kör du för teknik?

Saknar alternativet "ingen", bl.a. för blinda användare.

Permalänk
Medlem

Har en plasma från 2013. Den drar inte mycket mer ström en några andra modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Saknar alternativet "ingen", bl.a. för blinda användare.

Vad står det som första alternativ? Jag fattar inte hur det kan missas...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Vad står det som första alternativ? Jag fattar inte hur det kan missas...

Alltså, det där står ju "bara papper", jag tänker att blinda ofta inte använder papper heller på det sättet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså, det där står ju "bara papper", jag tänker att blinda ofta inte använder papper heller på det sättet

Jaha... jo kanske sant, tänkte på typ böcker och sånt. Kan ju kanske vara folk som kör underhållningscelibat helt?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Jaha... jo kanske sant, tänkte på typ böcker och sånt. Kan ju kanske vara folk som kör underhållningscelibat helt?!

Oavsett så saknas ett svarsalternativ "Ingen", behövs ju ingen förklaring tänker jag, man kan ha olika anledningar till att inte ha någon "underhållningsbildvisare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Oavsett så saknas ett svarsalternativ "Ingen", behövs ju ingen förklaring tänker jag, man kan ha olika anledningar till att inte ha någon "underhållningsbildvisare".

Om man verkligen känner att första alternativet är så fel så kan man också rösta på annat eller avstå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Om man verkligen känner att första alternativet är så fel så kan man också rösta på annat eller avstå

Alltså ja, men hela grejen med omröstningar är att gnälla på svarsalternativ som saknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså ja, men hela grejen med omröstningar är att gnälla på svarsalternativ som saknas

Det håller jag med om! Nu vet jag hur redaktionen känner sig

Permalänk
Medlem

Jag saknar fortfarande "jag vet inte" som alternativ. Det är ändå rimligare än löjliga förslag som hålskiva

Permalänk
Rekordmedlem

En modern mekanisk led färg-tv, undrar om den går att vidareutveckla till hd också?

Hur det såg ut på den gamla goda tiden, "nerbränt på skiva" för 100 år sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En modern mekanisk led färg-tv, undrar om den går att vidareutveckla till hd också?
https://www.youtube.com/watch?v=gTvPC_hkeGs

Hur det såg ut på den gamla goda tiden, "nerbränt på skiva" för 100 år sedan.
https://youtu.be/eLrZFDbFbFk?t=257

Trodde först du länkade en sån här:

Cool teknik att det gick med dåtidens begränsningar, men svårt att se någon använda sådana fortfarande

Permalänk
Bildexpert

OLED.

Men... Film är inte underhållning; Det är konst.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av medbor:

Inga fler förslag på tekniker att lägga till?

Analog filmprojektor med Ludovicho-teknik i hemmabion. Tänk dig Clockwork Orange.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Trodde först du länkade en sån här:
https://www.youtube.com/watch?v=rbOpEf_ISys

Cool teknik att det gick med dåtidens begränsningar, men svårt att se någon använda sådana fortfarande

Det används för "kul prylar" tex klockor men ingen kollar nog på film för de är ju lågupplösta, de första apparaterna hade 30 linjers upplösning men det hände ju lite utveckling även med mekanisk tv men det var med bildrör (CRT) efter andra världskriget det tog fart för det som hände mellan 20 talet och mitten på 40 talet var det inte många som kunde kolla på (eller brydde sig om) men de byggde faktisk "drönare" redan under WW2, första fjärrstyrda vapnet med tvkamera kom i slutet på kriget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nissling:

OLED.

Men... Film är inte underhållning; Det är konst.

Kan ju vara både ock