TSMC och Samsung slåss om kretsindustrins världsherravälde

Permalänk
Melding Plague

TSMC och Samsung slåss om kretsindustrins världsherravälde

För att bli världsetta satsar Samsung under 2022 hundratals miljarder på utökad kapacitet och det går inte TSMC obemärkt förbi.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det i slutändan leder till att kretsbristen blir ett minne blott

Permalänk
Medlem

Måste väl vara goda nyheter, hoppas infrastrukturen i länderna klarar en sån kapacitetsökning. Går väl mycket vatten och el till kretstillverkning...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Hoppas det i slutändan leder till att kretsbristen blir ett minne blott

Efterfrågan ökar med ca 7% per år i genomsnitt. ca 1 miljard mer asiater som blir medelklass till 2030. Global befolkningsökning på ca 1%.

Man räknar med att efterfrågan är ca x2 år 2030. Om ca 3-4 år kommer det stå klart många nya fabriker från Både Intel, TSMC och Samsung, men vi får se hur det ser ut då helt enkelt... ASML har å göra iaf!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Efterfrågan ökar med ca 7% per år i genomsnitt. ca 1 miljard mer asiater som blir medelklass till 2030. Global befolkningsökning på ca 1%.

Man räknar med att efterfrågan är ca x2 år 2030. Om ca 3-4 år kommer det stå klart många nya fabriker från Både Intel, TSMC och Samsung, men vi får se hur det ser ut då helt enkelt... ASML har å göra iaf!

Jo.. Jag är ingen miljönisse men herregud vad vi köper en massa skit år efter år, det är ju helt sjukt egentligen hur vi lever här i norden.

Permalänk
Medlem

Känns helt klart bra för oss konsumenter i alla fall, överskott av kiselkretsar leder ju till lägre priser. Bara bra om TSMC inte ligger på över 50%

2023 kanske blir året med lite mer humana priser? Samtidigt säger ju alla att de nya noderna blir allt dyrare att tillverka...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Känns helt klart bra för oss konsumenter i alla fall, överskott av kiselkretsar leder ju till lägre priser. Bara bra om TSMC inte ligger på över 50%

2023 kanske blir året med lite mer humana priser? Samtidigt säger ju alla att de nya noderna blir allt dyrare att tillverka...

Med tanke på att kids som växer upp idag & du å jag tycker om tech i allt större utsträckning och köpkraften kommer öka hos båda lär priserna inte gå ner i stor utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Med tanke på att kids som växer upp idag & du å jag tycker om tech i allt större utsträckning och köpkraften kommer öka hos båda lär priserna inte gå ner i stor utsträckning.

Såklart kommer priset gå ner i den långa rundan, nämn 1relevant teknik som blivit dyrare ( inte kortsiktigt )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Med tanke på att kids som växer upp idag & du å jag tycker om tech i allt större utsträckning och köpkraften kommer öka hos båda lär priserna inte gå ner i stor utsträckning.

De kommer inte gå upp lika fort som de skulle gjort om inte Samsung skulle investera mycket i alla fall

Permalänk
Medlem

pengar börjar verkligen få en annan mening efter detta och Blizzards uppköp, om några dagar ser vi väll Apple köpet Steam...

synd bara nya fabriker inte öppnad över en dag precis. utan flera år bort innan dom kan producera någon och ytligare ett tag innan det når konsumenterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jo.. Jag är ingen miljönisse men herregud vad vi köper en massa skit år efter år, det är ju helt sjukt egentligen hur vi lever här i norden.

Vi har de ju för j*vla gött ju!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

De kommer inte gå upp lika fort som de skulle gjort om inte Samsung skulle investera mycket i alla fall

Det är utan tvekan sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Med tanke på att kids som växer upp idag & du å jag tycker om tech i allt större utsträckning och köpkraften kommer öka hos båda lär priserna inte gå ner i stor utsträckning.

Min köpkraft kommer inte att öka.
Så jag kommer definitivt att köpa färre prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Min köpkraft kommer inte att öka.
Så jag kommer definitivt att köpa färre prylar.

Teknikern går ju säkert upp i åldern med tiden också. Dagens 60åringar är kanske inte så teknikintresserade, men om 10-20 år så kommer de nya 60åringarna vara det. Är helt säker att jag som 60årig kommer ha bästa datorn/mobilen/TVn som plånboken tillåter.

Så större delen av befolkningen lär ju köpa teknik.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Teknikern går ju säkert upp i åldern med tiden också. Dagens 60åringar är kanske inte så teknikintresserade, men om 10-20 år så kommer de nya 60åringarna vara det. Är helt säker att jag som 60årig kommer ha bästa datorn/mobilen/TVn som plånboken tillåter.

Så större delen av befolkningen lär ju köpa teknik.

Dagens 60åringar var rätt unga 1980 när datorer började komma ut... 1982 när jag skaffade min första dator var jag 16, du klarar säkert av att räkna ut hur gammal jag blir i år, det är inga 10-20 år det handlar om och i princip varje snubbe i min bekantskapskrets (dvs min ålder +- några få år) har gjort karriär inom olika former av IT. Däremot så kanske man inte kastar sig över varenda ny grej som lanseras med massa flufford.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Hur många 60-70 åringar ser man inte idag springa runt med schysta smartphones. Många i den åldern har även bra tv-apparater och en laptop eller dator hemma.
De äkta gamerfolket kanske inte är där än men även vi kommer dit. Själv är jag 48 och har inga planer på att sluta spela då jag ser det som skön avkoppling från resten av livet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tror att Samsungs strategi för att bli ledande på spjutspetsteknik blir att ge sin teknik en mindre siffra än TSMC.

Permalänk
Medlem

Verkar som Intel vill vara med i leken? 20 biljoner USD är inte småpotatis det heller precis...

https://videocardz.com/press-release/intel-to-invest-20-billi...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orginallinus:

Verkar som Intel vill vara med i leken? 20 biljoner USD är inte småpotatis det heller precis...

https://videocardz.com/press-release/intel-to-invest-20-billi...

Detta, $3 billion upgrade i mexico. Upgrade i Irland. $7 billion plant i Malaysia. De bygger plants i Arizona och Ohio snart. Tittar på att bygga i EU och Indien. Alla dessa kommer antagligen ta väldigt många år att bygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Verkar som Intel vill vara med i leken? 20 biljoner USD är inte småpotatis det heller precis...

https://videocardz.com/press-release/intel-to-invest-20-billi...

20 billion = 20 miljarder ≠ 20 biljoner = 20000 miljarder

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krEJZi:

Teknikern går ju säkert upp i åldern med tiden också. Dagens 60åringar är kanske inte så teknikintresserade, men om 10-20 år så kommer de nya 60åringarna vara det. Är helt säker att jag som 60årig kommer ha bästa datorn/mobilen/TVn som plånboken tillåter.

Så större delen av befolkningen lär ju köpa teknik.

Om 20 år har vi hunnit tröttna på modern teknik och letar med ljus och lykta efter det som gjorde oss lyckliga runt millenieskiftet... och betalar ännu hutlösare pengar för det än för det senaste

Efterfrågan på teknikprylar i stort känns dock som att det kommer att hålla sig stadigt uppåtgående.

Samma sak med onödigt tillkrånglade produkter bara för att de ska vara lite hippare och coolare och mer "teknikiga". Brödrostar behöver inte prata med internet och vattenkokare behöver inte kunna vattna blommorna.... men det lär de kunna snart vare sig vi vill eller inte.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||